Ostabil uppkoppling, vad kan vara orsaken?

Permalänk

Ostabil uppkoppling, vad kan vara orsaken?

Hej!

Har sedan ett par veckor tillbaka haft problem med min uppkoppling. Internetuppkopplingen går ner med ojämna mellanrum, oftare vid vissa aktiviteter än andra (många videospelare orsakar oftast problem). Om datorn går in i viloläge försvinner också uppkopplingen i regel. Jag återfår uppkopplingen direkt om jag startar om nätverkskortet och sen fungerar det som det ska i X mängd tid.

Vad kan vara problemet?

Har testat att utesluta router och bytt kabel utan framgång. Även pratat med ISP och andra i samma hus för att se om problemen finns där men det verkar osannolikt. Har även testat att uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet och gjort en virusscanning.

Kan det vara något som kan lösas med att testa andra inställningar eller är det mest sannolikt att nätverkskortet krånglar?
Det felmeddelande jag får upp när jag felsöker anslutningen är oftast "det går inte att kommunicera med Primär DNS-server. Enheten eller resursen svara inte på begäran"

Har moderkortet Asus sabertooth 990fx r2.0 och kör Win10. Vad är orsaken till problemet och hur löser jag det?

Permalänk
Inaktiv

@borninbarcelona:
Vad får du för resultat på Bredbandskollen/Vad ska du ha ?
Har du testat resultat på andra enheter också ?

Jag har också haft problem i ett par veckor, har checkat hård/mjukvaror, kablage, återställt router och kontaktat leverantören men för mig verkar felet ligga hos de som har hand om själva fibernätet i området. Kanske är samma för dig ? IPOnly har jag här.

Permalänk

@anon288883: Har 100/86 i bredbandskollen helt i linje med vad det borde vara. Problemet är att anslutningen bryts i tid och otid av oklar anledning.

Har testat uppkopplingen med min laptop också men eftersom anslutningen bryts allt ifrån efter 2 minuter till 2 dagar har jag inte kunnat avgöra om det fungerar som det ska när jag använder laptopen eller inte

Permalänk
Medlem

Testa detta.
1. Starta cmd som administratör (högerklicka på Kommandotolken och starta som administratör)
2. Skriv in följande.

netsh int ip reset
netsh winsock reset
ipconfig /flushdns

3. Starta om datorn.

Permalänk
Medlem

testa byt DNS-server?

Permalänk
Inaktiv

@borninbarcelona:
Hmm, och du har datorn direkt kopplad till routern ? Ingen power-line, switch eller adapter emellan ?
När anslutningen bryts är det enbart på den stationära eller är det i routern som det bryts ? Så inga enheter kommer online ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borninbarcelona:

Vad är orsaken till problemet och hur löser jag det?

I ett cmd-fönster kan du testa lite saker för att felbegränsa:

ping <ip-till-din-router>
ping 192.36.125.18
ping ping.sunet.se

Permalänk
Skrivet av borninbarcelona:

Hej!

Har sedan ett par veckor tillbaka haft problem med min uppkoppling. Internetuppkopplingen går ner med ojämna mellanrum, oftare vid vissa aktiviteter än andra (många videospelare orsakar oftast problem). Om datorn går in i viloläge försvinner också uppkopplingen i regel. Jag återfår uppkopplingen direkt om jag startar om nätverkskortet och sen fungerar det som det ska i X mängd tid.

Vad kan vara problemet?

Har testat att utesluta router och bytt kabel utan framgång. Även pratat med ISP och andra i samma hus för att se om problemen finns där men det verkar osannolikt. Har även testat att uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet och gjort en virusscanning.

Kan det vara något som kan lösas med att testa andra inställningar eller är det mest sannolikt att nätverkskortet krånglar?
Det felmeddelande jag får upp när jag felsöker anslutningen är oftast "det går inte att kommunicera med Primär DNS-server. Enheten eller resursen svara inte på begäran"

Har moderkortet Asus sabertooth 990fx r2.0 och kör Win10. Vad är orsaken till problemet och hur löser jag det?

Vad har du för ISP? (internetleverantör)