Permalänk
Medlem

Främst speldator 14-16k

Hej! Jag skall nu sätta ihop en ny dator som skall användas främst för spel och sedvanligt bruk som filmer etc. Alltså ingen audio/video encoding etc. Jag har en budget på 14-16k. Jag vill gärna ha det så billigt som möjligt och så framtidssäkert som möjligt på en rimlig nivå. Jag har redan en egen idé. Det jag ställer mig frågandes till är om jag bör köpa en i7-8700K eller i5-8600K för det bruk som önskas. På något vis känns det som att en 8700K kan vara onödig och att de pengarna kanske bättre spenderas på att uppgradera från 1070Ti till 1080 och spara in lite pengar? Jag vill helst endast beställa allt från inet, så helst länkar därifrån. Om ni har ett helt annat alternativ som är betydligt bättre än vad jag slängt ihop så dela gärna med er! Uppskattar all er tid och hjälp.

Dessa två alternativen är vad jag har tänkt mig än så länge:

1:

2:

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på alternativ 2. Men kanske valt en Ryzen istället för Intel.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Jag hade kört på alternativ 2. Men kanske valt en Ryzen istället för Intel.

Jag lutar mer åt det hållet själv, varför en Ryzen istället för nya Intel-generationen?

Permalänk
Medlem

@r0ad: varför det?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

Ja hade kört på alt 1, bättre processor, mer framtid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alt. 2 är i stort sätt identisk med min dator jag har nu, förutom chassit. Är hur nöjd som helst så jag säger alt. 2.

Permalänk
Avstängd

Skulle nog kört på första alternativet. Gpu är kanske inte lika rolig som ett 1080, men du vinner lite processor kraft och fps-mässigt är det ju inte stor skillnad heller.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av everzz:

Jag lutar mer åt det hållet själv, varför en Ryzen istället för nya Intel-generationen?

Skrivet av Ziggy_:

@r0ad: varför det?

Bara hört gott om Ryzen. Kan inte uttala mig om det av egen erfarenhet då jag sitter på 4790k just nu och är extremt nöjd. Har inte kört AMD sen 2010.

Men om jag skulle handla nytt skulle jag nog testa Ryzen!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

@everzz: Här kommer ett första förslag (1080 och i7)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11126980/

Samt ett Ryzen förslag (1600 med 1080 Ti)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11126996/

Ett andra Ryzen förslag (1600X och 1080, om du inte är sugen på att överklocka)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11127003/

Orsaken till att jag inte skulle välja en processor utan flertrådsteknik idag är detta, många spel/program i dagsläget kan utnyttja långt mer än 6 kärnor på ett effektivt sätt.
av dessa förslagen är det första det som kommer klara mest FPS i spel som lägger låga krav på grafikkortet, i alla andra fall kommer de prestera i princip likvärdigt då både ryzen och intel kan matcha de ca 100-120 FPS som ett 1080 kan producera i 1080p (Utom i ett par spel), i 1440p kommer du få en bottleneck i form av grafikkortet om du vill ha högre FPS
se här

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P