Egen monterad fläkthubb i datorn, Kortslutningsrisk?

Permalänk

Egen monterad fläkthubb i datorn, Kortslutningsrisk?

Hej, Har tagit pwn hubben från mitt phanteks evolve atx och satt det i min FD Meshify C istället,

Grejen är att i Phanteks chassit så sitter hubben fast med en skruv, Det går inte o fästa på samma sak i FD chassit så jag har tagit dubbelhäftande tejp och satt fast den på baksidan av chassit,

Nu är det så att på den här hubben så verkar det sitta nån sorts kondensator? det ser ut som det iaf, Jag tänker om vad som kan hända om hubben skulle lossna från tejpen och nudda i bakstycket av chassit, Om det skulle bli nån kortslutning av det?

Tack

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte ett skit, men ändå svårt att veta utan att se själv på en bild. Varför skulle den lossna?Om du frekvent flyttar på din dator och utsätter den för vibrationer får du väl se till att göra en mer permanent lösning om du vill leva riskfritt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Nu är det så att på den här hubben så verkar det sitta nån sorts kondensator? det ser ut som det iaf, Jag tänker om vad som kan hända om hubben skulle lossna från tejpen och nudda i bakstycket av chassit, Om det skulle bli nån kortslutning av det?

Är det något strömförande som kommer i kontakt med chassit, så blir det kortslutning.
"Chassit" på en kondensator är dock inte strömförande, så länge det bara är det som får kontakt behöver du inte vara orolig för att det ska bli en kortslutning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Är det något strömförande som kommer i kontakt med chassit, så blir det kortslutning.
"Chassit" på en kondensator är dock inte strömförande, så länge det bara är det som får kontakt behöver du inte vara orolig för att det ska bli en kortslutning.

Det är en sån här jag menar

https://www.google.se/search?q=phanteks+pwnhub&client=ms-andr...:

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3:
Om det är denna Bild.
Så finns risken att det kommer att bli kortslutning om den "trillar ner", om du inte har anslutit till alla uttag.

Använde en y-kabel en gång, och hade bara en fläkt ansluten, den andra var "bar" och den fick kontakt med chassit's botten, resultatet blev omedelbar kortslutning, det hände dock inget annat än att nätagget's kortslutnings skydd slog in (om man nu inte räknar in att det blev ett brännmärke där den fick kontakt med chassit).

Om du vill undvika att det blir kortslutning, om den nu skulle råka "trilla ner", skydda alla uttag som du inte har anslutet något till med te.x eltejp.
Var dock medeveten om att eltejp har en tendens till att "släppa" efter ett tag, så du måste kontrollera att den inte har gjort det lite då & då.
Ett annat alternativ är att använda "blindgångare" d.v.s kontakter där kablarna är bortklippta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Speedtriple3:
Om det är denna Bild.
Så finns risken att det kommer att bli kortslutning om den "trillar ner", om du inte har anslutit till alla uttag.

Använde en y-kabel en gång, och hade bara en fläkt ansluten, den andra var "bar" och den fick kontakt med chassit's botten, resultatet blev omedelbar kortslutning, det hände dock inget annat än att nätagget's kortslutnings skydd slog in (om man nu inte räknar in att det blev ett brännmärke där den fick kontakt med chassit).

Om du vill undvika att det blir kortslutning, om den nu skulle råka "trilla ner", skydda alla uttag som du inte har anslutet något till med te.x eltejp.
Var dock medeveten om att eltejp har en tendens till att "släppa" efter ett tag, så du måste kontrollera att den inte har gjort det lite då & då.
Ett annat alternativ är att använda "blindgångare" d.v.s kontakter där kablarna är bortklippta.

Tack för svar, Jag har anslutit fläktar till alla uttag så det är lungt där iaf