Permalänk
Medlem

router för 100/100 mbit fiber ?

vad behöver jag för router för att dela 100/100 mbit fiber lina hemma på två datorer?

Permalänk
Medlem

@Gozs
Hur stor budget har du och är det nåt speciellt du eftersöker?
Jag drar till med dessa 3 som ett exempel, då jag gillar Asus och äger själv ac66u vilket funkar kalas med 10st enheter anslutna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen inte har några högre krav än så lär alla modeller på marknaden fungera men var inte dumsnål utan välj bort alla som bara klarar 100Mbit, man bör ha 1000Mbit på kabel och väljer man nån modell som också ska sköta wifi så bör den stödja 802.11ac.
Det kan också vara trevligt med lite extra funktioner typ skrivarserver och möjlighet att ansluta en hdd så den kan fungera som en enklare nas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.asus.com/us/Networking/RTAC3200/

Denna använder jag plus en repeater. Bor i hus. Vi är fyra stycken och alla har väl 3-4 enheter var (mobil 1-2, plattor, laptop, stationär) så då kan de behövas.

Men är de bara två datorer och två telefoner funkar i princip vilken router som helst som bärplockaren länkat.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Gozs
Hur stor budget har du och är det nåt speciellt du eftersöker?
Jag drar till med dessa 3 som ett exempel, då jag gillar Asus och äger själv ac66u vilket funkar kalas med 10st enheter anslutna.

budget 1500-2000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

https://www.asus.com/us/Networking/RTAC3200/

Denna använder jag plus en repeater. Bor i hus. Vi är fyra stycken och alla har väl 3-4 enheter var (mobil 1-2, plattor, laptop, stationär) så då kan de behövas.

Men är de bara två datorer och två telefoner funkar i princip vilken router som helst som bärplockaren länkat.

repeater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen inte har några högre krav än så lär alla modeller på marknaden fungera men var inte dumsnål utan välj bort alla som bara klarar 100Mbit, man bör ha 1000Mbit på kabel och väljer man nån modell som också ska sköta wifi så bör den stödja 802.11ac.
Det kan också vara trevligt med lite extra funktioner typ skrivarserver och möjlighet att ansluta en hdd så den kan fungera som en enklare nas.

vad är 802.11ac. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Gozs
Hur stor budget har du och är det nåt speciellt du eftersöker?
Jag drar till med dessa 3 som ett exempel, då jag gillar Asus och äger själv ac66u vilket funkar kalas med 10st enheter anslutna.

ASUS är bra, FÖRRUTOM RT-AC51U

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

glömde säga att de ska va kabel heter de ethernet? inte trådlöst

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Netgear Nighthawk R7000 ac1900 kör jag på, den är jag riktigt nöjd med och har än efter 2 år inte hittat en router som har bättre räckvidd än denna.
Sen om det finns bättre alternativ så får ni gärna rätta mig, är ingen nätverks-guru haha

https://www.komplett.se/product/912940/datorutrustning/natver...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen inte har några högre krav än så lär alla modeller på marknaden fungera men var inte dumsnål utan välj bort alla som bara klarar 100Mbit, man bör ha 1000Mbit på kabel och väljer man nån modell som också ska sköta wifi så bör den stödja 802.11ac.
Det kan också vara trevligt med lite extra funktioner typ skrivarserver och möjlighet att ansluta en hdd så den kan fungera som en enklare nas.

ska inte ha trådlöst utan kabel ethernet heter de?

Skrivet av bärplockaren:

@Gozs
Hur stor budget har du och är det nåt speciellt du eftersöker?
Jag drar till med dessa 3 som ett exempel, då jag gillar Asus och äger själv ac66u vilket funkar kalas med 10st enheter anslutna.

ska inte ha trådlöst utan kabel ethernet heter de?

Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen inte har några högre krav än så lär alla modeller på marknaden fungera men var inte dumsnål utan välj bort alla som bara klarar 100Mbit, man bör ha 1000Mbit på kabel och väljer man nån modell som också ska sköta wifi så bör den stödja 802.11ac.
Det kan också vara trevligt med lite extra funktioner typ skrivarserver och möjlighet att ansluta en hdd så den kan fungera som en enklare nas.

ska inte ha trådlöst utan kabel ethernet heter de?

Skrivet av Cenorida:

ASUS är bra, FÖRRUTOM RT-AC51U

ska inte ha trådlöst utan kabel ethernet heter de?

Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen inte har några högre krav än så lär alla modeller på marknaden fungera men var inte dumsnål utan välj bort alla som bara klarar 100Mbit, man bör ha 1000Mbit på kabel och väljer man nån modell som också ska sköta wifi så bör den stödja 802.11ac.
Det kan också vara trevligt med lite extra funktioner typ skrivarserver och möjlighet att ansluta en hdd så den kan fungera som en enklare nas.

ska inte ha trådlöst utan kabel ethernet heter de? tips på modell?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gozs:

ska inte ha trådlöst utan kabel ethernet heter de? tips på modell?

De flesta routers i den prisklassen har både WiFi (trådlöst) och Ethernet (trådat) portar.

EDIT: Här har du en Asus router (både trådlöst och trådat) nedsänkt i pris till 1099kr.
https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gozs:

ska inte ha trådlöst utan kabel ethernet heter de? tips på modell?

Det räcker att skriva det en gång.
802.11ac är en wifistandard men oavsett om du ska köra kabel till allt så gällde råden vad man bör tänka på, endera en router helt utan wifi eller så väljer man en som har vettig wifi, detsamma gäller ju kabeldelen där man bör undvika de skräpmodeller som bara har 100Mbit som Asus 51an som är en extrem budgetpryl baserad på gamla delar.
Att du bara vill köra kabel är bra men det funkar ju tyvärr inte så enkelt att ansluta en telefon/platta utan wifi för usbanslutningar blir ganska bökigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Edgerouter är väl det som känns närmast till hands i ditt fall. Men det finns andra att välja oxå. Netgate GS-1000 till exempel, men då är det PfSense som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Edgerouter är väl det som känns närmast till hands i ditt fall. Men det finns andra att välja oxå. Netgate GS-1000 till exempel, men då är det PfSense som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

+1 edgerouter. Kanske lite för komplicerad för TS men den är riktigt stabil så kanske värt för honom att lära sig.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör Asus AC66U på 1000/1000 lina. Fungerar hur bra som helst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gozs:

vad behöver jag för router för att dela 100/100 mbit fiber lina hemma på två datorer?

Några har redan kommenterat de. Men en Edge Router av valfri modell om du bara vill ha kabel. Dock en hel del pill med att ställa in den. Har ingen själv, men jag har iaf tittat och fipplat lite i en Edge Router X som är den billigaste av dom. Den är också isf den modell jag rekomenderar baserat på din bredbandshastighet.
Annars är de väl dom flesta standard routrar som gäller. Asus och Netgear tillverkar bra modeller. Och en sak till. I princip alla routrar för hemmabruk har trådlöst vare sig man vill eller inte.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

vilken modell av Edge Router? vad är de som är svårt ställa in ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Edgerouter är väl det som känns närmast till hands i ditt fall. Men det finns andra att välja oxå. Netgate GS-1000 till exempel, men då är det PfSense som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

PfSense ?

Permalänk
Medlem

Istället för edgerouter, ta en USG:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

Vill du senare ha WiFi kan du komplettera med accesspunkter som styrs i samma interface.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle kört med en Asus ac66u eller en ac68u, och stängt av wifi/trådlösa delen i routern. Edgerouter är som sagt en hel del pill med innan den är igång. Asus och netgear routrar är enklare att få igång, samt fungerar de också med avstängd wifi då.

Permalänk
Medlem

Du kanske borde kolla på dessa videos så förstår du lite bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=lgKbwDIsg7Q
https://www.youtube.com/watch?v=Vc16CCAAz7Q

Tar typ 10 min

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag kör Asus AC68U på min 100/100 lina. Funkar utmärkt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB