Permalänk
Medlem

Speldator till vän, vad behövs?

Hej!

Är ny på forumet och har läst runt lite och försökt lära mig lite om vad som behövs osv. för att sätta ihop en "speldator".
Jag kommer att ge bort datorn till en familj som gillar att surfa, spela sims samt CounterStrike.

Eftersom deras nuvarande dator (som verkligen var usel) har pajat, så tänkte jag överraska dom med en lite bättre dator.
Kraven är egentligen inte så stora, då dom hade något gammalt sims och ett uråldrigt CS på förra datorn.
Dock skulle det vara roligt om den klarade av Sims 4 samt CS:Go.

Jag har ett chassi liggandes men det är också det enda jag har. Eftersom min ekonomi är väldigt begränsad kommer detta bli en försenad julklapp som jag kommer köpa delar till då och då när jag har råd.

Jag kommer främst leta begagnade delar.

Hur mycket kan jag behöva lägga för att få ihop en komplett speldator som klarar av lite mer krävande spel?

Några tips på vad jag kan kolla efter för delar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Chassit jag har att bygga i är ett Fractal Design Meshify C som jag kom över billigt.

Permalänk
Medlem

Snällt av dig att du vill överraska med en " speldator " och de spel som de gillar är inte så jättekrävande. Om datorn ska kunna spela de senaste på mellan/höga inställningar men också tillräckligt bra för möjligtvis en uppgradering, så kan priset bli ganska hög.

Jag kan förstå att du letar efter begagnade komponenter för att spendera mindre med tanke på att du hade tänkt att skaffa komponenterna när du har råd. Men jag kan tycka att det är bra om man skaffar helt oanvända/nya komponenter från ett och samma ställe (t.ex. komplett, inet eller webhallen), säger så med tanke på garanti eller att man sparar undan och sen skaffar allting när man har sparat undan tillräckligt.

Länken och bilden nedanför är ett förslag för en tänkbar kombination av datorkomponenter (la till chassit som du redan har):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11123762/

Permalänk
Medlem

Skulle också satsa på något liknande som korgen ovanför, vare sig det är begagnat eller ej.

Det går dock att banta ned kostnaden genom att välja 8GB ramminne (man klarar sig gott på detta i dagsläget), köpa Windows på kinguin eller dylikt, billigare processorkylning, mindre SSD/HDD. Då sparar man ungefär 2000kr, men förlorar inte särskilt mycket prestanda.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3499149&view=b

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11123842/

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11123851/

Permalänk
Medlem

+1 för ditt bygge men jag undrar det där med 2 st 4gb ram minnen, jag har själv 8gb just nu och det tar slut väldigt snabbt när jag multi taskar och jag undra eftersom moderkortet har stöd för 32gb är det inte då värt att köpa 1 16gb ram minne och ha 1 slot ledig för när man har råd att utöka samt har behov för det ? jag vet att det är trång budget men jag tänkte som framtidssäker ? för det kommer i framtiden bli dyrare och köpa 2 nya 8gb till 16gb ram minne och sedan köpa 2 16gb när det behövs när tiden väl är inne så är det inte lika bra att köpa 16 redan nu för jag skulle gissa att 16 kommer vara nya standarden 2018 ? vad tycks ? svara gärna för din synpunkt är välkommen ;)?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

+1 för ditt bygge men jag undrar det där med 2 st 4gb ram minnen, jag har själv 8gb just nu och det tar slut väldigt snabbt när jag multi taskar och jag undra eftersom moderkortet har stöd för 32gb är det inte då värt att köpa 1 16gb ram minne och ha 1 slot ledig för när man har råd att utöka samt har behov för det ? jag vet att det är trång budget men jag tänkte som framtidssäker ? för det kommer i framtiden bli dyrare och köpa 2 nya 8gb till 16gb ram minne och sedan köpa 2 16gb när det behövs när tiden väl är inne så är det inte lika bra att köpa 16 redan nu för jag skulle gissa att 16 kommer vara nya standarden 2018 ? vad tycks ? svara gärna för din synpunkt är välkommen ;)?

Det rekommenderas som regel att man har 2 minnespinnar för att man då kör i dual-channel och minnet blir lite snabbare, jag är ingen expert men tycker mig ha läst att skillnaden är ganska liten.

Edit: Hittade följande efter lite snabb googling "Dual Channel tend to provide a 5-10% performance increase in memory intensive applications such as video editing, over Single Channel, but if it comes down to like 2x8GB DDR4 sticks against 1x16GB DDR4 stick for a gaming system - 95% of the time you're best going for the single large stick and a decent GPU (eg: GTX 1070) instead of hoping to get some sort of benefit for going Dual Channel on the RAM."

Permalänk
Medlem

@PackSwede: okej tack , intressant

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci