Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Hej, min lillebrors dator vägrar starta när man trycker på startknappen eller kortsluter dom två pinnarna på moderkortet. Jag har felsökt nätaggregatet, och den funkar helt utmärkt. Medan jag undersökte märkte jag dock att processorns fläkt-kabel var utdragen, intel ska väl ha en skyddsfunktion som stänger datorn om den blir för varm men senast vi pillade i datorn var för 2 månader sen och han har spelat nästan varje dag sen dess så jag vet inte om cpu:n har bränts. Specifikationerna minns jag inte exakt, men det jag minns:
Moderkort: Gigabyte z68
Grafikkort: Sapphire radeon r9 290 tri-x
Processor: intel i7 (minns inte vilken modell men var en k version anpassad för z68 socket)
Ram-minne: 2st 4GB stickor från corsair
SSD: Samsung evo 120 gb
HDD: 1 TB

Vad mer bör jag göra för att lokalisera felet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har även testar ram-minnena för sig utan resultat. Den stängdes av av sig själv under spelandet enligt min lillebror och går inte att boota nu.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@MaKerS: exakt modell på moderkortet? och lyser det någon led på moderkortet som indikerar att det får ström?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@MaKerS: exakt modell på moderkortet? och lyser det någon led på moderkortet som indikerar att det får ström?

Gigabyte GA -Z68P-DS3

står det på moderkortet. Jag ser ingen lysande led, dock vet jag inte vart jag ska kolla heller

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaKerS:

Gigabyte GA -Z68P-DS3

står det på moderkortet. Jag ser ingen lysande led, dock vet jag inte vart jag ska kolla heller

Kan vara såpass att moderkortet inte har någon inbyggd lysdiod. Men plocka bort alla komponenter förutom processor/processorkylare och ett ram minne. Gör även en ClearCMOS(enklast genom att plocka bort CLR_CMOS bygeln ovanför F_PANEL) och se om datorn hoppar igång.

Se självklart till att PSU:n är avstängd och strömsladden urkopplad.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kan vara såpass att moderkortet inte har någon inbyggd lysdiod. Men plocka bort alla komponenter förutom processor/processorkylare och ett ram minne. Gör även en ClearCMOS(enklast genom att plocka bort CLR_CMOS bygeln ovanför F_PANEL) och se om datorn hoppar igång.

Se självklart till att PSU:n är avstängd och strömsladden urkopplad.

Konstigt. Det funkar när jag endast har cpu/moderkort en ram och powerkabeln (tog bort alla andra chassi kablar också just in case)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kan vara såpass att moderkortet inte har någon inbyggd lysdiod. Men plocka bort alla komponenter förutom processor/processorkylare och ett ram minne. Gör även en ClearCMOS(enklast genom att plocka bort CLR_CMOS bygeln ovanför F_PANEL) och se om datorn hoppar igång.

Se självklart till att PSU:n är avstängd och strömsladden urkopplad.

Det är när jag lägger in usb kabeln som datorn slutar boota

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sålänge jag inte använder chassits usb kabel så startar datorn, jag har dock inte hunnit köra något benchmark men problemet var ju att den inte ville boota och det gör den nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kan vara såpass att moderkortet inte har någon inbyggd lysdiod. Men plocka bort alla komponenter förutom processor/processorkylare och ett ram minne. Gör även en ClearCMOS(enklast genom att plocka bort CLR_CMOS bygeln ovanför F_PANEL) och se om datorn hoppar igång.

Se självklart till att PSU:n är avstängd och strömsladden urkopplad.

Tack för din assistans

Visa signatur