Permalänk

Tips på ljudsystem

Hej,

Jag har precis fått den nya projektorn jag införskaffat och jag är nu på jakt efter ett lämpligt ljudsystem. Duken är upphängd bakom en takbjälke och jag har därmed möjlighet att använda den till montering av något ljudsystem (bjälken hänger ner ca 25cm). Efter att ha läst och snackat runt verkar det vara långt från alla system som möjlighet att vinkla ner högtalare (mot soffan).

När jag var inne på HiFi klubben rekommenderade dom väldigt starkt märket Dali (som jag ej har hört talas om innan), dock var det endast en av dom billigare som hade möjlighet att vinklas ner med den medföljande monteringsannordningen. Jag har mest sneglat på ett 2.1 eller ett 3.1 system.

Förövrigt är tanken att systemet ska användas för både film och musik.

Någon som har något tips?

Permalänk

Budget? Vad ingår i ett ljudsystem? Förstärkare, högtalare, kablage?

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Budget? Vad ingår i ett ljudsystem? Förstärkare, högtalare, kablage?

Skulle kunna tänka mig lägga runt 20tkr. Självklart lite spelutrymme om det är så att man får ett väldigt mycket bättre system för lite mer.
Jag har ingenting sedan innan, så behöver förstärkare, högtalare, baslåda och kablage

Permalänk
Skrivet av SuperiorMan:

Hej,

Jag har precis fått den nya projektorn jag införskaffat och jag är nu på jakt efter ett lämpligt ljudsystem. Duken är upphängd bakom en takbjälke och jag har därmed möjlighet att använda den till montering av något ljudsystem (bjälken hänger ner ca 25cm). Efter att ha läst och snackat runt verkar det vara långt från alla system som möjlighet att vinkla ner högtalare (mot soffan).

Bara för att dubbelkolla: Bjälken befinner sig mindre än en meter från väggen bakom duken?

Skrivet av SuperiorMan:

Skulle kunna tänka mig lägga runt 20tkr. Självklart lite spelutrymme om det är så att man får ett väldigt mycket bättre system för lite mer.
Jag har ingenting sedan innan, så behöver förstärkare, högtalare, baslåda och kablage

Det ska definitivt inte vara något problem att plock ihop något bra inom den budgeten, men jag tror att det kan vara smart att kompromissa med återgivningen i basområdet: att få till jämn basåtergivning i ett vanligt vardagsrum är svårt.

Vad hade du tänkt ansluta för källor till anläggningen? Bara analoga, eller HDMI och S/PDIF också?
Vilka estetiska krav har du? Högtalare i viss färg, maxdjup på förstärkare?
Finns det utrymme att sätta upp någon form av akustikbehandling bakom/runt duken?

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Bara för att dubbelkolla: Bjälken befinner sig mindre än en meter från väggen bakom duken?

Det ska definitivt inte vara något problem att plock ihop något bra inom den budgeten, men jag tror att det kan vara smart att kompromissa med återgivningen i basområdet: att få till jämn basåtergivning i ett vanligt vardagsrum är svårt.

Vad hade du tänkt ansluta för källor till anläggningen? Bara analoga, eller HDMI och S/PDIF också?
Vilka estetiska krav har du? Högtalare i viss färg, maxdjup på förstärkare?
Finns det utrymme att sätta upp någon form av akustikbehandling bakom/runt duken?

Tror du missuppfattade mig angående bjälken och projektordukens placering.
Vägg - Soffa 3 m - takbjälke - projektorduk - 3m - vägg

Mina tankar gick därför runt att sätta upp högtalare på takbjälken åt soffans håll. Skulle vara snyggare tror jag om dom var mindre än 25 cm i höjd så man kan sätta dom på takbjälken. Hade även kikat på tunnare högtalare men inte att ljudet ska lida av det estetiska beslutet

Vet inte riktigt hur jag ska göra med anslutningen men antar att det blir bäst att köra hdmi till en förstärkare och sedan koppla på ljudsystem till den med.

Gött att höra att du tror att man kan få ett hyfsat ljudsystem för pengarna

Permalänk
Skrivet av SuperiorMan:

Tror du missuppfattade mig angående bjälken och projektordukens placering.
Vägg - Soffa 3 m - takbjälke - projektorduk - 3m - vägg

Ja, det hade jag fått om bakfoten.
Det låter som om det finns en del skäl att välja en förstärkare med lite fler möjligheter att ställa in ljudet (någon form av (bra) autokalibreringsfunktion, parametrisk EQ, fördröjning eller liknande). Detta, tillsammans med HDMI-anslutningar blir nästan automatiskt en hembioförstärkare. Visserligen kommer du inte att använda alla förstärkarkanaler, men mängden välljud per investerad krona kommer nog ändå att bli högre än om du köper en tvåkanalsförstärkare med lågnivåutgång för subwoofer. Den typen av apparater tenderar att tillverkas i väldigt mycket mindre volymer än hemmabiostärkare, vilket gör dem dyra.

Har du möjlighet att ställa subwoofern någonstans i närheten av duken/högtalarna, eller kommer den att hamna närmre lyssningsplatsen?

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ja, det hade jag fått om bakfoten.
Det låter som om det finns en del skäl att välja en förstärkare med lite fler möjligheter att ställa in ljudet (någon form av (bra) autokalibreringsfunktion, parametrisk EQ, fördröjning eller liknande). Detta, tillsammans med HDMI-anslutningar blir nästan automatiskt en hembioförstärkare. Visserligen kommer du inte att använda alla förstärkarkanaler, men mängden välljud per investerad krona kommer nog ändå att bli högre än om du köper en tvåkanalsförstärkare med lågnivåutgång för subwoofer. Den typen av apparater tenderar att tillverkas i väldigt mycket mindre volymer än hemmabiostärkare, vilket gör dem dyra.

Har du möjlighet att ställa subwoofern någonstans i närheten av duken/högtalarna, eller kommer den att hamna närmre lyssningsplatsen?

Hänger inte riktigt med på det tekniska tyvärr. Men vad du menar så borde jag spendera lite mer pengar på en bra förstärkare för att anpassa ljudet till rummet? Förslag på en sådan?

Subwoofern kan hamna på samma avstånd som högtalarna fast på sidan.

Permalänk
Medlem

Bestäm dig för högtalare först, provlyssna olika prisklasser och märken. Ska du ha stativ eller golvhögtalare ? jag tycker att du ska börja med 2.1 och sedan lägga till fler högtalare i efterhand. Du kan ju räkna med 10k för front högtalare 3k för sub 5k för förstärkare i din budget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att du alltid bör åka och lyssna, märkena spelar mindre roll så länge du är nöjd. Jag personligen tycker Klipsch låter super, och kan rekommendera dig att lyssna på någon av deras större modeller i RF-serien.

Men lyssna och väljd det du tycker låter bäst!

Permalänk

Vill du ha högtalare som går att vinkla nedåt kan du ta en titt på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866919 tillsammans med https://www.tele-ha.se/produkter/visa/ljud/hogtalare-2/stativ...
3 st Saxo 10 och en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=387165 ger mycket ljud för pengarna.

Permalänk
Skrivet av SuperiorMan:

Hänger inte riktigt med på det tekniska tyvärr. Men vad du menar så borde jag spendera lite mer pengar på en bra förstärkare för att anpassa ljudet till rummet?

Jag har för dålig koll på marknaden för att våga rekommendera någon. Jag utgick från att jag själv hade velat ha möjlighet att manuellt styra tonkurva och fördröjning, men det är nog inte nödvändigt. Autokalibreringsfunktionen som nästan alla moderna hemmabiostärkare har inbyggd borde kunna rätta till glappet mellan hur högtalartillverkaren tänkt sig att högtalaren ska placeras och din något okonventionella (men praktiska!) placering.

Skrivet av SuperiorMan:

Subwoofern kan hamna på samma avstånd som högtalarna fast på sidan.

OK, det ger bra förutsättningar att undvika att ljudet från huvudhögtalarna och subwoofer blir olika starkt när man rör sig runt i lägenheten. Därmed inte sagt att en sådan placering ger bäst resultat för filmtittning. Många svårförutsägbara faktorer påverkar var en subwoofer bör placeras i rummet, så testa gärna lite olika placeringar.

@agitax' råd om kostnadsfördelning låter vettigt, så länge det är butikspriser vi pratar om. Både högtalare och hemmabiostärkare tappar värde ganska snabbt, så det kan gå att göra klipp på begagnatmarknaden. Dessutom finns lite pengar (2000kr, om jag räknat rätt) över till akustikbehandling. Jag ser främst två problemområden som det kan vara värt att fundera på:

  • Reflekterat ljud från taket.

  • Ojämnt eller kort avstånd till sidoväggarna.

Någon form av absorberande jox, ≈4cm tjockt, placerat så att de absorberar reflekterat ljud innan det når lyssningsplatsen. Använd en lagom tålmodig kompis och en spegel för att hitta bra platser att placera absorbenterna. Labba lite med absorberande saker du har hemma (täcken, vinterjackor, etc) innan du köper något dyrt & krångligt.

Permalänk
Skrivet av Yxskaftet:

Vill du ha högtalare som går att vinkla nedåt kan du ta en titt på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866919 tillsammans med https://www.tele-ha.se/produkter/visa/ljud/hogtalare-2/stativ...
3 st Saxo 10 och en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=387165 ger mycket ljud för pengarna.

Dom såg intressanta ut! Tack så mycket för tipset!

Permalänk
Skrivet av agitax:

Bestäm dig för högtalare först, provlyssna olika prisklasser och märken. Ska du ha stativ eller golvhögtalare ? jag tycker att du ska börja med 2.1 och sedan lägga till fler högtalare i efterhand. Du kan ju räkna med 10k för front högtalare 3k för sub 5k för förstärkare i din budget.

Jag har varit och provlyssnat på Hifi klubben som jag skrev tidigare. Där verkade dom vara väldigt måna om att sälja Dali eller så var det ett märke han gillade personligen och valde att fokusera på.

Skrivet av gonace:

Jag skulle nog säga att du alltid bör åka och lyssna, märkena spelar mindre roll så länge du är nöjd. Jag personligen tycker Klipsch låter super, och kan rekommendera dig att lyssna på någon av deras större modeller i RF-serien.

Men lyssna och väljd det du tycker låter bäst!

Ok, ska se om jag ser några högtalare av märket Klipch när jag åker till Tele-Hå i helgen. Tyvärr hade dom inte dom andra högtalarna som rekommenderades i tråden i lagret

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag har för dålig koll på marknaden för att våga rekommendera någon. Jag utgick från att jag själv hade velat ha möjlighet att manuellt styra tonkurva och fördröjning, men det är nog inte nödvändigt. Autokalibreringsfunktionen som nästan alla moderna hemmabiostärkare har inbyggd borde kunna rätta till glappet mellan hur högtalartillverkaren tänkt sig att högtalaren ska placeras och din något okonventionella (men praktiska!) placering.
OK, det ger bra förutsättningar att undvika att ljudet från huvudhögtalarna och subwoofer blir olika starkt när man rör sig runt i lägenheten. Därmed inte sagt att en sådan placering ger bäst resultat för filmtittning. Många svårförutsägbara faktorer påverkar var en subwoofer bör placeras i rummet, så testa gärna lite olika placeringar.

@agitax' råd om kostnadsfördelning låter vettigt, så länge det är butikspriser vi pratar om. Både högtalare och hemmabiostärkare tappar värde ganska snabbt, så det kan gå att göra klipp på begagnatmarknaden. Dessutom finns lite pengar (2000kr, om jag räknat rätt) över till akustikbehandling. Jag ser främst två problemområden som det kan vara värt att fundera på:

  • Reflekterat ljud från taket.

  • Ojämnt eller kort avstånd till sidoväggarna.

Någon form av absorberande jox, ≈4cm tjockt, placerat så att de absorberar reflekterat ljud innan det når lyssningsplatsen. Använd en lagom tålmodig kompis och en spegel för att hitta bra platser att placera absorbenterna. Labba lite med absorberande saker du har hemma (täcken, vinterjackor, etc) innan du köper något dyrt & krångligt.

Ska försöka se om jag kan testa lite olika placeringar sen efter inköp. Tyvärr har jag lite få väggar och vill inte ha baslådan "fristående" i mitten av ett rum.

Ok då har jag ett humm hur man borde fördela pengarna på ett ungefär

Permalänk
Medlem

Även okända märken kan låta bra. Det är bara lyssna/läsa på

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Att välja högtalare är väldigt personligt, allt beror ju på hur man själv uppfattar en viss högtalare.

Med det sagt så kör jag själv dessa från just Hifiklubben
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...
blev väldigt förvånad över hur balanserad den lilla högtalaren var, mellanregistret framträder mycket tydligare än hos andra högtalare i samma storleksklass.
Det kommer med ett fäste som du kan vinkla, du kan även välja att vrida högtalaren 90 grader så att den ligger horisontellt istället.
Sub behövs självfallet till dessa högtalare och jag valde denna https://www.hifiklubben.se/hogtalare/Baslada/dali-sub-e-9-f-s...

Tyvärr har jag för dålig koll på reciever/förstärkare för ditt ändamål.

Min rekommendation är att du kollar upp var man kan lyssna på de system som rekommenderas här i tråden och sedan åka runt och lyssna på olika uppsättningar i olika butiker för att hitta just det du gillar.