BBB technicolor 799vac-xt går inte stänga av Wifi ?

Permalänk
Medlem

BBB technicolor 799vac-xt går inte stänga av Wifi ?

Höll på att titta runt lite i routern då jag letade efter en inställning när jag såg att 5Ghz bandet har använt massor av data.
Jag har stängt av både 2.4Ghz och 5Ghz vafalls ! Det är även avstängt under "avancerade inställningar" där access-punkt inställningarna finns. Är det en bugg och hur kan det vara så många bytes när jag aldrig använt 5ghz under dom månaderna jag haft BBB.

Är det bara acceptera att det är en bugg och inte tänka på det mer ? Tyckte det var lite skumt med så mycket bytes på 5ghz när den varit avstängd sen dag 1.

*edit* Den tickar även på nu när jag tittar på värdena. Dvs den är aktiv.

Permalänk
Medlem

Låter som någon bugg att den fortfarande är på... Kolla med bredbandsbolaget!
Testa att stänga av SSID broadcast och även byt namn så ingen borde kunna hitta den.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Låter som någon bugg att den fortfarande är på... Kolla med bredbandsbolaget!
Testa att stänga av SSID broadcast och även byt namn så ingen borde kunna hitta den.

Japp får höra med BBB. Allt som går att stänga av är på off. Den indikerar även att wifit är avstängt men ändå är det inte så.
Kanske nån annan med likadan router kan kika om deras också är buggad.
Är det samma bugg i alla borde dom släppa FW uppdatering tycker man.

Permalänk
Medlem

jag har Telias 799vac, borde vara samma.

det finns en fysisk knapp på modem/routern, längst till höger. vad händer när du trycker på den?

Permalänk
Medlem

Logga in i 799 Technicolor router Wifi

@Myllerman:

Logga in i routern

välj sedan Wireless välj sedan vilket frekvensband du vill använda

Enabled försätta att av/på

Nedan för kan du byta kanal, ssid, lösenord etc
när all inställningar är gjorda klicka på save
du kanske måste starta om routern

Bengt

Visa signatur

Asus PN50 4700U, 32gb ram 3200 mhz, Samsung M2 970 EVO 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

jag har Telias 799vac, borde vara samma.

det finns en fysisk knapp på modem/routern, längst till höger. vad händer när du trycker på den?

Den indikerar att wifi är avstängt. Dvs ingen led lyser på wireless.

Kollade i manualen om ECO mode. Den är avstängd / Blå. Den blir inte ens grön när jag försöker starta den då jag stängt av allt i routern.

ECO-knappen
Om du inte använder den trådlösa åtkomstpunkten på MediaAccess Gateway kan det löna sig att inaktivera den trådlösa
åtkomstpunkten permanent. På så sätt kan du ytterligare minska på strömförbrukningen.
Gör så här för det trådlösa gränssnittet:
 Stäng av genom att trycka in ECO ( )-knappen tills LED-lampan för ECO blir blå eller LED-lampan Wireless släcks.
 Slå på genom att trycka in ECO ( )-knappen tills LED-lampan för ECO blir grön eller LED-lampan för Wireless slås
på.
 Stäng av genom att trycka in ECO ( )-knappen tills LED-lampan för Info blir blå eller LED-lampan för ECO slås på.
 Slå på genom att trycka in ECO ( )-knappen tills LED-lampan för Info blir grön eller LED-lampan för ECO stängs av.

Skrivet av bengt128:

@Myllerman:

Logga in i routern

välj sedan Wireless välj sedan vilket frekvensband du vill använda

Enabled försätta att av/på

Nedan för kan du byta kanal, ssid, lösenord etc
när all inställningar är gjorda klicka på save
du kanske måste starta om routern

Bengt

Du läste nog inte hela mitt inlägg. Allt är avstängt, varenda reglage inklusive Media Access Gateway är av

Permalänk

Kanske bara en dum programmeringsmiss i vad som visas i statusen.

Möjligen är Wifi avstängt rent radiomässigt, alltså ingen sändareffekt finns. Nätverket ÄR avstängt.

Men att den trafik som tickar på, är trafik som mäts internt i routern, mellan de olika gränssnitten och att det är någon trafik som försöker gå ut på interface för wifi.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du anslutit som bara ger 100Mbit länk, är det trasiga kablar eller är det verkligen nån pryl som inte har Gbit interface eller är det nått verkligt hårdvarufel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Kanske bara en dum programmeringsmiss i vad som visas i statusen.

Möjligen är Wifi avstängt rent radiomässigt, alltså ingen sändareffekt finns. Nätverket ÄR avstängt.

Men att den trafik som tickar på, är trafik som mäts internt i routern, mellan de olika gränssnitten och att det är någon trafik som försöker gå ut på interface för wifi.

Ja det låter mest troligt. Får se m jag ens pallar ringa in. Antagligen kommer man bara få ett frågetecken på andra sidan luren som vanligt

Skrivet av mrqaffe:

Vad har du anslutit som bara ger 100Mbit länk, är det trasiga kablar eller är det verkligen nån pryl som inte har Gbit interface eller är det nått verkligt hårdvarufel ?

Ena är BBB:s IPTVbox. Verkar bara vara 100mbit interface på dessa. Andra kommer bli GBit om ett tag, gammal hårdvara som ska bytas snart. Det är CAT6 överallt dock och en Unifi accesspunk för det trådlösa. Egentligen ska man väl köra egen router men allt funkar klockrent med bra prestanda så vet inte om det är värt att investera i just nu.

Permalänk
Medlem

CD som medföljer Technicolor Media Access Gateway 799va extreme!

@Myllerman:
Jag vet inte hur man gör för att få dina problem ur världen men eftersom du har samma router som mig så kanske jag kan få hjälp härifrån!
Jag anslöt mig på BBB för 2,5 år sedan. Redan då hade jag problem och försökte med deras hjälp få rätt på det men dom hänvisade mig hela tiden till bredbandshjälp på en annan adress, som skulle ha 250 kr/timme! Efter det så har jag bara sett till så att jag har så jag kommer ut på nätet. Väntar på att min skuldsanering blir klar så jag kan byta leverantör! BBB är ett riktigt skit-bolag!
Men nu var det inte det jag skulle diskutera här!
Att jag lägger ut mig här beror främst på att jag önskar att få tag i Technicolors cd skiva, som egentligen ska följa med routern när man köper den! Den ska egentligen levereras med denna skiva som där ska ha ett gränssnitt som ska vara mycket bättre än vad som finns i web-gränssnittet! Har DU denna skiva så har jag en önskan om att få ladda hem den! Jag betalar gärna en hundring för besväret, men tar naturligtvis emot den utan kostnad också!
Om du har denna skiva så hör av dig till mig! Vänligen: Clas R.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@clazzer:
Man verkar inte få någon skiva längre.
Här ser du innehållet i boxen. Sorry för felvändbild du får vrida på huvet
Hoppas du hittar en lösning på ditt problem annars kan du skapa en tråd och beskriva vad du behöver hjälp med så kan nog några fina Swec-medlemmar hjälpa.

Vad jag har sett verkar leverantörerna ha sina egna skräddarsydda firmwares på routern. BBB:s verkar sakna vissa funktioner som egentligen ska finnas. T.ex. Föräldrar-kontroll finns inte i BBBs router men enligt manualen jag hittade ska det finnas. Dåligt att dom plockat bort funktioner..