Permalänk

Laptop för max 14k, gaming

Hej!

Min tanke är att byta från stationär dator till laptop och tänkte därför även passa på att köpa upp mig lite från det jag har idag.

Jag har googlat och tittat och läst men blir ändå osäker och kluven kring vilken jag bör välja i slutändan. Har främst tittat på laptops med liknande specs så därför känns det som att det som kommer att avgöra blir kylning, ljudnivå, tangentbord och liknande saker.

Här är några av dem jag funderat mest på:

OMEN by HP 15-ce002no
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=1UR25EA...

MSI GL72VR 7RFX-661NE
http://www.mrpc.se/product_info.php?products_id=3397

Lenovo Legion Y720-15IKB
https://www.inet.se/produkt/1961826/lenovo-legion-y720-15ikb-...

Acer Predator Helios 300 G3-572-72BU
https://www.proshop.se/Laptop/Acer-Predator-Helios-300-G3-572...

Vad bör jag välja eller finns det andra alternativ som är bättre? Vill inte sträcka mig längre än till 14 000 kr som är absoluta smärtgränsen. Den får gärna vara något billigare. Beror lite på vad det är för dator.

Tacksam för lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Lenovo/ACER predator
13000+kr, 1x8GB ram, 256Gb ssd, 15,6"

ACER GL72
14000kr, 2x8GB ram, 128GB ssd, 1TB HDD, 17,2"

OMEN
15000kr 2x8GM ram, 256GB ssd, 1TB HDD, 15,6" 120hz

Lenovon tycker jag är alldeles för begränsad med 8GB ram och endast 256GB lagring. Självklart kan man uppgradera detta men då är man uppe i samma pris igen.

Acer för 17,2" eller OMEN för 256Gb ssd och 120Hz. Kommer du använda skärm till datorn?

Är 14000kr smärtgränsen så kör på Acern (GL72)

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@theo0019: Nej, jag kommer inte använda någon extern skärm.
OMEN kan jag få studentrabatt på så att den hamnar på 13 490 kr därav har jag den med i beräkningen. Då blir den ett bättre val över Acern eller? När jag läste en recension stod det att GTX 1060 Max Q var en sämre version på 1060-kortet. Är det så och hur stor skillnad gör det? Jag spelar inga krävande spel, mest bara MMORPG's, så jag lär ju aldrig stressa datorn på det viset.

Permalänk

Tänker om det rent kvalitetsmässigt skiljer sig mellan märkena. Tycker att det är lite svårt att utläsa från recensioner. Vill ju inte bara att den ska fungera direkt efter köp utan även några år framåt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seeyousoon:

@theo0019: Nej, jag kommer inte använda någon extern skärm.
OMEN kan jag få studentrabatt på så att den hamnar på 13 490 kr därav har jag den med i beräkningen. Då blir den ett bättre val över Acern eller? När jag läste en recension stod det att GTX 1060 Max Q var en sämre version på 1060-kortet. Är det så och hur stor skillnad gör det? Jag spelar inga krävande spel, mest bara MMORPG's, så jag lär ju aldrig stressa datorn på det viset.

1060 max-q verkar ha boost clock på 1500 medans ett "vanligt" laptop 1060 ligger på 1700 i boost clock. OMEN datorn har dock 120Hz och G-sync. G-sync är helt underbart. Så för det priset tycker jag definitivt du ska köra på OMEN datorn.

Nu har jag bara jämfört de du har delat och har inte kollat på några andra.

Men av dessa, definitivt OMEN

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@theo0019: Tack så jättemycket för dina svar! Det blir nog en OMEN i så fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seeyousoon:

Tänker om det rent kvalitetsmässigt skiljer sig mellan märkena. Tycker att det är lite svårt att utläsa från recensioner. Vill ju inte bara att den ska fungera direkt efter köp utan även några år framåt i alla fall.

Om du skall ha den några år framåt då är det definitivt bättre med 1070 än 1060. 749kr över din budget men är den mest prisvärda bärbara speldatorn nu. Har en och är helnöjd, även när jag kör tungdrivna spel låter den inte mycket. Snabb ssd, bra hdd. Maxar utan problem allt i 1080p. Netonnet har öppet köp, du kan prova den hemma och skulle du inte vara nöjd är det bara att lämna tillbaks.
HP Omen 17-W102no

Permalänk

@Србо: Utifrån vad jag förstår med min begränsade kunskap så är processorn lite sämre i den datorn. Men det är kanske inget som faktiskt påverkar eller märks av gentemot skillnaden i ett 1060 och ett 1070? Det är sådana små skillnader som jag blir osäker på, vilket som gör störst skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu har jag personligen dåliga erfarenheter av HP, gällande värmeproblem på varenda laptop jag ägt av dem. Gissningsvis 5-6 stycken olika genom åren. Senaste HP-laptop i min ägo var dock 2013, sedan dess kanske de har blivit bättre?

Skillnader mellan 6700HQ och 7700HQ: https://www.youtube.com/watch?v=dcZIibVMGhc
Skillnader mellan 1060 och 1070: https://www.youtube.com/watch?v=bumC71bG3Sk

För just gaming så verkar 1070 istället för 1060 göra mer positiv skillnad FPS-mässigt, än 7700HQ istället för 6700HQ.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

@Nanae: Tack så mycket för länkarna! Det var bra jämförelser. Det får mig att fundera på att kanske sträcka mig upp i pris de där 749 som ju kanske inte är så mycket egentligen jämfört med skillnaden i prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av seeyousoon:

@Nanae: Tack så mycket för länkarna! Det var bra jämförelser. Det får mig att fundera på att kanske sträcka mig upp i pris de där 749 som ju kanske inte är så mycket egentligen jämfört med skillnaden i prestanda...

1070 är ett stort hopp över 1060, speciellt max q. Dock går du ner till 75hz från 120. Sen fick du väll den andra för 13500 så det är ju 1200kr då.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@theo0019: Ja visst, prisskillnaden är ju större mellan de två HP datorerna. Det är ju mycket pengar oavsett. Då kanske man hellre vill lägga lite extra och få ett mer framtidssäkrare val...

Hur stor är den upplevda skillnaden mellan 75Hz och 120? På pappret förstår jag att det är skillnad men är det något man faktiskt märker av?

Jag spelar främst WoW men tycker att det hade varit roligt om man visste att man hade en dator som klarar av nyare spel skapligt i alla fall. Största frågan för mig nu är om jag kommer känna mest skillnad på ett 1060 kort med 120Hz eller ett 1070 kort med 75Hz?

Permalänk
Medlem

Det är otroligt stor skillnad mellan 120 och 60hz. 75 är klart bättre än 60 o gsync hjälper även det. Hade nog valt 1070 0 75hz om du är van vid 60hz. Då kommer 75hz o gsync vara ett rejält lyft.

Bättre att välja 1070 så kan du istället uppgradera(köpa ny) skärm i framtiden om det blir relevant. I dagsläget räcker 1070 för de flesta spelen i 1440p 100-144fps.

1070 är betydligt mer framtidssäkert så kör på det om du har råd. 1060 börjar redan sacka efter i vissa titlar.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Det är otroligt stor skillnad mellan 120 och 60hz. 75 är klart bättre än 60 o gsync hjälper även det. Hade nog valt 1070 0 75hz om du är van vid 60hz. Då kommer 75hz o gsync vara ett rejält lyft.

Bättre att välja 1070 så kan du istället uppgradera(köpa ny) skärm i framtiden om det blir relevant. I dagsläget räcker 1070 för de flesta spelen i 1440p 100-144fps.

1070 är betydligt mer framtidssäkert så kör på det om du har råd. 1060 börjar redan sacka efter i vissa titlar.

Tack så mycket för all hjälp!
Jag ska definitivt fundera över ett 1070 istället då. Ska man ändå lägga mycket pengar redan känns det nästan bättre att framtidssäkra lite mer.

Permalänk

Jag har funderat och har bestämt mig för att sträcka ut budgeten något mer.

Jag funderar främst mellan dessa två laptops nu:

https://www.computersalg.se/i/1745524/msi-gt62vr-6re-009ne-do...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/17tumochsto...

När jag läser recensioner verkar det som att Omen får lite kritik för sitt plastiga chassi men å andra sidan ger displayen 75Hz.

MSI får ju väldigt bra recensioner men har endast 60Hz.

Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan säga om det finns någon av dem som är att föredra? Även med hänseende på fläktarnas ljudnivå och kylning.