Min i7 8700K märkligt hög voltage och höga temperaturer

Permalänk
Medlem

Min i7 8700K märkligt hög voltage och höga temperaturer

Hej!

Det måste vara något väldigt skumt med min i7 8700K. Jag har den vattenkyld med en stor 360mm radiator och när jag kör stresstest med AIDA 64 så får jag temperaturer mellan 90-100 grader (IDLE mellan 30-35 grader), och det är med radiatorns 3 120mm fläktar på max speed. Jag har stängt av Multicore Enhancement i mitt ASUS moderkort (ASUS ROG MAXIMUS X HERO) och tänkte att temperaturerna kanske har något med det att göra då jag har läst att det kan vara ett problem. Jag får dock samma temperaturer, så fort jag slår på AIDA 64 stresstestet så får jag alla kärnor på en sekund upp i 90-100 grader. Det som också är väldigt skumt är att när jag använder CPU-Z under stresstestet så ligger min Core Coltage på 0.706V och när jag stänger av stresstestet droppar den ner till 0.352V och går upp i 0.400V och 0.500V ibland. Som jag förstår det ska ju en i7 8700K ha en Core Voltage på ca 1,2V under full load.

Någon som vet vad som kan vara galet?

Här är hela min dators specifikationer om någon undrar:
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X HERO (WI-FI AC) - ATX / Z370
Processor: i7 8700K
RAM-minne: CORSAIR 32GB RAMKit 4x8GB DDR4 3200MHz
Grafikkort: ASUS ROG POSEIDON GeForce GTX 1080 Ti Platinum
Nätaggregat: be quiet! PowerSupply (PSU) Dark Power Pro 11 1000W
M.2 SSD: Samsung SSD 960 PRO 512GB
Hårddisk: Seagate Intern Hårddisk Firecuda 2TB SSHD
Chassi (med inbyggd vattenkylare): DEEPCOOL GENOME II ROG

Permalänk
Medlem

cpu-z rapporterar säkert fel spänning, det gör det för mig också. testa andra program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

cpu-z rapporterar säkert fel spänning, det gör det för mig också. testa andra program.

Ja som du sa jag testade medd AIDAs CPU avläsningsdel och där ser jag helt andra siffror. Jag ligger på en Core Voltage på mellan 1.3-1.4 volt när jag kör ett AIDA 64 stresstest, inte konstiga att jag får så höga temperaturer. Men sedan testade jag köra programmet som heter HWMonitor och där står det att jag har en Core Voltage på ca 0.7V när jag kör stresstest men då är ju temperaturerna alldeles för höga. så en voltage på 1.3-1.4V är mer logiskt.

Det är väl väldigt högt att ha en voltage på 1.3-1.4V med 3,7ghz stock hastighet? Jag har till och med sätt att den gått upp i 1.443 i volt och enligt AIDA är max den har varit uppe i hela 1,520V och det är ju väldigt högt. Dock inte ändrat något i moderkortet förutom att stänga av Multicore Enhancement så volten borde väl ligga lägre runt 1,2 i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Ja som du sa jag testade medd AIDAs CPU avläsningsdel och där ser jag helt andra siffror. Jag ligger på en Core Voltage på mellan 1.3-1.4 volt när jag kör ett AIDA 64 stresstest, inte konstiga att jag får så höga temperaturer. Men sedan testade jag köra programmet som heter HWMonitor och där står det att jag har en Core Voltage på ca 0.7V när jag kör stresstest men då är ju temperaturerna alldeles för höga. så en voltage på 1.3-1.4V är mer logiskt.

Det är väl väldigt högt att ha en voltage på 1.3-1.4V med 3,7ghz stock hastighet? Jag har till och med sätt att den gått upp i 1.443 i volt och enligt AIDA är max den har varit uppe i hela 1,520V och det är ju väldigt högt. Dock inte ändrat något i moderkortet förutom att stänga av Multicore Enhancement så volten borde väl ligga lägre runt 1,2 i alla fall?

Ställ in volten manuellt då.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ställ in volten manuellt då.

Jo det är sant, vad är en stabil och bra manuell volt att ställa in på en i7 8700K då? Jag vill överklocka när jag fått de här temperaturerna under kontroll men först och främst en bra volt med stock klockan. Är det inte runt 1,2V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Jo det är sant, vad är en stabil och bra manuell volt att ställa in på en i7 8700K då? Jag vill överklocka när jag fått de här temperaturerna under kontroll men först och främst en bra volt med stock klockan. Är det inte runt 1,2V?

Vet inte exakt, går väl googla fram, men prova 1.2, det bör absolut funka.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Verkar som detta är ett vanligt fenomen för den här nya omgången moderkort och processorer.

Är det inte längre möjligt att kunna köra en CPU helt i "stock" utan att man ska behöva gå in i BIOS och fippla med en massa inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Verkar som detta är ett vanligt fenomen för den här nya omgången moderkort och processorer.

Är det inte längre möjligt att kunna köra en CPU helt i "stock" utan att man ska behöva gå in i BIOS och fippla med en massa inställningar?

Japp, tråkigt att moderkortstillverkarna leker moderator över inställningarna. Synd för gemene man som inte har koll.
90% kollar knappast hur varm cpun är och vilken volt den kör på.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kan det ha med denna inställning att göra ?

Vet att den alltid är satt till ON på Asus kort vilket kan ge lite konstiga resultat.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Kan det ha med denna inställning att göra ?

https://www.youtube.com/watch?v=zi-zU2p2ykc

Vet att den alltid är satt till ON på Asus kort vilket kan ge lite konstiga resultat.

Det vi pratar om men det har TS redan stängt av.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Det vi pratar om men det har TS redan stängt av.

Ja precis, därför tycker jag det är så konstigt, vet inte riktigt vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Ja precis, därför tycker jag det är så konstigt, vet inte riktigt vad jag ska göra.

Fungerade det inte att ställa volten manuellt eller?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jotack, även mitt Maximus X hero var glad att pumpa på 1.4v+ på standardinställningar.
Bara peta in manuellt, annars är det inte mycket att göra åt. Och det var med Multicore enhancment av.

Det var någon annan inställning jag ej kommer ihåg direkt som var orsaken. Tror det var SVID jag ändrade till "best-case" istället för auto.
Eller så var det när jag stängde av SVID helt som det blev mer normalt. Kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Men det var något av dom.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Japp, tråkigt att moderkortstillverkarna leker moderator över inställningarna. Synd för gemene man som inte har koll.
90% kollar knappast hur varm cpun är och vilken volt den kör på.

När det gäller temperaturen så spelar det ju ingen som helst roll vad den ligger på... så länge den inte går över gränsen för automatisk nedklockning förstås. Spänningen däremot är inte bra om den är för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

När det gäller temperaturen så spelar det ju ingen som helst roll vad den ligger på... så länge den inte går över gränsen för automatisk nedklockning förstås. Spänningen däremot är inte bra om den är för hög.

Nä det spelar ingen roll för hållbarheten för cpun, finns ju andra aspekter så som fläktar som börjar låta onödigt mycket pga. temperaturen.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nä det spelar ingen roll för hållbarheten för cpun, finns ju andra aspekter så som fläktar som börjar låta onödigt mycket pga. temperaturen.

Så sant. Om det inte är så att temperaturen blir hög på grund av fläktar som snurrar långsamt och tyst.

Permalänk
Medlem

@qwinoa: Kontrollerat att pumpen fungerar?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Avstängd

@qwinoa Har du uppdaterat bios? Det var problem med att många Z370 Asus-kort gav på för hög spänning. Ska vara fixat via biosuppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

@qwinoa Har du uppdaterat bios? Det var problem med att många Z370 Asus-kort gav på för hög spänning. Ska vara fixat via biosuppdatering.

Jag har liknande problem med min cpu. När man uppdaterar bios. Måste man göra det via ett usb-minne eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

@qwinoa Har du uppdaterat bios? Det var problem med att många Z370 Asus-kort gav på för hög spänning. Ska vara fixat via biosuppdatering.

Stämmer!Körde in senaste bios på min med så funkar det!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

@qwinoa:

Skrivet av qwinoa:

Jo det är sant, vad är en stabil och bra manuell volt att ställa in på en i7 8700K då? Jag vill överklocka när jag fått de här temperaturerna under kontroll men först och främst en bra volt med stock klockan. Är det inte runt 1,2V?

Sweclockers recension av 8700k hävdar en grundnivå på 1.15.
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Stämmer!Körde in senaste bios på min med så funkar det!

Jag måste testa det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjork11:

Jag har liknande problem med min cpu. När man uppdaterar bios. Måste man göra det via ett usb-minne eller hur funkar det?

Det är lite olika beroende på moderkort, så bäst är att du kollar manualen för just ditt kort. Men numera så brukar man dock inte behöva boota via USB utan de flesta tillverkare har en funktion att uppdatera inifrån bios. Däremot kan du behöva ladda ned och lägga uppdateringsfilen på ett USB-minne eftersom den varianten oftast inte godkänner interna diskar som källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är lite olika beroende på moderkort, så bäst är att du kollar manualen för just ditt kort. Men numera så brukar man dock inte behöva boota via USB utan de flesta tillverkare har en funktion att uppdatera inifrån bios. Däremot kan du behöva ladda ned och lägga uppdateringsfilen på ett USB-minne eftersom den varianten oftast inte godkänner interna diskar som källa.

Det går att uppdatera via nätet direkt i BIOS.
Funkade kanon för mig.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macce601:

Det går att uppdatera via nätet direkt i BIOS.
Funkade kanon för mig.

Jepp på vissa kort går det. Alla har dock inte den funktionen, och jag tror vanligaste varianten är att ladda ned separat fortfarande. Han jag svarade nämnde inte vilket kort han hade heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwinoa:

Jag måste testa det!

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterade du och blev det i så fall någon skillnad för dig?

Permalänk
Medlem

@macce601: Fungerade inte att göra det via nätet i BIOS för mig av någon anledning. (Kanske pga att jag sitter via wifi?) Men drog ner det på en sticka och då gick det galant!

Permalänk
Medlem

@jawik: Inte till mig du riktade svaret - men jag svarar ändå. Jag uppdaterade BIOS och maxtemperatur samt genomsnittet blev mycket bättre. När jag kickade igång Prime 95 torture test small så gick CPUn upp till 95 grader direkt så då stängde jag av.

Nu efter jag uppdaterat BIOS, samt stängt av asus multicore enhancement(Efter BIOS update gjorde mulitcore enchancement bara en skillnad på 3 grader eller så) går den upp till 75 grader direkt och sjunker sen till runt 60 grader. Har dock fortfarande problem med spikes. Kanske att spänningen fortfarande är för hög? När jag startar datorn och sätter igång Core temp/HWMonitor så ger den ifrån sig spikes från 20 grader till 50+ i mindre än en sekund.

Permalänk
Avstängd

Tja, att delidda ger ju 10-20 grader lägre enligt SiliconLottery. Knådgummi som TIM är inge bra de

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjork11:

@jawik: Inte till mig du riktade svaret - men jag svarar ändå. Jag uppdaterade BIOS och maxtemperatur samt genomsnittet blev mycket bättre. När jag kickade igång Prime 95 torture test small så gick CPUn upp till 95 grader direkt så då stängde jag av.

Nu efter jag uppdaterat BIOS, samt stängt av asus multicore enhancement(Efter BIOS update gjorde mulitcore enchancement bara en skillnad på 3 grader eller så) går den upp till 75 grader direkt och sjunker sen till runt 60 grader. Har dock fortfarande problem med spikes. Kanske att spänningen fortfarande är för hög? När jag startar datorn och sätter igång Core temp/HWMonitor så ger den ifrån sig spikes från 20 grader till 50+ i mindre än en sekund.

Finemang att det blev bättre. Prime 95 är ju ett extremt test när det kommer till värmeutveckling och representerar inte verkliga situationer helt. Dock så vill man ju ha så låg temp som möjligt ändå. Jag släpper min till 90+ grader i Prime 95 (med AVX på, AVX av så ligger den runt 85), i andra stresstester går den sällan just över 80. Och i spel knappt över 60. Fast då kör jag min i 5GHz på alla kärnor.

Spikar kommer man ju att få när belastningen hoppar upp och ned. Har man låg/mellan belastning och så kliver den upp på full så tar det ju ett ögonblick innan kylningen hinner kompensera. Hur stora spikarna blir beror ju på hur mycket belastningen ökar. Men spikar upp till 50-60 grader skulle jag klassa som fullt normalt (förutsatt att du faktiskt har belastning samtidigt).

Sen brukar många moderkort skicka på lite mer spänning än vad som behövs när de är inställda på auto. Det går ju att tweaka lite med offset, LLC mm om man vill. Men håller den sig närmare 1.3v än 1.4v på auto och temperaturerna ligger under 90 i full belastning skulle jag inte vara bekymrad. Så når den bara 75 grader för dig nu har du mycket marginal att leka med.

I och med att det är en K-modell hade jag ändå haft multicore på och kollat vilka volt moderkortet ger ut till CPU'n och försökt begränsa det manuellt istället om det är så att det är höga värden där.