Permalänk
ASUS Nordic

För en enskild produkt så är ROG Swift PG348Q precis när den lanserades med god marginal det dyraste jag köpt till min setup.

Det mest vräkiga är två 1080 FE (7700kr st, spelade inte mer än ett par timmar med SLI aktiverat) eller en Essence Muses Edition (DAC) för 7000kr som ersatte en DAC för 1000 kr.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte riktigt det finns någon teknik i dagsläget som så som skulle vara "vräkig". Visst snabbare komponenter, men samtidigt är det ju inte så stor skillnad. Det skulle vara typ att ha dedikerad VR eller LAN setup för flera person då. Det är väl främst sånt man tänker skulle vara lite sådär onödigt men imponerande.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det dyraste måste nog vara mitt nuvarande grafikkort (GTX 1080) som gick på 6999kr vid lansering förra sommaren. Den stora frågan är väl hur mycket man har bränt i väg totalt genom åren?

Det billigaste för mig har varit mina Grafikkort, 280X för 3 år sen som kostade -700kr samt 2st GTX 1080 som i dagsläget ligger på ungefär -1000kr styck ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Jag tycker inte riktigt det finns någon teknik i dagsläget som så som skulle vara "vräkig". Visst snabbare komponenter, men samtidigt är det ju inte så stor skillnad. Det skulle vara typ att ha dedikerad VR eller LAN setup för flera person då. Det är väl främst sånt man tänker skulle vara lite sådär onödigt men imponerande.

Jag kan tycka att det inte finns mycket hårdvara i det avseendet eftersom ett fetare grafikkort gör mer jobb, en fetare processor likaså. Ett chassi för 8000kr som någon tidigare i tråden nämnde däremot, det är vräkigt i mitt tycke!

Permalänk
Medlem

ett Titan kort

Permalänk
Hedersmedlem

Räknas Vive? Var väl närmre 10 000 i början.
Annars ett asus 1080Ti som inte var långt därifrån. Lyckades dock hålla mig ifrån köp-knappen på Titan

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

2 x Dell 2415Q, 24" 4K skärmar. Kostar fortfarande 4500 styck vilket jag gav 2015. Fast nu sneglar jag på 27". ögonen börjar bli gamla...

Nej, jag tror inte jag någonsing köpt någon enstaka del som kostat mer än så... Däremot lade jag 12000 på en så kallad gaming laptop med dubbla grafikort för tre år sedan, aldrig mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag kan tycka att det inte finns mycket hårdvara i det avseendet eftersom ett fetare grafikkort gör mer jobb, en fetare processor likaså. Ett chassi för 8000kr som någon tidigare i tråden nämnde däremot, det är vräkigt i mitt tycke!

Jag förstår hur det tänker, dock för mig skulle nog inte ett chassi vara en sånn skrytgrej. Ett riktigt bra premiumchassi går ju på runt 2k och det känns inte så mer imponerande efter det. I så fall skulle jag säga Lian Li skrivbordchassi och även den där dell 4k oled skärmen som aldrig kom ut.

Permalänk
Medlem

Satt med 2 st 60Hz 24" skärmar och kände att jag ville uppgradera mig.
Frågan var dock köpa 2 st 144Hz skärmar eller en stor jävla skräm.
Så jag köpte mig en Predator x34 för 13k och har inte ångrat mig sen dess.

Permalänk

Dyraste delen i min dator är grafikkortet, ett GTX 980 som jag köpte 2014 ganska snart efter det släpptes för antingen 4290kr eller 4490kr (kommer inte ihåg exakt men det var under 4500kr).

Känns fortfarande tillräckligt snabbt så det blir nog inte byte förrän tidigast till nästa generation.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

För egen del så är det utan minsta tvekan ljudsystemet som är kopplat till datorn. Köpt nästan allt begagnat, men landar ändå runt 45k i inköpspris.

Permalänk
Medlem

1080ti är nog den dyraste delen förutom kanske QX9650 som jag inte minns vad den kostade men indexreglerat så gissar jag att den var dyrare 😄

Permalänk
Medlem

GTX 1080 för 7200 när det var nytt för ett och ett halvt år sedan.
Eller Asus PG348Q för 10k i januari tidigare i år.

Permalänk
Datavetare

"Vräkigast" kräver kontext.

Så mitt vräkigaste inköp måste bli det tangentbord jag skaffade till ZX Spectrum (den kom med "suddgummitangenter" som standard). Köpte ett Saga 3 Elite tangentbord som ungefär dubblade priset på datorn, d.v.s. det gick på runt 2000 kr i mitten av 80-talet

21" Noka CRT skärm som fixade 1600x1200 @ 85 Hz. Kostade runt 10k, krävde Matrox Millenium (som jag inte ansåg mig ha råd med) eller andra generationens Matrox Mystique (som i praktiken var Millenium v1). Var med råge dyraste komponenten i mitt studentrum

Mer modern tid: köpte 160 GB SSD 2009 för ca 4500:- (Intel x25-M). Insåg efter en minuts användande att jag aldrig mer skulle köpa en "vanlig" HD till en bärbar dator.

Skulle utan att tänka göra om monitorköpet, SSD köpet är nog det enskilt bästa köpet (sett till effekt) jag någonsin gjort. Inte lika säker på att tangentbordet riktigt var ett optimalt köp (fatta hur många veckopengar det gick lös på...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

980 ti strix för 6500 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Dyraste enskilda delen till datorer har varit en i9-7940x för 14000kr som jag klickade hem igår. Datorn i övrigt kostade runt 40k. Blir bara dyrare och dyrare datorer med åldern:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Vräkigast" kräver kontext.

Så mitt vräkigaste inköp måste bli det tangentbord jag skaffade till ZX Spectrum (den kom med "suddgummitangenter" som standard). Köpte ett Saga 3 Elite tangentbord som ungefär dubblade priset på datorn, d.v.s. det gick på runt 2000 kr i mitten av 80-talet
http://www.benophetinternet.nl/hobby/sales/25118_saga_elite/IMG_5863.JPG

21" Noka CRT skärm som fixade 1600x1200 @ 85 Hz. Kostade runt 10k, krävde Matrox Millenium (som jag inte ansåg mig ha råd med) eller andra generationens Matrox Mystique (som i praktiken var Millenium v1). Var med råge dyraste komponenten i mitt studentrum

Mer modern tid: köpte 160 GB SSD 2009 för ca 4500:- (Intel x25-M). Insåg efter en minuts användande att jag aldrig mer skulle köpa en "vanlig" HD till en bärbar dator.

Skulle utan att tänka göra om monitorköpet, SSD köpet är nog det enskilt bästa köpet (sett till effekt) jag någonsin gjort. Inte lika säker på att tangentbordet riktigt var ett optimalt köp (fatta hur många veckopengar det gick lös på...).

Hittade detta så man kan räkna om till dagens värde....det blev 4400 spänn för det tangentbordet.

http://www.historia.se/Jamforelsepris.htm

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Homdax:

Hittade detta så man kan räkna om till dagens värde....det blev 4400 spänn för det tangentbordet.

http://www.historia.se/Jamforelsepris.htm

Har försökt googlat efter gamla "Svenska Hemdatornytt", var nog så att tangentbordet gick på ~1200:-. Hade även floppydisk till min Spectrum, var nog den jag gav 2000:- för (ja, lade alla pengar jag hade på datorn på den tiden). Körde med en bilbatteriladdare som PSU till floppyn, hade inget annat som gav 12V och tillräckligt med kräm

1000:- för ett tangentbord var egentligen inte superdyrt på den tiden. Har för mig att min första PC (en 486:a) hade ett halvhyfsat tangentbord för runt tusenlappen, det var ju nästan tio år senare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ggalaxyy:

Vattenkylning

Det och chassi. Jeez vad dyrt det är i förhållande till vad snittet spenderar på kylning och chassi.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det och chassi. Jeez vad dyrt det är i förhållande till vad snittet spenderar på kylning och chassi.

Sant! Förr köpte jag en tornkylare för 300:- och 1000:- för ett chassi.

Nu är det 10K för chassi, och 20K för kylningen

Visa signatur
Permalänk

Titan X(P) - 12.999 kr
Acer X34 - 10,699 kr

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk

Ja för min del är det mina studio högtalare för ca 4000 st och min sub bas för ca 7500 kr, gitarr cabel med 24 carats guld pletering för hela 500 kr bara 1.3 meter lång.

Mjukvarumäsigt var det nog komplett 7 ljudbibliotek som jag tror ja la ut minst 5000 kr för.

Intern SSD hårddisken till macbooken på 120 Gig innan det finnas till befintliga bärbara PC var mkt dyr , tror Apple ville ha ca 2500kr bara för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hållt en ganska jämn prisnivå på komponenter. Skulle nog säga min i7 6700k för dryga tre lök eller cm cosmos chassi som var stort som ett hus som egentligen gick för runt 3k men fick det för dryga tusingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Titan V.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 1070 FTW2

Permalänk
Hjälpsam

Dyrast: Vega 64 för 6100 kr.
Vräkigast: Mycket arbetsminne, har 64 GB nu, min gamla har 32 GB, min HTPC har 16 GB.
Jag hade 8 GB i min dator hösten 2007, eller var det 2008?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

En skärm för 9000kr, 22" för runt 13år sedan.. Gick sönder dagen efter garanti tiden.. Surt

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

4.000:- för en diskettstation till VIC64 på 80-talet. Lär väl motsvara 10.000 nu...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kimpur:

Titan V.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte satsa på SLI ,nu när du har kreditkortet framme?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |