Permalänk

Vilka CPU:er lider av dålig kylpasta?

Vad jag förstår så började problemet med Ivy-bridge?
Men har Intel rättat till problemet? Eller bör man även fortfarande delida deras processorer?

Permalänk
Medlem

@atiradeon:

Du menar silikonet under IHSen? Har du inga problem med höga temperaturer så ser jag ingen anledning till att delidda.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk

Tror alla modeller från 3xxx serien och frammåt kör kylpasta mot ihs istället för lödd ihs.

Dvs alla intel cpu från 3xxx serien och frammåt finns utrymme för förbättring genom att lossa ihs.

Dock har väl problemet blivit något mer tolererbart men möjligheten att förbättra på den punkten finns fortfarande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror alla modeller från 3xxx serien och frammåt kör kylpasta mot ihs istället för lödd ihs.

Dvs alla intel cpu från 3xxx serien och frammåt finns utrymme för förbättring genom att lossa ihs.

Dock har väl problemet blivit något mer tolererbart men möjligheten att förbättra på den punkten finns fortfarande.

Stämmer bra.
Allt från Ivy och senare är pasta... mög.

@atiradeon
Problemet är inte appliceringen, den är relativt okej idag, men avståndet pga limkanter och begränsningar i hur mycket värme små kärnor kan öra över är ett stort problem idag.

Skylake och senare har speciellt detta problem i enorm skala då deras 4-kärniga processorer är på tok för små för att överföra all den 100W+ värme de kan föra över i turbo lägen, för att inte nämna överklockade. 7700k tex är totalt meningslös utan delid. Du kan inte överklocka den utan att slå i termiska 90+ och din kylning kämpa förgäves.

8600k/8700k har samma problem i grunden, men då de är 6-kärniga, är själva CPUn större internt, vilket ger mer plats för värmeöverföring. Detta i sin tur ger bättre temps och möjlighet till bättre prestanda. Men även dessa gynnas enormt av delid.

AMDs Ryzen är dock fastlödd, så om du vill undvika delida så kan dessa vara ett alternativ. Just nu är dock inte optimalt att köpa dessa, då just nu i Q1 2018 ska nästa gen Ryzen lanseras, med både IPC och frekvens förbättringar. Moderkort i dessa är också garanterade att fungera tom minst 2020 med Ryzen2, med BIOS uppdateringar, så du har lite framtidsmöjlighet också.

Permalänk

Men vad är grejen då? Spar Intel pengar på att tillverka de som de gör idag ?
Det kan ju inte vara en så bra reklam om de går betydligt varmare än de behöver.

Permalänk
Medlem

Sandy bridge samt 2011 och 2011-3 är lödda samt xeons.
Så att säga att alla intel från 3xxx och framåt inte är lödda är fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Men vad är grejen då? Spar Intel pengar på att tillverka de som de gör idag ?
Det kan ju inte vara en så bra reklam om de går betydligt varmare än de behöver.

Det är en kombination av flera orsaker.
Först och främst är det billigare. Sen kan lödningen påverka livslängden negativt då det bildas sprickor vid temperatur förändringar, främst ett problem när man går från kall till varmt på kort tid. Sen är det betydligt lättare att smeta på lite kylpasta framförallt på mindre chip. Det är därför det är vanligare att större chip löds men mindre chip har kylpasta. Slutligen så är metallerna man använder sällsynta och man kanske vill undvika att använda det om det inte finns ett behov.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Avstängd

https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Skrivet av atiradeon:

Vad jag förstår så började problemet med Ivy-bridge?
Men har Intel rättat till problemet? Eller bör man även fortfarande delida deras processorer?

Skrivet av Vimsig:

@atiradeon:

Du menar silikonet under IHSen? Har du inga problem med höga temperaturer så ser jag ingen anledning till att delidda.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror alla modeller från 3xxx serien och frammåt kör kylpasta mot ihs istället för lödd ihs.

Dvs alla intel cpu från 3xxx serien och frammåt finns utrymme för förbättring genom att lossa ihs.

Dock har väl problemet blivit något mer tolererbart men möjligheten att förbättra på den punkten finns fortfarande.

Skrivet av Paddanx:

Stämmer bra.
Allt från Ivy och senare är pasta... mög.

@atiradeon
Problemet är inte appliceringen, den är relativt okej idag, men avståndet pga limkanter och begränsningar i hur mycket värme små kärnor kan öra över är ett stort problem idag.

Skylake och senare har speciellt detta problem i enorm skala då deras 4-kärniga processorer är på tok för små för att överföra all den 100W+ värme de kan föra över i turbo lägen, för att inte nämna överklockade. 7700k tex är totalt meningslös utan delid. Du kan inte överklocka den utan att slå i termiska 90+ och din kylning kämpa förgäves.

8600k/8700k har samma problem i grunden, men då de är 6-kärniga, är själva CPUn större internt, vilket ger mer plats för värmeöverföring. Detta i sin tur ger bättre temps och möjlighet till bättre prestanda. Men även dessa gynnas enormt av delid.

AMDs Ryzen är dock fastlödd, så om du vill undvika delida så kan dessa vara ett alternativ. Just nu är dock inte optimalt att köpa dessa, då just nu i Q1 2018 ska nästa gen Ryzen lanseras, med både IPC och frekvens förbättringar. Moderkort i dessa är också garanterade att fungera tom minst 2020 med Ryzen2, med BIOS uppdateringar, så du har lite framtidsmöjlighet också.

Skrivet av atiradeon:

Men vad är grejen då? Spar Intel pengar på att tillverka de som de gör idag ?
Det kan ju inte vara en så bra reklam om de går betydligt varmare än de behöver.

Skrivet av Defender:

Sandy bridge samt 2011 och 2011-3 är lödda samt xeons.
Så att säga att alla intel från 3xxx och framåt inte är lödda är fel.

Skrivet av brainlessbob:

Det är en kombination av flera orsaker.
Först och främst är det billigare. Sen kan lödningen påverka livslängden negativt då det bildas sprickor vid temperatur förändringar, främst ett problem när man går från kall till varmt på kort tid. Sen är det betydligt lättare att smeta på lite kylpasta framförallt på mindre chip. Det är därför det är vanligare att större chip löds men mindre chip har kylpasta. Slutligen så är metallerna man använder sällsynta och man kanske vill undvika att använda det om det inte finns ett behov.

Lite mer fakta om ämnet som @brainlessbob tar upp.

Edit: Min länk kom inte med...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Men vad är grejen då? Spar Intel pengar på att tillverka de som de gör idag ?
Det kan ju inte vara en så bra reklam om de går betydligt varmare än de behöver.

Jag tycker faktiskt inte det är ett problem, alls.
Alla gillar att säga hur extremt dåligt det är. Men när min 8700k rullade stock, utan några automatiska spänningsinställningar så hade jag en knappt 60c full load temperatur, snarare runt 50-55c och den hoppade ibland upp och ned lite.

Är det för varmt? Jag tycker det låter ganska svalt..

Problemet i detta fall uppstår nästan enbart vid överklockning. Och då är det helt klart sämre än andra lösningar. Men jag ser inte det som ett problem.

7700k hade diverse problem där under en period men vad jag vet så var det till störst del folk som skiter på sig blandat med folk som överklockar.
Många klagade på att den gick varmt i stock och för vissa så låg den på närmare 90C i full belastning har jag ett minne av att jag läste någon hade. Med stock kylaren då. Intel hävdade att det inte gör något för ja, den är designad för att klara den temperaturen. Vilket den är. Så det är ju egentligen ett ickeproblem.
Temp inom godkännda specs - vad är problemet?

Jo folk gillar inte att se höga siffror, det är problemet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge vad jag minns hade inte så direkt mycket problem med värme då de drog klart mindre ström än SB gjorde.

Problemet kom senare med Haswell som var hungrigare. Då exploderade trenden att delidda. De var så illa att Intel släppte Devil's Canyon eller Haswell Refresh i form av 4790k och 4690k.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Lite mer fakta om ämnet som @brainlessbob tar upp.

Varför citerar du mig?
Det han visar är "fakta" som redan är motbevisad att det går att lösa. Kanske inte problemet i sig, men riskerna och designen kan jobbas runt om det.

Att en 7700k inte kan lödas förstår jag. Men 7980X... njae.

@brainlessbob
Jag vet ursäkterna. Och Ryzen har visat att det går att lösa.

Intel kan också lösa det, genom att ha större kärnor. Men nu när inte ens Kaby Lake-X, 20000kr 18-core CPU får något mer än termisk pasta, men Xeon är lödd kallar jag det inget mer än... bull-shit.

Om AMD har råd att lödda en R3 budget CPU.. men Intel inte har det på 10kkr+ CPUer, är det inte en fråga om pris.

@atiradeon
Det var från början en orsak till det problem om togs upp tidigare, med att kärnorna började bli så små så påfrestningen på lödning inte kunde garanteras. Intel istället för att lösa problemet, tog en billigare väg ut.

Hade de bara ordnat så limkanten varit lägre, designat om så kontakten mellan CPU och IHS var så nära varandra som bara möjligt så hade det räckt långt. De bättrade lite av detta med Haswellrefresh, men det är fortfarande ett problem. Finns en hel del folk som bara delidat CPUn och sedan lagt på helt vanlig pasta igen men fått bort limkanten, och fått mycket bättre temps.

Detta är då avståndet är boven. Termisk pasta kan göras väldigt bra, men normalt ska den vara extremt tunn, då de aldrig kan leda lika bra som metall i sig själv. Är det dock ett tunt lager så fungerar den kanonbra, precis som den gör mellan IHS och din kylare.

Permalänk
Administrativ avgift

Ska jag komma med den bästa faktan ever här nu då:

Intel löder inte CPU:er dels på grund av att det kan påverka livslängd på vanliga konsumentcpuer , dvs de små cpu:erna 8700k osv. Den andra anledning är att ämnet som används för att löda är både dyrt , börjar ta slut och även att det är en stor miljöpåverkan. Så det är både tillverkningsproblem , pengar och miljö i ett och samma.

Temperaturen är en annan femma, STOCK 7700k är så liten % som har problem med temps. Problemet är oftast att ASUS moderkort främst har en inbyggd boost som då pumpar CPUn med mer volt än den behöver. Stäng av ASUS turbo funktion , droppade 15 grader direkt typ.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Jag citerade alla i tråden. Så de va inget riktat mot dig, utan snarare att dom som ändå skrivit i tråden kunde ta del av artikeln jag länkade och bolla vidare därifrån.

Redigerade länken då den inte va med.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ska jag komma med den bästa faktan ever här nu då:

Intel löder inte CPU:er dels på grund av att det kan påverka livslängd på vanliga konsumentcpuer , dvs de små cpu:erna 8700k osv. Den andra anledning är att ämnet som används för att löda är både dyrt , börjar ta slut och även att det är en stor miljöpåverkan. Så det är både tillverkningsproblem , pengar och miljö i ett och samma.

Små CPU... hmm

Låt oss börja med att titta på denna 8700k.

Vi kan ju titta skillnaden mellan Kaby och Coffees tillverkning.
Kaby Lake Coffee Lake
Gate Pitch 70 nm 84 nm 1.20x
Interconnect Pitch 52 nm 52 nm 1.00x

Så deras gate är lite större, vilket borde göra även 4 kärnig större vs 7700k.
Detta gör att deras die Size är 126mm² på quad...

Men 8700k då?
Uppskattat blir den ca 149.6 mm² stor.

Men vänta nu här....
Sandy Bridge, du vet den där CPUn som kunde lödas... Sandy bridge 2Core är ju 149mm² stor.

Så... 8700k är ca samma storlek som Sandy bridge i5 2390T/i3 2130, som gick att löda?
Antar att intel... glömt bort hur man gör. Var ju 5 år sedan trots allt.

Men... då borde ju 8-core+ på 299 utan problem kunna lödas, eller?

Och ang miljö... guld. Ett ämne som kostar förmögenhet, är farlig som F att återvinna, återvinns i biljondollar industrier, ofta av folk med farliga kemikalier (som du kan se på youtube om du vill), för att vi behöver dessa för att ansluta mellan CPU och substrat (anslutningarna). Så om de nu bryr sig, borde de inte sluta göra detta?

Och kobalt, ämnet som också är extrem brist på, och tas fram i hemska förhållanden... tänker du på dem nu när Apple ska ha alla att byta till nytt batteri? Eller när du köper ny telefon?

Iridium är i sådan brist så vi envisas att göra tändstift med dem... och annat. Men jag antar att AMD har tagit patent på användningen. Eller kanske köpt ensamrätt

Btw.. du tror... du tror inte vi kan återvinna detta också? Som man redan gör med tändstift?

Och som sagt... R3 lödd, 7980X inte lödd... sorry, köper inte penga-aspektet. Eller ja.. om inte lödning kostar 10000kr+. Antar att AMD går rätt bra med förlust då på dina CPUer.

Min poäng?
Snälla sluta med dåliga ursäkterna och de föråldrade källorna.

Och... Hade Intel bara designat om så -X värsting CPUerna varit lödda. Och 8700k och mindre hade haft en kanonbra design som är optimerad för pasta, och inte lim (som den i nuvarande skick är), så hade vi sluppit problemet. Med lite lim-kant och bra design från början hade det varit helt okej.

Men 7000k är totalt meningslös. Du kan inte överklocka den, utan att den blir för varm. Och du kan inte få ner temps utan delid. Intel drev deras dåliga ursäkt till vansinnighet, där det inte ens är lönt att köpa "K" versionen, om du inte vill offra din garanti. Och värst av allt... folk accepterar detta som om det vore normalt, för man har vant sig i 5år med denna skit.

Skrivet av andra94:

Temperaturen är en annan femma, STOCK 7700k är så liten % som har problem med temps. Problemet är oftast att ASUS moderkort främst har en inbyggd boost som då pumpar CPUn med mer volt än den behöver. Stäng av ASUS turbo funktion , droppade 15 grader direkt typ.

Problemet är att alla som är okunniga vet inte om att deras 7700k på sitt ASUS moderkort är överklockad, kör utanför spec och täckts inte av garantin. Väntar nästan på första stämning och rättegången baserat på detta. Intel garanterar inget utanför exakt sina specs. Den MCE + övervolt som dessa moderkort gör, är utanför spec.

Skrivet av HC-8315:

@Paddanx: Jag citerade alla i tråden. Så de va inget riktat mot dig, utan snarare att dom som ändå skrivit i tråden kunde ta del av artikeln jag länkade och bolla vidare därifrån.

Jag har läst och trodde först 100% på ursäkterna. Men lustiga är när man gräver vidare i dem.
Man ser då att saker inte är... exakt som man trodde.

Permalänk
Administrativ avgift

@Paddanx: Sa ju blandning Det svaret jag fått av Intel representanter.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Intel gör ju de av någon anledning iaf. Jag tror dock inte att de har med pengar å göra. Jag har som sagt inte grottat ner mer på djupet inom detta område.
Edit: Om du redan har några källor på djupet så är jag iaf nyfiken på att läsa dom?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Temperaturen är en annan femma, STOCK 7700k är så liten % som har problem med temps. Problemet är oftast att ASUS moderkort främst har en inbyggd boost som då pumpar CPUn med mer volt än den behöver. Stäng av ASUS turbo funktion , droppade 15 grader direkt typ.

Mitt Asus Strix Z370-F tyckte nog att det var kallt i min lägenhet och gav min i7-8700k 1,34V i stock hastigheter, och det var ändå med Asus Multicore Enhancement avslaget. Helt galet! Med den spänningen kan jag köra CPU:n i 5 GHz...
Något av det första jag gjorde efter uppstart var att manuellt sätta volten på 1,15 V.

Från 85 grader under maxload till typ 60.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.