Permalänk

Filer blev osynliga

Jag försökte spara en jpeg till en hårddisk som jag installerat nyligen och då sa den ifrån och krävde administratörsrättigheter. Jag har sparat filer på disken sedan installationen utan att sådant poppat upp så det kom som en överraskning. Hursomhelst klickade jag på vidare och sparade filen. Då försvann synlighet på alla tidigare sparade filer från mappen. Jag ändrade i mappalternativ för att se osynliga filer men det hjälpte inte. Men de ligger där för nästan 4 GB av utrymmet på disken är utnyttjat och den enda fil jag ser är den jpeg jag nyss sparat dit på <100kb.

En annan mystisk grej är att ingen webbhistorik sparas längre. Inställning är på standarden 20 dagar, ta bort webbhistorik är INTE ibockad.

What the fuck?

Permalänk

Ändrade SÄK-inställningar för driven och nu har alla fulla rättigheter. Ändå syns inget.

Permalänk
Medlem

@somvanligt: Låter som att det är något fel i operativsystemet eller filsystemet. Prova att boota från en USB / DVD med Linux Mint 18.x och se om du kan se filerna därifrån. Spara i så fall filerna på en annan disk, helst en dedikerad sådan för att skydda mot fel i OS.

Är den dedikerade disken formaterad med FAT32 eller NTFS så kan den direkt läsas av både Linux och Windows.

Använd sedan GParted för att skapa om partitionen på den bråkiga disken. Om inte detta hjälper så är en ominstallation av Windows det enklaste och snabbaste sättet att gå tillväga.

För att få svensk tid och tangentbord leta efter kugghjulet i i menyn som öppnas lättast med Windowstangenten.

Tänk på att du måste montera dom andra diskarna för att se dom. Dessa syns under enheter i filhanteraren eller i programmet disks (diskar). Allt du behöver köra finns redan aktivt på Linux Live-iso:n. Behöver du spara något mellan omstarter gör det på en annan disk då allt som som sparas på en Live-iso återställs / försvinner vid omstart.

Vill du vara mer avancerad så installerar du Linux på en separat USB (32 GB+) och lägger till programen grsync och GParted och får en disk som kan köras från vilken dator som helst med fullt grafiskt stöd och du kan spara mellan omstarter.

Från Live-iso:n kan göra i princip allt som du kan med en full installation och Linux Mint är 99% grafiskt uppbyggt. Får du en ftåga om lösenord är det blankt på installationsdisken.

För att lägga till programmen jag skrev om på en fullinstallation gör föjande:

Tryck [ctrl] + [alt] + [T]

Skriv föjlande i fönstret som öppnas:

sudo apt-get install grsync gparted

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon