Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn för Witcher 3!

Tjena!
Har sen steamrean under black friday sjunkit djupt ner i Witcher 3 träsket. Är ju ett helt fantastiskt spel, inte varit så trollbunden sen Baldurs Gate 2!:)
Nu vill man däremot uppleva spelet på riktigt, och det orkar inte min gamla rigg inköpt -11 med så värst bra. Sitter på följande:
Phenom II x4 965
Gtx 770 2gb version (uppgraderad från ett 560 för ngt år sen)
8gb ram
Moderkortet är något Msi från när jag köpte datorn.
Har SSD, låda och en skärm som dock tillhör den föråldrade 1680x1050standarden men ändå hostar ur sig 60hz.

Haft mycket problem med microstutters (som jag tror kan härledas till ett egentligen för klent psu och/eller processorn är lite klen?) men funkar bra när man låser till 30fps i medium. Nu är önskemålet att kunna dra runt Witcher i High/ultra med 60fps i 1050 (typ 1080?) för att verkligen kunna njuta av spelet ordentligt!

Tänkte leta i första hand på begmarknaden då jag har rätt begränsad budget då det egentligen bara är witcher jag vill plöja. Enligt testerna här på sweclockers så verkar 970/980 vara det som krävs för mina önskemål, och vad jag sett verkar 770 i sli prestera ungefär som ett 970/980? Och när då 770-korten går för 500lappen hoppas jag att man borde kunna få till en uppgradering som klarar detta ganska billigt, är ca 3k rimligt?

Så vad tror ni ger mest lycka för pengarna, och är smartast av att skaffa ett till 770 (plus psu) + mobo/CPU eller satsa på ett single GPU +mobo/cpu? Eller kan man hoppas på att få tillbaks de mesta pengarna om man köper ett beggat typ 1060 bygge och säljer när man spenderat sina 200h med Geralt om några mån?
-Om man kör på dubbel 770, ungefär vilken CPU borde man satsa på att få tag i?
Bryr mig inte så värst mycket om ett ”framtidssäkert” bygge, det är verkligen bara witcher jag vill lira just nu!

Vart lite många frågor men vore oerhört tacksam för råd och tips!
God Fortsättning!
/Johan