Låter Seagate Ironwolf diskarna mycket?

Permalänk

Låter Seagate Ironwolf diskarna mycket?

Har läst här på forumet att många tycker dom låter mycket,

Jag hade tänkt köra 4 stycken 10TB i ett QNAP TS-453B-4G Mini, anledningen till att jag tog den nasen är för den är tyst, men nu överväger jag wd red.

Vad säger ni?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

@blue eyed devil: Har 2 st icke-pro 8TB diskar och ja dom låter en del.
Inte mycket "knatter-ljud" men där är mycket vibrationer som inte Define R5 klarar av att svälja trots gummidämpningen på slädarna.

Permalänk
Skrivet av the_weird:

@blue eyed devil: Har 2 st icke-pro 8TB diskar och ja dom låter en del.
Inte mycket "knatter-ljud" men där är mycket vibrationer som inte Define R5 klarar av att svälja trots gummidämpningen på slädarna.

Icke bra, om någon kan jämföra mot wd red hur ät skillnaden?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har själv 10 tb 3 st och upplever inte mer ljud från dom eller någon anna hdd.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Icke bra, om någon kan jämföra mot wd red hur ät skillnaden?

Det vet du inte - det är individuella skillnader mellan exemplaren hur välbalanserade de är och 'problemet' är lika för alla tillverkare av snurrdiskar.

Att någon säger att WD-red är tyst och Seagate vibrerar kan vara precis tvärt om med dom diskar du köper.

Jag har seagate externa 8TB archive-diskar som är så vibrationsfria att det går inte att avgöra om de är igång eller inte, såvida man inte flyttar runt på sådan sätt att man känner av gyroverkan av de roterande skivorna , andra som definitivt indikerar att det finns något roterande i sig, även om det inte är mycket, 3TB WD-red i diskdockan som jag kollade nyss lever om i vibrationer klart märkbart.

det är också skillnad om du väljer 7200 RPM diskar istället för 5900 eller 5400 RPM diskar - men att gå ned i rotationshastighet för mindre vibrationer kostar också i att diskarna blir tröttare i respons och lägre överföringshastighet

Med andra ord är det helt slumpmässigt om du får drive som vibrerar för dig oacceptabelt mycket eller är helt vibrationsfri och alla steg däremellan, och du kan inte räkna med att något märke/tillverkare är bättre än någon annan eller gå på hörsägen vad andra har fått - då det inte är samma fysiska exemplar drive som du kommer att köpa..

Kabinettet som du har diskarna i, har också väldigt stor betydelse om de dämpar ut vibrationerna eller förstärker dem resonansmässigt och det skramlar i kapslingsplåtar etc.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av blue eyed devil:

Har läst här på forumet att många tycker dom låter mycket,

Jag hade tänkt köra 4 stycken 10TB i ett QNAP TS-453B-4G Mini, anledningen till att jag tog den nasen är för den är tyst, men nu överväger jag wd red.

Vad säger ni?

Inte mer än någon annan disk.
Har erfarenhet av både Red och Ironwolf, de låter i princip lika mycket. Framförallt hänger det på vibrationer och resonans i lådan. Kör man direkt skruvat in i plåt så låter det såklart mer.

Tyngre diskar med mer lagring och fler skivor har ett mörkare hum då störningar och resonanser har en lägre frekvens. Det brukar vara behagligare än ljusare toner.

Ingen mekanisk disk är helt tyst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har du ingen möjlighet att gömma nasen i ett skåp/garderob? Det bör göra att du inte hör den. Se bara till att ha lite ventilation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du ingen möjlighet att gömma nasen i ett skåp/garderob? Det bör göra att du inte hör den. Se bara till att ha lite ventilation.

+1 Mmm, gjorde så med min NAS att jag stoppade den i ett rum på vinden där vi bara förvarar mest saker, där får den humma på o ha sig bäst den vill plus att där är det aning svalare. Fick dra en nätverkskabel från rummet bredvid så det blir ju kanske inte så snyggt men en nätverkskabel som går via dörrgaveln men det kan jag bra leva med

Har man möjlighet till det så rekommenderar jag det varmt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:

JA

Har x antal WD RED och tre 10TB Ironwolf NAS och ja dom låter mera både vid skriv och läsning.
WD red håller samma prestanda och låter mindre, så gå på dom om ljudnivå är så viktigt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

WD Blue är tystare på bekostnad av prestanda. Det mesta på min NAS är för längre lagring, allt som kräver "prestanda" kör jag lokalt från SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@blue eyed devil:

JA

Har x antal WD RED och tre 10TB Ironwolf NAS och ja dom låter mera både vid skriv och läsning.
WD red håller samma prestanda och låter mindre, så gå på dom om ljudnivå är så viktigt.

Har du några siffror på genomsnittlig söktid för båda - sådant står inte längre i databladen för resp. diskar...

En hårdare/snabbare arbetande aktuator ger snabbare rekyl-pulser i chassiet med högre frekvensinnehåll och hörs mer, sedan finns det förstås designmässiga faktorer hur dessa rekylpulser sedan sprider sig vidare som ljud...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det vet du inte - det är individuella skillnader mellan exemplaren hur välbalanserade de är och 'problemet' är lika för alla tillverkare av snurrdiskar.

Att någon säger att WD-red är tyst och Seagate vibrerar kan vara precis tvärt om med dom diskar du köper.

Jag har seagate externa 8TB archive-diskar som är så vibrationsfria att det går inte att avgöra om de är igång eller inte, såvida man inte flyttar runt på sådan sätt att man känner av gyroverkan av de roterande skivorna , andra som definitivt indikerar att det finns något roterande i sig, även om det inte är mycket, 3TB WD-red i diskdockan som jag kollade nyss lever om i vibrationer klart märkbart.

det är också skillnad om du väljer 7200 RPM diskar istället för 5900 eller 5400 RPM diskar - men att gå ned i rotationshastighet för mindre vibrationer kostar också i att diskarna blir tröttare i respons och lägre överföringshastighet

Med andra ord är det helt slumpmässigt om du får drive som vibrerar för dig oacceptabelt mycket eller är helt vibrationsfri och alla steg däremellan, och du kan inte räkna med att något märke/tillverkare är bättre än någon annan eller gå på hörsägen vad andra har fått - då det inte är samma fysiska exemplar drive som du kommer att köpa..

Kabinettet som du har diskarna i, har också väldigt stor betydelse om de dämpar ut vibrationerna eller förstärker dem resonansmässigt och det skramlar i kapslingsplåtar etc.

Då ska jag överväga seagate 8TB archive diskar, det var ett bra pris på dom.

Vibrationsfria skriver du, men är dom helt tysta också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nej, man hör läs/skrivhuvudförflyttningarna och beroende på låda kan det förstärkas ogynnsamt på samma sätt som med andra diskar.

Det som en del kan finna störande är att det ibland kan höra flertal 'klingade' när den kalibrerar sig eller tänker parkera huvudena - en del när diskarna lanserades för några år sedan har tolkat det som 'click of dead' och omedelbart nära havererad disk fast det inte är det - och jag tror många diskar har gått i retur bara för den missuppfattningen.

Jag har 4st i 24/7-drift i en NAS (fast diskarna inte är gjorda för NAS) och är snart uppe i 20000 timmar - sedan har jag 6 till som externa USB-diskar men bara runt 2000 timmars tid på dem - de är främst backupdiskar. ingen har hittills visat sig dålig eller tveksam ännu.

Slutligen - så att du använder disken rätt - det är en shinglad lagring på disken (på samma sätt som de nyaste största diskarna på 10 och 12 TB även av HGST och WD) - vilket innebär att den inte gillar en massa småfilsskrivningar utspridd över hela skiva typ torrent-nedtagningar timme ut och timme in. En del (upp till ca 30 GB) kan den ta men sedan vill den ha en lugnt stund ifred (upp till ett par timmar) för att placera ut dessa rätt på skivan.

Arkiv-disken är gjort för att i princip skrivas en gång för att sedan ha till att i huvudsak läsas - som bulklagring av mediafiler alldeles utmärkt. Även backup med kontinuerligt stora skrivningar fungerar.

Använd den helst inte med NTFS filsystem då den lätt kan köra i taket om många småfiler kopieras och gå långsamt med tanke på hur NTFS skriver sektorer till disken. slå på write-cache i windows om du tänker ha den i windows. använd absolut inte med filkompression under NTFS - filerna blir oehört fragmenterade då och det gillar inte disken alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har du några siffror på genomsnittlig söktid för båda - sådant står inte längre i databladen för resp. diskar...

En hårdare/snabbare arbetande aktuator ger snabbare rekyl-pulser i chassiet med högre frekvensinnehåll och hörs mer, sedan finns det förstås designmässiga faktorer hur dessa rekylpulser sedan sprider sig vidare som ljud...

Du krånglar till det riktig, ju snabbare diskarna snurrar ju snabbare söker dom. Ju snabbare dom söker ju mera knattrar dom. Sen finns det självklart flera faktorer men det är en av dom enklaste att titta efter.

Ironwolf: 7200 RPM @ 28 - 32 dB
WD RED: 5400 RPM @ 20 - 29 dB

Jag har båda och med "normalstora" datorbaser och arkiv så är det minimal skillnad på diskarna. Båda presterar ypperligt och i toppklass för t.ex. NAS bruk om man inte ska upp i företagsklassen som ofta kostar grymt mycket mera.

Skrivet av blue eyed devil:

Då ska jag överväga seagate 8TB archive diskar, det var ett bra pris på dom.

Vibrationsfria skriver du, men är dom helt tysta också?

Seagate's SMR diskar har tyvärr riktigt dåligt rykte när det kommer till kvalitet. Bara googla lite så kommer du få flera trådar med folk vars diskar stannat inom ett år. Det är riktigt synd tyvärr då dom har extremt bra pris/GB för t.ex. arkivering av film och bilder.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av blue eyed devil:

Då ska jag överväga seagate 8TB archive diskar, det var ett bra pris på dom.

Vibrationsfria skriver du, men är dom helt tysta också?

Archivediskarna är jättebra. För rätt ändamål. Att köra de i en konsument NAS är ett recept på misslyckande tyvärr.
Det är ju Seagate Ironwolf (NAS), WD Red eller Toshiba N300 som gäller om du ska köpa en disk för NAS. Finns självklart Pro-varianter om du är behov av det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin