Norton blockerar sidor utan norton installerat + anslutning inte privat

Permalänk
Medlem

Norton blockerar sidor utan norton installerat + anslutning inte privat

Jag använder Chrome och Microsoft edge som webbläsare. Har problem att gå in på vissa webbsidor som tex Facebook, till och med Steam store har jag problem med. Vad som händer är att på steam och Facebook + andra sidor på Microsoft edge ger "Norton connect safe" blockering. Jag har inte ens Norton installerat någonstans.

På Chrome är det mer vanligt att jag får upp "Anslutningen är inte privat." Står även att någon försöker hacka mig. Norton connect safe dyker upp där också ibland. Facebook som är mest vanligt att den blir blockerad, fungerar ibland. Vissa gånger när jag stänger ner alla webbsidor och öppnar chrome igen så funkar Facebook. Men när Facebook väll fungerar så laddas inte alla bilder/videos. Och ibland så om jag klickar på en video så flashar det jätte snabbt något med "Adobe flashplayer." Många säger att Chrome ska ha det redan, men har den också installerad. Så det verkar som Norton connect safe även blockerar Adobe flashplayer för mig.

Jag har spenderat väl över en timme på att googla hur man hittar Norton connect safe på datorn, men jag har det inte. Stog något med att skriva ncpa.cpl1 i kör, men datorn hittar inte någon sådan fil. Även kollat upp hur man ska fixa "Anslutningen inte privat" men dom förslagen på att fixa det hjälper inte. Ingen annan i hushållet har dessa problem, endast jag.

Så om någon har en fix på detta eller kan hjälpa mig på något vis, skulle det uppskattas otroligt. Blir galen på detta.

Permalänk
Medlem

Norton connectsafe är inget mjukvara du laddar ner och installerar, så är därför du inte hittar det.

Läs här https://connectsafe.norton.com/

Inte kollat hur det fungerar exact, men antar att det fungerar ungefär som en proxy/VPN eller liknade, kolla nätverkskortet över den anslutning du använder om du hittar nått här, om inte kolla routerns inställningar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Okaj då förstår jag bättre hur Norton fungerar. Blev helt tokig för jag trodde den skulle finnas på datorn.
Hinner inte kolla om den finns på routern idag, sticker iväg till jobbet om några minuter. Men borde inte fler personer i hushållet ha samma problem? Varken min bror eller mor har det problemet.

Och så är det då problemet med "Anslutningen är inte privat" jag inte förstår. Detta har varit ett problem säkert i några månader, men ibland försvinner problemet helt ett par dagar eller till och med veckor. Sen kommer det tillbaks. Vet att folk nämnt "certifikat" på själva hemsidan. Men igen, ingen jag känner har det problemet och dom kommer in på facebook utan problem. Samt att mobilen inte har något problem med det fast den kanske fungerar helt annorlunda.

Permalänk
Legendarisk

@Freemind: ConnectSafe verkar vara en alternativ DNS (snabbt: en lista över vilka domännamn som motsvaras av vilka adresser), och om du försöker komma åt en domän de har blockerat så antar jag att uppslaget ger någon form av information istället. Fungerar det för andra enheter på samma nätverk (t.ex. din telefon ansluten till WiFi) så är det antagligen så att nätverksinställningarna på din dator använder Nortons namnservrar istället för de som tilldelats av router / ISP, och om det krånglar för hela nätet så är det antagligen samma inställning i din router.

Kör du windows så kan du se vilka namnservrar din dator använder så här (i powershell eller kommandoprompten):

ipconfig /all

Leta efter rader om "DNS Servers" och kolla om adresserna motsvarar någon av dessa:
https://connectsafe.norton.com/faq.html

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemind:

Tack för svaret.

Okaj då förstår jag bättre hur Norton fungerar. Blev helt tokig för jag trodde den skulle finnas på datorn.
Hinner inte kolla om den finns på routern idag, sticker iväg till jobbet om några minuter. Men borde inte fler personer i hushållet ha samma problem? Varken min bror eller mor har det problemet.

Och så är det då problemet med "Anslutningen är inte privat" jag inte förstår. Detta har varit ett problem säkert i några månader, men ibland försvinner problemet helt ett par dagar eller till och med veckor. Sen kommer det tillbaks. Vet att folk nämnt "certifikat" på själva hemsidan. Men igen, ingen jag känner har det problemet och dom kommer in på facebook utan problem. Samt att mobilen inte har något problem med det fast den kanske fungerar helt annorlunda.

Det som oroar mig lite är... varför anser den att din anslutning inte är säker / inte är privat?

Farliga är om du har något skit som kapat router eller liknande och skickar dig med fel DNS till fel server. Då kommer du in, troende att du är på facebook, men istället för att logga in där, skriver du inte login och lösenord till helt främmande sida som nu har dessa att göra vf de vill med.

Just därför har man ju tryckt på hårt med SSL, säkrade hemsidor och HTTPS, just för att kunna garantera att den siter du besöker, "verkligen är den siten".

Att routerar kan hackas är något som verkar kunna ske idag:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.670609/mirai-muterat-infekt...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1408932-virus-malware-...

Egentligen räcker det med att man pekar om www.google.se, www.facebook.com osv till andra IP adresser genom att ändra DNSen du har i routern. Så tills du vet "varför" dessa blockeringar sker bör du nog anta att de finns där av en anledning.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Paddanx:

Det som oroar mig lite är... varför anser den att din anslutning inte är säker / inte är privat?

Nortons DNS pekar vidare till en annan server än den man efterfrågat, certifikatet stämmer inte överrens med det förväntade namnet, och då får man en varning om att anslutningen inte är säker

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Jag kollade med ipconfig /all men hittade inte någon DNS som skulle stämma över med nortons. Kollade varenda nr jag hittade för att jämföra. Jag loggade in på routern för att kolla runt men det enda jag hittade va firewall som stog normal. Försökte jämföra allt jag kunde med denna datorns IP och dom andra men inget some skulle kunna peka på att min dators nätverk skulle va norton skyddat eller skyddat på något annat vis än dom andra. Om ni inte har något specifikt jag ska kolla efter som jag missat.

Går jag in på mina egna nätverks inställningar och sen egenskaper för internet och Innehåll finns olika certifikat och valet att "Rensa SSL-Tillstånd." Kan det va något att testa eller dumt? Ifall det blivit något strul där.

Permalänk
Legendarisk

@Freemind:

• Vilka DNS:er fick du fram att din dator använder?
• Vad har du för router?
• Fungerar andra enheter på samma nätverk?

"Rensa SSL-Tillstånd" har ingen effekt på det här problemet, det är en cache som används för att snabba upp vissa operationer, och varningen du får kommer utav att din trafik hamnar på en annan server än vad din webbläsare förväntar sig, och att dess certifikat därmed inte stämmer.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Såhär står det på ipconfigen - Under min hostname står det ingenting efter "primary Dns suffix."
Sen under Ethernet Adapter Efternet: står det heller ingenting vid "connection-specific DNS suffix."
Även vid Tunnel adapter Teredo Tunneling pseudo interface står det inget vid "connection-specific DNS suffix."

Enda stället jag hittar någon form av adress är vid Ipv4, Subnet mask, DHCP server och Default gateway. Kan säga dom ifall de är användbart.

Kollade på routern och det står "Telia wifi router Plus V3." Sen på den finns det ett 2.4GHZ o ett 5GHZ som heter Telia - E2F671.

Ja, telefonen fungerar, min brors dator, min mor och min brors telefon, ipad etc.

Edit: Såg nu - DNS servers - 192.168.0.1

Permalänk
Medlem

Du jag glömde helt bort. Min dator är inkopplad till en TP-link mellan routern där nere och min dator. Min bror kopplade in sig till den TP linken och han får likadant med "anslutning inte privat" och "norton". Han kopplade tillbaka till routern där nere och han får inga problem.

Detta brukade ju fungera helt okej, men vet inte om TP linken nu började skita sig. Vi bytte även från en 100mb/s telia router till en 150mb/s router tror jag den är på. Kan va högre. Kan inte säga 100% om det va då problemet kom. Men kan va att den nya routern inte fungerar helt okej med TP link?

Permalänk
Legendarisk

@Freemind: TP-link är ett fabrikat och det säger inte särskilt mycket i sig, men eftersom att problemet kan återskapas för enheter du kopplar in i den så använder den antagligen Nortons DNS. Om du letar fram ditt modellnummer och manualen, och kan logga in i dess administrativa gränssnitt, så bör du kunna kontrollera / ändra det där, men om det är något era föräldrar har ställt in så kanske det är både lättast och bäst att prata med dem.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Bor med morsan, men hon kan lika lite om det som jag tyvär. Förstog att det kanske inte va mycket information i just TP link men tänkte slänga in det så du visste om det. Den använder Primär Dns 93.115.31.197 och sekundär 8.8.8.8. Så dom stämmer ju inte över direkt med nortons heller enligt den webbsidan.

Tror du man kan ta bort dom DNS och se om det blir någon skillnad eller ska man kanske skita i TP linken helt o hållet. Tror inte det är speciellt nödvändigt för oss att ha den men sen vet jag inte om det var ren tur att han kommer in på facebook nu eller om det är det som är felet. För facebook o annat kan funka och sen helt plötsligt inte.

Edit: Letade vidare inne i TP linken och hittade att våran wireless ligger i united states o tidzonen är för beijing o hong kong??

edit nr2: Efter jag bytte dessa till mer relevanta områden, tex sverige och GMT +1 stockholm, så verkar det fungera som vanligt just nu iallafall. Skulle det dyka upp igen så ska jag testa att skita i TP linken ett tag och om det funkar då så är det väll TP linken som på något vis krånglar. Tackar så mycket för all hjälp.

Permalänk
Medlem

annars kan du sätta dns på ditt eget nätverkskort till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 (dvs google) för att utesluta några DNS problem.