Permalänk

IP Camera via mobil router

Hej
Har en ip-kamera som har funkat ua hemma.
Min avsikt är att flytta den till sommarstugan och koppla upp den via en mobil router på Telias nät. Detta tills jag får fiber till stugan men det kan ta ett par år innan det blir verklighet.
Rörelselarm via email funkar.
Att sända bilder till min ftp-server funkar.
Problemet är andra riktningen. Kameran har en webserver för att styra den. Och den når jag inte.
Kamerans publika ip-adress ser jag i flp-loggen. Lan-adressen är fast och porten som är reserverad för kamerans web-servern är bryggad i routern.
Inser att komma åt web-server i kamera måhända är ogörligt .
Men har ni några förslag som kan fixa detta är jag tacksam.....

Permalänk

Hej

Tror att en kamera tar lite för mycket surf, mer än 100 GB surf skulle behövas.
plus att det är web, tar mycket surf.
Om kameran verkligen är viktig för dig kan du skaffa ett ”Unlimited” abonnemang/sim-kort. Efter det sätter du in det i mobila routern.
På din mobila router kan man nämligen öppna portar, där öppnar du 80 och 443.

Permalänk
Medlem

@enocknitti: En förutsättning är att du verkligen har en publik IP och inte sitter bakom ett sk CGN-nät ("dubbel-NAT"). Har din publika IP ett nät-ID som börjar på 100.64.0.0/10?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

När du skriver att "kamerans web-servern är bryggad i routern" kan det vara så att du menar att du gjort en port forward i routern till kameran?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Att nå kamerans "ip-adress" via ett lokalt nätverk är ju inte svårt.
t.ex 192.168.1.1

Är det samma adress som du försöker nå via fjärranslutning? om så, nej det kan nog vara svårt.
Iaf känns det som det lättaste är att ställa en liten dator där, typ bärbar eller liknande som ligger och skräpar. som du teamviewar in till och från den konfigurerar kameran.
Så jag gör själv, och är ju förhållandevis "felsäkert" med.

Jag gissar att du bara är ute efter att kolla till streamen emellanåt och inte livestreamar dygnet runt? skicka bilder brukar ju inte vara onödigt tungt heller, beror ju förvisso på hur mycket skräp du har i luften och mängden djur som rör sig där. Börja du med dina 100GB hursom

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

En förutsättning är att du verkligen har en publik IP och inte sitter bakom ett sk CGN-nät ("dubbel-NAT"). Har din publika IP ett nät-ID som börjar på 100.64.0.0/10?

Det är nog där problemet sitter. Är just nu hemma så jag kan inte kolla vad routern har för adress( när jag kollar i routern ), men om jag inte minns fel "ansåg" routern att den hade en adress som började på 100 när jag testade innan jag installerade kameran. Är det något man kan göra något åt ?

Skrivet av Bellerefon:

Iaf känns det som det lättaste är att ställa en liten dator där, typ bärbar eller liknande som ligger och skräpar. som du teamviewar in till och från den konfigurerar kameran.
Så jag gör själv, och är ju förhållandevis "felsäkert" med.

Har haft sådana funderingar, men det lär väll inte hjälpa om jag sitter bakom "dubbel-NAT" ??

Fn funkar rörelselarm via email + att få en bild i timmen till min ftp-server på min hemdator. Men det skulle vara fint om jag kunde få livebilder och kunde fjärrstyra kameran oxå

Permalänk
Medlem

@enocknitti:

du har ingen P2P funktion i kameran?
Vilken kamera har du?
Kör med ip-kameror själv, samt NVR box.
Har p2p funktion till båda, kamerorna är smidiga att bara gå in och kolla vad som händer, NVRen har jag möjlighet att även gå bakåt i tiden direkt i mobilen.

(med nuvarande 2TB disk och 7 kameror har jag lite över 2 veckor i historik. )

Dubbel NAT hur?
Varför har du det i sommarstugan?
Teamviewer borde skita i det. Finns det internet brukar det gå fint att ansluta.
Teamviewer ansluter ju inte direkt till datorn med IP-adress som klassiska fjärrskrivbord gör.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Dubbel NAT hur?
Varför har du det i sommarstugan?

Vi spekulerar ifall operatören använder CGN det för den mobila förbindelsen och därmed ställer till det för direktnslutnig.

@enocknitti: Normalt, för traditionella hemanvändare som sitter på stadsnät som tillämpar CGN, så får man kontakta supporten som delar ut en publik IP i stället. Om det går att göra i ditt fall får du kontrollera med din support.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Nu har jag skickat ett email till telias support och begärt att få en publik adress.
Får se om dom överhuvud taget fattar vad jag pratar om. Med tanke på mina tidigare erfarenheter
av Telias support är jag tveksam.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi spekulerar ifall operatören använder CGN det för den mobila förbindelsen och därmed ställer till det för direktnslutnig.

@enocknitti: Normalt, för traditionella hemanvändare som sitter på stadsnät som tillämpar CGN, så får man kontakta supporten som delar ut en publik IP i stället. Om det går att göra i ditt fall får du kontrollera med din support.

Mjo, men det spelar ju mindre roll vad gäller Teamviewer (som jag tror var det TS svarade på)
Teamviewer skiter såvitt jag vet blankt i IP-adresser?
Teamviewar själv hursom både från och till mobila bredband, via mobila bredband och via mobiltelefoner.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Teamviewer skiter såvitt jag vet blankt i IP-adresser?
Teamviewar själv hursom både från och till mobila bredband, via mobila bredband och via mobiltelefoner.

Teamviewer kan ev. lösa mitt problem. Ska kolla upp. Om dom använder "Hole punching"( som tex Skype ) bör det funka trots CGN.