Ny mobil för en ickekrävande person

Permalänk
Medlem

Ny mobil för en ickekrävande person

Hej, jag har haft en Samsung Galaxy ace3 ett par år nu och letar efter en mobil som är lika billig och enkelt. Vad skulle ni rekommendera om jag letar efter en relativt liten 4-5tum skärm, billig mobil utan något som helst krav på en bra kamera. Är det stor skillnad mellan dem olika märkena, är sony experia något intressant kanske?

MVH

Permalänk

Har rekommenderat Moto G5 till bekanta som inte är intresserade av det värsta men vill ha något som fungerar, alla har varit nöjda hittills. Köp ingen budgetmobil från Samsung bara, segt som sirap!

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad mellan olika märken, tex motorola/samsung etc om dem båda använder android? Eller är det precis som en vanlig dator att operativsystemet styr en stor del av designen och funktionerna i mobilen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kalutti:

Är det någon skillnad mellan olika märken, tex motorola/samsung etc om dem båda använder android? Eller är det precis som en vanlig dator att operativsystemet styr en stor del av designen och funktionerna i mobilen?

Det som ligger ovan på olika tillverkares mobiler är oftast ett skin/GUI som drar olika mycket prestanda från hårdvaran.

Motorola (Lenovo) använder inget annat än "stock" android. Dvs omodifierat mot vad Google ger ut.
Samsung använder sitt egna skin som heter touchwiz som är ökänt tungt.

Jag instämmer med kören ovan, Moto G5 är en vinnare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okej tack för snabba svar! En sista fråga innan jag går och köper moto G5; jag har massa användarnamn/inloggningar sparade på min samsung, kan jag logga in med samma användarnamn? Dvs är det "samma" androidsystem som används (kanske en dum fråga men är verkligen dålig på mobiler)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kalutti:

Okej tack för snabba svar! En sista fråga innan jag går och köper moto G5; jag har massa användarnamn/inloggningar sparade på min samsung, kan jag logga in med samma användarnamn? Dvs är det "samma" androidsystem som används (kanske en dum fråga men är verkligen dålig på mobiler)

Du använder ditt google-konto för att logga in på mobilen. Har du sparade nummer, bilder etc som ligger på ditt google konto så finns de även på motorolan. Notera dock här att Samsung vill att man ska använda sig av deras tjänster så det inte säkert att allt överförs.

Säkra inloggningar och länkningar, t ex MobilID går inte att överföra utan du måste begära ut ett nytt certifikat från banken med hjälp av bankdosa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okej tack!