valde jag rätt ssd disk ??

Permalänk
Avstängd

Den sitter bredvid kylaren till GPU på mitt kort, just nu har den en enkel värmesköld, men planerar att uppgradera kylningen på den till ett block liknande det jag länkade till.

Mitt kort har också stöd för dual M2, den sekundära platsen ligger fri.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Intressant,
Har just fått den så tanken är att den skall grillas litet extra nu under veckan, skall bli spännande att se...

Edit, jag har en större modell, är det samma med dem också, eller?

I grunden är det samma problem, men betydligt mildare.

Både 960 EVO och 850 EVO kör på samma NAND, så deras TLC skrivprestanda är i samma klass.
Skillnaden är ju att 850 EVO 500GB och över, flaskas sekventiellt av SATA III prestandan. För slumpmässiga skrivjobb dock ska det mycket till för att flaskas av detta, så det är tom bara specifika saker (som benchmarks) som det ens syns.

960 EVO 500GB är dock bättre än sin 250GB modell på många sätt.

Som du kan se så har du 22GB vs 13GB cache, och även efter turbowrite har du 600MB/s. Så även om den kan "nå" SATA nivå, går den iaf aldrig under det. Det är också betydligt svårare att mätta 600MB/s än 300MB/s.

Och 1TB som du ser är åter bättre med stor marginal. Där kommer du ha svårt att ens fylla cachen, då TLC skrivningen sker i hela 1,2GB/s och den har 42GB av det.

Men min poäng är dock att väldigt få kommer använda detta effektivt. Om vi tar och tittar på praktisk användning lite.

Det du kommer lasta disken med mest är 4k skrivning och läsning, då detta är vad Windows, spel och liknande faktiskt lastar mest av. Speciellt 4k läsning i lågt kö-djup (1-4 är vad som brukar klassas som klient bruk)

Om vi tittar på största 960 EVO disken här:

Och jämför med en samma storlek 850 EVO:

(bilderna är från samma site, och testmaskin vad jag kan se)

ködjup 32 är för servrar... något du som klient aldrig når.
Det som påverkar responstiden, och prestandan du kan märka är den längst ner... 4k (som är 4k med kö-djup 1).

Så 45 vs 42 och 242 vs 171. Det är den skillnad du mest märker mellan dessa två diskar i praktiskt bruk.
Så du måste upp i väldigt hård last för att ens märka skillnaden mellan dessa, som klient.

Sekventiella delen med 540 vs 2110 är något du kan märka, om du har något annat som kan skriva denna hastighet, och du kopierar säg... blueray filmer.

Men test på test visar... marginell skillnad i verklig användning.
Varför?

Jo för även en 850 EVO är snabb nog för att ta bort sig själv som flaskhalsen. Det är där allt hänger på. 960 EVO är snabbare, ingen tvekan om det. Men om du inte använder mer... vad är poängen? Om du kan använda det (vilket finns ställen där det gör), så självklart ska du ta det.

Men Windows, spel, surf, steam install osv... kommer inte påverkas mer än nån enstaka %... du märker det bara om du sätter två i benchmarks bredvid vartannat med stoppur och ger dem orealistiska saker att göra.

Skrivet av Krakkan:

Du är inte lite fräck du heller? Varför tror du folk är på ett forum som heter Sweclockers???

Jag kommer sluta svara på dessa troll fasoner, löjligt!

För att Sweclockers inte handlar om att köpa det dyraste, dummaste och onödigaste du kan. Det handlar om att folk bör ha lite kunskap i varför det lönar sig att köpa något.

Vill du ha okunnigt folk som vill sälja sig en dålig och dyr lösning, testa Media Markt eller Elgiganten och ta hem en "Super spel dator med i7a och Nvidia 710". Här dock är poängen att ge lite fakta och kunskap bakom sina råd.

Permalänk

Grabbar grabbar sluta bråka nu😉
Jag är jätte nöjd med min Samsung 960 EVO 250GB
Fungerar jätte bra och är supersnabb😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag är litet nyfiken hur ni har det med temperaturer och sådant när kortplatsen sitter som den gör på de flesta moderkort...

Kylaren jag tittat på bygger ca en centimeter, men tveksamt om den får plats bakom kylflänsen till GPUn.

Hur är det egentligen meningen att dessa skall kylas?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag är litet nyfiken hur ni har det med temperaturer och sådant när kortplatsen sitter som den gör på de flesta moderkort...

Kylaren jag tittat på bygger ca en centimeter, men tveksamt om den får plats bakom kylflänsen till GPUn.

Hur är det egentligen meningen att dessa skall kylas?

Va har du för moderkort?
Jag sitter själv med ett Asus Z170-A och M.2 platsen sitter längst ner i högra hörnet. Har väl kanske inte de bästa luftflödet där nere, men min MP500 blir sällan mer än 65 grader varm och håller oftast en idle temp på 47 till 50 grader. Värt att nämna då är att jag inte har någon kylning monterad på min MP500!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Va har du för moderkort?
Jag sitter själv med ett Asus Z170-A och M.2 platsen sitter längst ner i högra hörnet. Har väl kanske inte de bästa luftflödet där nere, men min MP500 blir sällan mer än 65 grader varm och håller oftast en idle temp på 47 till 50 grader. Värt att nämna då är att jag inte har någon kylning monterad på min MP500!

MSI Gaming pro (X370)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

MSI Gaming pro (X370)

Vart de inte MSIs inbyggda M.2 kylare som fick en massa kritik för att göra de hela värre?

Edit: https://www.gamersnexus.net/guides/2781-msi-m2-heat-shield-in...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Vart de inte MSIs inbyggda M.2 kylare som fick en massa kritik för att göra de hela värre?

Edit: https://www.gamersnexus.net/guides/2781-msi-m2-heat-shield-in...

Skulle inte förvåna mig, det var bara ett tunt aluminiumbleck med någon typ av kylkudde under.
Lyckligtvis är den lätt att ta bort.

Tänkte försöka mäta om en riktig kylare går in bakom flänsarna till GPU kortet.
Blir väldigt tight, men kan gå..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

De flesta SSD inom ett visst segment presterar nog ganska likvärdigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Skulle inte förvåna mig, det var bara ett tunt aluminiumbleck med någon typ av kylkudde under.
Lyckligtvis är den lätt att ta bort.

Tänkte försöka mäta om en riktig kylare går in bakom flänsarna till GPU kortet.
Blir väldigt tight, men kan gå..

Kan funka, men som du skriver blir de nog rätt trångt.
Själv hade jag föredragit SSD med U2 kontakt eller en PCI-E baserad SSD. Sitter dock med helt fel plattform för de (undantaget U2 då adapter finns).

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Kan funka, men som du skriver blir de nog rätt trångt.
Själv hade jag föredragit SSD med U2 kontakt eller en PCI-E baserad SSD. Sitter dock med helt fel plattform för de (undantaget U2 då adapter finns).

Rent tekniskt går det ju att montera den på en PCI-E adapter, tror jag...
Edit, om jag inte är trött i skallen just nu...

Edit, för PCI-E minnen så finns det iaf en dedicerad plats längst ned på kortet även för den sekundära platsen, offrar då sista sockeln om man använder en M2 plats, respektive jag har för mig SATAport 3 om man använder en SATA enhet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Rent tekniskt går det ju att montera den på en PCI-E adapter, tror jag...
Edit, om jag inte är trött i skallen just nu...

Edit, för PCI-E minnen så finns det iaf en dedicerad plats längst ned på kortet även för den sekundära platsen, offrar då sista sockeln om man använder en M2 plats, respektive jag har för mig SATAport 3 om man använder en SATA enhet.

Så sant så, har samma upplägg på mitt moderkort. Men de är en sak som iaf inte direkt påverkar mig. Använder ändå bara en SATA port.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Jag använder kanske två eller tre, finns minst fem fria på det (samt två fria äkta PCI-E så att man fortfarande kan köra 2x SLI om man önskar.) även om man använder den vad jag minns... Tror få använder mer än tre-fyra dedicerade SATA platser med denna typ av kort idag.

På det kortet kommer alltid minst två äkta PCI-E socklar att vara tillgängliga.
(however, just den serien är specialdesignad för SLI stöd)

Edit, den tredje sockeln är valbar mellan den eller M2 platsen, beroende på vad man väljer att sätta i M2 sockeln.

SATA 1, 2 samt 4 och 5,6 kommer således också alltid att vara fria, men 3 är valbar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag använder kanske två eller tre, finns minst fem fria på det (samt två fria äkta PCI-E så att man fortfarande kan köra 2x SLI om man önskar.) även om man använder den vad jag minns... Tror få använder mer än tre-fyra dedicerade SATA platser med denna typ av kort idag.

Skulle jag låta min M.2 sitta kvar och montera i en PCI-E SSD så har jag bara två SATA portar kvar totalt. Men jag skulle inte låta min nuvarande M.2 vara kvar då jag helt enkelt skulle ersätta både den om min SSHD isf. Nu finns de dock inge planer för min del att göra så då jag är nöjd med den prestanda jag har på båda mina hårddiskar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Skulle jag låta min M.2 sitta kvar och montera i en PCI-E SSD så har jag bara två SATA portar kvar totalt. Men jag skulle inte låta min nuvarande M.2 vara kvar då jag helt enkelt skulle ersätta både den om min SSHD isf. Nu finns de dock inge planer för min del att göra så då jag är nöjd med den prestanda jag har på båda mina hårddiskar.

Ja, det torde ju vara fullt tillräckligt om man säger så...
Jag kör en skivhärk som sekundär storage, det räcker för mina behov just nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag menar, någonstans får man ju lägga ribban mellan faktiska behov och sådant som bara är en ren E-penis...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, det torde ju vara fullt tillräckligt om man säger så...
Jag kör en skivhärk som sekundär storage, det räcker för mina behov just nu...

Kör ju mina spel också från min FireCuda. Och de funkar faktiskt riktigt bra. Min förra dator hade jag en 250GB SSD för spel, och jag märker inte mycke skillnad mellan dom. Laddtider lite grann kanske. Läs och skriv i spel... ingen skillnad alls.

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag menar, någonstans får man ju lägga ribban mellan faktiska behov och sådant som bara är en ren E-penis...

Japp, de måste man. Jag visste mycke väl att en MP500 prestandamässigt låg långt över vad jag praktiskt nyttjar. De vart mest en kul grej att jag tog en sån.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Kör ju mina spel också från min FireCuda. Och de funkar faktiskt riktigt bra. Min förra dator hade jag en 250GB SSD för spel, och jag märker inte mycke skillnad mellan dom. Laddtider lite grann kanske. Läs och skriv i spel... ingen skillnad alls.

Japp, de måste man. Jag visste mycke väl att en MP500 prestandamässigt låg långt över vad jag praktiskt nyttjar. De vart mest en kul grej att jag tog en sån.

Intressant, funderade faktiskt kring detdär med laddtiderna i praktiken.

Min burk är nog rätt mycket E-penis, men det skall ju vara roligt att bygga också, gör hellre det än super bort det på krogen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Intressant, funderade faktiskt kring detdär med laddtiderna i praktiken.

Min burk är nog rätt mycket E-penis, men det skall ju vara roligt att bygga också, gör hellre det än super bort det på krogen.

Jag kör ju trots allt en SSHD och de hjälper mot laddtiderna. Men de är ju inte som en ren SSD.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.