(Hjälp en student) Högtalarsystem/Soundbar?

Permalänk

(Hjälp en student) Högtalarsystem/Soundbar?

Hejsan i höstmörkret!

Jag har sedan länge varit sugen på att införskaffa ett hyfsat fint ljudsystem till min studentlägenhet, då jag likt många andra älskar musik och vill kunna maxa lyssnarupplevelsen. Jag vill även kunna använda systemet till min TV, då högtalarna som är inbyggda i TV:n givetvis ger ett mycket "platt" ljud. Då jag ser detta som en långtidsinvestering är jag villig att lägga ~7000 kr(går möjligtvis att klämma fram en ytterligare tusenlapp) på en lösning som kan följa med länge och ge ett härligt ljud. Jag var först inne på soundbar-lösningen, och var väldigt inne på att köpa Bose soundtouch 300- som passade bra prismässigt, men efter mycket funderande blev jag osäker på detta då basåtergivningen med enbart "limpan" kanske inte blir den bästa- Bose vill givetvis att man spenderar 7000 riksdaler till på deras fräscha AcoustiMass sub- något som min CSN fyllda plånka inte tillåter. Någon med erfarenhet av SoundTouch 300 som kan uttala sig om basåtergivningen? Skulle det vara möjligt att ansluta en subwoofer från en annan tillverkare, eller är AcoustiMass den enda kompatibla lösningen? Om ni rekommenderar en annan lösning än soundbar, som kanske är mer värd stålarna, är jag otroligt tacksam för feedback! Har kolllat runt lite på högtalarsystem i samma prisklass som soundbaren men det är svårt att få en god överblick...

Tack på förhand!

Er enda snigel

Permalänk
Medlem

Använder själv logitech z906 systemet...köpte det till datorn men tycke det var såpass bra att det blev kopplat till tvn..nu är jag inte audiofil men det funkar hur bra som helst för mig.sen att jag köpte det på 40% rabatt från logitech gjorde ju inte ont heller.

Permalänk
Medlem

Du kan få riktigt bra ljud för 7k begagnat.
Jag gav 6k för en Denon förstärkare med Dali Concept 6 högtalare + center och SW för massa år sen och de fyller upp mitt vardagsrum rätt bra (som gissningsvis är större än din lägenhet).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snigelnmjau:

Hejsan i höstmörkret!

Jag har sedan länge varit sugen på att införskaffa ett hyfsat fint ljudsystem till min studentlägenhet, då jag likt många andra älskar musik och vill kunna maxa lyssnarupplevelsen. Jag vill även kunna använda systemet till min TV, då högtalarna som är inbyggda i TV:n givetvis ger ett mycket "platt" ljud. Då jag ser detta som en långtidsinvestering är jag villig att lägga ~7000 kr(går möjligtvis att klämma fram en ytterligare tusenlapp) på en lösning som kan följa med länge och ge ett härligt ljud. Jag var först inne på soundbar-lösningen, och var väldigt inne på att köpa Bose soundtouch 300- som passade bra prismässigt, men efter mycket funderande blev jag osäker på detta då basåtergivningen med enbart "limpan" kanske inte blir den bästa- Bose vill givetvis att man spenderar 7000 riksdaler till på deras fräscha AcoustiMass sub- något som min CSN fyllda plånka inte tillåter. Någon med erfarenhet av SoundTouch 300 som kan uttala sig om basåtergivningen? Skulle det vara möjligt att ansluta en subwoofer från en annan tillverkare, eller är AcoustiMass den enda kompatibla lösningen? Om ni rekommenderar en annan lösning än soundbar, som kanske är mer värd stålarna, är jag otroligt tacksam för feedback! Har kolllat runt lite på högtalarsystem i samma prisklass som soundbaren men det är svårt att få en god överblick...

Tack på förhand!

Er enda snigel

Hej! Om du är ute efter bra ljud så är nog inte en soundbar rätt lösning tyvärr. Jag ser det som en nödlösning när det gäller ljud. Satsa på ett 2.1 system i stället eller leta nåt begagnat i stället. Vet ju inte vart du bör men det brukar dyka upp hyfsade prylar på blocket & framförallt i stostadsområdena.
Mvh Anders

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Medlem

Rätt nära till Black Friday, borde gå att få loss Audio Pro T14 för 1990:- då, samt tillhörande Sub för liknande peng. Även deras pelare T20 brukar vara rätt bra nedsatta. (Elgiganten)

Aktiva och flexibla in/utgångar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag kör heos by denon (soundbar) här hemma med tillhörande trådlös sub. Gick från ”klassiska” setupen med receiver med 5.1 surround och upplever faktiskt likvärdigt om inte bättre ljud. Framförallt vid filmtittande. Synkar dessutom riktigt bra med Spotify och är väldigt problemfri. Ska du ett steg upp så är det Sonos motsvarighet men där ligger bara limpan på 7k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk

Tack alla för den snabba feedbacken! Jag har spanat in dessa: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...
de verkar vara perfekta för mitt behov, och då min lägenhet inte är jättestor tror jag inte att jag behöver komplettera med någon sub. Dock behöver jag även en förstärkare(gärna en minimalistisk sådan), och tror att en Denon passar bäst för dessa(?) har inte superkoll på förstärkare, någon som har ett tips på en prisvärd sådan som passar bra för dessa högtalare? Typ något i denna stil: https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/denon-pma-720ae... ?

Permalänk
Medlem

@snigelnmjau: Den förstärkaren blir svår att koppla till TVn. Förstärkaren i kittet jag länkade integreras lätt med TV och har bluetooth. Ger mer för pengarna imo, även om du inte utnyttjar surroundet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

@Rydisen: Dock har den förstärkaren dålig support för trådlös musikuppspelning osv... samt om jag kör på zensor-högtalarna känns det onödigt att köpa en hemmabioförstärkare! Denna känns väl lämpad: https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/denon-c... då den har optisk ljudingång som jag kan koppla till tv:n=) vad tros om den?

Permalänk
Medlem

@snigelnmjau: Du kan koppla den till TVn, men det blir en extra fjärrkontroll för att styra volym och på&av. Hemmabioreceivrar sköter sig automagiskt i princip. Sätts igång när TVn går igång, höjer och sänker kan du göra med TVns fjärr etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på något liknande, funderar på en yamaha wxa 50 parad med ett par monitor audio bronze 2 eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Du får mer för pengarna med begagnat. Inte den senaste tekniken men det behövs sällan. Ta en titt på www.rehifi.se om du vill ha lite trygghet till ett högre pris men slipper blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Själv slog jag till på en Sony HT NT5 förra black Friday. Den kan jag rekommendera. Gav ett rejält lyft till ljudbilden jämfört med TVns inbyggda skräphögtalare. Fungerar fint med att koppla mot Ipad eller telefoner för Spotify streaming också. Dyker upp direkt i Spotify som en enhet att spela upp på.

https://www.cnet.com/products/sony-ht-nt5/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Så du rekommenderar NT5 ? För jag hade svårt att bestämma mig om vilken jag skulle köpa
av dessa två.

https://www.komplett.se/compare?id=875651&id=916186

Någon annan som har någon bra idé ?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av znoopy:

@Xyborg: Så du rekommenderar NT5 ? För jag hade svårt att bestämma mig om vilken jag skulle köpa
av dessa två.

https://www.komplett.se/compare?id=875651&id=916186

Någon annan som har någon bra idé ?

Jag är ju ingen audiofil. Men jag är ganska kinkig i alla fall - och jag tycker helt klart att NT5an är en duglig lösning om man inte vill ha ett helt system från klipsch eller liknande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om du gillar musik skulle jag inte satsa på en soundbar utan ett stereosystem. Jag skulle rekommendera att köpa en liten klass D-förstärkare och satsa den största delen av budgeten på högtalare. Vad gillar du för musik?