Nu är det tronskifte. AMD säljer mer CPUer än intel

Permalänk
Medlem

Dessa fanboys

@_Merc_: Ärligt talat är skitglad att AMD har kommit tillbaka kommer att stödja dom nästa gång då dom har gjort att priserna gått ner väldigt mycket . Trots att jag kanske förlorar 5-10 % prestanda . Dock så är intel världsledande och kommer så att förbli inom den närmaste framtiden . dom tar rejält betalt och har pengarna för att satsa . Det sagt ryzen var en efterlängtad comeback i det segmentet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Tsk.. Intel har stora problem med att ta fram ny tillverknings teknik. deras 10nm förväntas inte bli klar förrns tidigast i slutet av 2018, samtidigt som AMD släpper nästa monster EPYC på 7nm. Redan ny i början av 2018 går AMD om Intel genom att ta klivet ner till 12nm för Ryzen refresh.

nej framtiden ser inte bra ut för Intel, Dem kan inte konkurrera med AMD i något läge förutom att vara bäst på gaming om ens då.
AMD kan göra billigare och bättre CPUer än Intel för server och det kommer knäcka Intel. Hur skall Intel kunna slå en EPYC Cpu med 64 kärnor 256 MB cache på 7nm? 2018.

Nu kan man ju inte jämföra noder rakt av. Global Foundries 12nm är i princip Intels 14nm, samma gäller Samsungs 10nm. Global Foundries och TSMCs 7nm motsvarar Intels 10nm. Så gå inte på billiga marknadsföringstaktiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Bra AMD!
Ska bli spännande och se hur Ryzen 2 presterar. Även om jag inte behöver uppgradera pga mina små behov. Så är de ju alltid kul och bygga nytt, och sålänge AMD har bra att erbjuda i konkurrens mot Intel cpuer, så är AMD de bästa alternativet för oss som inte orkar delida Intels skit.

Du tycker det är kul att bygga nytt men du "orkar" inte delidda ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Du tycker det är kul att bygga nytt men du "orkar" inte delidda ??

Problemet med deilid är väl att det finns en liten chans att man pajar cpun? Även om det är 1/1000 så finns väl ändå risken vad jag förstått det som. Aldrig satt mig in i det så kanske bara bullshittar detta iof

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Avstängd

@ottoblom: visst du kanske förlorar 5 FPS i 1080P. Men allt under intels 8700k har problem med streaming och allt som kräver många trådar som nyare spel, Assassin Creed Origin.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Även om jag tycker det är bra att vi får lite konkurrens på marknaden så är statistiken du tagit fram minst sagt "fake news" gör om gör rätt mannen.

Du kan ju inte skriva att AMD säljer mer CPUer än Intel och sen inte ha med samtliga cpuer från båda sidorna.

Detta är ju dock benchade cpuer och inte sålda men ser inte ut som att AMD i närheten ror sig på intel.

https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@ottoblom: visst du kanske förlorar 5 FPS i 1080P. Men allt under intels 8700k har problem med streaming och allt som kräver många trådar som nyare spel, Assassin Creed Origin.

ja det verkar ju ospelbart

Permalänk
Avstängd

@hyperbol: ja för 720p är ju hur man skall bencha CPUer för spel.

spoiler 7700k vinner inte i allt vs R5 1600

Jag vill gärna se 8600k i streaming för med ynka 6 trådar så lär den vara sämre än R5 1600.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Känns gött med konkurrens och nya val på marknaden. Ryzen 1600X blev min nya cpu efter min i5 4670K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Även om jag tycker det är bra att vi får lite konkurrens på marknaden så är statistiken du tagit fram minst sagt "fake news" gör om gör rätt mannen.

Du kan ju inte skriva att AMD säljer mer CPUer än Intel och sen inte ha med samtliga cpuer från båda sidorna.

Detta är ju dock benchade cpuer och inte sålda men ser inte ut som att AMD i närheten ror sig på intel.
https://image.prntscr.com/image/ButAHTp_Q469UBXIsx0PJA.png

https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

Q1 2017 har ju dock typ inte ens med effekterna av Ryzen alls. Det stämmer att OP:s post är data ifrån en försäljare som märkt ett tydligt trendbrott. Hur väl detta återspeglas hos andra vet vi inte.

Om dessa teorier som presenteras i denna video stämmer så kommer det bli en rätt spännande framtid med kommande Ryzen-modeller dock

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Tsk.. Intel har stora problem med att ta fram ny tillverknings teknik. deras 10nm förväntas inte bli klar förrns tidigast i slutet av 2018, samtidigt som AMD släpper nästa monster EPYC på 7nm. Redan ny i början av 2018 går AMD om Intel genom att ta klivet ner till 12nm för Ryzen refresh.

nej framtiden ser inte bra ut för Intel, Dem kan inte konkurrera med AMD i något läge förutom att vara bäst på gaming om ens då.
AMD kan göra billigare och bättre CPUer än Intel för server och det kommer knäcka Intel. Hur skall Intel kunna slå en EPYC Cpu med 64 kärnor 256 MB cache på 7nm? 2018.

Ja, vi får se, jag är inte helt övertygad, men kortsiktigt kan de mycket väl vara så.

Så, in worst case kommer AMD att köpa upp Intel mha?
Intressant, dock obra för oss konsumenter om det skulle inträffa.

Oavsett om man (de) vill erkänna det eller inte så är AMD beroende av Intels existens ännu, de drömmer garanterat fortfarande om att kunna köpa upp Intel...

Hade Intel köpt upp AMD hade AMD dött, men om vi mot förmodan skulle se det omvända är jag inte alls lika säker, Intel kommer nog att leva kvar i någon form.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, vi får se, jag är inte helt övertygad, men kortsiktigt kan de mycket väl vara så.

Så, in worst case kommer AMD att köpa upp Intel mha?
Intressant, dock obra för oss konsumenter om det skulle inträffa.

Oavsett om man (de) vill erkänna det eller inte så är AMD beroende av Intels existens ännu, de drömmer garanterat fortfarande om att kunna köpa upp Intel...

Hade Intel köpt upp AMD hade AMD dött, men om vi mot förmodan skulle se det omvända är jag inte alls lika säker, Intel kommer nog att leva kvar i någon form.

Skulle förmodligen inte godkännas även om det kom till det. En enda tillverkare av x86 processorer som typ används i hela världen hade nog inte ansetts om ok.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Undras om det blir någon typ av samarbete i framtiden, tro?
Det ligger ju annars nära till hands att tänka sig att de båda skulle kompensera varandra och var och en gör det den är bäst på i ställetför att konkurrera inom exakt samma segment.
De har ju inte exakt samma koncept på framgång menar jag, så någon borde tänkt tanken på bägge sidor tycker man...

Oavsett vad som händer blir det troligen en som det heter intressant utveckling...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av hyperbol:

Du tycker det är kul att bygga nytt men du "orkar" inte delidda ??

Vad gör jag om cpun går sönder då? Vem ska då betala den nya cpun?
Ge inte Intel några ursäkter för deras usla utförda arbete hyperbol!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

[quote postid="17130387" userid="122769" name="TaunyTiger"]
Vad gör jag om cpun går sönder då? Vem ska då betala den nya cpun?
Ge inte Intel några ursäkter för deras usla utförda arbete hyperbol!
[/quote

Gäller väl samma sak som om du har sönder datorn när du monterar den?? fast nu handlade det om "orkar" och inte om vem som ska betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

[quote postid="17130387" userid="122769" name="TaunyTiger"]
Vad gör jag om cpun går sönder då? Vem ska då betala den nya cpun?
Ge inte Intel några ursäkter för deras usla utförda arbete hyperbol!
[/quote

Gäller väl samma sak som om du har sönder datorn när du monterar den?? fast nu handlade det om "orkar" och inte om vem som ska betala.

Jag fast här handlar det om att CPUn överklocknings möjlighet endast kan nå peak genom delid och är ett extra moment med betydande risker, nästan som om intel vill att deras överklocknings kunder ska köpa 2 stycken CPUer bara för att vara säkra.

det är dags att Sluta göra ursäkter för Mångmiljardär företag som Intel när de snålar på kylningen för att göra en minimal vinst som inte ens dem själva märker av.

När det kommer till Kvalitet så är Intel inte intresserade av att sälja det till vanliga konsumenter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag fast här handlar det om att CPUn överklocknings möjlighet endast kan nå peak genom delid och är ett extra moment med betydande risker, nästan som om intel vill att deras överklocknings kunder ska köpa 2 stycken CPUer bara för att vara säkra.

det är dags att Sluta göra ursäkter för Mångmiljardär företag som Intel när de snålar på kylningen för att göra en minimal vinst som inte ens dem själva märker av.

När det kommer till Kvalitet så är Intel inte intresserade av att sälja det till vanliga konsumenter.

Varför citerade du mej??...jag har inte hittat på några ursäkter och inte pratat om några risker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

Du tycker det är kul att bygga nytt men du "orkar" inte delidda ??

För det låter som om du inte har några problem med Delid. Vilket för många av oss är ett problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Nu kan man ju inte jämföra noder rakt av. Global Foundries 12nm är i princip Intels 14nm, samma gäller Samsungs 10nm. Global Foundries och TSMCs 7nm motsvarar Intels 10nm. Så gå inte på billiga marknadsföringstaktiker.

bara för att prestanda på deras 7nm skulle motsvara Intels 10nm betyder det inte att det inte är äkta 7nm.

Du kan gärna lägga fram bevis för att Intels 10nm=7nm Global foundries. ock samma sak för 14=12.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

bara för att prestanda på deras 7nm skulle motsvara Intels 10nm betyder det inte att det inte är äkta 7nm.

Du kan gärna lägga fram bevis för att Intels 10nm=7nm Global foundries. ock samma sak för 14=12.

Handlar inte om prestanda, det handlar om att bolagen mäter på olika sätt. Finns inget standardiserat sätt att mäta.
Du kan läsa mer här: https://www.semiwiki.com/forum/content/6713-14nm-16nm-10nm-7n...

Citat:

Conclusion
Intel's 14nm process is significantly denser than the competing processes from GF/SS and TSMC, >1.5x. It has taken roughly 3 years for SS and TSMC to introduce 10nm processes that are only slightly denser than Intel's 14nm process.

Later this year when Intel introduces their 10nm process they will again take the process density lead, ~1.7x denser until TSMC's releases their 7nm process with slightly better density.

When TSMC introduces their 7nm process they will have a 1.13x density advantage over Intel's 10nm process. In late 2018 Samsung is later expected to introduce their 7nm process with 1.23x the density of Intel's 10nm process, also later in 2018 TSMC will introduce 7+ with a further density improvement.

Intel's 10nm is more similar to TSMC and GF/SS 7nm processes than to the competing 10nm processes. Even though Intel has a significant density advantage at each node the forthcoming 7nm foundry process will likely pass Intel for process density and maintain that yield for at least a few years.

Permalänk
Medlem

Ja det går verkligen bra för AMD nu och Ryzen och Threadripper är verkligen finfina processorserier. Det känns som de satt en boll i rullning som intel inte kan stoppa nu. De gör bättre resultat kvartal efter kvartal. Det är dock mycket tråkigt och synd att inte aktiemarknaden verkar hänga med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Handlar inte om prestanda, det handlar om att bolagen mäter på olika sätt. Finns inget standardiserat sätt att mäta.
Du kan läsa mer här: https://www.semiwiki.com/forum/content/6713-14nm-16nm-10nm-7n...

visst är det sant, men Intels 10nm är ju sämre än deras nuvarande 14nm för att densiteten i deras nuvarande 14nm+++ gör att prestandan är bättre och inte förrns deras 10nm når 10m++ om 1-2 år så är den redo för produktion. Då prestandan motsvarar föregående fabrikat.

alla andra bolag skippar att refresha sina arkitekturer för att de får 7nm att fungera med bra yeilds och bättre prestanda.

SÅ jo det handlar om prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

det är dags att Sluta göra ursäkter för Mångmiljardär företag som Intel när de snålar på kylningen för att göra en minimal vinst som inte ens dem själva märker av.

Varför ska det till ursäkter? Här kan man göra väldigt grundläggande matematik och inse att Intels "bean counters" antagligen är kapabla till elementär multiplikation och addition.

Det säljs 250-300 miljoner x86 CPUer riktade mot konsumentmarknaden per år.

Finns tydligen bara ett material som mekaniskt har de egenskaperna man vill ha för att löda IHS, det är indium. Bryts mindre indium än det bryts guld per år (läst faktor 1:4), guld är fortfarande lågt dyrare men indium är en väldigt dyr metall.

De uppskattningar som gjorts gissar att bara indium-kostnaden är $5-10 per CPU, ovanpå det tillkommer kostnaden för arbete som är större om man lödar IHS än att smeta dit "tandkräm".

Men låt oss räkna lågt, säg att det är en kostnad på $5 per CPU. Av de 250-300 miljoner CPUer har ~70 % "naked die" då dessa är bärbara, så ca 30 % har en IHS.

5 * 0,30 * 250 = minst 375 miljoner USD per år skulle läggas enbart på lödd IHS. Ställ det i relationen till AMDs Q3 vinst på $71 miljoner...

Skrivet av _Merc_:

bara för att prestanda på deras 7nm skulle motsvara Intels 10nm betyder det inte att det inte är äkta 7nm.

Du kan gärna lägga fram bevis för att Intels 10nm=7nm Global foundries. ock samma sak för 14=12.

Har finns en rad nyckeltal för de olika tillverkarnas processer

Slutsatsen är

"Intel's 14nm process is significantly denser than the competing processes from GF/SS and TSMC, >1.5x. It has taken roughly 3 years for SS and TSMC to introduce 10nm processes that are only slightly denser than Intel's 14nm process.

Later this year when Intel introduces their 10nm process they will again take the process density lead, ~1.7x denser until TSMC's releases their 7nm process with slightly better density.

When TSMC introduces their 7nm process they will have a 1.13x density advantage over Intel's 10nm process. In late 2018 Samsung is later expected to introduce their 7nm process with 1.23x the density of Intel's 10nm process, also later in 2018 TSMC will introduce 7+ with a further density improvement.

Intel's 10nm is more similar to TSMC and GF/SS 7nm processes than to the competing 10nm processes. Even though Intel has a significant density advantage at each node the forthcoming 7nm foundry process will likely pass Intel for process density and maintain that yield for at least a few years."

Skrivet av Ozzed:

Ja det går verkligen bra för AMD nu och Ryzen och Threadripper är verkligen finfina processorserier. Det känns som de satt en boll i rullning som intel inte kan stoppa nu. De gör bättre resultat kvartal efter kvartal. Det är dock mycket tråkigt och synd att inte aktiemarknaden verkar hänga med.

Är det just inte "hänga med" aktiemarknaden gör i allra högsta grad? Dagens AMD kurs har redan räknat in att omsättningen ska fördubblas ett par gånger från dagens nivå.

Det såg väldigt bra ut fram till Q3, väldigt fin tillväxt av omsättning. AMD skrev ju ned framtidsutsikterna, det är rätt illa om börsvärdet redan räknar in ett par fördubblingar i omsättning de närmaste åren.

Tror ändå AMD kan lyckas med en rejäl ökning av omsättning. Allt hänger på hur bra det går för Epyc.

Skrivet av _Merc_:

visst är det sant, men Intels 10nm är ju sämre än deras nuvarande 14nm för att densiteten i deras nuvarande 14nm+++ gör att prestandan är bättre och inte förrns deras 10nm når 10m++ om 1-2 år så är den redo för produktion. Då prestandan motsvarar föregående fabrikat.

alla andra bolag skippar att refresha sina arkitekturer för att de får 7nm att fungera med bra yeilds och bättre prestanda.

SÅ jo det handlar om prestanda.

https://www.youtube.com/watch?v=KEU6gk8N5yc&t=2s

Här får man nog vara väldigt noga med att definiera "bättre"/"sämre".

10 nm kommer gå att göra strömsnålare i låga frekvenser, detta då den har lägre tröskelspänning i när transistorerna "slår om".

14 nm kommer under överskådligt tid ge kretsar som kan klockas högre. Vad jag läst har Intel behövt minskat transistordensiteten något på 14 nm+ och 14 nm++, det för att kunna designa transistorerna så de kan klockas väsentligt högre.

Mindre nod slutade betyda automatiskt högre frekvens runt 45 nm. Var ju länge 32 nm som gick att överklocka högst av allt, är först med 14 nm+/++ som det börjat dyka upp CPUer som klockar lika eller bättre än Sandy Bridge.

Tätare nod ger fler kretsar per kiselskiva och kan även ge fördelar för perf/W om man inte tänker klocka jättehögt. Lite mindre tät nod möjliggör högre frekvenser, man får tänka på att W/mm^2 ökar vid varje krympning och det börjar bli problematiskt hög effekt per areaenhet i många kretsar

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

@Yoshman:

hade det då inte varit logisk att sälja K modellerna som är för överklockning med fastlödd IHS? Vilket hade gett dem en bra anledning att ta ut mer pengar för dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Tittar vi på utvecklingen de 10 år som har gått. Där intel år efter år har haft bättre processorer än AMD så ser vi ganska enkelt vad AMD har framför sig. Att jobba tillbaka detta från under 20% marknadsandel (enligt grafen) kommer vara en lång process och kommer mest troligt inte ske på ett eller ens 5 år. Att vinna marknadens intresse kommer, vad jag tror, handla om kontinuitet. För gemene man byter inte brand som han byter kalsonger. För att vinna förtroendet på lång sikt räcker det inte med one-hit wonder, det återstår bara att se vad AMDs nya plattform har att erbjuda framgent - förhoppningsvis fortsatt konkurrenskraftig prestanda och pris.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det just inte "hänga med" aktiemarknaden gör i allra högsta grad? Dagens AMD kurs har redan räknat in att omsättningen ska fördubblas ett par gånger från dagens nivå.

Det såg väldigt bra ut fram till Q3, väldigt fin tillväxt av omsättning. AMD skrev ju ned framtidsutsikterna, det är rätt illa om börsvärdet redan räknar in ett par fördubblingar i omsättning de närmaste åren.

Tror ändå AMD kan lyckas med en rejäl ökning av omsättning. Allt hänger på hur bra det går för Epyc.

Den biten är väl den mest ovissa, Epyc alltså. Men som det har sett ut senaste åren så har ju intel nästan haft 100% marknadsandel på serversidan, så AMD kan ju egentligen bara öka där. Sen hänger det såklart mycket på hur expansiv marknaden i stort är. Det är främst i nya datacenter som AMD har chans att ta tror jag, då jag jobbat en del med drift och vet att det som är befintligt och uppfyller sitt syfte byter man ju inte bara ut, utan det får stå och tugga på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

@Yoshman:

hade det då inte varit logisk att sälja K modellerna som är för överklockning med fastlödd IHS? Vilket hade gett dem en bra anledning att ta ut mer pengar för dem.

Håller med och hur gör alla som delidar, inte använder de väl enbart indium?
Intel är lite som Apple, de kan göra saker men de gör det ej för de behöver inte. Man kan argumentera för att 8700K är en bra processor idag, men Intel skulle kunna göra den så mycket bättre för helt vanligt kontorsarbete om de bara ville. -Ljudnivån är ett stort problem på ett helt vanligt kontor.

Men likaså att vi fick plågas med 7700K och liknande processorer som inte dög till annat än svenssonbruk så behöver Intel inte göra det bästa med 8700K.

Jag tycker som du att folk som köper de bättre processorna speciellt de som kostar nästan 20 000kr, gillar inte få en sämre processor där tillverkaren säger att det skulle ha kostat 20 kr extra och gjort den väldigt mycket bättre.

Skrivet av Ozzed:

Den biten är väl den mest ovissa, Epyc alltså. Men som det har sett ut senaste åren så har ju intel nästan haft 100% marknadsandel på serversidan, så AMD kan ju egentligen bara öka där. Sen hänger det såklart mycket på hur expansiv marknaden i stort är. Det är främst i nya datacenter som AMD har chans att ta tror jag, då jag jobbat en del med drift och vet att det som är befintligt och uppfyller sitt syfte byter man ju inte bara ut, utan det får stå och tugga på.

Det beror på var, inom kommunal sektor kan man byta ut hela skiten efter 3/4 år, det handlar inte på något sätt att deras prestanda ej räcker till, utan de har blivit gammal sliten dritt som ska bytas ur.

Permalänk
Medlem

AMD 1600 3a på AMAZON i försäljning https://www.amazon.com/Best-Sellers-Computers-Accessories-Com...

Intel Core i9-7980XE är på plats 91!!!!
AMD TR 1950 är på plats 32

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Håller med och hur gör alla som delidar, inte använder de väl enbart indium?
Intel är lite som Apple, de kan göra saker men de gör det ej för de behöver inte. Man kan argumentera för att 8700K är en bra processor idag, men Intel skulle kunna göra den så mycket bättre för helt vanligt kontorsarbete om de bara ville. -Ljudnivån är ett stort problem på ett helt vanligt kontor.

Men likaså att vi fick plågas med 7700K och liknande processorer som inte dög till annat än svenssonbruk så behöver Intel inte göra det bästa med 8700K.

Jag tycker som du att folk som köper de bättre processorna speciellt de som kostar nästan 20 000kr, gillar inte få en sämre processor där tillverkaren säger att det skulle ha kostat 20 kr extra och gjort den väldigt mycket bättre.

Det beror på var, inom kommunal sektor kan man byta ut hela skiten efter 3/4 år, det handlar inte på något sätt att deras prestanda ej räcker till, utan de har blivit gammal sliten dritt som ska bytas ur.

Läser du här så får du reda på varför Intel inte löder då det blir micron sprickor efter ett tag.
https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

AMD 1600 3a på AMAZON i försäljning https://www.amazon.com/Best-Sellers-Computers-Accessories-Com...

Intel Core i9-7980XE är på plats 91!!!!
AMD TR 1950 är på plats 32

Bäst säljande 7700K, men på 17 plats finns 6700K som kostar 10$ mer än 7700K. Men frågan är vilka betalar mer för en 6700k? Den borde ligga på plats 100.

Sedan tror jag inte lösförsäljning av cpu är den stora marknaden då det inriktar sig på en viss grupp användare. Där trender går att det bara blir gamers kvar som köper prylar så, nästan alla andra kör sina laster på servrar (molnet) och deras datorer är mer klienter.

Så jag gissar 7700K hamnar långt ner i listan i mest sålda x86 cpu, Amd lär inte ligga före men det är en annan femma.

Skrivet av anon200632:

Läser du här så får du reda på varför Intel inte löder då det blir micron sprickor efter ett tag.
https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Hur gör Intel med processorer för professionella användare (Xeons) som kräver extrem hög driftsäkerhet där säljaren har viten vid driftfel på uppemot en lägenhet i norrland per timma? Det är Xeon processorer skapade för att kunna gå konstant i nästan 100% belastning i 4år.

*edit*
Min poäng är om det finns driftsäkerhet på processorer med lödd IHS, så skulle Intel börja med att ta bort detta på processorer som kan kosta mångdubbelt mer än konsumentvarianterna för att just ha hög driftsäkerhet och lite annat.