Permalänk

Köpa Ethereum?

Hej,

Har velat investera i kryptovalutor att tag nu men har aldrigt riktigt vetat hur man gör.
Så därför vänder jag mig nu hit för att få hjälp med att köpa lite ethereum.
Har googlat lite och det verkar som coinbase är ett populärt val men känns lite osäkert att skicka pengar till en random sida på internet.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddinhio:

Hej,

Har velat investera i kryptovalutor att tag nu men har aldrigt riktigt vetat hur man gör.
Så därför vänder jag mig nu hit för att få hjälp med att köpa lite ethereum.
Har googlat lite och det verkar som coinbase är ett populärt val men känns lite osäkert att skicka pengar till en random sida på internet.

Tack på förhand

Jag har testat både Coinbase och Kraken oh båda har fungerat för mig. Kraken har betydligt lägre avgifter, men kräver verifikation för att få växla krypto mot fiat ("vanliga" pengar) vilket kan ta ett tag (1-3 veckor). Kraken har dessutom större utbud, ifall duvor intresserade av mer obskyra krypton. Mitt tips:

  1. Om du är otålig: Växla SEK till XBT via Coinbase, för över XBT till Kraken och växla till den valuta du önskar från XBT via Kraken.

  2. Om du orkar vänta: Gör allt via Kraken för lägre avgifter

Är du tveksam till om växlingssidorna är seriösa så kan du ju alltid testa med en mindre summa först, inte felfritt men så gjorde jag.

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Jag har testat både Coinbase och Kraken oh båda har fungerat för mig. Kraken har betydligt lägre avgifter, men kräver verifikation för att få växla krypto mot fiat ("vanliga" pengar) vilket kan ta ett tag (1-3 veckor). Kraken har dessutom större utbud, ifall duvor intresserade av mer obskyra krypton. Mitt tips:

  1. Om du är otålig: Växla SEK till XBT via Coinbase, för över XBT till Kraken och växla till den valuta du önskar från XBT via Kraken.

  2. Om du orkar vänta: Gör allt via Kraken för lägre avgifter

Är du tveksam till om växlingssidorna är seriösa så kan du ju alltid testa med en mindre summa först, inte felfritt men så gjorde jag.

Blev lite osäker på kraken efter alla dåliga reviews men det kanske inte är så illa som vissa påstår.

En sak till, vilket plånbok använder du dig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag har testat både Coinbase och Kraken oh båda har fungerat för mig. Kraken har betydligt lägre avgifter, men kräver verifikation för att få växla krypto mot fiat ("vanliga" pengar) vilket kan ta ett tag (1-3 veckor). Kraken har dessutom större utbud, ifall duvor intresserade av mer obskyra krypton. Mitt tips:

  1. Om du är otålig: Växla SEK till XBT via Coinbase, för över XBT till Kraken och växla till den valuta du önskar från XBT via Kraken.

  2. Om du orkar vänta: Gör allt via Kraken för lägre avgifter

Är du tveksam till om växlingssidorna är seriösa så kan du ju alltid testa med en mindre summa först, inte felfritt men så gjorde jag.

Lite OT, men undrar: Vad för roll har sådana här valutor i investerande? Investerar du i aktier mm också, och vilken roll har dessa valutor i din portfölj isf?

Funderar på att investera då det verkar på väg uppåt, men har ingen kunskap om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddinhio:

Blev lite osäker på kraken efter alla dåliga reviews men det kanske inte är så illa som vissa påstår.

En sak till, vilket plånbok använder du dig av?

Jag tror att många av de dåliga omdömena är pga att de har växt väldigt fort senaste tiden, vilket gjort att de har varit väldigt långsamma med att verifiera nya användare. Tog tre veckor för mig fast det stod att det skulle ta 2-5 dagar. Vet inte om det blivit bättre

Skrivet av Hazelberg:

Lite OT, men undrar: Vad för roll har sådana här valutor i investerande? Investerar du i aktier mm också, och vilken roll har dessa valutor i din portfölj isf?

Funderar på att investera då det verkar på väg uppåt, men har ingen kunskap om det.

Det är ren spekulation. Jag måste erkänna att jag inte är superinsatt, men jag tycker det är en intressant marknad och det finns valutor som baseras på spännande koncept. Dessutom har jag inte satt in några stora summor, ca 5% av mitt totala sparande. Resten har jag i aktier och lite fonder.

Permalänk

Jag letade efter ett sätt att köpa Ether med Swish, och köpte via https://etherexchange.se, kan rekommendera dem!

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk
Avstängd

Jag har köpt på Kraken.

Fick gå ner till min bank och be dem låsa upp överföringar till landet deras bank var i sedan vänta några dagar men annars fungerade det bra.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: En fråga från en nybörjare: om man vill ha valutorna lokalt, då antar jag att det krävs någon form av program - men är det krångligt att ha valutan lokalt vid köp/sälj eller är det vilket som?

Funderar på hur pass bra det är att ha kryptovalutorna på en onlinetjänst vs lokalt. Någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

@gabriel15: En fråga från en nybörjare: om man vill ha valutorna lokalt, då antar jag att det krävs någon form av program - men är det krångligt att ha valutan lokalt vid köp/sälj eller är det vilket som?

Funderar på hur pass bra det är att ha kryptovalutorna på en onlinetjänst vs lokalt. Någon med erfarenhet?

Finns det något lämpligare forum om detta var fel? Vore kul att prata med likasinnade som intresserar sig för kryptovalutor!

Permalänk
Skrivet av Epsilonfive:

Jag letade efter ett sätt att köpa Ether med Swish, och köpte via https://etherexchange.se, kan rekommendera dem!

Kollar man på vad företag har för krav på sig om vad som skall stå med på en sida så är sidan rätt suspekt.
Sen fungerar det säkert bra men det fattas rätt mycket som dom måste skriva ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av random1234:

Finns det något lämpligare forum om detta var fel? Vore kul att prata med likasinnade som intresserar sig för kryptovalutor!

Nja, det är väl mer att folk tröttnat lite på att besvara sådana frågor. Det går liksom att läsa sig till, och svaret på din fråga är ju lite efter preferens. Har för mig att du inte behöver något program, bara en fil som du lägger någonstans. Paperwallet kan du söka på. Det går dock med program också, och det är väl populärare för de som inte vill ha krånglet med en papperwallet.

Permalänk
Medlem

@anon186252: Tack så mycket. Om vi tar Kraken då - är det lätt att köpa/sälja och göra överföringar till och från ens svenska bankkonto? Tänker om det finns begränsningar eller regler som fungerar lite som ett hinder och som man inte känner till på förhand?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av random1234:

@wille93: Tack så mycket. Om vi tar Kraken då - är det lätt att köpa/sälja och göra överföringar till och från ens svenska bankkonto? Tänker om det finns begränsningar eller regler som fungerar lite som ett hinder och som man inte känner till på förhand?

Mja.. Det är väl att du måste skicka in dokument för att styrka identitet. Vilket tar tid, och jag absolut skulle vägra, då ingen av dessa nog har någon myndighet som flåsar dem i nacken tillräkligt noga. Med tanke på Equifax-skandalen så är jag högst kritisk till att någonsin frivilligt skicka ut sådan information på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Mja.. Det är väl att du måste skicka in dokument för att styrka identitet. Vilket tar tid, och jag absolut skulle vägra, då ingen av dessa nog har någon myndighet som flåsar dem i nacken tillräkligt noga. Med tanke på Equifax-skandalen så är jag högst kritisk till att någonsin frivilligt skicka ut sådan information på nätet.

Tänker ni andra också så? De flesta har sina btc lokalt på datorn? Men hur får man isf fiatpengar att omvandlas till de kryptovalutor man slutligen har på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Går ju även köpa Bitcoin Certifikat på tex Avanza eller Nordnet.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av random1234:

De flesta har sina btc lokalt på datorn? Men hur får man isf fiatpengar att omvandlas till de kryptovalutor man slutligen har på hårddisken?

De som vill säkra sina tillgångar har det nog lokalt, gärna på USBsticka/papperwallet/hardwarewallet. Majoriteten har det nog däremot på hemsidor, och blir då av med dessa när sidan väl hackas.
Du kan köpa på hemsidor där du köper direkt av privatpersoner. Tror de brukar heta något i stil med local"valfrivaluta".com. Annars är det exchanges/mining som gäller, och det finns sina problem med alla dessa. Vissa tar upp mot 15% i växlingsavgift, mining får du inte ut så mycket på, och ja, köpa av privatpersoner blir väl lika säkert som med andrahandsmarknader annars, fast med stora belopp att bli av med.. Pick your poison.

Permalänk
Medlem

I ren spekulation, är det någon skillnad på att köpa ethereumcoins mot att handla i ETHEREUM XBT på ex. Nordnet?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trnqt:

I ren spekulation, är det någon skillnad på att köpa ethereumcoins mot att handla i ETHEREUM XBT på ex. Nordnet?

Mig veterligen följer det ethereum kursen, courtage + administrationsavgift tillkommer, annars är väl skillnaden främst att du har begränsade öppettider för handel så det kanske kan bli svårt att komma ur positioner vid akuta fall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Mig veterligen följer det ethereum kursen, courtage + administrationsavgift tillkommer, annars är väl skillnaden främst att du har begränsade öppettider för handel så det kanske kan bli svårt att komma ur positioner vid akuta fall?

Det är också så att du får betala för att hålla positionen under natten/viss dag. Det beror lite på hur de själva gjort det. Tror att det är en avgift över helger, men inte vardagar. Det får man kolla upp också.

Edit: Sedan är det ju lite svårt att gå kort när det inte finns på så många handelsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

De som vill säkra sina tillgångar har det nog lokalt, gärna på USBsticka/papperwallet/hardwarewallet. Majoriteten har det nog däremot på hemsidor, och blir då av med dessa när sidan väl hackas.
Du kan köpa på hemsidor där du köper direkt av privatpersoner. Tror de brukar heta något i stil med local"valfrivaluta".com. Annars är det exchanges/mining som gäller, och det finns sina problem med alla dessa. Vissa tar upp mot 15% i växlingsavgift, mining får du inte ut så mycket på, och ja, köpa av privatpersoner blir väl lika säkert som med andrahandsmarknader annars, fast med stora belopp att bli av med.. Pick your poison.

Om vi antar att jag har det lokalt och bara är intresserad av att köpa och sälja eth från sek, vad borde det enklaste tillvägagångssättet vara? Tänker alltså från start, innan man ens har en eth-wallet. Är kunnig inom it men kryptovalutor känns svårt och man blir nästa blind av alla tips till höger och vänster. Finns det något som "bara fungerar" och som är säkert och enkelt om man bara vill köpa eth från sek och sedan sälja tillbaka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av random1234:

Om vi antar att jag har det lokalt och bara är intresserad av att köpa och sälja eth från sek, vad borde det enklaste tillvägagångssättet vara? Tänker alltså från start, innan man ens har en eth-wallet. Är kunnig inom it men kryptovalutor känns svårt och man blir nästa blind av alla tips till höger och vänster. Finns det något som "bara fungerar" och som är säkert och enkelt om man bara vill köpa eth från sek och sedan sälja tillbaka?

Tyvärr är jag fel person att fråga just detta då jag inte pysslar med cryptovalutor. Har provat mining och läst en hel del, men avstår från investeringar.
Men gissningsvis så är det någon exchange för växling med fiat (coinbase är poppis), därefter changelly eller så för crypto växlandet (om du vill ha låga avgifter så får du läsa lite här o var). Enkelt och säkert går tyvärr inte ihop, men jag skulle nog som minst köra programmet som varje "valuta" rekommenderar på sin site.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det är också så att du får betala för att hålla positionen under natten/viss dag. Det beror lite på hur de själva gjort det. Tror att det är en avgift över helger, men inte vardagar. Det får man kolla upp också.

Edit: Sedan är det ju lite svårt att gå kort när det inte finns på så många handelsplatser.

Precis, nämnde administrationsavgiften. Tror den ligger på 2.5% och dras i inkrement per dag.

Permalänk

bara skummat igenom tråden, minear då jag har gratis el och kör all transfers via coinbase. ser det som ett roligt sidoprojekt typ bara, ger mig 600 i månaden beroende på eth pris osv.

coinbase är ändå relativt trevligt att använda, du måste dock skicka pengar till dem först för att verifiera ditt konto, jag tog den tian i förlust helt enkelt. sparar all eth med exodus (en wallet), när jag vill växla ut gör jag bara en transfer till coinbase, växlar till euro och plockar till mitt svenska bankkonto.
ska du tradea eller köpa i syfte att gå lång och se vart skeppet tar vägen? tänk på avgifterna om du ska tradea.
håller alla mina transaktioner till ett minimum just för avgifterna och tar just nu inte ut några pengar just för att se hur pass valutan stiger.
Har du några frågor om coinbase så är det bara att skicka ett pm.

Permalänk
Medlem

Reggade mig på Coinbase och köpte lite BTC och ETH.
Har även reggat mig på Kraken men det går inte att verifiera just nu, brukar det vara så?
Ska jag låta allt vara kvar på Coinbase eller flytta det nånstans?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Ok, lästemackmackans post och skaffade mig Exodus. Förde över ETH men BTC kostade 226:- att föra över !?!

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Ok, lästemackmackans post och skaffade mig Exodus. Förde över ETH men BTC kostade 226:- att föra över !?!

Som jag skrev ovan, håller nere överföringarna pga av avgifterna sen dessutom är btc ökänt för sina höga transaktionskostnader, bla därför steam slutade ta emot bitcoin☺️ ledsen att du fick lära dig det den hårda vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mackmackan: Då får BTC stanna på Coinbase så länge. Antar att det är en hög avgift när man ska växla tillbaka till riktiga pengar också.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Köpt både Bitcoin, Etherum och Lightcoin via Coinbase..dock fört över detta till gdax.com (som är bitcoins normala sida med lite lägre avgifter) Även köpt Ripple från Binance, där kan man dock bara köpa med Bitcoins.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Reggade mig på Coinbase och köpte lite BTC och ETH.
Har även reggat mig på Kraken men det går inte att verifiera just nu, brukar det vara så?
Ska jag låta allt vara kvar på Coinbase eller flytta det nånstans?

Ballar av stål hör jag. Se bara till att hålla även om det dippar starkt nån dag! Binance eller bittrex om du vill börja med alts - lite mer riskfyllt dock (vem skojar jag med, allt som har med crypto att göra är riskfyllt i dagsläget) - och jaga inte efter altprofits - välj några å sitt på dom (efter att ha gjort research såklart)

Permalänk

@f@boy:
Coinbase avgifter
och:
Hur bitcoin transfer fees beräknas
bra kvälls alternativt frukostläsning.

just det, första stycket i översta länken är väl det du råkade ut för där och dom benämner i andra länken varför det blev så dyrt just för dig.