Permalänk
Medlem

Via C3 ITX, Voodoo 2 SLI, Win 98 Retro Lan dator

Ända sedan jag köpte mig ett Via C3 moderkort i mitten på 2000 talet har jag alltid funderat på vad för kul man kan göra med ett sådant moderkort förutom det vanliga, ITX router, HTPC och annat.

Vet att det fans chassin och PCI-Risers som gav en 2st PCI platser vilket genast öppnar upp lite fler möjligheter.

Något jag funderat på var 2st Voodoo2 kort.
För ett tag sedan så donerade @patteSatan flera voodoo2 kort till mina retro byggen och 2st av dessa var matchande 12Mb kort, krävs matchade par för SLI i alla all med icke moddade drivrutiner.

Så jakten på ett lämpligt chassi började.
Förr i tiden var det inga större problem att hitta ITX lådor med 1 till 2 PCI riser men i dag var det lite svårare.

Hittade till slut ett på icd.se, dom hade någon industrikund som gillade dessa och hade en hög på lager så beställde ett sådant då det var ett komplett kit med nätdel, PCI 1 till 2 riser osv.

Resten hade jag redan så som moderkort, Voodoo2 kort, HDD och DVD liggandes.

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

@pa1983: Sjukt bra galleri!! ☺☺
Tummen upp.

Permalänk

Really nice sexy compact system! Loves it!
Nothing better than some retro Voodoo2 sexiness.
Nice meeting you at the Brain Drain LAN

Permalänk
Medlem

Hur vackert som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Riktigt fräsigt!

Permalänk
Proffsmoddare

Underbart galleri!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket alla, kul med så mycket positiv respons!

Har sovit i kapp lite nu, blir smått sömlös av allt som ska göras för att få till det som man vill.

Glöm nu inte att spela mycket Quake 2, bra för hälsan påstår jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_NA:

Really nice sexy compact system! Loves it!
Nothing better than some retro Voodoo2 sexiness.
Nice meeting you at the Brain Drain LAN

Yes it was a lot of fun and your Mercury system was awesome!

Permalänk
Medlem

Haha vilken nostalgi! Sådana vackra minnen

Permalänk
Avstängd

Nice att se dom gamla voodoo2 korten fick en passande slutresa, och väldigt snyggt gjort, och du är väldigt duktig på att förklara saker.

Ser fram emot mer saker från dig!

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Nice att se dom gamla voodoo2 korten fick en passande slutresa, och väldigt snyggt gjort, och du är väldigt duktig på att förklara saker.

Ser fram emot mer saker från dig!

Roligt att du gillade resultatet

Tackar så mycket för korten åter igen!

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Byte ut Fastvoodoo2 4.6 mot 3dfx egna 3.02.02 drivisar då jag felsökte ett spel.
Fixade visserligen inte buggen i det spelet som inte tål för nya voodoo2 drivisar MEN bieffekten blev att jag fick 10-90% högre fps nu beroende på spel och upplösning.
Nåt var definitivt buggat med dom andra även om upplösningen 1024x768 fungerade för SLI och SLI var detected och man även kunde se på skärmen med Vsync av att två kort renderade varsin rad på skärmen då det ser ut som man spelar upp tex 1080i material utan interlacing aktiverat.

Skalningen är nu som den borde vara med typ Pentium 2 450Mhz eller bättre.

Så note to self, kör inte moddade drivisar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Uppdatering.
Byte ut Fastvoodoo2 4.6 mot 3dfx egna 3.02.02 drivisar då jag felsökte ett spel.
Fixade visserligen inte buggen i det spelet som inte tål för nya voodoo2 drivisar MEN bieffekten blev att jag fick 10-90% högre fps nu beroende på spel och upplösning.
Nåt var definitivt buggat med dom andra även om upplösningen 1024x768 fungerade för SLI och SLI var detected och man även kunde se på skärmen med Vsync av att två kort renderade varsin rad på skärmen då det ser ut som man spelar upp tex 1080i material utan interlacing aktiverat.

Skalningen är nu som den borde vara med typ Pentium 2 450Mhz eller bättre.

Så note to self, kör inte moddade drivisar

Körde med moddade drivrutiner till min voodoo4 med min c3:a och det blev skit rent ut sagt. Fick regnbågsfärger sedan krash i Quake3. LAgg i Quake2. Bytte till vanilla drivrutiner sedan funkade allt som det skulle

Permalänk
Medlem

Så med andra ord Moddade drivisar är sönder på Via C3.
Har aldrig haft inkompatibilitet problem med min C3 processor sedan jag skaffade den 2007 med varken linux eller windows.

Säkert någon optimering som sabbar prestandan/kompatibiliteten på C3 processorerna.

Vi vet ju att hur programmet är kompilerat/kodat avgör hur bra flyttalsprestandan blir tex då C3 processorerna är känsliga där, vissa kompilatorer som jag förstått det ger usel prestandan på C3 processorers flyttals prestanda. Kan ju vara så att dom använder nyare som tyvärr ger problem.

3Dfx stöder ju Cyrix original, inte samma CPU egentligen men det närmsta C3 man kommer antar jag.

Vilka moddade drivisar testade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så med andra ord Moddade drivisar är sönder på Via C3.
Har aldrig haft inkompatibilitet problem med min C3 processor sedan jag skaffade den 2007 med varken linux eller windows.

Säkert någon optimering som sabbar prestandan/kompatibiliteten på C3 processorerna.

Vi vet ju att hur programmet är kompilerat/kodat avgör hur bra flyttalsprestandan blir tex då C3 processorerna är känsliga där, vissa kompilatorer som jag förstått det ger usel prestandan på C3 processorers flyttals prestanda. Kan ju vara så att dom använder nyare som tyvärr ger problem.

3Dfx stöder ju Cyrix original, inte samma CPU egentligen men det närmsta C3 man kommer antar jag.

Vilka moddade drivisar testade du?

Njae, C3 är faktiskt ganska olik äldre Cyrixprocessorer. Cyrix och IDT (som låg bakom Winchip) blev uppköpta av VIA i samma veva, och C3, undantaget Joshuakärnan som aldrig ens hann etableras riktigt på marknaden, designades av IDT:s Centaurteam.

Trevligt projekt i övrigt, gillar konceptet kompakt dedikerad Voodoo 2 SLI-burk. Mycket intressantare än att bara trycka ett Voodoo3 i nån random PIII-maskin

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Njae, C3 är faktiskt ganska olik äldre Cyrixprocessorer. Cyrix och IDT (som låg bakom Winchip) blev uppköpta av VIA i samma veva, och C3, undantaget Joshuakärnan som aldrig ens hann etableras riktigt på marknaden, designades av IDT:s Centaurteam.

Trevligt projekt i övrigt, gillar konceptet kompakt dedikerad Voodoo 2 SLI-burk. Mycket intressantare än att bara trycka ett Voodoo3 i nån random PIII-maskin

Jo jag att C3 är baserat på winchip vet jag men äldre mjukvaror ser den ofta som en Cyrix tex Prime95.
Poängen var mer att 3dfx faktiskt stödde även dom mer udda fabrikaten som Cyrix.

Tror inte direkt någon som moddar 3dfx drivrutiner optimerar eller ens testar mot mycket mer än Intel/AMD i dagsläget.

Det var roligt att du gillade bygget

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo jag att C3 är baserat på winchip vet jag men äldre mjukvaror ser den ofta som en Cyrix tex Prime95.
Poängen var mer att 3dfx faktiskt stödde även dom mer udda fabrikaten som Cyrix.

Tror inte direkt någon som moddar 3dfx drivrutiner optimerar eller ens testar mot mycket mer än Intel/AMD i dagsläget.

Det var roligt att du gillade bygget

Åhå, men det har nog att göra med att Via återanvände Cyrix-varumärket även till processorer med Samuelkärnan, som ju är en IDT-design, och väldigt snarlik senare C3:or. Trodde din användning av "Cyrix original" refererade till deras 6x86-proppar eller något annat äldre

Nä, kombinationen är väl ganska nischad om man säger så, de flesta stoppar sina Voodookort i nåt S7/Slot 1/S370-system, och är nöjda där. Jag kan se exakt två skäl att köra en C3:a tillsammans med Voodookort; 1) att man som du vill ha ett extremt kompakt system, C3 med sin minimala TDP är ett utmärkt val till det, och det finns moderkort i kompakt formfaktor tillgängliga, eller 2) man vill ha den extrema flexibilitet åtminstone de tidigare C3:orna erbjuder för retrobruk. Så långt tänker nog inte folk i allmänhet, C3 är rätt okänd.

Hehe, vad finns det att inte gilla med det? Har dessutom blivit en ganska stor fan av C3 på senare tid. Det snackas så mycket om att bygga kring SS7 och AMD K6-2/3 för flexibilitet för klockkänsliga spel i retrosvängen, men ärligt talat kan det slänga sig i väggen. C3 har ett bredare spann som är helt styrbart från mjukvara i finare steg utan "hål", och kan köras på 440BX istället för halvdana SiS- eller Via-chipsets med värdelös AGP-implementation.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

C3 Nehemiah verkar prestera ungefär som P2/P3 på 1/3 frekvensen.
Jag använder setmul för att kontrollera processorns prestanda, smidigt verktyg men tror även K6-2-3+ stöds.

Så ja en C3 på 800-1200Mhz räcker rätt bra för Voodoo1 eller voodoo2 kort när man får allt att lira.
UT99 flyter sjukt bra redan vid 800Mhz med kassa drivrutiner, nu flyter det äckligt bra.

Voodoo2 i SLI skalar upp till Pentium 3 900Mhz ungefär men mycket beror nog på att senare spel använder TnL och GeForce 256 var först med det i hårdvara så hade man ett sådant så minskar det kravet på CPU kraft i nyare spel.

Voodoo2 skalar rätt bra just för att det saknar TnL vilket inte direkt är en fördel så man blir CPU bunden i nyare spel då TnL får köras i mjukvara istället.
Äldre spel använder ju inte den tekniken och då la spelen inte lika mycket fokus på processorn.

Men C3 systemet jag byggde presterar ändå mycket bättre än min första dator med Pentium 166Mhz och Voodoo2 år 1998 som gav runt 26-27fps i quake 2 time demo som bäst, C3 burken har visserligen mycket optimeringar till Q2 men jag kan lätt får 3-4x högre fps nu med original Q2.

Så jämfört med vad jag hade år 1998 så är denna sjukt snabb men samtidigt levererar den ganska exakt 1998 high end prestanda typ P2 450Mhz med Voodoo 2 och just den balansen gör ju att det är kul att tweaka lite också då man vet att det finns nog med prestanda, gäller bara att få ut den.
@kaput

Ganska säker på att Windows 98 ser den som "Centaur Technology" när man kollad egenskaperna på den här datorn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Centaur_Technology

Jag har letat efter Socket 370 ITX moderkort och dom finns men att hitta ett till salu som inte kostar en njure verkar hopplöst. Annars kunde man ju fått sinnessjukt hög prestanda då vissa av dom stödjer P3 1.4Ghz.

Men en P3 800Mhz eller nåt hade räckt mer än väl för att kunna köra dom sista spelen Voodoo2 SLI pallade med som släpptes 1996-2000.

Problemet hade blivit värmen dock.
Voodoo 2 korten drar max 7.5W var sedan drar moderkortet 19W max + överklockning, men lådan når ändå en 30-35C beroende på hur varmt det är inne.
Kylningen är ju skalenlig så att säga med 2st 60x10mm som utblås, det är ganska spartanskt flöde relativt en midi låda.

Pentium 3 eller Celeron hade definitivt krävt lite mer kylning och skapat mer problem men inget är omöjligt.

Ska försöka köpa lite nya fläktar till denna burken, bland annat byta ut den begagnade fläkten jag har till voodoo2 korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

C3 Nehemiah verkar prestera ungefär som P2/P3 på 1/3 frekvensen.
Jag använder setmul för att kontrollera processorns prestanda, smidigt verktyg men tror även K6-2-3+ stöds.

Så ja en C3 på 800-1200Mhz räcker rätt bra för Voodoo1 eller voodoo2 kort när man får allt att lira.
UT99 flyter sjukt bra redan vid 800Mhz med kassa drivrutiner, nu flyter det äckligt bra.

Voodoo2 i SLI skalar upp till Pentium 3 900Mhz ungefär men mycket beror nog på att senare spel använder TnL och GeForce 256 var först med det i hårdvara så hade man ett sådant så minskar det kravet på CPU kraft i nyare spel.

Voodoo2 skalar rätt bra just för att det saknar TnL vilket inte direkt är en fördel så man blir CPU bunden i nyare spel då TnL får köras i mjukvara istället.
Äldre spel använder ju inte den tekniken och då la spelen inte lika mycket fokus på processorn.

Men C3 systemet jag byggde presterar ändå mycket bättre än min första dator med Pentium 166Mhz och Voodoo2 år 1998 som gav runt 26-27fps i quake 2 time demo som bäst, C3 burken har visserligen mycket optimeringar till Q2 men jag kan lätt får 3-4x högre fps nu med original Q2.

Så jämfört med vad jag hade år 1998 så är denna sjukt snabb men samtidigt levererar den ganska exakt 1998 high end prestanda typ P2 450Mhz med Voodoo 2 och just den balansen gör ju att det är kul att tweaka lite också då man vet att det finns nog med prestanda, gäller bara att få ut den.
@kaput

Ganska säker på att Windows 98 ser den som "Centaur Technology" när man kollad egenskaperna på den här datorn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Centaur_Technology

Jag har letat efter Socket 370 ITX moderkort och dom finns men att hitta ett till salu som inte kostar en njure verkar hopplöst. Annars kunde man ju fått sinnessjukt hög prestanda då vissa av dom stödjer P3 1.4Ghz.

Men en P3 800Mhz eller nåt hade räckt mer än väl för att kunna köra dom sista spelen Voodoo2 SLI pallade med som släpptes 1996-2000.

Problemet hade blivit värmen dock.
Voodoo 2 korten drar max 7.5W var sedan drar moderkortet 19W max + överklockning, men lådan når ändå en 30-35C beroende på hur varmt det är inne.
Kylningen är ju skalenlig så att säga med 2st 60x10mm som utblås, det är ganska spartanskt flöde relativt en midi låda.

Pentium 3 eller Celeron hade definitivt krävt lite mer kylning och skapat mer problem men inget är omöjligt.

Ska försöka köpa lite nya fläktar till denna burken, bland annat byta ut den begagnade fläkten jag har till voodoo2 korten.

Hehe, du är nog lite snål i prestandaangivelsen, skulle säga att en C3 Nehemiah motsvarar en PIII på halva klockfrekvensen ungefär

Mjo, Setmul funkar fint med K6-2/3. Det är även väldigt användbart med vissa Pentium MMX-proppar, i och med att man kan manipulera TR12 med det. Jag har två retroriggar "framme" eller vad man säga, som täcker alla mina behov, en Tualeron 1.4GHz-baserad, som är prestandamonster för DOS/W98 (i princip så snabbt det blir med 440BX inom specs), samt en P233MMX, som är "kompatibilitetsburk". Har dragit ut FSB/multi-jumprarna till switchar på ett av skydden för 5.25"-platserna på den senare. Genom att ändra CPU-frekvens och manipulera testregistrena kan jag köra den i allt mellan motsvarande slö 386 upp till sin egentliga hastighet.

Fast å andra sidan behöver du ju inte låsa dig vid just S370 om du ska köra mITX, i och med att kortet likförbannat inte har någon ISA-port. Har för mig 865-serien är det sista chipsetsen som hade officiellt stöd för W98, dvs du kan fixa ett S775-kort och köra i alla fall tidiga 65nm C2D, som ju är väldigt energieffektiva underklockade, och levererar monstruös prestanda på riktigt

En pryl som skulle göra ditt bygge lite elegantare förresten, det finns vinklade kåpor till DE15-kontakter att köpa. Passthroughkabeln är kopplad som vilken VGA-kabel som helst. Har du en stund över och lite handlag med lödkolven skulle du ju kunna mecka en customkabel i exakt rätt längd med dylika kontakter, så slipper du ha det möget löst uthängande på baksidan. Dessutom brukar passthroughkablarna från den där tiden inte hålla någon superkvalitet, om du slaktar en modern VGA-kabel och bygger din egen får du förmodligen bättre bildkvalitet också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har benchat C3 prollen och jämfört fram och tillbaks, sedan har en annan sweclockare med sin 1Ghz Nehemiah testat den och ja 1/3 sett till flyttals prestanda stämmer rätt bra, heltal är runt duron 600Mhz vid 1133Mhz men gammal spel är mycket mer flyttals beroende än dagens och det märks.

Mina benchmarks placerar den runt P2/P3 450Mhz i Q2 och Q3 vilket gör dessa 2.5x snabbare per Mhz.

C2D är alldeles för nytt för att jag skulle vilja köra Windows 98 på den.
Polarens grabb har min C2D maskin som som speldator fortfarande med Windows 7.
Aldrig varit ett fan av socket 775, omodern och tråkig plattform från dag ett jämfört med AMD's dito.

Har övervägt Pentium M ITX moderkort med men även dom är tekniskt sett för nya och då får man klocka ner tycker jag.

En Pentium M 1.4Ghz är ganska exakt lika snabb som en P4 Northwood 2.8Ghz, vet har testat.
Lite för mycket pulver tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Ett "ghetto" tips gällande sli-kabeln, den är väldigt enkel att göra själv av en gammal floppydisk kabel, och det är väldigt lätt att försiktigt plocka lös en kontakt, och sen vända fyra trådar tror jag det är? och göra den i den längd som du vill ha, bägge du fick av mig var hemgjorda, men jag tror jag gjorde dom i "original-längd".

http://www.vogonswiki.com/index.php/How_to_make_a_Voodoo_2_SL...

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Ett "ghetto" tips gällande sli-kabeln, den är väldigt enkel att göra själv av en gammal floppydisk kabel, och det är väldigt lätt att försiktigt plocka lös en kontakt, och sen vända fyra trådar tror jag det är? och göra den i den längd som du vill ha, bägge du fick av mig var hemgjorda, men jag tror jag gjorde dom i "original-längd".

http://www.vogonswiki.com/index.php/How_to_make_a_Voodoo_2_SL...

Har funderat på om det finns att köpa eller om någon kan designa och få en PCB tillverkade sedan löda dit kontakterna. Kompakt och håller ihop korten, i mitt fall så hade det underlättat otroligt. Både snyggt och funktionellt.

Helt enkelt en modern PCB baserad SLI brygga.

Permalänk
Avstängd

@pa1983: Det finns ett voodoo2 färdigt SLI kort, hittar inte länk till bilder, alltså 2 voodoo 2 kort som du köpte färdigt, typ ditt pcie grafikkort tar upp 2 platser, det gjorde det här monstret redan på den tiden

Jag har glömt tillverkaren, men hittade bilder på någon av den italienska sidans "special" gubbars sida, för hundra år sen....

Det hade redan lödda kontakter mellan korten, och första gången, tror jag, som ett grafikkort hade en "plåt" som tog upp 2 platser, och dom 2 korten satt naturligtvis perfekt för 2 pci platser.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd

Kan ha varit Obsidian, eller wicked3d som gjorde "kortet", tror att det är väldigt sällsynt också

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Jo känner till dessa kort. Men den lösningen blir nog lite väl dyr sedan vill jag minnas att jag läste att dom hade en 33Mhz PCI brygga integrerat, faktum är att Voodoo 2 klarar 66mhz PCI specifikationerna så dom korten vad jag läst strulade ofta om PCI bussen gick utanför 33Mhz, då FSB överklockning var vanligt så var det ett problem.

Permalänk
Medlem

Jag har nog ett Obsidian2 X-24 kort liggandes nånstans

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag har nog ett Obsidian2 X-24 kort liggandes nånstans

Sitter en PCI brygga på det såg jag.

Ett sådant hade nog löst problemet i min P3 rigg då jag inte har plats för 2st voodoo2.

Permalänk
Medlem

Jag hittade kortet.. och medusakabeln!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Permalänk
Entusiast

@Fenix: mmmmhmmmm Dräggel. Dräggel. Vill ha