Tips på kul strategispel

Permalänk

Tips på kul strategispel

Försökte idag installera C&C Generals, gick inget vidare. Någon som har tips på liknande spel? Körde även mycket Total Annihilation i min ungdom.

Förtydligande i rubriken /Andreaz1, mod
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Total Annihilation finns billigt (och spelbart på nyare OS) på GoG Galaxy om du vill spela om det.

Kan rekommendera C&C2 Tiberian Sun (via CnC net) och C&C3 Tiberium Wars (via bl.a. Steam) annars.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

De som gjorde Total Annihilation (eller en del av de) har gjort supreme commander spelen.
Tycker Supreme Commander Forged Alliance är bäst av de 3.

Kan helt klart rekommendera alla 3, de finns på steam.
Är samma typ av spel som Annihilation.

Väldigt roliga på lan med polare.

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Ifall det inte måste vara RTS så är xcom 2 war of the chosen kung.. Själv har jag spelat massor med RA 2 och 3 tidigare men turbaserat har onekligen sin egen charm det

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Det bästa vore att få igång Generals. Står bara att jag måste köra det som administratör. Kör setupfilen som det vid installation men hjälper inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Risk på mobiltelefonen helt oslagbart, det finns även samma till datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=Mf_BxHsfaBU

Permalänk

Ingen som har tips hur man löser administratör problemet. Installerar det som administratör men den frågar ändå efter det när jag kör startfilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ingen som har tips hur man löser administratör problemet. Installerar det som administratör men den frågar ändå efter det när jag kör startfilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Kanske missförstår dig. Men testa högerklicka och starta som administratör även på det du kallar startfilen?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Du kan också skapa en genväg på startfilen, ta egenskaper på genvägen. Här kan du sedan ställa in hur den skall köras. Som administratör, i vilken Windows version och så vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av inkui:

Hmm. Kanske missförstår dig. Men testa högerklicka och starta som administratör även på det du kallar startfilen?

Yes. Installerar det som administratör. Kör jag startfilen så frågar den efter administratören, även fast jag kör startfilen som administratör så frågar den efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

If all else fails... Köp C&C Generals från origins, min installation funkade då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

If all else fails... Köp C&C Generals från origins, min installation funkade då.

Skickades från m.sweclockers.com

Ännu bättre är att kontakta Origin support och be de överföra ens CD kod till Origin. Mycket EA gör som inte är uppskattade utav konsumenter men deras support och dess policy är troligen bland de bästa på marknaden. Har överfört en hel del C&C titlar, men skaffade sedan Ultimate Edition så inte orkat föra över de innan C&C 3. Det roliga är att jag har 2 versioner på Origin just nu utav C&C 3 (+KW) och C&C 4.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Total Annihilation var tider det, har kvar de 2 CD-skivorna men inte kartongen. Supreme Commander är annars en modern uppföljare och går att hitta billigt för Steam.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: KKND är en gammal goding annars om grafik inte är det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Hejsan Knotvillage,

Skrivet av Knotvillage:

Försökte idag installera C&C Generals, gick inget vidare. Någon som har tips på liknande spel? Körde även mycket Total Annihilation i min ungdom.

Jag antar att du kör W10. Jag goglade det och fann en video: https://www.youtube.com/watch?v=AA3h18gnIfk

Om du vill prova något nytt prova Total War Warhammer.
Ettan bör gå att få till rabatterat pris. Total War är ett "grand strategy" spel. Man spelar mot datorstyrda faktioner (raser). Varje ras gör sina drag på den globala kartan, dvs turnbased. Strider är realtid. Mycket beroendeframkallande.

Vad som gör TW: Warhammer så roligt är att varje fraktion spelas olika, samt varje spel är unikt.

Permalänk
Medlem

Ubisoft ger bort World in Conflict för tillfället, har inte spelat det själv men hört det skall vara ett kompetent RTS.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Ladda ner en version av spelet istället och nu funkar det. Många roliga timmar framöver.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

europa universalis 4...

Permalänk
Medlem

Jag plockade upp ett gammalt hederligt lir i julas och spelar en karta till och från: Lords of The Realm II. Fungerar klockrent i både Windows 7 och Windows 10 trots att det är från förra seklet. Lite för enkelt, men som sagt ett kul tidsfördriv.

Permalänk
Medlem

Red Alert 2 är kul. Om du vill pröva något "nytt" skulle jag tips om Company of Heroes.

Permalänk
Medlem

Dawn of War 1 och 2.

Ashes of singularity överraskade mig positivt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Company of heroes 2
Age of empire 2 HD

Båda finns på steam och båda spelen har en aktiv spelarbas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag och några kompisar köpte Endless Space 2 för några veckor sen. Riktigt bra!
Spela även 1an och Endless Legend och alla är bra spel.
Mycke pill men allt är rätt lätt att förstå när man väl läst lite. Snyggt, riktigt bra UI och enda "buggen" vi råkat ut för är "MP out of sync" men det är lätt att komma igång ingen.
Rekommenderas starkt!

EDIT:
Ser ju nu att det kanske är fel sort strategi som söken men jag låter svaret va kvar iaf. ES2 är ju trots allt ett bra spel.