Hur vet man om Processor el Moderkort gått sönder?

Permalänk

Hur vet man om Processor el Moderkort gått sönder?

Vilka symtom är det om moderkortet el processorn går sönder? Hur brukar det yttra sig?

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Permalänk

Jo så långt har jag också kommit i felsökningen..
Men sen då? Hur vet man vilken som skall ersättas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Jo så långt har jag också kommit i felsökningen..
Men sen då? Hur vet man vilken som skall ersättas?

Händer inget alls när du startar?

Processorer går sällan sönder jämfört med moderkort, men allra lättast är om du kan få tag på en annan processor eller moderkort som passar å testa på de sättet.

Permalänk

Jag ser bara att PowerSupply lampan lyser på moderkortet, och på sin höjd så surrar hårddiskarna till nån sekund när man startar upp maskinen. I övrigt är det helt dött, inte ens skärmarna får någon signal. Det är bara svart och tyst.. Jag har lyckats testa nätagget i en annan dator och den verkar funka..

Permalänk
Medlem

Jag har hört från en vän som jobbar i en liten datorbutik att processorer i stort sett aldrig går sönder. Då snackar vi standardclocka och korrekt spänning alltså. Moderkort är sisådär hundra gånger "duktigare" på att gå sönder.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Jo så långt har jag också kommit i felsökningen..
Men sen då? Hur vet man vilken som skall ersättas?

Om du har problem med att datorn inte startar alls, så kan det ju faktiskt vara så att det är, förutom moderkort eller cpu, även minnet som kan vara trasigt. Får då nåt felmeddelande från moderkortet? Typ nån pipkombination eller om du har en liten felsökningsdisplay på moderkortet som visar nån kod.

Det enda sättet att vara helt säker på är att testa med andra komponenter en och en, tills det fungerar. Då kan du ju dra slutsatsen att den komponenten som du bytte är trasig.

edit:

Skrivet av busta_rhyme:

Jag har lyckats testa nätagget i en annan dator och den verkar funka..

Fast det betyder ju iofs bara att nätagget fungerar med den datorn. Kan ju vara så att nätagget inte klarar av att ge tillräckling med kräm för din dator, medan den andra drar mindre ström. Känns för övrigt som att du har gett oss alldeles för lite information för att hjälpa dig felsöka ordentlig. Vad exakt har du för komponenter? Är det ett nybygge som inte startar eller har det kommit nyligen? Har du haft problem med datorn innan som antydit att allt inte fungerar som det ska, isåfall vad? Eller hände det plötsligt att datorn bara slutade gå på?

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

Är det nån konsumentköpsgaranti på sånt? Eller ska man behöva köpa sig ett moderkort.. Komponenterna köptes för 2.5 år sen från Dustin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Jag ser bara att PowerSupply lampan lyser på moderkortet, och på sin höjd så surrar hårddiskarna till nån sekund när man startar upp maskinen. I övrigt är det helt dött, inte ens skärmarna får någon signal. Det är bara svart och tyst.. Jag har lyckats testa nätagget i en annan dator och den verkar funka..

Av erfarenhet så brukar ofta moderkort vara felet när datorn inte vill starta. Dock ifall fläktarna går på någon sekund eller så, kan det vara något annat som orsakar problemet. Skulle reparera en dator nyligen som hade exakt samma problem. Efter lite felsökning så kom jag fram till att USB-portarna på IO-plåten var problemet. Den interna USB-kontakten var trasig på något sätt, så när jag kopplade i ett tangentbord i en av de bakre portarna så började det ryka in i helvete. Sista gången jag använde det tangentbordet

Permalänk

Fläktarna går igång, men varken musen eller tangenbordet verkar lysa på min dator..

Permalänk
Medlem

Några post signaler ?
Testat med ett minne i?
Alla kablar i ?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

Vadå kan det vara RAM som gått sönder?

Permalänk
Medlem

Det finns massor av olika anledningar som skulle kunna vara orsaken
Kolla kablarna, så alla som ska sitta i gör det.
Minnena, om det är något i datorn som ofta blir problem med så är det minnena,
väldigt många har jag märkt som har problem men så visar det sig vara en enstaka sticka eller något.
Kan vara hårddisken som inte får ström eller att den är trasig.
Och så kan det ju vara moderkortet eller en del av moderkortet bara som det är fel på.
Enklast vore ju om du hade andra delar som du kan testa med, spelar ju ingen roll vad för komponenter det är bara
dom passar
Kan också vara processorn men det är den känsligaste delen av alla (dock den som det inte brukar vara fel på)
så testa att köra med andra minnen, annan hårddisk och/eller flytta disken till en annan dator, ev. gör samma sak med minnena.

Permalänk

Ah vad sjukt.. Jag kopplade in allt igen. Tog bort 3 av 4 RAM, och även de övriga interna hårddiskarna. Så bara en hårddisk med operativsystem och ett RAM i första sloten. DÅ startade den igen.. Då är det bara att stänga av och stoppa in ett RAM till och testa.. osv..

Permalänk

Ett av fyra RAM var sönder, därav brottet som gjorde att datorn inte startade alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Ett av fyra RAM var sönder, därav brottet som gjorde att datorn inte startade alls..

Tack för detta tips! Köpt ny dator och "allt" pekade på att CPU:n var död (typ att jag böjt en pin vilket man alltid är orolig för). Läste dock detta och testade att ta bort RAM-minnena. Då startade BIOS - puh!!

Efter att jag stoppat i minnena fungerade faktiskt uppstart och dator sedan. Verkade som att de inte satt i ordentligt från början.

Stort tack!

Sweclockers forum äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Jo så långt har jag också kommit i felsökningen..
Men sen då? Hur vet man vilken som skall ersättas?

När min gamla cpu dog så startade datorn sen dog den och så höll den på så.
Provade att byta cpu mot en som passade moderkort och då startade datorn.
Fick samt en ny cpu på garantin