Växla aktivering av Win10 mellan två datorer?

Permalänk
Medlem

Växla aktivering av Win10 mellan två datorer?

Jag har Windows 10 aktiverat på en laptop och har nu även installerat Windows på en annan laptop. Hur gör jag för att avaktivera den gamla så att jag kan aktivera Windows på den nya?

Och går detta att göra lite hipp som happ? Om jag t.ex. ändrar mig och vill köra den gamla igen, kan jag bara avaktivera den nya och aktivera den gamla igen?

Ja jag vet att aktiveringen som sådan endast handlar om vattenmärket nere till höger, men ändå.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Artikeln är från 2012, det gäller väl inte för Windows 10 idag? Produktnyckeln nu för tiden används ju bara till att knytas till ditt Microsoft-konto.

Man behöver inte en produktnyckel ens vid en ominstallation om man logga in med sitt Microsoft-konto. Min fråga är ju snarare hur man växlar "aktiveringen" mellan två olika Windows-installationer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Installera windows med samma cd key bara? och glöm bort den gamla, inte svårare än så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet kan du inte växla bara sådär om licensen inte är retail. Licenser man får med bärbara, dvs. oem-licenser, knyts till hårdvaran vid installation.

Vi något tillfälle kunde man koppla denna till ett microsoftkonto, men jag vet inte om det längre är möjligt.

Köp en billig oem-licens på kinguin eller något.

Permalänk
Medlem

@Hulle: Till att börja med, har aldrig hört talas om att man kan "hotswappa" win lisenser mellan datorer.

Men i alla fall, här verkar dom beskriva en procedur för att återaktivera win 10 efter större hårdvaruförändringar. Kanske funkar med att byta dator också? Vilket i någon mån också är en form av hårdvaruförändring. Pröva gärna, och återkom med resultat! (:

Källa: https://support.microsoft.com/en-us/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

Permalänk

Du avauktoriserar din windows maskin med den specifika nyckeln du ska använda under dina enheter i ditt Microsoft konto. Repeat step 1 när du byter. Gäller endast retail licenser då OEM är knutna till hårdvaran

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Artikeln är från 2012, det gäller väl inte för Windows 10 idag? Produktnyckeln nu för tiden används ju bara till att knytas till ditt Microsoft-konto.

Man behöver inte en produktnyckel ens vid en ominstallation om man logga in med sitt Microsoft-konto. Min fråga är ju snarare hur man växlar "aktiveringen" mellan två olika Windows-installationer.

/hulle.

jag swappade licenser mellan min surface och xps 15 med det dära. Så för mig fungerade det på windows 10... Går inte att lägga in en nyckel på en annan dator om den är aktiverad på någon annan. Därför måste man"avinstallera" nyckeln med det där först.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.