Butiker som fular sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har inte funderat på att det är norskt sätt att skriva och personen kanske inte är uppväxt med svenska som förstaspråk?

Haha, det var det dummaste jag hört.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av KAD:

Du har ju fått en direkt uppmaning att återkomma ifall det är något du undrar över. Varför inte göra det, med kopia till alla mottagare, och se vad du får för svar?

"Hej! Jag känner mig inte bekväm med den policyn. Förutom den rent moraliska aspekten, är du säker på att detta är ens lagligt? Vem på HK är det som står bakom beslutet och tar den personen på sig ansvaret om det skulle bli några legala problem?"

Jag gjorde precis som du föreslog - drog iväg ett mejl med en motfråga. Återkommer med eventuellt svar.

Gör jag rätt att ge butikskedjan 'the benefit of the doubt'?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

@absoluteRango: Tycker du ska skriva vilken kedja det gäller. Vad som dock känns lite märkligt är att man skickar ut företagskänslig information på personalens gmail-adresser, har de inga interna epost-servrar i företaget?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte har nåt problem med detta? Jag menar, om jag får en produkt som är i nyskick, där jag inte kan se/märka att det är en retur så har jag inga problem med att jag får en sån.

För några år sen returnerade jag en pryl mha ångerrätten. Eftersom jag var osäker på om jag skulle ha kvar den så var jag sjukt försiktig med både paket, plastskydd, tillbehör, etc. När jag packade ner den inför returen så packades den ner precis som den var när den kom och jag såg till att inga fingeravtryck fanns att upptäcka nånstans. Det enda som skilde produkten då från när jag fick den var att shrink-wrap plasten runt kartongen saknades . Om ÅF i det fallet plastade in den igen så tror jag inte nästa person skulle kunna se att den varit ute hos kund.

Under dom premisserna ser jag faktiskt inga problem med detta.

Sen har jag iofs fått helt klart begagnade saker från handlare som sålts som nya där jag inte tycker det är ok. Exempelvis en kamera som från Expert hade bilder från personalfesten i internminnet. CDON sålde en "ny" laptop som kom fram helt jävla nedkladdad med fingeravtryck överallt, allt i förpackningen bar spår av tidigare uppackning, OS:et var "konfigurerat", etc. En annan butik sålde en ny mixer som sen stod i kartong oanvänd rätt länge. När jag väl skulle använda den så var knapparna struliga. När jag plockade isär den var den full med gunk (stelnat kletigt juicespill), så den var rätt välanvänd redan innan jag köpte den "ny".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av absoluteRango:

Jag gjorde precis som du föreslog - drog iväg ett mejl med en motfråga. Återkommer med eventuellt svar.

Gör jag rätt att ge butikskedjan 'the benefit of the doubt'?

Är inte svårt att spoofa avsändaradress i mail men alla seriösa företag vidtar åtgärder för att det ska upptäckas av skräppostfilter (SPF etc). Vem skulle lägga ner tid på att skriva ett fejkat mail och skicka det till några av kedjans medarbetare och till dig? Vad tjänar man på att du får reda på det? Det enda tänkbara är att någon har skrivit fel e-postadress.

Återigen så är det enda rätta att gå ut med vilken butik och avsändaradress det gäller så att butiken kan bekräfta/dementera att mailet kommer från någon av deras medarbetare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av absoluteRango:

Jag gjorde precis som du föreslog - drog iväg ett mejl med en motfråga. Återkommer med eventuellt svar.

Gör jag rätt att ge butikskedjan 'the benefit of the doubt'?

Fick du något svar?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

gmail? Om någon skickar mail till förnamn.efternamn@gmail.com så skickas samma mail även till förnamnefternamn@gmail.com

https://support.google.com/mail/answer/10313?hl=sv

Kan vara en sån grej, kanske.

Angående mailet så är det absolut inget ovanligt i butiksvärlden, snarare en regel än undantag.

Det är väl samma adress? Man kan afaik sätta en punkt var man vill i adressen, den är irrelevant.

Skrivet av scienta:

Haha, det var det dummaste jag hört.

Snarare fullt rimligt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har bara sett sådan klassificering av "fyndvaror" på Webhallen så förutsätter att de ligger bakom mailet. Får hoppas att medarbetarna är fantastiska på att packa om varorna för råder minsta misstanke i framtiden åker de raka vägen tillbaks.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte en plomberad vara från Clas Ohlssons för ett tag sedan, det var rent kaos i kartongen och innerförpakningar var knöliga.

Permalänk
Medlem

Trodde detta var allmänt känt, varför tror ni annars vissa kartonger är helt spruckna och ser användna ut när de säljs som nya?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Är det bara jag som inte har nåt problem med detta? Jag menar, om jag får en produkt som är i nyskick, där jag inte kan se/märka att det är en retur så har jag inga problem med att jag får en sån.

Nej, kan inte påstå att jag skulle bry mig överhuvudtaget.

Dock finns det ju folk som är superkänsliga för det mesta och risken finns ju alltid att den som returnerade varan innan hade "ollat" den

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Fick du något svar?

Nix, ingen respons överhuvudtaget..

Skrivet av videopac:

Nej, kan inte påstå att jag skulle bry mig överhuvudtaget.

Dock finns det ju folk som är superkänsliga för det mesta och risken finns ju alltid att den som returnerade varan innan hade "ollat" den

Som jag ser det - betalar du för en ny vara så ska du ha en ny vara.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av absoluteRango:

Nix, ingen respons överhuvudtaget..

Som jag ser det - betalar du för en ny vara så ska du ha en ny vara.

När tänkte du gå ut med vilken butik det gäller?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av absoluteRango:

Som jag ser det - betalar du för en ny vara så ska du ha en ny vara.

Om jag säger så här då... om du inte kan skilja den vara du får från en ny vara, vad spelar det då för roll?

Det är väl lite som att köpa en ny bil... den testkörs nog innan leverans men jag gissar att kilometertalet på ODO-metern ändå visar noll. För att kunden blir mer nöjd då.

Kan du däremot skilja den från en ny vara, ja då kan jag förstå att det inte är så roligt. Det skulle jag själv heller inte tycka vore så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om jag säger så här då... om du inte kan skilja den vara du får från en ny vara, vad spelar det då för roll?

Det är väl lite som att köpa en ny bil... den testkörs nog innan leverans men jag gissar att kilometertalet på ODO-metern ändå visar noll. För att kunden blir mer nöjd då.

Kan du däremot skilja den från en ny vara, ja då kan jag förstå att det inte är så roligt. Det skulle jag själv heller inte tycka vore så bra.

Problemet med att sälja om en öppnad vara är att du inte vet vad som har hänt med varan under tiden kunden använde den. Tänk om varan lämnades tillbaka för att det kom vatten på den och om några månader har det vattnet skapat korrosion på kretskortet så telefonen går sönder. Givetvis blir det då inte garanti rep för att vatten = kundens fel.

Man säljer aldrig om en vara som ny eftersom man inte kan garantera att den är felfri längre.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Vad ska företagen göra med returnerade varor som funkar perfekt då? Slänga?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vad ska företagen göra med returnerade varor som funkar perfekt då? Slänga?

Om man ska tro vissa i denna tråden så antingen skänka bort eller sälja för 1/10 av nypriset.

Själv kunde jag inte bry mig om varan jag köpte redan är "använd" så länge allt är i nyskick och jag inte kan se att den varit använd och uppackad. Så länge varan funkar som den ska och jag får min garanti är jag nöjd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Haziza: Sälj den för nedsatt pris med informationen att den har varit öppnad.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om produkten är "som ny" och i omöjlig att särskilja förutom eventuella plastpåsar som ligger över kablar eller säg brutna plomberingar så tar jag det alla dagar i veckan än att blir av med returrätten.

Returrätten måste skydda både konsument och företag, man kan inte både äta och ha kakan. (Ha returrätt och kräva 100% ny produkt varje gång).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin