Permalänk
Medlem

Bygger ny dator. Den går inte igång

Jag får inte igång min nya dator. Jag fick hem den sista komponenten idag och har nu efter många timmars slit bestämt mig för att vända mig till er: de bättre! Det jag har byggt startar nämligen inte.

Jag har byggt ihop datorn enligt komponenterna nedan. När jag startar datorn så får jag inte fram någon signal till någon av skärmarna. Oavsett om jag använder hdmi, dp, dvi. Detta gäller moderkort samt grafikkort. När jag tittar in i datorn vid start så ser jag att grafikkortet startar upp, fläktarna börjar rulla, belysningen tänds. En sekund efter det så slocknar grafikkortet vad gäller fläktar och ljus. Jag har kortet strömsatt och det indikeras också men det verkar inte vilja fortsätta vara igång.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 k8700
Processorkylare: nhd 15
Moderkort: ASUS ROG Z370H
Minne: 2x8 GB Corsair vengeance lpx DDR4
Grafikkort: geforce 1080 gtx
Hårddisk: samsung m2 960 evo
Nätaggregat: chieftec gps 600a8 600w
Övrig kylning: två fläktar.

Permalänk
Medlem

@sokolVII: Hur gammalt är nätagget? Lyser LED belysningen på moderkortet? Slocknar hela datorn efter 1 sekund? Startar den om efteråt eller förblir den avstängd?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@sokolVII: Hur gammalt är nätagget? Lyser LED belysningen på moderkortet? Slocknar hela datorn efter 1 sekund? Startar den om efteråt eller förblir den avstängd?

Mvh

Nätagget är 3 år gammalt. Led belysning på moderkortet fungerar. Det är enbart grafikkortet som slocknar resten snurrar och lyser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Dubbel/trippelkollat alla sladdar?
Alla distanser sitter?
Försökt med en komponent i taget? Dvs prolle+en ramsticka+HDD?
Hörs det något ljud från moderkortet? (förutsätter att det har en högtalare)

Här har du en bra step-by-step-guide för felsökning:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Hej!

Dubbel/trippelkollat alla sladdar?
Alla distanser sitter?
Försökt med en komponent i taget? Dvs prolle+en ramsticka+HDD?
Hörs det något ljud från moderkortet? (förutsätter att det har en högtalare)

Här har du en bra step-by-step-guide för felsökning:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Dubbel och trippelkollat.
Såvitt jag vet så sitter alla distanser.
Osäker på om ljudet kommer från moderkortet men det hörs två ganska korta pip vid varje start. Denna kombination är dock inte med moderkortets manual.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sokolVII: Allright. Känns nån av följande igen:

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1029959/

Möjlighet att testa komponenterna i annan dator? Testat del för del så att säga?

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

@sokolVII: Allright. Känns nån av följande igen:

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1029959/

Möjlighet att testa komponenterna i annan dator? Testat del för del så att säga?

Ja den med två pip känns ju igen men jag måste erkänna att jag förstår inte alls "description" på de två pipen. För lite datorvana?

Nej jag kan inte testa komponenenterna var och för sig. Förutom grafikkortet. Det fungerade fin fint innan jag byggde ihop det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1 Plocka ur grafikkortet så att man kan utesluta det, och använd moderkortets utgång
2 Ta ut en RAM-sticka så att du bara kör med en för sig, prova den även i olika slottar

Om jag förstått det rätt så hinner du inte ens komma till BIOS?

Permalänk
Medlem

Är du säker på alla kablar sitter och allt är monterat rätt så är det enkel felsökning

1. Testa annan PSU. Har du inte det så testa steg 2.
2. Ut med allt förutom det nödvändiga dvs ut med grafikkort, extra pci kort, ramminnen (behåll ett, växla mellan dessa också), alla hårddiskar och annat du petat in.
3. Startar den?
4. Om ja, börja stoppa in en komponent i taget och se vart det tar stopp
5. Om nej, då har du CPU eller moderkortsproblem och får då se om du har annan cpu eller grafikkort. Detta förutsatt att du testat annan PSU.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

@sokolVII: Hur många PCI-E kablar har du kopplade från nätagget till kortet? Är det en enda kabel med två st PCI-E kontakter in i kortet, dvs Y split? Eller är det två separata kablar med två separata kontakter?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka alla för väldigt snabba svar. Ni är som alltid asbra och kommer med goda inputs. MEN hur goda kunskaper ni än har eller hur mästerliga ni är på att hjälpa till så kommer inte en användares feghet att rädda denne. Jag hade inte tryckt tillräckligt hårt på RAM-minnena så efter att det sa klick på dem så kopplade jag in och nu är jag klar! Tack som fan för att ni orkar med fega som mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokolVII:

Jag vill tacka alla för väldigt snabba svar. Ni är som alltid asbra och kommer med goda inputs. MEN hur goda kunskaper ni än har eller hur mästerliga ni är på att hjälpa till så kommer inte en användares feghet att rädda denne. Jag hade inte tryckt tillräckligt hårt på RAM-minnena så efter att det sa klick på dem så kopplade jag in och nu är jag klar! Tack som fan för att ni orkar med fega som mig

Bara skönt att det var något simpelt åtgärdat Alla har väl någon gång missat något "lätt" när man byggt ihop en dator

Permalänk
Medlem

@sokolVII: Skönt att det inte var något värre, känns alltid som man ska knäcka moderkortet när man sätter i RAM

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P