Bitcoin, hur man sätter upp det osv.?

Permalänk
Medlem

Bitcoin, hur man sätter upp det osv.?

Hallå Sweclockers!

Tänkte höra om det möjligtvis finns någon här inne som har erfarenhet av Bitcoin samt vet hur det fungerar med det? Dvs hur man sätter upp det osv osv?... Har försökt undersöka saken, dock dessvärre utan större framgång med exakt hur det hela fungerar.

Mvh,
Chrazey

Permalänk

Och vad är det du vill ha svar på, hur man minar, hur man köper? hur man lagrar det?

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill du handla eller minea? Det senare alternativet är inte relevant längre om du typ inte har gratis el och köper ASIC-maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Och vad är det du vill ha svar på, hur man minar, hur man köper? hur man lagrar det?

Främst hur man sätter upp det hela för att kunna betala.

Skrivet av Raz159:

Vill du handla eller minea? Det senare alternativet är inte relevant längre om du typ inte har gratis el och köper ASIC-maskiner.

Som nämnt ovan, främst för att eventuellt kunna handla.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Främst hur man sätter upp det hela för att kunna betala.

Som nämnt ovan, främst för att eventuellt kunna handla.

https://bitcoin.org/en/choose-your-wallet

https://bitcoin.org/en/you-need-to-know

Är nog en bra början.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jo jo, det har jag kollat upp lite granna... Dock det man har märkt av är att de flesta plånböcker vill att man skall uppge sin privata information etc? Finns det ingen som man inte behöver uppge sitt riktiga bankkort osv?.

Ser inte direkt logiken med att uppge privat information, när Bitcoin är mer för anonymitet?.. Vad är poängen då egentligen med Bitcoin och dess plånböcker?.

Permalänk
Medlem

@Chrazey:

Hej,

Först Behöver du en plånbok!

Använd en plånbok som ligger på din dator eller mobil, för ökad säkerhet.

Själv använder jag den största där är: Blockchain (finns på Appstore och Playstore)

För att handla behöver du köpa bitcoins och föra över till din plånbok, det gör du lättast via Bitstamp där du också registrerar ett konto.
Finns en svensk sida också, men är betydligt sämre omvandlingskurs. (https://bt.cx/sv/)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Jo jo, det har jag kollat upp lite granna... Dock det man har märkt av är att de flesta plånböcker vill att man skall uppge sin privata information etc? Finns det ingen som man inte behöver uppge sitt riktiga bankkort osv?.

Ser inte direkt logiken med att uppge privat information, när Bitcoin är mer för anonymitet?.. Vad är poängen då egentligen med Bitcoin och dess plånböcker?.

Inte för wallets? Behöver inte knappa inte någon information alls för att skapa en wallet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Jo jo, det har jag kollat upp lite granna... Dock det man har märkt av är att de flesta plånböcker vill att man skall uppge sin privata information etc? Finns det ingen som man inte behöver uppge sitt riktiga bankkort osv?.

Ser inte direkt logiken med att uppge privat information, när Bitcoin är mer för anonymitet?.. Vad är poängen då egentligen med Bitcoin och dess plånböcker?.

Du säger att du har kollat upp det men denna kommentar pekar ju på något helt annat.
Plånböckerna är fullständigt anonyma, behöver inte vara någon som helst personinformation kopplad till dessa.
Ska du däremot köpa bitcoin så måste du registrera dig på bitstamp eller motsvarande med RIKTIGA personuppgifter, detta för att förhindra att stulna kreditkort etc. används

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

Du säger att du har kollat upp det men denna kommentar pekar ju på något helt annat.
Plånböckerna är fullständigt anonyma, behöver inte vara någon som helst personinformation kopplad till dessa.
Ska du däremot köpa bitcoin så måste du registrera dig på bitstamp eller motsvarande med RIKTIGA personuppgifter, detta för att förhindra att stulna kreditkort etc. används

Ja precis och för att kunna handla med bitcoin så måste man väl först ha bitcoin och då är det väl enklast att köpa bitcoin?... Så som jag har förstått det, då mining är lite mer komplicerat, tidskrävande och vinsten är inte tillräckligt stor för mödan.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du läser på hur hela länken fungerar med bitcoins, hur det krypteras osv..

Var du köper dem spelar ingen som helst roll, betala med en Kamel eller Danska kronor, valet är fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Främst hur man sätter upp det hela för att kunna betala.

Polaren använder Electrum på mobilen, han verkar riktigt nöjd med den. Som jag förstår det är det lika lätt att betala via den som att betala räkningar på mobilen, tack vare QR-koder osv.

Skrivet av Chrazey:

Ser inte direkt logiken med att uppge privat information, när Bitcoin är mer för anonymitet?.. Vad är poängen då egentligen med Bitcoin och dess plånböcker?.

Bitcoin är inte menat att vara anonym, tvärtom. Alla kan se allas saldon och fulla transaktionshistorik, det är bara att länka ett konto till en person som gör det "anonymt". Det är fortfarande valuta/värdehandlingar/vad man nu vill kalla det vi pratar om, och som jag förstår det går Bitcoin då under banklagen eller liknande som gör att banken måste känna sin kund. Så bitcoin "är" anonym, men vi har lagar som måste följas som gör att man åtminstone ska kunna spåra pengarna. Men bara för att din bank vet vilken bitcoinadress du har betyder inte det att resten av världen vet, så för alla andra är du fortfarande anonym.

Edit:

Skrivet av Chrazey:

Ja precis och för att kunna handla med bitcoin så måste man väl först ha bitcoin och då är det väl enklast att köpa bitcoin?

Coinbase är riktigt populärt och en tjänst jag själv använt. Var bara tvungen ringa min bank och aktivera SEPA-överföringar (de vill veta att du inte tänker donera pengar till terrorism, typ). Om du måste göra samma, det är bara berätta som det är, du vill föra över pengar till att köpa bitcoin.

Vill du dra ner på avgifter osv så använd gdax eller kraken.

Edit2: coinbase tar även emot kreditkort, men de har sina egna extraavgifter. Kan du inte vänta 3-5 bankdagar så är det ett alternativ.

extra info
Permalänk
Medlem

Väldigt luddig fråga ställd och med tanke på att det inte finns ett enkelt svar utan du måste själv läsa på så, varsågod: https://bt.cx/sv/vad-ar-bitcoin/
Här har du info på Svenska. Happy reading.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Väldigt luddig fråga ställd och med tanke på att det inte finns ett enkelt svar utan du måste själv läsa på så, varsågod: https://bt.cx/sv/vad-ar-bitcoin/
Här har du info på Svenska. Happy reading.

Medan jag själv har svårt med luddiga frågor (vill man ha specifika svar krävs en specifik fråga imo), så vet jag hur det är att veta så lite om ett ämne att man inte vet vad man letar efter, det är mer en intuition eller ett abstrakt man följer och att sätta ord på det kan vara galet svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Medan jag själv har svårt med luddiga frågor (vill man ha specifika svar krävs en specifik fråga imo), så vet jag hur det är att veta så lite om ett ämne att man inte vet vad man letar efter, det är mer en intuition eller ett abstrakt man följer och att sätta ord på det kan vara galet svårt.

Tack för stödet och svaret. Lite så man känner gällande detta ämne.

Skrivet av Raphaei:

Polaren använder Electrum på mobilen, han verkar riktigt nöjd med den. Som jag förstår det är det lika lätt att betala via den som att betala räkningar på mobilen, tack vare QR-koder osv.

Bitcoin är inte menat att vara anonym, tvärtom. Alla kan se allas saldon och fulla transaktionshistorik, det är bara att länka ett konto till en person som gör det "anonymt". Det är fortfarande valuta/värdehandlingar/vad man nu vill kalla det vi pratar om, och som jag förstår det går Bitcoin då under banklagen eller liknande som gör att banken måste känna sin kund. Så bitcoin "är" anonym, men vi har lagar som måste följas som gör att man åtminstone ska kunna spåra pengarna. Men bara för att din bank vet vilken bitcoinadress du har betyder inte det att resten av världen vet, så för alla andra är du fortfarande anonym.

Edit:
Coinbase är riktigt populärt och en tjänst jag själv använt. Var bara tvungen ringa min bank och aktivera SEPA-överföringar (de vill veta att du inte tänker donera pengar till terrorism, typ). Om du måste göra samma, det är bara berätta som det är, du vill föra över pengar till att köpa bitcoin.

Vill du dra ner på avgifter osv så använd gdax eller kraken.

Edit2: coinbase tar även emot kreditkort, men de har sina egna extraavgifter. Kan du inte vänta 3-5 bankdagar så är det ett alternativ.

Väldigt bra förklarat, tack för det! Det uppskattas. Nu har man lite mer ”kött på benen” och kunskap om det hela med Bitcoin. Den bild man hade fått stämde då dessvärre inte utav allt det man hade läst om Bitcoin.

§1.1/§5 /screamin-daemon, moderaotr
Permalänk

Bitcoin och andra crypto valutor är nog bland de mest diskuterade ämnen just nu.
Finns mängder med info. Bara söka

Vad är bitcoin
Hur använder man bitcoin
Hur köper/säljer man bitcoin
Osv osv

Coinbase och kraken använder jag för att köpa/sälja crypto

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Jag själv la några kvällar att läsa på en hel del men på någon timme så förstod jag mycket mycket mer genom att helt enkelt sätta i gång.

https://miner.nicehash.com/

Det är ju bara att mina ett par minuter för att se vad det är och sen avinstallera det.

Undervolta och dra upp minneshastigheten bara och läs på lite om ni vill mina längre En tre-fyra dagar tar det innan man får betalt... Då i Bitcoin helt automatiskt

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Väldigt bra förklarat, tack för det! Det uppskattas. Nu har man lite mer ”kött på benen” och kunskap om det hela med Bitcoin. Den bild man hade fått stämde då dessvärre inte utav allt det man hade läst om Bitcoin.

Det går att få tag på bitcoin inofficiellt också. Det finns forum där folk säljer sina BTC-plånböcker (likt forum för spelkonton) och du kan möta dem IRL och ge kontanter för den. Jag slår vad om att det även finns blocketannonser, men har inte tittat. Vissa tar paypal, andra kan ta värdekuponger hos vissa företag (tydligen för att det inte går att spåra eller frysa dessa "saldon"). Har dock noll praktisk erfarenhet av detta, nöjde mig med att lära mig det teoretiska. Jag utgår att det är folk som minar som säljer dessa wallets, så totalt noll pengaspår att följa i sådana fall.

(Edit: För att klargöra ovanstående, jag har alltid trott att det finns folk som av div. livsval föredrar detta sätt utan att nödvändigtvis ha ljusskygga motiv. Bara för att man har tinfoilhat och har noll tillit i sin regering betyder inte att man är en skurk.)

Även genom officiella led kan det vara en mardröm att spåra dina transaktioner, oavsett valuta. Din bank vet till vilken valutahandel du skickar dina pengar, och din valutahandlare vet vart du skickar dina nyköpta BTC. Din butik (alt. mellanhand) vet vilken BTC-adress betalmedel du köper varorna för kommer ifrån, men alla dessa parter lever i separata brancher och länder och har sina egna policies, reglelverk och lagar de måste följa. Så är du polis och följer pengaspåret är det - att döma från Hollywoodfilmer - antingen superenkelt eller en praktisk omöjlighet, men jag tippar på det senare.

edit i mitten
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Vänligen håll en trevlig och saklig ton.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Spåra bitcoin är enklare än det låter. Köp i svensk butik redovisas i bokföringen. Skatteverket tittar på bokföringen och får adressen till plånboken. Polisen ber ut informationen om plånboken och kan sen spåra andra köp till en fysisk person. Plus att skatteverket förväntar sig vinstskatt vid alla transaktioner mot ”valuta” (eg sek).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Spåra bitcoin är enklare än det låter. Köp i svensk butik redovisas i bokföringen. Skatteverket tittar på bokföringen och får adressen till plånboken. Polisen ber ut informationen om plånboken och kan sen spåra andra köp till en fysisk person. Plus att skatteverket förväntar sig vinstskatt vid alla transaktioner mot ”valuta” (eg sek).

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är då som är så "uppspelt" om just att Bitcoin är anonymt och "säkert"?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Spåra bitcoin är enklare än det låter. Köp i svensk butik redovisas i bokföringen. Skatteverket tittar på bokföringen och får adressen till plånboken. Polisen ber ut informationen om plånboken och kan sen spåra andra köp till en fysisk person. Plus att skatteverket förväntar sig vinstskatt vid alla transaktioner mot ”valuta” (eg sek).

Skickades från m.sweclockers.com

Vem ber polisen att få info om plånbokeninnehavaren? Om du har dina bitcoin i din egna plånbok så finns det ingen info som säger att det är DU som äger den plånboken. Jag hoppas att om man har bitcoin av värde att man har dom i sin egna plånbok och inte på en exchange som kraken eller coinbase, de ger bort dina uppgifter direkt efter ett domstolsbeslut.

Om man flyttar runt sina bitcoin bland olika addresser så är det ganska enkelt att hålla sig anonym, t.ex att sälja sina bitcoin mot en annan kryptovaluta och sedan köpa tillbaka dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Om du har dina bitcoin i din egna plånbok så finns det ingen info som säger att det är DU som äger den plånboken.

Berättar du inte för webhallen vem du är kommer dom inte kunna skicka dig några paket...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Berättar du inte för webhallen vem du är kommer dom inte kunna skicka dig några paket...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kom Webhallen in allt detta??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Berättar du inte för webhallen vem du är kommer dom inte kunna skicka dig några paket...

Skickades från m.sweclockers.com

Flytta de bitcoins du vill handla med till en ny plånbok och sedan beställ på webbhallen. Vill du inte höja allt för många ögonbryn så ska du nog handla av utländska webbshoppar då skatteverket inte har tillgång till deras bokföring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrazey:

Vad är då som är så "uppspelt" om just att Bitcoin är anonymt och "säkert"?...

Bitcoin kan göras "anonymt" och "säkert". Allt går att spåra på ett eller annat sätt. Bitcoin är väl en av de sämre för anonymitet, men även det går att fåtill i viss utsträckning. Inte vid köp i exempelvis butiker.. Du uppger ju vem du är för att det ska skickas rätt, alt blir filmad i butiken.. Där är det samma princip som med kontanter, men du slipper överföringsavgift och skatt när det är kontanter. Alltså, bitcoin är sämre tills det ses som en valuta. Och även då, betala miners, eller ha fysiska pappersbitar utan avgiften.. Jag kör nog på pappersbitarna.
Säkert är väl diskutabelt. Allt går att utnyttja på något sätt. Men för att begripa detta så måste du nog läsa på vad blockchain är för något. Det är så säkert du gör det, men för den vanliga svensson som är okunnig.. Då är det mindre säkert och mindre anonymt. Delvis för att det är så knepigt att sätta sig in i, men också för att folk är för lata för att få det "anonymt" och "säkert".

Edit: Tänker dock poängtera att de som lyfter krypto till skyarna har ett syfte med det.. Deras pengar ökar i värde desto fler som drar sig till deras "valuta".. Pyramidspel du vet Det finns ett fåtal som är intressanta, Bitcoin är inte en av dessa.