Permalänk
Medlem

Bättre uppkoppling på arbetsplats

Hej

Blev It-ansvarig på min arbetsplats och det första jag har på agendan är att förbättra uppkopplingen.

I nuläget används ”en” ålderdomlig router som täcker några få rum. Vad skulle ni rekommendera för förstärkare? Är det bättre att köpa routrar som boostar signalen eller är eluttags förstärkarna något jag ska köra på?

Permalänk
Medlem

Du borde stänga av Wifi i routern och köpa ett antal AP accesspunkter istället, finns många ifrån t ex Ubiquiti för rimlig peng som kan samverka.. Kabel behöver dras till respektive plats... Men börja med en bra så blir det garanterat bättre än nu.. Fungerar kopplingen bra via kabel? Alltså uppkopplingen till Internet?

När man säger "uppkoppling" brukar man prata om WAN (Internet) och inte Wi-Fi lokalt.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

är ni många som ska dela på uppkopplingen kanse det är relevant att börja organisera upp det hela med accepsspunkter som @Maxizor nämnde och kanske kablar till alla rum? så ni kan koppla upp alal stationära enheter fysiskt och sen bara köra det som är absolut nödvädnigt att det är trådlöst trådlöst?

men Ubiquiti är bra, lätt att installera med!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

1. köp en edgerouter 5 POE
2. Köp 2 unifi AP AC LR

konfa upp routern, dra en kabel till varje AP från router, slå på POE på router.

Installera unifi controller på en dator, adopta och ställ in WIFI.

För lite mer funktionalitet köp en cloud key, då kan ni komma åt controllern via internet (unifi.ubnt.com) och det är lättare att ha koll på drift status och uppdatering av firmware för enheter. Kan sen uttökas med fler accesspunkter.

Kostar en del, 1800 för router, 1200 för accesspunkterna, en tusing till för cloudkey. Allt inkl moms.

router: https://www.dustin.se/product/5010754017/edgerouter-poe
Accesspunkt: https://www.dustin.se/product/5010889481/unifi-ap-ac-long-ran...
Cloud key: https://www.dustin.se/product/5010897990/unifi-cloud-key

Du kan köpa en USG, men jag rekomenderar det inte.

Permalänk
Medlem

Innan vi fortsätter med alla våra råd, hur många är ni/vilket behov finns? Finns det någon satt budget? Räcker det med Wi-Fi eller ska det vara trådat för datorer och wifi endast till anställdas lurar? Vad använder ni internet till?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för alla förslag, ursäkta att jag har varit så seg på att svara och förklara bättre hur situationen ligger till

Då använde jag fel ordval när jag valde uppkoppling, det är då Wifi-lokalt som jag ska förstärka.

Vi är 9 pers i lokalen, två våningshus, runt 250 kvadratmeter.

Trådlöst räcker då vi inte använder några stationära förutom i arbetsrum. (Jobbar inom barnomsorg)

Just nu ska vi börja arbeta med plattor i verksamheten och det lokala nätverket (rätta mig och jag använder fel ordval här också) räcker ungefär till arbetsrummet och ett rum till (inte tillräckligt) det är till olika appar, program, mejl, som internet kommer användas till.

Finns det bra fungerande AP's som man kan koppla in trådlöst (gammalt hus svårt att dra sladdar)

Tack Igen för alla svar

Permalänk

Kör antingen ett mesh system, typ Asus Lyra (Du kan montera de på väggar o i taket), eller Ubiquitis Unifi system, deras Edgerouter är väldigt bra o köra ihop med dessa.
Dra kablar snyggt, blir lättare o se om något blir fel, och även mycket snyggare. Unifi kan du också montera i tak o väggar. Fördelen med Unifi är också att den drivs via PoE.
Behövs trådade punkter rekomenderar jag o köra Edgeroutern + gigabitswitchar på de ställen där de behövs.
Köp även en nätverkstestare innan du monterar ihop alla kablar.

Permalänk
Skrivet av Erisplay:

Hej,

Tack för alla förslag, ursäkta att jag har varit så seg på att svara och förklara bättre hur situationen ligger till

Då använde jag fel ordval när jag valde uppkoppling, det är då Wifi-lokalt som jag ska förstärka.

Vi är 9 pers i lokalen, två våningshus, runt 250 kvadratmeter.

Trådlöst räcker då vi inte använder några stationära förutom i arbetsrum. (Jobbar inom barnomsorg)

Just nu ska vi börja arbeta med plattor i verksamheten och det lokala nätverket (rätta mig och jag använder fel ordval här också) räcker ungefär till arbetsrummet och ett rum till (inte tillräckligt) det är till olika appar, program, mejl, som internet kommer användas till.

Finns det bra fungerande AP's som man kan koppla in trådlöst (gammalt hus svårt att dra sladdar)

Tack Igen för alla svar

Acesspunkter kan ej (Till min vetenskap) ej kopplas ihop utan kablar. Du tänker på Repeater vilket du bör undvika då det försämrar hastigheten rejält och funkar väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Hej, vill bara säga det nedan är absolut ingen kritik mot dig eller det du försöker åstadkomma utan endast ett påpekande på liknande jobb som jag personligen stöter på lite för ofta, därmed vill jag påpeka att det e viktigt göra det rätt från början.

Först och främst med det du sa ovan "Med tanke på det du sa ovan med boosta signal och eluttags förstärkare så"
Så kan jag bara säga vi som jobbar i den här branschen gör jobb dagligen på företag och hos privatpersoner är allergiska mot sådana saker och hemmafixare som jobbar på de viset, det är ofta sådana man får komma ut efter som gjort på de viset och de aldrig fungerar och får säga till dom slänga utrustningen dom köpt in för att det är inget bygga vidare på om gör om gör rätt.

Sen är det också så att man har som grundregel du kan aldrig bygga upp ett nät med accesspunkter som ska skicka ut ett wifi utan att ha det kablat i en ände så nej det du påstår går inte, dvs du kan inte förstärka ett wifi trådlöst.

Det går alltid att dra kablar men det gäller att man e hantverkare och ser möjligheterna och inte bara svårigheterna och vet hur man kan dra för att det ska fungera var man kan dra vad det finns för möjlighet dvs vara lite av en problemlösare tänka utanför boxen och veta vad för befintliga rör och kabel dragnings möjligheter det finns i byggnaden.

Först och främst ska det vara rätt enheter för att åstadkomma det du vill sen ska man ha kompetensen att konfigurera dom enheterna på det sättet som fungerar bäst för det man vill åstadkomma och sen ska man också ha lite allmän koll över nätverk och uppbyggnaden ser ut.

Som ovanstående sagt satsa på ubiquiti dom har bra produkter men sen var accesspunkterna ska placeras för optimal täckning för att slippa köpa för många eller för få accesspunkter och möjligheten till kabeldragning, det är då man tar in någon direkt som gör sådana jobb dagligen för det är billigare i längden ta in någon som utför jobbet snabbt och effektivt och vet hur de ska konfigureras optimalt för att fungera än att göra det själv och kanske fastna eller utföra ett jobb som vissa av oss kanske skulle kalla ej fackmannamässigt utfört.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Återigen tack för svaren

Jag förstår hur du menar, frågar för att jag inte har den kunskapen, förstår att om man jobbar med sånthär eller är riktigt kunnig blir lite less på alla ”hemmafixare”

Men då vet jag vad för saker vi bör köpa in, sen får vi ta in ett några som fixar kabel/installation

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har de här arbetsrummen utplacerade på olika ställen så antar jag att där finns kabel till dessa. Alternativet är att placera accesspunkterna där. Det blir då en budget-lösning där man slipper dra ny kabel. Det bäst är att dra kabel och sätta nätverksuttag i taket där man ser placeringen av accesspunkt som optimal.