WD Red 4TB, normal ljudnivå?

Permalänk
Medlem

WD Red 4TB, normal ljudnivå?

Hejsan,

Jag köpte ett par WD Red 4TB på Black Friday för att använda i min NAS. De fungerar fint men ljudnivån ifrån diskarna stör mig rejält. Diskarna låter "gamla", det påminner om en gammal HDD som suttit allt för många år i en PC men vägrar ge upp.

Vad säger ni?

EDIT - Uppdaterade länken
https://www.youtube.com/watch?v=sTuWdTNkZ3c

Permalänk
Medlem

Mina är i det närmaste ljudlösa. Gör en smart conveyance test och skicka tillbaka dom ifall dom indikerar fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@SkAliz Din länk kräver inloggning så kunde inte se på videon.
@Garmzon Vad har du för modell/serienummer kan ju skilja en del de kanske börjat snåla in på vissa komponenter trots att de behåller samma namn. Hårddiskar har jag upplevt kan variera lite i ljudnivå även om det är "samma" modell.
Jag har själv börjat störa mig väldigt mycket på min hårddisk i datorn funderar på att byta den till en 2,5" 5400rpm disk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ursäkta, nu fungerar länken!
Postar den även här:
https://www.youtube.com/watch?v=sTuWdTNkZ3c

Permalänk
Medlem

Jag har 2 stycken WD Red 4TB och dom är det som låter överlägset mest i datorn.
I idle så står PSU och GPU fläktarna still och CPU fläktarna låter så gott som inget. Chassifläktarna går på 5v och låter inte heller något just.
Men diskarna...

Permalänk
Medlem

Någon som lyssnat på filmen? Låter det normalt för denna typen av diskar"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade dessa tidigare i min NAS på kontoret, men köpte nyligen 4st 8TB WD Red..

Visst kan man höra när den söker på disken, då det är en mekanisk disk.. men inte så att man stördes nämnvärt. Däremot 8TB:arna vill man knappt vara i samma rum som.. Har för tillfället stängt av NAS:en och startar den bara vid behov.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så illa? Köpte 4st 3TB WD Red till nasen på kontoret och de är ljudlösa.. Varierar det så mellan olika modellerna? Är främst det mekaniska knackandet/sökandet jag tänker på, förstår om de måste spinna så lite vibration är ingen fara.

Permalänk
Medlem

Denna var ju intressant..

https://us.hardware.info/reviews/7265/14/nas-hdd-review-18-mo...

Kan inte påstå att mina 8TB WD Red är tysta när de är i idle, då de verkar vibrera mycket.. vilket gör att NAS-chassit vibrerar.
Har inte kollat upp det så noggrant ännu, men tillräckligt oljud för att jag ska stänga av den iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Mina är i det närmaste ljudlösa. Gör en smart conveyance test och skicka tillbaka dom ifall dom indikerar fel

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig hört talas om "smart conveyance test". Har du någon länk eller kan förklara mer?

-Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Denna var ju intressant..

https://us.hardware.info/reviews/7265/14/nas-hdd-review-18-mo...

Kan inte påstå att mina 8TB WD Red är tysta när de är i idle, då de verkar vibrera mycket.. vilket gör att NAS-chassit vibrerar.
Har inte kollat upp det så noggrant ännu, men tillräckligt oljud för att jag ska stänga av den iaf..

Hum, låter NASen så pass mycket att man måste stänga av den känns det som ett problem, poängen med en NAS är ju att den alltid skall vara tillgänglig! Det fungerar säkert i servermiljöer där allt ändå låter som flygplansmotorer men inte i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

En fördel med NAS är att man kan placera den där man slipper höra den tex källaren, vinden, i djupet av nån klädgarderob osv, våran står i tvättstugan ovanpå värmepannan, så den skulle inte ens störa om man så fyllde den med gamla raptor diskar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har kört 2st 3TB WD red i min NAS (raid 1) sen hösten 2013. Klart att jag hör diskarna, men inte mer än som ett svagt sus. Även under torrent-sessioner.

En av diskarna kastar SMART-felmeddelanden på mig till höger och vänster och har gjort det i typ 2 år... det finns backup utöver raid så jag väntar på att den ska krasha xD. Detta är inget som påverkat ljudet ljudnivån dock.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Det är så gott som omöjligt att bedöma hårddiskar utan att själv ha dem framför sig. Vi är olika känsliga för ljud, de kan vara monterade på olika sätt som transporterar/förstärker ljud olika, osv, osv. Om mina 4TB WD Red kan sägas att jag uppfattar dem som nästan helt ljudlösa monterade i en HP Microserver gen 8.

Du har köpt ett par diskar säger du. Jämför dem. Låter de lika mycket är läget med största sannolikhet normalt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har 2 st WD Red 4TB i min stationära och 8 st i en Icy Box, dom är i stort sett ljudlösa allihop.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Min WDRED 8TB vibrerar ganska mycket och skapade resonans i chassit som var sjukt störande. Fick göra en egen 1dm hög skumgummu-upphängning sen vart det knäpptyst

Den har iof bara gått strax över 10K timmar men inga SMART-fel eller varningar så det kanske bara är en vibrationsbenägen design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkAliz:

Aldrig hört talas om "smart conveyance test". Har du någon länk eller kan förklara mer?

-Jonas

Conveyance-test är ett snabb-test för att kontrollera ifall att disken tagit skada under transport.

https://www.smartmontools.org

Exempel Windows. Hitta anslutna diskar:
> smartctl.exe --scan

Starta olika typer av SMART-tester (t.e.x. conveyance, short, long):
> smartctl.exe -t conveyance /dev/sda

Printa SMART-data för disken (statistik, fel, resultat av tester osv):
> smartctl.exe -a /dev/sda

Personligen kör jag alltid igenom något i stil med detta för nya diskar. Sist jag köpte ny disk fick jag tre trasiga WD Red i rad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Conveyance-test är ett snabb-test för att kontrollera ifall att disken tagit skada under transport.

https://www.smartmontools.org

Exempel Windows. Hitta anslutna diskar:
> smartctl.exe --scan

Starta olika typer av SMART-tester (t.e.x. conveyance, short, long):
> smartctl.exe -t conveyance /dev/sda

Printa SMART-data för disken (statistik, fel, resultat av tester osv):
> smartctl.exe -a /dev/sda

Personligen kör jag alltid igenom något i stil med detta för nya diskar. Sist jag köpte ny disk fick jag tre trasiga WD Red i rad.

Trevlig info. Sparar den länken inför framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Denna var ju intressant..

https://us.hardware.info/reviews/7265/14/nas-hdd-review-18-mo...

Kan inte påstå att mina 8TB WD Red är tysta när de är i idle, då de verkar vibrera mycket.. vilket gör att NAS-chassit vibrerar.
Har inte kollat upp det så noggrant ännu, men tillräckligt oljud för att jag ska stänga av den iaf..

Precis. I testet kanske dom hade en bra vibrationsdämpande vagga. Tar man bort resonansen som disken skapar mot chassit är dom i princip helt tysta. Blev så på min iaf. Provar man hålla i disken känner man verkligen hur mycket den lever om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Min WDRED 8TB vibrerar ganska mycket och skapade resonans i chassit som var sjukt störande. Fick göra en egen 1dm hög skumgummu-upphängning sen vart det knäpptyst

Den har iof bara gått strax över 10K timmar men inga SMART-fel eller varningar så det kanske bara är en vibrationsbenägen design.

Ställde du den på en 1dm "skumgummi-skiva"..?

Har testat med 1cm gummi, men det hjälpte inte.
Sen har jag inte haft riktigt tid för att testa vidare, men funderade på att se om det gick att göra något på insidan av NAS:en.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hade också problem med relativt högljudda vibrationer. Löste sig genom att skruva fast den bättre i gummibussningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ställde du den på en 1dm "skumgummi-skiva"..?

Har testat med 1cm gummi, men det hjälpte inte.
Sen har jag inte haft riktigt tid för att testa vidare, men funderade på att se om det gick att göra något på insidan av NAS:en.

Har den i ett vanligt miditower så lite mer spelrum säkerligen. 1dm mjuk skumgummi jag hitta i nån låda. Man får även se över kablarna att dom inte tar i något för vibrationerna verkar ta sig ut via dom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Har den i ett vanligt miditower så lite mer spelrum säkerligen. 1dm mjuk skumgummi jag hitta i nån låda. Man får även se över kablarna att dom inte tar i något för vibrationerna verkar ta sig ut via dom också.

Ok, jag har dem i en Synology DS415+ och resonansen är väldigt hög. Får se vad jag kan göra.. inte mycket utrymme i den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkAliz:

Hejsan,

Jag köpte ett par WD Red 4TB på Black Friday för att använda i min NAS. De fungerar fint men ljudnivån ifrån diskarna stör mig rejält. Diskarna låter "gamla", det påminner om en gammal HDD som suttit allt för många år i en PC men vägrar ge upp.

Vad säger ni?

EDIT - Uppdaterade länken
https://www.youtube.com/watch?v=sTuWdTNkZ3c

Låter som att det kan vara problem med läsarmen. Bara att göra ett garantiärende på dom så bör du få nya på direkten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Låter som att det kan vara problem med läsarmen. Bara att göra ett garantiärende på dom så bör du få nya på direkten.

Direkt mot WD eller mot Dustin där jag köpte dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkAliz:

Direkt mot WD eller mot Dustin där jag köpte dem?

Man går alltid till återförsäljaren först, så börja att prata med Dustin.

Förresten har jag 4st 4TB WD RED i min server och jag har aldrig tänkt på att dem låter speciellt mycket. Gick ut till servern nu och la örat mot chassit och satte igång en film utan ljud som läses från en av hårddiskarna. Hörde ett svagt klickande ljud då och då som jag förmodar är läsarmen när den söker över disken. Kanske bara är du som hör väldigt bra?

Nä men, hade det varit jag så skulle jag avvaktat. Du har ju ändå 3 års garanti!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ok, jag har dem i en Synology DS415+ och resonansen är väldigt hög. Får se vad jag kan göra.. inte mycket utrymme i den.

Använd mjukare skumgummi typ, eller använd mindre bitar. Disken måste kunna röra sig lätt i upphängningen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkAliz:

Direkt mot WD eller mot Dustin där jag köpte dem?

Återförsäljaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

har själv 4 st 3tb och dom är helt ljudlösa.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Skickar över inspelningen av de separata diskarna till Dustin så får vi se vad dom säger