Permalänk
Medlem

Ny speldator, hjälp!

Tänkte att jag skulle köpa mig en ny speldator nu i mellandagsrean och siktar på något runt 10.000!

Jag har hittat 3 olika alternativ genom prisjakt som har sjunkit ganska gott i pris, men kan inte bestämma mig.
Alternativ 3 verkar mest prisvärt, men känns som jag kanske missat något? Det står inte direkt att det är en gamingdator på deras hemsida, och HP-store har dessutom fått ganska dåliga reviews på prisjakt överlag för dålig service..

Alt 1: Lenovo Y520T (från Dustin)
Legion Y520T
9.500:-
i5-7400
3GB GeForce GTX 1060
16GB Ram
6MB Cache
256GB SSD
1TB Lagring

Alt 2: Lenovo Y520T (från MediaMarkt)
Legion Y520T
10.000:-
i7-7700
3GB GeForce GTX 1060
8GB Ram
8MB Cache
256GB SSD
Ingen andra hårddisk

Alt 3: HP Pavilion Power Desktop 580-015no (Från HP-store)
10.800:-
i7-7700
6GB GeForce GTX 1060
16GB Ram
8MB Cache
512GB SSD
1TB Lagring

Vad tycker ni? Andra förslag?

Permalänk
Medlem

@mrjal:
Hej,
Jag vet att många skriva som jag gör. Vad är anledningen till att du har tänkt att köpa en färdiggjord dator? Du frågade vad jag tycker och jag tycker definitivt att du bör köpa delar istället för en dator som redan är klar.

Datorer som man köper från olika företag (HP, Lenovo, etc.) har en tendens att välja extremt små chassin vilket gör att man har väldigt tufft med utrymme så att man senare kan uppgradera sin dator. Det är både kul, billigare och extremt mycket mer prisvärt att köpa sina egna delar. Dessutom kan man välja delar som passar vad man gör på datorn under vardagligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

@mrjal:
Hej,
Jag vet att många skriva som jag gör. Vad är anledningen till att du har tänkt att köpa en färdiggjord dator? Du frågade vad jag tycker och jag tycker definitivt att du bör köpa delar istället för en dator som redan är klar.

Datorer som man köper från olika företag (HP, Lenovo, etc.) har en tendens att välja extremt små chassin vilket gör att man har väldigt tufft med utrymme så att man senare kan uppgradera sin dator. Det är både kul, billigare och extremt mycket mer prisvärt att köpa sina egna delar. Dessutom kan man välja delar som passar vad man gör på datorn under vardagligt bruk.

Tack för svaret!

Aldrig byggt en dator tidigare, kan säkert vara kul! Har försökt pilla ihop något liknande som t.ex. alternativ 3 genom komponenter, men har blivit dyrare än det de säljer (jag har dock aldrig gjort det förut så har inte superbra koll på alla delar).

Några tankar om de 3 alternativen?

Permalänk
Medlem

@mrjal:
Det är självklart inga dåliga datorer och det hamnar oftast i samma prisklass som om man skulle plocka ihop sina egna delar. Det är just det att chassit på färdigbyggda datorer inte har alls mycket plats för att uppgradera i framtiden vilket gör att du får köpa en helt ny dator igen om 3-4 år, när delarna blivit gamla och inte längre klarar av moderna spel. Så på ett långsiktigt perspektiv blir det billigare att bygga egen dator.

Att bygga en egen dator är inte heller så knepigt som man tror, första gången såg jag till att kolla en massa youtube videor innan jag började bygget och när jag väl höll på såg jag till att ta ett steg i taget och läsa manualer.

Jag rekommenderar istället datorer från Inet eller Komplett då chassin är större och du i framtiden kan byta vissa delar på datorn:
Taurus experienced.
Komplett PC1
Komplett-PC2

Förstå mig inte fel, det är inga dåliga datorer du har länkat. Det är just det med det begränsade utrymmet som dina alternativ erbjuder är extremt avtändande. Jag kollade runt och det visade sig att byggda datorer verkar nuförtiden kunna tävla mot priserna som dator i delar hade för några år sedan (har inte byggt en dator på 4-5 år utan endast uppgraderat).
Dator i delar må också vara någonting att kika på-

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

...Att bygga en egen dator är inte heller så knepigt som man tror, första gången såg jag till att kolla en massa youtube videor innan jag började bygget och när jag väl höll på såg jag till att ta ett steg i taget och läsa manualer...

Hej! Tack igen för svaret! Har kollat runt en del och kommit fram till följande komponenter:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3552074&view=m

Har några frågor kring grejerna!
1. Moderkortet verkar inte komma med wifi, hur löser jag detta? Kommer med stor sannolikhet behövas!
2. Funkar alla grejer med varandra? Hur vet jag det?
3. Osäker på hastighet / CL på de olika RAM (har förstått att ju snabbare hastighet och ju långsamare CL dessto bättre?)

Permalänk
Medlem

@mrjal:

En härligt dator du har tagit fram där. Allting ser bra ut. Du har valt ett moderkort som passar ihop med DDR4 ram minnen och även har 1151 socket som passar din CPU.

Du har även svarat på din egen fråga där med trådlöst nät. Du har lagt till ett nätverkskort som passar du kopplar in i moderkortet i en PCI-express slot och det finns 2x sådana i ditt moderkort. Har inte erfarenhet med nätverkskort då jag endast har kört med sladd under åren.

När det kommer till ramhastighet så är det i regel snabbare MHz bättre, själva operationen går snabbare. Ju lägre CL desto oftare frågar datorn om ramminnet. Du kommer inte känna av någon större skillnad mellan 2400MHz och 3200MHz.

Permalänk
Medlem

mATX.
3200MHz-minnen kostar 200 kr mer än 2400 och det ger en extra boost. Tester jag sett 10fps mer i Battlefield1 och 20fps i CSGO.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11203296/

Permalänk
Medlem

@mrjal: Men heregud du hade väl inte tänkt och köpa någon av dom 3 datorerna som du länka överst ? tar du den 3 som du tyckte var bäst . Ett ramminne .......280 w agg ....... lådan klarar inte någon värme typ .....När du skall bygga om den får du köpa allt nytt . Låt inet bygga ihop den 3 års garanti och du får mycket bättre delar även om det kanske kostar lite mer nu .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm