Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

DT770 32 ohm kostar 1370 enligt Prisjakt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Ja juste så var det, bara att jag inte gillade läder, vill ha de fluffiga.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Googlat? headfi, headphonia, headfonics, innerfidelity, denna tråd, sbaf..And the list goes on.

japp men får alltid massa träffar på helt ointressanta lurar gjorda för motion och tågresor och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

Tips för bra hörlurar med mycket soundstage?
Jag letar några ersättare till min RS180 som jag använder när jag tittar på film på kvällarna. Nu har jag testat Sony MDR-1A och Fidelio X2. Jag provade många filmer med använde tex senaste Transformers där mycket ljud sker samtidigt.
MDR-1A har en fin bas som tyvärr tog över för mycket och man hörde inte lika tydligt fint detaljerade ljud som avfirande patronhylsorna.
Fidelio X2 hade en bra soundstage. Man kunde verkligen höra många detaljer. Basen kunde ha varit lite högre men det fanns där. Dessa kändes något klumpiga som att de vill trilla av huvudet.

Jag har en budget på ca 3000kr. Det lutar mot ett part X2. Någon annan rekommendation? Vad är skillnad mellan X2 och X2HR dvs inte spec utan ljudupplevelse?

Tack!

Köp x2 från elgiganten för 1100:-. Minimal skillnad mot x2hr och absolut inte värt dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Tack. Det hade jag gärna gjort men jag har ingen Elgiganten i närhet av Malmö som har i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

@aaaaaaaaaa: Tack. Det hade jag gärna gjort men jag har ingen Elgiganten i närhet av Malmö som har i lager

Kontakta din lokala elgiganten och fråga om de kan beställa hem ett par från ett annat varuhus. Annars kan du alltid ringa till butikerna som har dem i lager och fråga om de kan skicka hem dom till dig.

Permalänk
Skrivet av phanto:

japp men får alltid massa träffar på helt ointressanta lurar gjorda för motion och tågresor och sånt.

Vad är det du vill veta? Innerfidelity har till exempel recensioner av alla intressanta lurar i alla prisklasser, likaså de andra jag nämnde?

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte införskaffa ett par AKG k712 och kasta mina ''gaming'' lurar, har beställt en mod mic som komplement. Men letar efter något som kan driva lurarna bra men inte allt för dyrt och kanske för framtida lurar, några tips?

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce GTX 1080 STRIX CPU: Intel i7 4970k 4.0 GHz PSU: Modular 750W 80+ gold Moderkort: GA-Z97X-Gaming 3 CPU kylare: Corsair h80i RAM Corsair Vengence 32gb Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX - Tempered Glass SSD: Intel 120GB,Crucial 512GB,Hyperx 120GB HDD: 1x WD 500GB, 1x WD 2TB Skärmar: Acer 34" Predator Curved LED G-Sync, 19'' Acer

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av DrPain:

Tjena, tänkte införskaffa ett par AKG k712 och kasta mina ''gaming'' lurar, har beställt en mod mic som komplement. Men letar efter något som kan driva lurarna bra men inte allt för dyrt och kanske för framtida lurar, några tips?

Prisnivå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Prisnivå?

Skickades från m.sweclockers.com

Optimalt hade varit runt 1000 lappen

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce GTX 1080 STRIX CPU: Intel i7 4970k 4.0 GHz PSU: Modular 750W 80+ gold Moderkort: GA-Z97X-Gaming 3 CPU kylare: Corsair h80i RAM Corsair Vengence 32gb Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX - Tempered Glass SSD: Intel 120GB,Crucial 512GB,Hyperx 120GB HDD: 1x WD 500GB, 1x WD 2TB Skärmar: Acer 34" Predator Curved LED G-Sync, 19'' Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Vad är det du vill veta? Innerfidelity har till exempel recensioner av alla intressanta lurar i alla prisklasser, likaså de andra jag nämnde?

mycket riktigt -- tack för tipset

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag är ute efter ett par in-ear hörlurar med hög ljudkvalitet att ersätta de jag fick med mobilen Maxtak 2000kr.
Har ni något tips på vad jag ska kolla på?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av tiieempu:

Tjena. Jag är ute efter ett par in-ear hörlurar med hög ljudkvalitet att ersätta de jag fick med mobilen Maxtak 2000kr.
Har ni något tips på vad jag ska kolla på?

RHA T20i, RHA M750..bra priser för tillfället. Eller så gör du ett kap och köper Tennmak pro för ca 300kr alternativ Octone dynamic one för 300 Beror såklart på vad du vill ha för typ av ljudsignatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

RHA T20i, RHA M750..bra priser för tillfället. Eller så gör du ett kap och köper Tennmak pro för ca 300kr alternativ Octone dynamic one för 300 Beror såklart på vad du vill ha för typ av ljudsignatur.

Tack för svar!
Får man så pass bra kvalitet för 300kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av tiieempu:

Tack för svar!
Får man så pass bra kvalitet för 300kr?

Skickades från m.sweclockers.com

I vissa fall, ja absolut. Men det gäller att sålla ut bland skiten så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter ett par hörlurar som främst kommer användas när jag pendlar (2h om dagen), hade tänkt over-ear, men är inte omöjlig på något sätt.

I och med att det är en ganska stor del av min vardag tänkte jag ca 2000kr (helst något lägre då jag trots allt är fattig student).

Vad skulle ni tipsa om?

fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Jag är på jakt efter ett par hörlurar som främst kommer användas när jag pendlar (2h om dagen), hade tänkt over-ear, men är inte omöjlig på något sätt.

I och med att det är en ganska stor del av min vardag tänkte jag ca 2000kr (helst något lägre då jag trots allt är fattig student).

Vad skulle ni tipsa om?

Auio Technica SR5BT
- BT kopplar snabbt och utan problem.
- Klart, rent ljud.
- Lång batteritid.
- Pris ca 1400:-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

40% på beyerfavoriterna DT990 och 880 hos CDON.. jävla fina lurar för tusen spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar inte bli några X2 lurar.
JAg hittade följande HIFIMAN HE400i för 180£. En tusenlapp billigare än Sverige. De har fått bra omdöme men undrar om det kommer att funka för film tittande.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00NTPNGF4/ref=ox_sc_act_...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av liqwid11:

Det verkar inte bli några X2 lurar.
JAg hittade följande HIFIMAN HE400i för 180£. En tusenlapp billigare än Sverige. De har fått bra omdöme men undrar om det kommer att funka för film tittande.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00NTPNGF4/ref=ox_sc_act_...

Och det verkar som dom de släppt på Hifiman export restriktionerna (kanske dagen till ära)

Även Hifiman HE-560 finns för £383
Den är bra. 10250kr i Sverige.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00K6JEYD4/ref=ox_sc_act_...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Och det verkar som dom de släppt på Hifiman export restriktionerna (kanske dagen till ära)

Även Hifiman HE-560 finns för £383
Den är bra. 10250kr i Sverige.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00K6JEYD4/ref=ox_sc_act_...

https://www.audioadvisor.com/images/hmhe560_1.jpg

Ja! Tyvärr för mycket pengar för mig. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

Det verkar inte bli några X2 lurar.
JAg hittade följande HIFIMAN HE400i för 180£. En tusenlapp billigare än Sverige. De har fått bra omdöme men undrar om det kommer att funka för film tittande.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00NTPNGF4/ref=ox_sc_act_...

Jag kommer att använda dessa med min onkyo 636. Behöver man en dedikerad förstärkare för dessa hörlurar eller klarar förstärkaren det bra ändå?

Permalänk

Tja! Är trött på det här med headset så jag tänkte skaffa mig en par Hörlurar (Har endast kollat på trådade, antar att det blir bättre ljud?) och en separat Mikrofon istället, tillsammans med ett Ljudkort.

Kan inte ett dugg om det här med lurar, tänkte höra om någon har lite fina tips. Lurarna kommer användas till Film, Serier, Musik och spelande.

Ljudkortet jag tittat på är ett Creative Sound Blaster Z, verkar duga?

Lurarna är jag som sagt lite mer osäker på. Pris är inte spikat . Går säkert att pricka in någon rea (har inte bråttom).

Tittat på dessa

1.AKG K550 MKIII (rea 1190kr)
2.Audio Technica ATH-M50x (ca 1150kr)
3.Philips Fidelio X2 (1111kr)
4.Philips Fidelio X2HR (1999kr)

Bör jag kolla på några andra? Sett att Sennheiser har en hel del lurar, något där kanske?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Tja! Är trött på det här med headset så jag tänkte skaffa mig en par Hörlurar (Har endast kollat på trådade, antar att det blir bättre ljud?) och en separat Mikrofon istället, tillsammans med ett Ljudkort.

Kan inte ett dugg om det här med lurar, tänkte höra om någon har lite fina tips. Lurarna kommer användas till Film, Serier, Musik och spelande.

Ljudkortet jag tittat på är ett Creative Sound Blaster Z, verkar duga?

Lurarna är jag som sagt lite mer osäker på. Pris är inte spikat . Går säkert att pricka in någon rea (har inte bråttom).

Tittat på dessa

1.AKG K550 MKIII (rea 1190kr)
2.Audio Technica ATH-M50x (ca 1150kr)
3.Philips Fidelio X2 (1111kr)
4.Philips Fidelio X2HR (1999kr)

Bör jag kolla på några andra? Sett att Sennheiser har en hel del lurar, något där kanske?

Bestäm först om du vill ha öppna (Philips) eller slutna (AKG, ATH).
För dina krav i en tyst miljö utan omgivningsljud hade jag valt X2 av dom du föreslår. Fungarar bra till Film, Serier, Musik och spelande och är mycket prisvärd när den ligger kring 1000-1200kr. Och de går att köra ur ett Creative Z (som nybörjare kommer du med stor sannolikhet inte bry dig om eventuell icke-korrekt frekvenskurva pga hög utgångsimpedans ur Creative kortets hörlursutgång).

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Bestäm först om du vill ha öppna (Philips) eller slutna (AKG, ATH).
För dina krav i en tyst miljö utan omgivningsljud hade jag valt X2 av dom du föreslår. Fungarar bra till Film, Serier, Musik och spelande och är mycket prisvärd när den ligger kring 1000-1200kr. Och de går att köra ur ett Creative Z (som nybörjare kommer du med stor sannolikhet inte bry dig om eventuell icke-korrekt frekvenskurva pga hög utgångsimpedans ur Creative kortets hörlursutgång).

Tack för svar. Då kanske man skulle slå till på X2.

Bör man ha ett separat ljudkort eller duger det med det inbyggda?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

Tja! Införskaffade mig precis ett par Fidelio x2 och blev sugen på att köpa mig en geek out 450 efter en stunds läsning i denna tråden. Men är det bara ebay som gäller eller finns dom att köpa någon annan stans?
Eller ska man satsa på en dragonfly black?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Akkesigh:

Tja! Införskaffade mig precis ett par Fidelio x2 och blev sugen på att köpa mig en geek out 450 efter en stunds läsning i denna tråden. Men är det bara ebay som gäller eller finns dom att köpa någon annan stans?
Eller ska man satsa på en dragonfly black?

Skickades från m.sweclockers.com

Ebay, men i dagsläget såg det skralt ut inom EU tyvärr. En dragonfly fungerar utmärkt för det mesta men kan bli klen om du någon gång får för dig att köpa något i stil med Sennheisers 6 serie eller AKGs gamla guldkorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

ja dom låter rätt mysigt. jag fick dock spelet på att det knakade så dant om plasten samt att dom blev på tok för varma.

Knepigt, jag har faktiskt inte upplevt något av det du säger. Kan tänka mig att de kan bli varma som de flesta slutna lurarna efter ett tag. Sitter mest en skiva i taget, och då funkar det. Knakande plast har jag inte upplevt ännu. Undras om det kan vara varierende kvalitet på dem eller om det är en tidsfråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akkesigh:

Tja! Införskaffade mig precis ett par Fidelio x2 och blev sugen på att köpa mig en geek out 450 efter en stunds läsning i denna tråden. Men är det bara ebay som gäller eller finns dom att köpa någon annan stans?
Eller ska man satsa på en dragonfly black?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tänker investera i kraftigare lurar kan du ju alltid testa DragonFly red istället. Funkar hyfsat att driva AKG Q701 samt HifiMan HE400i i alla fall. Det är dem jag testat med min efter senaste uppdateringen. Funkar hyfsat med telefonen även för krävande lurar. Blir grymt om du drar från en laptop eller dator dock, relaterat till storleken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

Och det verkar som dom de släppt på Hifiman export restriktionerna (kanske dagen till ära)

Även Hifiman HE-560 finns för £383
Den är bra. 10250kr i Sverige.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00K6JEYD4/ref=ox_sc_act_...

https://www.audioadvisor.com/images/hmhe560_1.jpg

Brittiska Amazon har sålt dessa lurar för det priset flera gånger under hösten och de har även varit nere på 360 pund vid något tillfälle.
En kompis köpte med sig dem från London i september och betalade knappt 4 100 kronor (fri frakt inom Storbritannien och lägre moms).
De är sanslöst transparenta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foolwolf:

Om du tänker investera i kraftigare lurar kan du ju alltid testa DragonFly red istället. Funkar hyfsat att driva AKG Q701 samt HifiMan HE400i i alla fall. Det är dem jag testat med min efter senaste uppdateringen. Funkar hyfsat med telefonen även för krävande lurar. Blir grymt om du drar från en laptop eller dator dock, relaterat till storleken.

Jag kör med DragonFly Black 1000 :- för mina Fidelio X2 via stationära datorn, behöver inte ha volymen högre än 6% via Windows volymkontroll när jag spelar spel