Skadeståndsskyldig sanering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det jag skrev var en kommentar på en post som mer eller mindre skrev att hjälper du en annan person och det sedan händer en olycka så får den som stod för hjälpen stå för de kostnaderna vilket så klart är helt fel.

Jag förstår verkligen hur du menar, men man försätter sig själv och sin egendom i risk när man hjälper någon på det sättet. Jag tror inte att man kan räkna med att få ersättning - vilket TS post är ett bevis för. Personen kanske inte ens kan betala och bilen kan i värsta fall bli skrot. Om man inte vill ta den risken finns det andra sätt att hjälpa - vilket är värt att poängtera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag förstår verkligen hur du menar, men man försätter sig själv och sin egendom i risk när man hjälper någon på det sättet. Jag tror inte att man kan räkna med att få ersättning - vilket TS post är ett bevis för. Personen kanske inte ens kan betala och bilen kan i värsta fall bli skrot. Om man inte vill ta den risken finns det andra sätt att hjälpa - vilket är värt att poängtera.

Aha då förstod du mig men jag inte dig
Fast läser man tråden verkar det dock som man inte behöver stå som ansvarig om någon annan orsakat denna typ av olycka/skada.
Sedan kan man absolut göra olika typ av hjälpinsatser och det är bra att man gör något. Att ringa polisen kanske inte i detta fallet hade varit min första tanke. Men det beror lite på hur situationen verkligen var vid tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Aha då förstod du mig men jag inte dig
Fast läser man tråden verkar det dock som man inte behöver stå som ansvarig om någon annan orsakat denna typ av olycka/skada.
Sedan kan man absolut göra olika typ av hjälpinsatser och det är bra att man gör något. Att ringa polisen kanske inte i detta fallet hade varit min första tanke. Men det beror lite på hur situationen verkligen var vid tillfället.

Jo polisen har väl fylleceller just för att överberusade inte ska skada andra eller sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

En bekant som körde taxi när han var i livet berättade att han brukade fodra sätena med inkontinens skydd för långvårdens rullstolar när han körde alkisar... De brukar i princip alltid kissa ned säterna, skita på sig, osv så det vara bara att lägga allt i en säck sedan samt om det läckt tvätta överdragsklädseln i maskin, han brukade ge dem påsar, men om spya runnit ut utanför då tog det ibland mer än en halvtimma-timma att ta ur inredning och skura rent sade han...

Så de har nog bättre rutiner i en taxibil antar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Triton242:

Man kan ringa 11414. Jag jobbade "ute i samhället" några år och det hände att man påträffade berusade eller påtända människor som inte kunde ta hand om sig själva. Var bara jobbigt att polisen ibland kunde dröja fast det rörde sig om en person som låg i snödriva typ. En del tycker kanske att det är jobbigt att behöva se till så att någon hamnar i fyllecell, men det kan ju också bli en "ögonöppnare" för denne någon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Hellre det än att jag fryser ihjäl i en snödriva eller vinglar ut i trafiken för att man rökt på för mycket eller tagit dendär sista groggen man inte borde...

(har inte vart det på stan på många herrans år nu, men...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

En bekant råkade spy ner min bil, med kemtvätt av matta samt baksäte slutade kalaset på 3000:- hos en rekondfirma i stockholm

OBS! tygklädsel, är det skin lär det kunna bli billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jo polisen har väl fylleceller just för att överberusade inte ska skada andra eller sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt det finns oftast flera alternativ beroende på situation.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DalleH:

*händelseförlopp
Min flickvän blev lite väl full i helgen och hade väldiga svårigheter att hand om sig själv. Enligt vad vad hon kommer ihåg så vandrande hon omkring i stan efter att ha blivit utslängd från krogen och visste inte alls var hon var eller vart hon var på väg. Hon kunde knappt stå på benen och hade därför ramlat och slagit sig ett par gånger.

Det slutar med att en för henne okänd kvinna erbjuder sig att sktjussa henne hem varav hon blir dålig och spyr i hennes bil. Dagen efter så har kvinnan som sktjussade hem henne fått tag på hennes mobilnummer samt skickat ett sms med krav om framtida betalning för sanering av bilen vilken hon skulle lämna in på tvätt idag måndag.

Min flickvän svarade och sa att hon är villig att hjälpa till med betalning så länge det är en skälig summa, vi föreslog 1000-1500kr och frågade om det finns möjlighet till att hon betalar henne i slutet av månaden. Hon har inte fått några alls svar på detta än.

*Dilemma: Om hon nu hör av sig i efterhand och av någon anledning har valt en deluxe sanering och kräver ersättning på en orimlig summa, har hon då något lagstöd till att kräva betalning? Hon måste ha förstått att det fanns en ganska stor risk att en jättefull person skulle kunna börja spy i bilen och min flickvän var ju aldrig i skick till att tacka nej till sktjuss. Förstår att den moraliska aspekten är att hon var snäll och att hon förtjänar ersättning men samtidigt så ska det ju gå rätt till? Har kollat runt på nätet kring om hon skulle ha något case civilrättsligt men svårt att få någon riktig uppfattning.

Obs: Vet att detta nog är i fel forumkategori men visste inte vart den skulle läggas så flytta den gärna om det är ett problem.

Som jag ser det finns inga skyldigheter från din flickväns sida.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@DalleH:
Tjenare.
Kör taxi och personligen börjar jag inte sanera för mindre än 1500Kr skattade pengar, om någon skulle spy i min bil.

Har en kollega som sanerade i 5 timmar då kunden försökte spy ut genom rutan, dvs det rann ner mellan dörr å dörrsida, under stolen och under golvmattan.

Beroende på hur mycket och vars det farit så kan det bli halvdyrt.

Och ni som tycker att kvinnan som plockade upp tjejen kan skylla sig själv...
Hoppas ni hamnar i en situation där ni själv behöver hjälp och alla andra runt omkring går/kör förbi utan att hjälpa till!

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

När en företagare gör något som inte b blir bra så har de rätt att själva rätta till det innan någon annan part får jobbet. Så din flickvän ska då ha möjlighet att rengöra innan alternativet att använda en städfirma blandas in. De som inte bryr sig om det brukar kunna åka på att betala allt själva.
Om inte flickvännen kan själv kan hon ha någon bekant som kan göra jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

När en företagare gör något som inte b blir bra så har de rätt att själva rätta till det innan någon annan part får jobbet. Så din flickvän ska då ha möjlighet att rengöra innan alternativet att använda en städfirma blandas in. De som inte bryr sig om det brukar kunna åka på att betala allt själva.
Om inte flickvännen kan själv kan hon ha någon bekant som kan göra jobbet.

Ja, de har rätt att göra om sitt arbete eller reparera varan de sålt.
Däremot har de inte rätt att utföra arbeten som ligger utanför sin verksamhets ramar, bara för att de är skyldiga till en uppkommen skada. Alltså, en budfirma har inte rätt att bygga om din entré om de råkat krascha in i den! Du har rätt att få detta utfört av en professionell hantverkare.

På samma sätt så behöver du alltså inte tillåta vilken person som helst att gå lös på din bilinredning med diverse olika kemikalier (som denne alltså kanske inte har någon som helst erfarenhet av). Användning av fel kemikalier på fel sätt kan förstöra hela inredningen och leda till ännu större kostnader för sanering än det ursprungliga.

Dessutom så ges den rätt jag nämner på första raden av KonsumenKöpLagen, som reglerar köp mellan privatperson och näringsidkare. Denna lag går under inga som helst omständigheter att mellan två privatpersoner.