Win 10 iso-verktyg fungerar ej?

Permalänk
Medlem

Win 10 iso-verktyg fungerar ej?

För att ladda ner och skapa en ISO för win 10 ska man använda följande:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Men jag har försökt på två olika datorer och min bror har försökt på sin dator också, samtliga ger felmeddelande.

På telefonen kommer jag fram så jag kan ladda ner ISO-filen direkt. men jag hittar inte motsvarande på PC. Tips?

Edit: Löst det akuta problemet, laddade ner en user agent changer till chrome. och gick till sidan:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS....

Då fick jag ladda hem en ISO i alla fall.

fortfarande spännande då detta verkar vara ett generellt fel och inte bara för mig, eftersom jag testat på två olika PC - ena var jobb-burken så det utesluter PC inställningar samt att min bror också testat och han bor på annan adress, så inget med min uppkoppling heller.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Vad är det för felmeddelande du får då?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vad är det för felmeddelande du får då?

Går bra att ladda ner.

Startar OK också.

Står först "förberedelser görs"

Sen kommer felmeddelandet "ett problem uppstod med verktyget"

Skulle du orka testa att köra för att se om du får samma problem?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Löst det akuta problemet, laddade ner en user agent changer till chrome. och gick till sidan:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Då fick jag ladda hem en ISO i alla fall.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Löst det akuta problemet, laddade ner en user agent changer till chrome. och gick till sidan:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Då fick jag ladda hem en ISO i alla fall.

Använd rufus när du vill skapa den bootbara stickan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Går bra att ladda ner.

Startar OK också.

Står först "förberedelser görs"

Sen kommer felmeddelandet "ett problem uppstod med verktyget"

Skulle du orka testa att köra för att se om du får samma problem?

Känner igen det där från någon tidigare gång jag använt det, men kommer ej ihåg vad problemet var.
Just nu fungerar verktyget som det ska för mig.
Men om du lyckas få ned en ISO som du ville åt så är ju problemet löst, går att skapa en bootbar sticka med Rufus eller liknande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av richead:

Använd rufus när du vill skapa den bootbara stickan!

Jadå, det var redan nedladdat, men det är bra att det står i tråden om någon annan har samma problem.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Känner igen det där från någon tidigare gång jag använt det, men kommer ej ihåg vad problemet var.
Just nu fungerar verktyget som det ska för mig.
Men om du lyckas få ned en ISO som du ville åt så är ju problemet löst, går att skapa en bootbar sticka med Rufus eller liknande.

testade 8.1 och det fungerade som det skulle. Tänkte att jag skulle uppgradera sen till 10, men då visar det sig att jag inte hade drivrutiner till win 8 för z370 chipset.

Edit:
har testat att köra som admin samt i kompabilitetsläge som win xp service pack 3

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

testade 8.1 och det fungerade som det skulle. Tänkte att jag skulle uppgradera sen till 10, men då visar det sig att jag inte hade drivrutiner till win 8 för z370 chipset.

Edit:
har testat att köra som admin samt i kompabilitetsläge som win xp service pack 3

Med både Intel och AMDs senaste plattformar måste du i princip köra Windows 10. De har inget officiellt stöd för gamla OS och Microsoft stänger som sagt av updateringar om man kör äldre Windows-versioner på den hårdvaran.

Om du installerade Windows 8.1 för att det är en sådan nyckel du råkar ha kan du istället installera Windows 10 direkt med din 8.1-nyckel. Det fungerar direkt sedan några Windows 10-versioner tillbaka.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Konstigt. En polare skulle ominstallera Win10 och jag tipsade om denna men han fick samma fel. Provade på jobbet samt hemma och det fungerade utan problem för mig. Skönt att det löste sig för dig dock.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av richead:

Använd rufus när du vill skapa den bootbara stickan!

Varför? Är ju bara att kopiera över allt rakt från iso:n.
Då blir det garanterat UEFI också.