Mitt nya 30k bygge startar inte längre, hjälp! :(

Permalänk
Medlem

Mitt nya 30k bygge startar inte längre, hjälp! :(

Behöver lite hjälp här. Har komponenter för närmare 30k och nu krånglar något. Jag byggde ihop den idag och den startade. Jag gick in i bios och ändrade hastigheten på mina minnen till 3200mhz. Jag startades sedan om bios och gick in i bios igen och kollade runt lite. Jag var tvungen att ta bort cpu fläkt monitoring för att jag har vattenkylning och den trodde inte jag hade någon cpu fläkt installerad och ville inte boota annars. Sedan när jag skulle starta om den fick jag ingen bild och inga lysen på tangentbordet och musen. Då tänkte jag att det kanske var för att jag mixtrade med minnenas hastighet. Jag resetade bios på baksidan av mitt moderkort och då startade den igen. Nu kunde jag installera Windows 10 vilket jag gjorde och allt funkade bra. Sedan höll jag på att installera lite drivrutiner och annat och den helt plötsligt startar om sig utan att jag tryckte starta om. Sen hänger den sig när laddsymbolen för Windows kommer upp och jag måste stänga av den manuellt. Sen försöker jag sätta på den igen och allt snurrar igång men det kommer ingen bild och det lyser inte upp något på musen eller tangentbordet som det gjorde förut när den startade normalt och jag fick bild.

Här är delarna:
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X HERO (WI-FI AC) - ATX / Z370
Processor: i7 8700K
RAM-minne: CORSAIR 32GB RAMKit 4x8GB DDR4 3200MHz
Grafikkort: ASUS ROG POSEIDON GeForce GTX 1080 Ti Platinum
Nätaggregat: be quiet! PowerSupply (PSU) Dark Power Pro 11 1000W
M.2 SSD: Samsung SSD 960 PRO 512GB
Hårddisk: Seagate Intern Hårddisk Firecuda 2TB SSHD
Chassi (med inbyggd vattenkylare): DEEPCOOL GENOME II ROG

Vad ska jag göra? Är lite nervöst att sitta här med 30k som inte fungerar just nu.

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturen, är kylaren rätt monterad? Provat med ett RAM minne? Stäng av MCE, lås VCore.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Hur är temperaturen? Stäng av MCE, lås VCore.

Men jag får ju ingen bild, kommer ju inte ens in i bios längre, går det att göra utan bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provat med ett RAM minne? Kolla ifall kylaren är rätt monterad så där inte är något glapp.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Kylpasta?

Jag har kylpasta mellan processorn och kopparna på vattenblocket ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av qwinoa:

Jag har kylpasta mellan processorn och kopparna på vattenblocket ja

Skickades från m.sweclockers.com

Ville bara kolla eftersom du skrev allt annat i lådan men inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Provat med ett RAM minne? Kolla ifall kylaren är rätt monterad så där inte är något glapp.

Jag testade med ett ram minne och då hostade den igång. Vad betyder det här? Varför funkar det med ett men inte 4 minnen? Jag har ju 4 minnesplatser och 4 minnen av precis samma modell, då spelar det väl ingen roll i vilken ordning jag sätter i dem va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min burk beter sig likadant, jag kan köra med två ram men inte fyra. Det fungerade bra i 4 år sen frös allt och nu vill den inte. Jag har inte kollat upp det så mycket men löser du det så gör jag likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Jag testade med ett ram minne och då hostade den igång. Vad betyder det här? Varför funkar det med ett men inte 4 minnen? Jag har ju 4 minnesplatser och 4 minnen av precis samma modell, då spelar det väl ingen roll i vilken ordning jag sätter i dem va?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa varje port med ett ensamt minne, funkar det utan problem så är det förmodligen inte något fel på moderkortet och du kan fokusera på minnena.

alt 1, repetera samma sak med alla fyra stickorna.

alt2. stoppa i en sticka i taget, starta datorn och stoppa i en till. När problemet uppstår igen kan du testa stickan som du inte kunde starta med utan några andra stickor i moderkortet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Testa varje port med ett ensamt minne, funkar det utan problem så är det förmodligen inte något fel på moderkortet och du kan fokusera på minnena.

alt 1, repetera samma sak med alla fyra stickorna.

alt2. stoppa i en sticka i taget, starta datorn och stoppa i en till. När problemet uppstår igen kan du testa stickan som du inte kunde starta med utan några andra stickor i moderkortet.

Alltså nu får jag bild och kan gå in i bios men sen när den försöker boota in i Windows så fryser den och hänger sig. Ett ram minne installerat då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Min burk beter sig likadant, jag kan köra med två ram men inte fyra. Det fungerade bra i 4 år sen frös allt och nu vill den inte. Jag har inte kollat upp det så mycket men löser du det så gör jag likadant

Ah segt, din är ju 4 år i alla fall, min är 12h gammal haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwinoa:

Alltså nu får jag bild och kan gå in i bios men sen när den försöker boota in i Windows så fryser den och hänger sig. Ett ram minne installerat då

Skickades från m.sweclockers.com

Lek runt med minnes frekvensen och timings

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Lek runt med minnes frekvensen och timings

Hmm satte på X.M.P profilen i bios så den klockar upp minnet till 3200mhz som det ska klara, nu kom jag in i Windows med en minnessticka på 8gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwinoa:

Hmm satte på X.M.P profilen i bios så den klockar upp minnet till 3200mhz som det ska klara, nu kom jag in i Windows med en minnessticka på 8gb

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du sänka frekvensen till säg 3000 Mhz? Tror det skulle gå lite stabilare då

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kan du sänka frekvensen till säg 3000 Mhz? Tror det skulle gå lite stabilare då

Men det är ju jätte skumt att jag kom in i Windows på 3200mhz men inte 2144 som moderkortet ställde in dem på först trotts att de är marknadsförada som 3200mhz minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kan du sänka frekvensen till säg 3000 Mhz? Tror det skulle gå lite stabilare då

Nu satte jag i alla minnen så har 32gb nu med X.M.P profilen på så alla körs på 3200mhz och nu är jag inne i Windows. Blir intressant och se om det kraschar igen eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är minneskontrollern stabil med 4 snabba stickor? har alltid undvikit 4 stickor PGA att det brukade iallafall bli problem på äldre system. kör alla 4 stickor i låg hastighet eller kräma på lite volt på minnescontrollern och minnena och se om det hjälper nått?
kolla på nätet vad andra skriver om ditt system om det finns problem med 4 stickor? jag kör ryzen och där fick jag pilla upp volten på minneskontrollern till 1.1 volt för att det skulle fungera.

när datorn startar utan bild kan du koppla in en PC speaker och lyssna på PIP koderna och på sätt utröna vad som är fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är minneskontrollern stabil med 4 snabba stickor? har alltid undvikit 4 stickor PGA att det brukade iallafall bli problem på äldre system. kör alla 4 stickor i låg hastighet eller kräma på lite volt på minnescontrollern och minnena och se om det hjälper nått?
kolla på nätet vad andra skriver om ditt system om det finns problem med 4 stickor? jag kör ryzen och där fick jag pilla upp volten på minneskontrollern till 1.1 volt för att det skulle fungera.

när datorn startar utan bild kan du koppla in en PC speaker och lyssna på PIP koderna och på sätt utröna vad som är fel.

Ja okej tack för tipset. Nu är jag i alla fall inne i Windows igen med mina 32gb minnen och de körs i 3200mhz. Jag kör ett AIDA64 stability test just nu och ser om jag kan köra det en längre tid utan att systemet fryser eller kraschar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle det uppstå strul igen så testa bios-uppdatering samt firmware-uppdatering på m2-disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Jag testade med ett ram minne och då hostade den igång. Vad betyder det här? Varför funkar det med ett men inte 4 minnen? Jag har ju 4 minnesplatser och 4 minnen av precis samma modell, då spelar det väl ingen roll i vilken ordning jag sätter i dem va?

Skickades från m.sweclockers.com

Se ifall du inte kopplat allt på en lina, nätagget kanske inte orkar driva.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B