Moderkortsförsäljningen väntas minska med tio procent 2018

Permalänk
Melding Plague

Moderkortsförsäljningen väntas minska med tio procent 2018

Efter år av dalande försäljning ser även 2018 ut att leverera bistra siffror för moderkortstillverkare. Enligt branschkällor till Digitimes kan försäljningen minska med tio procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så i sann Sweclockers forumanda tycker jag nu vi alla börjar bojkotta Asus och stödjer de mindre tillverkarna istället.
Lite som Intel vs AMD eller Nvidia Vs AMD diskussionerna brukar fortlöpa.

EDIT: Detta är skrivet med tämligen mycket ironi av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så i sann Sweclockers forumanda tycker jag nu vi alla börjar bojkotta Asus och stödjer de mindre tillverkarna istället.
Lite som Intel vs AMD eller Nvidia Vs AMD diskussionerna brukar fortlöpa.

Kör bara ASRock börjar dock bli lite struligt att få tag på dem i Sverige

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tråkigt och dåligt för oss alla. Det är väl plattor och mobiler som gäller nu förtiden så folk skiter i datorer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Så i sann Sweclockers forumanda tycker jag nu vi alla börjar bojkotta Asus och stödjer de mindre tillverkarna istället.
Lite som Intel vs AMD eller Nvidia Vs AMD diskussionerna brukar fortlöpa.

Har bara haft ett asus, mitt nuvarande, och det är riktigt skit. Biosen är ett riktigt virrvarr och kortet är instabilt trots att det verkar avsett för överklockning. Dessutom har dem lyckats sätta dit några meningslösa sketna LED lampor som blinkar men inte gör någon som helst nytta ...

Brukade köpa gigabyte förut dem var alltid bra.

Permalänk
Medlem

Säkert AMD:s fel eftersom de försöker återanvända socklar. Go Intel!

Skämt åsido, nu kanske antalet olika moderkort från samma tillverkare minskar. Det känns som valmöjligheterna är löjligt många. Just nu känner Prisjakt till 445 olika moderkort med socket 1151.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till MSI dom har levererat vad som lovats och förväntats i flera sockel generationer.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Säkert AMD:s fel eftersom de försöker återanvända socklar. Go Intel!

Skämt åsido, nu kanske antalet olika moderkort från samma tillverkare minskar. Det känns som valmöjligheterna är löjligt många. Just nu känner Prisjakt till 445 olika moderkort med socket 1151.

Socket 1151 finns ju med 100 200 och 300 seriens styrkretsar säg att det finns 5 olika chipset i vardera serie. Och varje tillverkare vill erbjuda i alla fall 1 Matx och 1 ATX version till varje chipset. Kanske även MITX och någon GAMING variant också. Inte konstigt att det blir många modeller speciellt inte till 1151.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har bara ägt ett moderkort och det är att asrock. Har inte haft ett enda problem så blir nog det igen. Tyvärr har de just nu inget highend m-atx kort bara msi och asus som har det i sin produktportfölj. Kommer aldrig köpa något från msi bara haft negativa upplevelser med deras moderkort i vänners datorer och deras bärbara som vänner köpt har bara haft problem.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så i sann Sweclockers forumanda tycker jag nu vi alla börjar bojkotta Asus och stödjer de mindre tillverkarna istället.
Lite som Intel vs AMD eller Nvidia Vs AMD diskussionerna brukar fortlöpa.

Medan jag ser din poäng är det inte riktigt jämförbara marknader. Nu kan jag noll om moderkortstillverkning men mitt intryck är att man köper in lite chip och tillbehör och löder fast allt på en bräda, medan AMD/Intel på CPU-marknaden måste trycka ut miljarder i research och ha arméer av forskare bara för att hålla jämn takt med motståndet.

Coca Cola har väl en majoritet i Sverige och det påverkar oss inte negativt att dricka den läsken med gott samvete, men när stater haft närmast monopol inom ex. rymdfarten så har vi sett vad det gör med priserna nu när Elon Musk kommer in med nya idéer och produktionsideologier.

Som jag sagt, jag vet noll om moderkortstillverkning men mitt intryck är att du jämför potatis med rymdraketer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Säkert AMD:s fel eftersom de försöker återanvända socklar. Go Intel!

Skämt åsido, nu kanske antalet olika moderkort från samma tillverkare minskar. Det känns som valmöjligheterna är löjligt många. Just nu känner Prisjakt till 445 olika moderkort med socket 1151.

För ATX moderkort ja. Vi behöver färre ATX moderkort och fler mITX moderkort att välja emellan!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Till skillnad från föregående talare så har jag jättebra erfarenhet av Asus och kör/rekommenderar endast de.

För flera år sedan byggde jag datorer till vänner och bekanta och på den tiden var mitt hjärta såld till Gigabyte.... tills ena året började deras kort strula i flera datorer jag byggt. Många nya kort fick jag på garanti och efter allt strul gick jag över tills Asus vilken har aldrig gjort mig besviken. Det är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Känns som en del av ett hårdare samhällsklimat. Moderkortet är ju själva hjärtat av hårddisken. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Socket 1151 finns ju med 100 200 och 300 seriens styrkretsar säg att det finns 5 olika chipset i vardera serie. Och varje tillverkare vill erbjuda i alla fall 1 Matx och 1 ATX version till varje chipset. Kanske även MITX och någon GAMING variant också. Inte konstigt att det blir många modeller speciellt inte till 1151.

Nästan alla är ATX och mATX. Sen är det såklart så att alla modeller inte är onödiga men valmöjligheterna är extremt bra idag.

Skrivet av Icte:

För ATX moderkort ja. Vi behöver färre ATX moderkort och fler mITX moderkort att välja emellan!

Håller helt och hållet med och utvecklingen rör sig säkert ditåt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Att lösförsäljningen av moderkort går ner tycker jag inte är konstigt, men att allt går ner. Det måste väl innebära att hela datorförsäljningen minskar? Det var konstigt.

Men samtidigt allt mindre har behov av snabba datorer idag då allt körs på servrar och i molnet, inom utveckling så är det vanligt är att man får en utvecklingsmaskin hos en kund och ens egen dator bara blir en tunnklient.

Så det är bara nördar, gamers och filmredigerare plus några andra kvar som behöver ha en bra dator hemma.

Skrivet av Triton242:

Så i sann Sweclockers forumanda tycker jag nu vi alla börjar bojkotta Asus och stödjer de mindre tillverkarna istället.
Lite som Intel vs AMD eller Nvidia Vs AMD diskussionerna brukar fortlöpa.

Hade det gällt ssd diskar och Samsung så hade du haft en poäng, men inom moderkort så finns det väldigt många aktörer och jag har ej sett någon tendens till att man endast har haft ett märke att välja på när man köper bättre. Nu brukar jag dock inte köpa de mest extrema moderkorten för 5-10 000kr, som också ytterst få köper.
Men visst man bör nu undvika AMD då deras policy att inte byta moderkort för varenda processormodell som leder till minskad försäljning av moderkort.

Permalänk

Men.. Var är rapporten om att det väntas sälja 10% färre processorer? De borde ju gå hand i hand.. =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike:
Hört talas om AMD

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

@StuntmanMike:
Hört talas om AMD

Förklara för mig, som om jag vorde dum i huvudet, vad du menar.
en 10%'ig försäljningsnedgång av moderkort borde påverka båda AMD och Intel.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju den stagnerade utvecklingen. Jämför prestandautvrcklingen för mobila enheter, grafikprestanda, skärmupplösning mm. och jämför med stationära marknaden. Det står ju still?! Jag sitter på sandy bridge och grafikkort ur 900-serien. Det finns inga grafikkort för konsumenter som orkar driva spel i 4k. Dom flesta sitter nog och ruvar på sina datorer eller skaffar laptops/paddor istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av StenmanJones:

@StuntmanMike:
Hört talas om AMD

Ja, och dom måste ju sälja fler processorer nu än de gjort på flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Kör bara ASRock börjar dock bli lite struligt att få tag på dem i Sverige

AsRock har blivit mycket bättre. Men fortfarande lättare att få tag på de än BioStar i sverige!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

Intressant, det kan vara som ni säger att antalet "hemmaanvändare" som köper lösa delar och mindre företag som bygger mot det segmentet minskat, dels kan man ju tänka sig att en bärbar dator räcker längre än ett eller två år för den vanlige användaren, dels som antyds att behoven för en kontorsdator idag är annorlunda än i brytningsperioden 90-00 talet.

Dock är ju ingen av de alternativa lösningarna ens i närheten av att kunna leverera den prestanda som krävs av den mer avancerade användaren, tex gamers, nördar och andra, samt yrkesanvändare som tex jobbar med tung grafik, beräkningsprogram, etc.

Här har vi dock en intressant skillnad när det kommer till mer renodlat mattematiska arbeten, tex konstruktionsberäkning och liknande, idag är det allt mer vanligt att man har en central station men en kraftfull maskin och sedan tex en laptop eller annat som kan vara betydligt svagare men som kan hantera det grafiska användargränssnittet, sedan skickar denna enhet data till "superdatorn" och hämtar färdiga beräkningar från denna tillbaka till användar gränssnittet, man fortsätter arbetet, skickar ånyo ett paket med beräkningar, får det i retur när det är färdigt, osv. Nu kan man lagra färdiga data på tex molntjänster och liknande för att öka skyddet mot dataförluster.

Denna utveckling kan däremot bli intressant, den är på intet sätt ny, troligen bland det första som skapades i datorvärlden, men tidigare har detta inte varit tillgängligt på samma vis för mindre företag, amatörforskare och till och med privatpersoner. En "stordator" har länge varit det i någon form, men inte maskiner som har prestanda i klass med forna tiders superdatorer och till och med möjlighet att köpa in dessa tjänster externt från riktiga superdatorer. och du kan fortfarande sitta vid din laptop vid en enkel docknings station som inte är större än att du kan ta med allt i en vanlig dokumentportfölj.

Kvar blir ju då segmentet "på platsen arbeten" dvs som inte går eller inte är lönsamt att skicka till fjärrstationer, från detta bortfaller även egentliga proffsmaskiner, tex specialbyggda renderingmaskiner hos företag och liknande som inte består av egentliga standardkomponenter.

Nu har vi således i princip enbart kvar semiproffsmaskiner, dvs maskiner av de typer vi som hänger här brukar snacka om, och ungefär samma typer av användare som vi är här antar jag.
Men vi är nog inte en majoritet.

(Edit, alltså maskinerna inte kunskapen, proffs kan ju använda en enklare maskin, men antar förstås vad jag menar...)

Edit, jag menar, även om man slänger upp 50 eller till och med 100K för en speldator så täcker det ju ändå knappt en bråkdel av bara programvarulicenserna kostar till en riktig proffsmaskin riktad mot företag inom dessa sektorer.

Även våra dyraste speldatorer här är fortfarande kaffepengar i sammanhanget.

*

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag brukar inte köpa asus men det var problem med msi pro carbon, så jag valde mitt andra val för bygget. har ägt de flest olika tillverkare nu utom asrock o evga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när det finns hundratals olika modeller att välja emellan med extra funktioner som man inte har nytta av och med väldigt högt pris.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Så i sann Sweclockers forumanda tycker jag nu vi alla börjar bojkotta Asus och stödjer de mindre tillverkarna istället.
Lite som Intel vs AMD eller Nvidia Vs AMD diskussionerna brukar fortlöpa.

EDIT: Detta är skrivet med tämligen mycket ironi av mig.

Hade lovat mig själv att inte köpa Asus igen, men det blev ändå det efter ett bra erbjudande. Tyvärr väljer återförsäljare att oftare marknadsföra moderkorten från Asus ön övriga märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har ägt 2 Gigabyte brädor och 2 Asus. Har inte haft problem med någon av dem. Jag ska inte säga att jag skiter i märket. Men om jag är ute efter ett moderkort köper jag det som ger mig mest för min budget.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Förklara för mig, som om jag vorde dum i huvudet, vad du menar.
en 10%'ig försäljningsnedgång av moderkort borde påverka båda AMD och Intel.

Man behöver inte alltid byta moderkort om man köper ny processor från AMD. Frågan från @StuntmanMike var ju varför inte skillnaden gäller CPU.
Och så var det med glimten i ögat med tanke på min smiley.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Finns inget speciellt med ASUS moderkort men de köpes ändå för att de är ASUS. I webhallen hör jag ständigt de anställda rekommendera ASUS framför alla andra i allting. Hur fan blev det så här.

Permalänk
Skrivet av scara:

Finns inget speciellt med ASUS moderkort men de köpes ändå för att de är ASUS. I webhallen hör jag ständigt de anställda rekommendera ASUS framför alla andra i allting. Hur fan blev det så här.

verkar vara ett slag i luften att det man köper Asus för att det bara är Asus.

Ha haft ett antal MSI, Gigabyte och Asus moderkort över många år.

ASUS Bios är mycket bra jämfört med mitt Gigabyte Aorus för 2066 processorerna. Och definitivt mycket enklare att jobba med. Dessutom har de bra överclocknings profiler som fungerar förprogrammerade.

Mitt Aorus kort fungerade fint ända till jag stoppade i en 7800X processor. Då fick kortet fnatt eftersom processorn drog mer ström och MB vill i alla lägen reducera processor hastigheten på alla utom en core. Aorus Bios är helt uselt att jobba med.

MSI kort slutade jag köpa för 10 år sen... alltid strul med bios och bluescreen oavsett vilken variant i åratal.... kanske bättre nu men sorry har kastat ut tillräcklig med pengar på deras MB.

Antalet MB kommer säkert minska mer i kvantitet men samtidigt så är det riktigt roligt att se att ASUS speciellt men även andra bolag börjar med nisch moderkorten. Har ett Apex 1151 och ett apex för 2066 och de är riktigt roliga att jobba med. Eftersom jag bor-jobbar utomland (där jag inte kunde köpa dessa ) köpte jag båda i Sverige. Men tittar man på de som säljer så fanns det max 20 kort i hela Sverige av vardera mellan alla butiker på webben. Globalt kan det inte bli många kort sålda jämfört med utvecklingstiden involverad så klart de kostar. Inte ens 0.5% av de svenskar som är på Hwbot.org köper dessa och det finns säkert några fler som köper det för gaming också i Sverige..

Permalänk
Avstängd

Jag har ägt moderkort från flera tillverkare. Och numera är de så otroligt många alternativ å välja på. Bara titta på Asus som snart har hela alfabetet ute.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.