Permalänk
Medlem

Skatt på crypto?

Har en fråga angående skatt av krypto valutor likt EOS, TRX, ADA.

Om man säljer av sina krypto valutor likt de jag nämnt ovan och skickar vinsten från en utländsk bank till sitt bankkonto. Vet skatteverket om att pengarna kommer från krypto valutor, hur som helst måste jag skatta vinsten?

Permalänk
Medlem

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Så tekniskt sett ska du skatta på vinsten ja. Sen om skatteverket kan se tillgångarna och faktiskt sätta dit dig eller inte är en annan femma

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Enligt skatteverket så ska man skatta kryptovalutor fast dem pekar endast åt Bitcoin, Litecoin och inga små krypto valutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Har en fråga angående skatt av krypto valutor likt EOS, TRX, ADA.

Om man säljer av sina krypto valutor likt de jag nämnt ovan och skickar vinsten från en utländsk bank till sitt bankkonto. Vet skatteverket om att pengarna kommer från krypto valutor, hur som helst måste jag skatta vinsten?

Ja, du måste skatta på ev. vinst utan undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Om man säljer av sina krypto valutor likt de jag nämnt ovan och skickar vinsten från en utländsk bank till sitt bankkonto. Vet skatteverket om att pengarna kommer från krypto valutor, hur som helst måste jag skatta vinsten?

Som jag har förstått det måste du skatta på vinsten.

I tillägg kan det hända att du kommer att bli kontaktad av din bank för att redogöra varifrån pengarna kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Så tekniskt sett ska du skatta på vinsten ja. Sen om skatteverket kan se tillgångarna och faktiskt sätta dit dig eller inte är en annan femma

Skrivet av Cerb:

Ja, du måste skatta på ev. vinst utan undantag.

Skrivet av joakim99:

Som jag har förstått det måste du skatta på vinsten.

I tillägg kan det hända att du kommer att bli kontaktad av din bank för att redogöra varifrån pengarna kommer.

Alright, då vet jag hur jag ska göra. Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Frågar du skatteverket behöver du med största sannolikhet betala skatt. Transaktioner över 150 000:- per år måste rapporteras av tradingföretag till skatteverket. Bankerna kommer med största sannolikhet inte att bry sig sålänge summorna är lägre än ovan nämnda belopp.

Permalänk
Hedersmedlem

@Gambit_2k, @lucifer579 Tråd rensad

Jag ber er uppmärksamma §8 i SweClockers regler:

Citat:

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Att undanhålla staten skatt är ett brott.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Lego Master

Tänk såhär:
"Har jag mer pengar nu än innan?"
JA.
"Då vill skatteverket ha en del av mellanskillnaden. Alltid."

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

@Gambit_2K: Enligt skatteverket så ska man skatta kryptovalutor fast dem pekar endast åt Bitcoin, Litecoin och inga små krypto valutor.

Nja, dom skriver ganska specifikt att BTC och LTC är bara populära valutor som används som exempel. Men det gäller alla kryptovalutor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nja, dom skriver ganska specifikt att BTC och LTC är bara populära valutor som används som exempel. Men det gäller alla kryptovalutor.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, är datumen desamma som när man skattar för aktier då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Alright, är datumen desamma som när man skattar för aktier då?

Ingen aning faktiskt. Aldrig skattat för varken kryptovalutor eller aktier. Antar att någon annan här på sweC vet.
Annars går det alltid ringa och fråga om man är fundersam på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ja, du måste skatta på ev. vinst utan undantag.

Säg att man har en släkting i något land som man ej behöver skatta i där man skickar in vinsten till dennes konto för att sedan föra över till mitt konto. Säg som en gåva? Skulle det funka?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Skatteverket vet när ni säljer aktien men ni måste själv deklarera vilket pris ni köpte aktien för. Detta gör ni i en blankett som kommer med deklarationen. När det gäller kryptovalutor så vet Skatteverket inte att ni köpt eller sålt kryptovalutor. Ungefär om ni skulle köpt/sålt en bil privat. Så det är er plikt att deklarera om ni gjort en vinst. Sen finns det såklart summor som inte Skatteverket bryr sig om men om det gäller flera hundratusen så är de nog intresserade. Jag gissar på att det fungerar utmärkt att deklarare sina kryptovalutor vinster samtidigt som all annan deklaration görs.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Säg att man har en släkting i något land som man ej behöver skatta i där man skickar in vinsten till dennes konto för att sedan föra över till mitt konto. Säg som en gåva? Skulle det funka?

Nej. Då hade alla gjort så. Visst kanske ingen bryr sigeller orkar utreda om det handlar om småsummor. Att göra så är väl ungefär som att smuggla pengar. Visst blir det lite svårare att spåra men kommer någon på dig blir det väldigt tråkigt.

Tjänar du pengar på något betalar du skatt, så enkelt är det. Om det är på att sälja kapsyler, investera i bitcions eller klippa hår.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Säg att man har en släkting i något land som man ej behöver skatta i där man skickar in vinsten till dennes konto för att sedan föra över till mitt konto. Säg som en gåva? Skulle det funka?

Bor du i Sverige så är du skattskyldig för dina inkomster oavsett vilket land du har inkomster i.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Säg att man har en släkting i något land som man ej behöver skatta i där man skickar in vinsten till dennes konto för att sedan föra över till mitt konto. Säg som en gåva? Skulle det funka?

Finns alla möjliga saker som ”kan funka” men man är skatteskyldig och mot skatteverket gäller omvänd bevisbörda, d.v.s. att om din bank rapporterar insättningen till skatteverket så är det du som ska bevisa att det inte är pengar som ska beskattas och inte tvärtom.

Misslyckas man blir det ganska sköna skattetillägg så är det hyfsade belopp (som jag antar för att det ens ska vara värt besväret) skulle jag inte våga spendera pengarna på ett par-tre år iaf. Du kan bli betalningsskyldig längre tillbaka än så dock om någon avundssjuk person anmäler dig för utredning.

Bankerna har också helt andra krav på rapporteringsskyldighet idag jämfört med för bara några år sedan i och med nya penningtvättsregleringar.

Permalänk
Medlem

Om du har handlat kryptovalutor, köpt, sålt mycket så kan ni deklarera det via papper. Komma med flera A4-papper på transaktioner så har Skattevärket något att göra ett tag.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller vid "gåva" egentligen?

Jag fick ju t.ex. en kvarts miljon i gåva för ett par år sedan... ingen skatt behövde betalas på det iallafall. Men vad är beloppsgränserna?

Permalänk
Medlem

Om man ska skatta på vinsten är det väl också riktigt rimligt att man bör få dra av skatt vid förlust på crypto?
Precis som med en aktie eller liknande värdepapper i ett Aktie- och Fondkonto.

Eller?

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag isk, schablonsbeskattas och sköts automatiskt. Hör av dig till skatteverket om du är osäker på hur du ska göra för att betala din vinstskatt eller göra avdrag för ev förlust. Jag antar att det inte är en allt för krånglig procedur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad är det som gäller vid "gåva" egentligen?

Jag fick ju t.ex. en kvarts miljon i gåva för ett par år sedan... ingen skatt behövde betalas på det iallafall. Men vad är beloppsgränserna?

Nej gåvoskatten är väl borta sedan X antal år?

Det så länge det är gåva, dvs du har inte gjort någon prestation för att få gåvan så är det ok. Om du däremot renoverat din kusins villa i danderyd under ett antal månader så är det inte korrekt om du får en ”gåva” på 300 000 för denna prestation. Då är det svarjobb det handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej gåvoskatten är väl borta sedan X antal år?

Det så länge det är gåva, dvs du har inte gjort någon prestation för att få gåvan så är det ok. Om du däremot renoverat din kusins villa i danderyd under ett antal månader så är det inte korrekt om du får en ”gåva” på 300 000 för denna prestation. Då är det svarjobb det handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det vet jag. Likaså är förmögenhets- och arvsskatten borttagna.

Hm... utan motprestation ja. Nu är det ju så att jag tidigare har hjälpt mina föräldrar med diverse arbeten på min lediga tid. Målning, städning, gräsklippning och lite allt möjligt som husägare får pyssla med.

Så egentligen skulle de pengarna jag fick, beskattas, om man ser det från skatteverkets perspektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Säg att man har en släkting i något land som man ej behöver skatta i där man skickar in vinsten till dennes konto för att sedan föra över till mitt konto. Säg som en gåva? Skulle det funka?

Om en större summa pengar(runt 10 000kr+) förs över från ett land utan skatt till ditt konto (eller från andra länder över lag och återkommande överföringar), så kommer banksystem automatiskt stoppa pengarna för kontroll. Mest för bankerna har ett automatiskt stoppkontroll mot pengatvätt. Sen kanske inget händer mer än att dom släpper iväg en enkel gång. Men om det är återkommande större belopp så kommer det rapporteras till myndigheter.

Permalänk
Medlem

Om man kör in vinsten direkt i avanza på KF/ISK konto, som har cirka 1% skatt? Då har man ju skattat på dom.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av clappen:

Om man kör in vinsten direkt i avanza på KF/ISK konto, som har cirka 1% skatt? Då har man ju skattat på dom.

Om du säljer kryptovalutor så görs vinsten vid försäljningen. Oavsätt vart dessa pengar sedan överförs så skall det vinstskattas på beloppet. Kvarvarande belopp stoppar du såklart in på vilket konto du vill.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Om man kör in vinsten direkt i avanza på KF/ISK konto, som har cirka 1% skatt? Då har man ju skattat på dom.

Du behöver skatta på den vinst du har gjort innan du sätter in det på ett KF/ISK konto. Därefter används KF/ISK skatteregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Du behöver skatta på den vinst du har gjort innan du sätter in det på ett KF/ISK konto. Därefter används KF/ISK skatteregler.

Tror du skatteverket orkar kolla det? Avanza lär ju inte bry sig exemeplvis när man stoppar in. Om man sen låter sina crypto pengar ligga med sina andra KF besparingar i några år, och sedan casha ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Tror du skatteverket orkar kolla det? Avanza lär ju inte bry sig exemeplvis när man stoppar in. Om man sen låter sina crypto pengar ligga med sina andra KF besparingar i några år, och sedan casha ut.

Nu var ju frågan hur vinst på cryptovalutor skall skattas och det var det som vi har besvarat. Vill du vara skattesmitare och unvika att göra rätt för dig sig så må det vara möjligt. Dock kommer Avanza att fråga dig var pengarna kommer ifrån då det är tvugna att undersöka detta pga pengatvätt.

Min personliga åsikt när man läser trådar som dessa så är det många som tycker man bör kunna se mellan fingrarna och inte suget av att skatta på vinsten då det är möjligt att komma undan. När personer har flera hundra procent i avkastning och inte är sugna på att skatta 30% så blir det lite skrämmande. Blir samtidigt nyfiken om samma personer tycker att det är lika okej med svartjobb, skattesmitning eller det som är kreativa med deras skatteplanering i stil med Paradisläckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Min personliga åsikt när man läser trådar som dessa så är det många som tycker man bör kunna se mellan fingrarna och inte suget av att skatta på vinsten då det är möjligt att komma undan. När personer har flera hundra procent i avkastning och inte är sugna på att skatta 30% så blir det lite skrämmande. Blir samtidigt nyfiken om samma personer tycker att det är lika okej med svartjobb, skattesmitning eller det som är kreativa med deras skatteplanering i stil med Paradisläckan.

Tror du efterlyser konsekvens... finns nog inte här; häftigt att betala skatt är det bara när andra betalar, inte man själv (fråga Mona)

Sedan kan man sitta i andra trådar och gnälla över de hemska "höginkomsttagarna" som bara betalar XX% i skatt när det ju kanske skulle kunna gå att suga ut några procentenheter till. Bara det inte drabbar just mig förstås. Det är ingen slump att gränsen för statlig skatt justeras uppåt allteftersom LO-kollektivet ökar sina inkomster och riskerar hamna där...