Hårddisk ersatt via hemförsäkring?

Permalänk
Medlem

Hårddisk ersatt via hemförsäkring?

Natten mot lördag dog en av mina WD Red-diskar i min NAS, den är bara tre år gammal.
Dock verkar det som att WD ger tre års garanti från tillverkningsdatumet och disken står som tillverkad 28/10 2014, alltså har garantin gått ut för en månad sen... Suck.

Så då undrar jag om någon vet ifall det finns möjlighet att få en ny disk via hemförsäkringen? Måste givetvis ringa mitt försäkringsbolag imorgon själv, men tänkte höra om någon fått en ny disk den vägen.

Jag är alltså inte intresserad av återskapande av data, har en disks redundans, behöver bara ny hårdvara.
Om någon har andra tips på vad jag kan göra är jag idel öra, blir ju att beställa en ny disk för dryga 2000kr (6Tb) i veckan annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinder:

Natten mot lördag dog en av mina WD Red-diskar i min NAS, den är bara tre år gammal.
Dock verkar det som att WD ger tre års garanti från tillverkningsdatumet och disken står som tillverkad 28/10 2014, alltså har garantin gått ut för en månad sen... Suck.

Både ja & nej angående WD's garanti, garantin gäller även från inköps datum, och är den senare är det den som gäller, detta måste dock tas med företaget/butiken där den är köpt.

Skrivet av Cinder:

Så då undrar jag om någon vet ifall det finns möjlighet att få en ny disk via hemförsäkringen? Måste givetvis ringa mitt försäkringsbolag imorgon själv, men tänkte höra om någon fått en ny disk den vägen.

I princip ja, du skulle kunna ta det på hemförsäkringen, men frågan är om det är värt det, mycket med tanke på åldersavdrag & självrisk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Självrisk 1500:-
50%värdeminskning varje år.

Skulle säga du går back på detta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Både ja & nej angående WD's garanti, garantin gäller även från inköps datum, och är den senare är det den som gäller, detta måste dock tas med företaget/butiken där den är köpt
I princip ja, du skulle kunna ta det på hemförsäkringen, men frågan är om det är värt det, mycket med tanke på åldersavdrag & självrisk.

Ja jag ska definitivt ringa Alina som jag köpt disken av imorgon, för beställningen la jag 28/11 2014, så det är ju precis att jag är inom garantigränsen om man räknar från beställningsdatumet.

Skrivet av moonblase:

Självrisk 1500:-
50%värdeminskning varje år.

Skulle säga du går back på detta

Ja om det är 1500kr självrisk så är det inte värt det.

Permalänk
Inaktiv

Går ens hemförsäkringen att använda på detta sätt? Om man har allriskförsäkring så täcker väl den bara olyckor?
Att personer sedan hävdar att det var en olycka eller inbrott är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja jag ska definitivt ringa Alina som jag köpt disken av imorgon, för beställningen la jag 28/11 2014, så det är ju precis att jag är inom garantigränsen om man räknar från beställningsdatumet.

Ja om det är 1500kr självrisk så är det inte värt det.

Tre års reklamationsrätt. Om du beställde disken den 28/11 har det ännu inte gått tre år, maila Alina redan nu så att du har påbörjat reklamationsärendet så att de inte hävdar att du inte gjort någon reklamation om du bara har ringt dem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

En drulleförsäkring skulle kanske tänka det då den ska kunna tänka saker som går sönder tex om man tappar mobilen men är osäker om det skulle även gälla på hårddiskar.

Men en annan här på forumet då moderkortet hade gått sönder kommer inte ihåg orsaken men han fick ut det på sin drulleförsäkring.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

En drulleförsäkring skulle kanske tänka det då den ska kunna tänka saker som går sönder tex om man tappar mobilen men är osäker om det skulle även gälla på hårddiskar.

Men en annan här på forumet då moderkortet hade gått sönder kommer inte ihåg orsaken men han fick ut det på sin drulleförsäkring.

Tror faktigst formuleringen i drulle försäkring är "plötslig skada", och det kan täcka det mesta, dock så är jag rätt säker på att i det ingår inte "förslitnings" skador.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Tror faktigst formuleringen i drulle försäkring är "plötslig skada", och det kan täcka det mesta, dock så är jag rätt säker på att i det ingår inte "förslitnings" skador.

Men det är väl något som dom måste väl bevisa om det skulle röra sig om förslitnings skador?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Tommy: Satan va surt om det är så, då ska man ju tala med butiken när man köper en disk så man får en som är tillverkad nyligen.

Hoppas iaf att det löser sig med Alina.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Ja jag ska definitivt ringa Alina som jag köpt disken av imorgon, för beställningen la jag 28/11 2014, så det är ju precis att jag är inom garantigränsen om man räknar från beställningsdatumet.

Ja om det är 1500kr självrisk så är det inte värt det.

Vet du inte vad du har för självrisk?

Permalänk
Medlem

Precis som @Bakgrund säger så har du fortfarande lagstadgad reklamationsrätt som gäller från de datum du KÖPTE hårddisken. Så där borde du definitivt försöka med först. Dessutom är mail att föredra eftersom du då kommer få ett skriftligt bevis på att du begärde reklamation innan giltighetstiden gick ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tre års reklamationsrätt. Om du beställde disken den 28/11 har det ännu inte gått tre år, maila Alina redan nu så att du har påbörjat reklamationsärendet så att de inte hävdar att du inte gjort någon reklamation om du bara har ringt dem.

Jag har redan mailat dom igår, så dom har ärendet i inboxen, men jag ska ringa dom direkt på morgon imorgon också och bekräfta det.

Skrivet av BM-Mods:

@Cinder: Satan va surt om det är så, då ska man ju tala med butiken när man köper en disk så man får en som är tillverkad nyligen.

Hoppas iaf att det löser sig med Alina.

Tycker väl inte att disken var särkilt gammal jämfört med min beställning, den hade legat hos alina ca en månad, det tycker jag ändå är fullt rimligt.
Hoppas att jag får positiva besked imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men det är väl något som dom måste väl bevisa om det skulle röra sig om förslitnings skador?

Ja, det måste de, men de ser också på att saker har normal förslitning, så det är helt beroende hur en sak går sönder.

Om vi nu tar en hårddisk som exempel, dör den helt plötsligt p.g.a av att te.x nätdelen ger en strömspik, kan det räknas som en plötslig skada, dör den däremot utan någon yttre påverkan, räknas det troligtvis som normal förslitning (är naturligtvis beroende på dess ålder).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Ja, det måste de, men de ser också på att saker har normal förslitning, så det är helt beroende hur en sak går sönder.

Om vi nu tar en hårddisk som exempel, dör den helt plötsligt p.g.a av att te.x nätdelen ger en strömspik, kan det räknas som en plötslig skada, dör den däremot utan någon yttre påverkan, räknas det troligtvis som normal förslitning (är naturligtvis beroende på dess ålder).

Men då måste dom väl lämna in hårddisken för att se vad som orsakat skadad?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men då måste dom väl lämna in hårddisken för att se vad som orsakat skadad?

Dom gör troligtvis en generell bedömning av normal förslitning mot diskens ålder.
Skulle det röra sig om en disk för flera tusen, så tror jag inte de skulle dra sig för att kräva att disken skickas till dem för kontroll.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Dom gör troligtvis en generell bedömning av normal förslitning mot diskens ålder.
Skulle det röra sig om en disk för flera tusen, så tror jag inte de skulle dra sig för att kräva att disken skickas till dem för kontroll.

För dom så är det små pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Så lite feedback på hur det här slutade; jag fick ta reklamationen direkt med Western Digital som har sin returservice i Tyskland. De hade flera olika telefonnummer på sin sida som jag blev rekommenderad att ringa av ÅF, men inget av numrena fungerade. Istället skapade jag en RMA via deras webbservice och skickade tillbaka den defekta hårddisken till en total självkostnad av 299kr. Cirka två veckor senare har jag mottagit en ersättningsdisk av WD och reparerat min RAID i NASen

Slutet gott, allting gott.