Intels VD Brian Krzanich säljer av aktier värda 195 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

Intels VD Brian Krzanich säljer av aktier värda 195 miljoner kronor

I juni 2017 informerade Google både Intel, AMD och ARM om säkerhetshålen Spectre och Meltdown. Nu rapporteras det att Intels VD kort därefter sålt av aktier i bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Givetvis bara ett sammanträffande.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Han såg det komma på långa vägar...

Sälj ansvaret så länge det är värt något

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Gamla nyheter.
Skärpning SWEC, denna info letade man reda på efter några timmar efter första kommersiella nyheten kom.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

"Bolaget meddelar dock att försäljningen är orelaterad till sårbarheterna och enbart del av ett avyttringsprogram."

Vad ska de säga annars? Om det stämmer att han säljer på grund av sårbarheterna så vore det affärsmässigt självmord att de talar om hur det verkligen ligger till. Det är bättre att oberonde utredare får titta på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Gamla nyheter.
Skärpning SWEC, denna info letade man reda på efter några timmar efter första kommersiella nyheten kom.

Hellre att dom tar tid på sig än att dom publicerar rykten från sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Gamla nyheter.
Skärpning SWEC, denna info letade man reda på efter några timmar efter första kommersiella nyheten kom.

Att publicera det som en nyhet istället för att folk som kanske mest besöker SWEC måste läsa en massa kommentarer för att hitta information om det kan jag nog tycka det finns en poäng i iaf.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Gamla nyheter.
Skärpning SWEC, denna info letade man reda på efter några timmar efter första kommersiella nyheten kom.

Gör väl ingen skada direkt?
Alla sitter inte och läser kommentarstrådar eller aktivt söker nyheter från samtliga källor som existerar...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv

Intel Insider Trading.

Väldigt intressant att följa hur detta praktfiasko Intel skapat kommer fortsätta. Väntar bara på att Amazon och andra giganter kommer visa deras reaktioner. Armeer av advokater lär nog höras snart nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Gamla nyheter.
Skärpning SWEC, denna info letade man reda på efter några timmar efter första kommersiella nyheten kom.

Vad TUFF du är! *himlar med ögonen och suckar*

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Gamla nyheter.
Skärpning SWEC, denna info letade man reda på efter några timmar efter första kommersiella nyheten kom.

Sant de slackar på många nyheter tyvärr.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Detta hände i slutet av November. Aktien är värd mer idag än när han sålde. Noll nyhetsvärde, eller menar ni att han gjorde en dålig affär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är bättre att oberonde utredare får titta på det.

Ifall du syftar på regeringen så kommer detta med all sannolikhet aldrig att ske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara timmar efter att de uppdagats sjönk Intels aktie med 6,6 procent i samband med att den amerikanska börsen öppnade. Detta motsvarar ett tapp om cirka 117,6 miljarder kronor i börsvärde.

Bara dom 6,6% är mer pengar än man ens kan tänka sig!

Citat:

Konkurrenten AMD, som inte verkar drabbas riktigt lika hårt av säkerhetshålen, har istället sett ett uppsving om 8,2 procent under samma tid. Huruvida detta är direkt relaterat till de två säkerhetshålen är dock okänt.

Kan en ökning på en aktie bara hända sådär? För någon som aldrig hållt på med aktier så ser 8,2% ökning ut som rätt mycket, även om varje aktie inte är värd lika mycket som Intels. Det borde vara en självklarhet att AMD's ökning beror på just det som händer nu, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Detta hände i slutet av November. Aktien är värd mer idag än när han sålde. Noll nyhetsvärde, eller menar ni att han gjorde en dålig affär?

Skickades från m.sweclockers.com

CEOn misstänks ha sysslat med insider trading. Ekonomisk brottslighet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ryzer:

Detta hände i slutet av November. Aktien är värd mer idag än när han sålde. Noll nyhetsvärde, eller menar ni att han gjorde en dålig affär?

Skickades från m.sweclockers.com

När han sålde av aktierna fanns inte dagens kontext, alltså att Intel redan var informerade om sårbarheterna långt innan det började rapporteras för allmänheten. Det innebär att andra aktieägare saknade kritisk information för bolagets börsvärde.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Ifall du syftar på regeringen så kommer detta med all sannolikhet aldrig att ske.

Om det finns misstanke om brott så skall väl lämpligen motsvarigheten till ekobrottsmyndigheten titta på det. Regeringar brukar inte utreda brott

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Läste någon om att det ska ta en VD cirka ett år att sälja aktier i sitt eget bolag, just för att förhindra inside-trading. Men om han har vetat om den här buggen i över ett år så har han ju haft gott om tid att sälja sina aktier, även om det tagit honom nästan lika lång tid att sälja.

Intressant ändå att han valde att sälja alla sina aktier (alla säljbara aktier och ändå behålla sin position som VD). Hade det varit jag så hade jag behållit några för att säga "titta jag har kvar en del för jag tror på det här företaget".
Nu blir det istället "Jag försökte tjäna så mycket pengar som möjligt när jag ändå är kvar".

<konspirationsteori 1>
Han har vetat om det i flera år och väntade lite innan han sålde. Han var tyvärr inte tillräckligt snabb för att undvika misstankar kring den här skandalen. Hade han sålt alla aktier för 3 år sen så hade ingen sagt något. Men nu är det så nära inpå att man blir lite misstänksam...
</konspirationsteori 1>

<konspirationsteori 2>
Han fick reda på det under 2017 och fick panik. Försökte sälja så fort som möjligt men hann inte undvika rampljuset. Nu ber han till gud (styrelsen) om att få vara kvar.
</konspirationsteor 2>

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

När han sålde av aktierna fanns inte dagens kontext, alltså att Intel redan var informerade om sårbarheterna långt innan det började rapporteras för allmänheten. Det innebär att andra aktieägare saknade kritisk information för bolagets börsvärde.

Precis, på samma sätt som alla andra styrelsetoppar, ledningar etc. Klart dom sitter på bättre information än vanliga daytraders. Saken är den att mycket handlar om förväntningar och inte bara vinster. Jag tror vi kommer få se en stigande trend om en vecka igen. Så vill ni tjäna lite snabba pengar så köp Intel-aktier nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På tal om liknande händelser. Hur har det gått för FPC?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hellre att dom tar tid på sig än att dom publicerar rykten från sociala medier.

Nopp, har varit källhänvisningar. Så bättre aldrig än sent.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bloopy:

Nopp, har varit källhänvisningar. Så bättre aldrig än sent.

Merparten av nyheterna som skrivs på de flesta tidningar och webbplatser går att googla sig fram till om man vill på förhand. Vill inte tala för medlemmarna men jag själv söker mig till SweClockers men även media i allmänhet för att slippa just detta. Dessutom är det trevligt att kunna få en samlad bild av nyheter på svenska ibland

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Gamla nyheter.
Skärpning SWEC, denna info letade man reda på efter några timmar efter första kommersiella nyheten kom.

Håller med, det här är något som segare nyhetsställen drog fram upp den fjärde efter det kommit fram den andra/tredje

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Läste någon om att det ska ta en VD cirka ett år att sälja aktier i sitt eget bolag, just för att förhindra inside-trading. Men om han har vetat om den här buggen i över ett år så har han ju haft gott om tid att sälja sina aktier, även om det tagit honom nästan lika lång tid att sälja.

Intressant ändå att han valde att sälja alla sina aktier. Hade det varit jag så hade jag behållit några för att säga "titta jag har kvar en del för jag tror på det här företaget".
Nu blir det istället "Jag försökte tjäna så mycket pengar som möjligt när jag ändå är kvar".

<konspirationsteori 1>
Han har vetat om det i flera år och väntade lite innan han sålde. Han var tyvärr inte tillräckligt snabb för att undvika misstankar kring den här skandalen. Hade han sålt alla aktier för 3 år sen så hade ingen sagt något. Men nu är det så nära inpå att man blir lite misstänksam...
</konspirationsteori 1>

<konspirationsteori 2>
Han fick reda på det under 2017 och fick panik. Försökte sälja så fort som möjligt men hann inte undvika rampljuset. Nu ber han till gud (styrelsen) om att få vara kvar.
</konspirationsteor 2>

Han har BARA aktier värda över 100 miljoner kvar i bolaget. Småpengar...

Skrivet av DeGreeZ:

På tal om liknande händelser. Hur har det gått för FPC?

Går inte jämföra med Fing, ett litet företag som kom som en raket och föll som en.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Merparten av nyheterna som skrivs på de flesta tidningar och webbplatser går att googla sig fram till om man vill på förhand. Vill inte tala för medlemmarna men jag själv söker mig till SweClockers men även media i allmänhet för att slippa just detta. Dessutom är det trevligt att kunna få en samlad bild av nyheter på svenska ibland

Jag tycker om att se diskussioner på svenska med kända ansikten och brukar inte besöka några andra teknikforum förutom när jag googlar på problem eller tips. Även om artiklarna kommer en dag eller två senare än på andra sidor så är jag rätt säker på att den största delen utav utav oss är okej med det, även om det så klart alltid kan bli bättre och snabbare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

"Bolaget meddelar dock att försäljningen är orelaterad till sårbarheterna och enbart del av ett avyttringsprogram."

Vad ska de säga annars? Om det stämmer att han säljer på grund av sårbarheterna så vore det affärsmässigt självmord att de talar om hur det verkligen ligger till. Det är bättre att oberonde utredare får titta på det.

Nej det stämmer inte, om han sålde på grund av sårbarheterna INNAN Intel berättade det för aktieägarna så är det inte bara affärsmässigt dåligt, det är olagligt och kan då anses som "insider trading"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker om att se diskussioner på svenska med kända ansikten och brukar inte besöka några andra teknikforum förutom när jag googlar på problem eller tips. Även om artiklarna kommer en dag eller två senare än på andra sidor så är jag rätt säker på att den största delen utav utav oss är okej med det.

Jag tror att det inte är en helt ovanlig inställning! Samtidigt vill jag poängtera att vi alltid försöker vara snabba ut med artiklar, och ibland lyckas vi med det och ibland lyckas vi mindre bra

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag tror att det inte är helt ovanligt! Samtidigt vill jag poängtera att vi alltid försöker vara snabba ut med artiklar, och ibland lyckas vi med det och ibland lyckas vi mindre bra

Japp, jag la till det i mitt inlägg men du var för snabb på att citera: "även om det så klart alltid kan bli bättre och snabbare.".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Nopp, har varit källhänvisningar. Så bättre aldrig än sent.

Jaså? Så hur hade jag fått reda på denna nyhet när jag inte visste om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det stämmer inte, om han sålde på grund av sårbarheterna INNAN Intel berättade det för aktieägarna så är det inte bara affärsmässigt dåligt, det är olagligt och kan då anses som "insider trading"

Ja det var det jag menade. Ber om ursäkt om det inte framgick. Insiderbrott är allvarliga saker, så det vore affärsmässigt självmord att erkänna det, så det är klart att de säger som de nu gör, oavsett hur det ligger till, och därför är det bättre att ingen jävel nu litar på intel och att en oberoende utredare får utreda om något olagligt har pågått.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.