Permalänk
Medlem

Dreamhack frågor

Hej!

Hoppas nån kan sprida lite ljus. Min ena son *10år* tjötar om att vilja åka på dreamhack.
Jag tillhör ju lite den äldre skaran och min erfarenhet är mest källarlan och i nån lägenhet för många år sedan.
Vi spelar en del ihop han o jag. Främst pubg. Hur funkar det om jag vill överaska han med dreamhack. Bör jag boka hotell? Är jag för gammal för o va med *42år*? Är den min son för ung?
Hur ser man till att datorerna inte blir stulna? Kan man ha med egen stol? Pinstol för min rygg lär resultera i sjukskrivning. Borde ju inte vara den enda farsan som tar sonen på dreamhack.. Eller?
Gärna tips på saker jag bör tänka på. Vet väldigt lite om just dreamhack och den typen av lan.
10 åringen vet jag vill tävla i pubg. Om det nu går. Han e rätt duktigt o serverar kycklingmiddag minst en gång om dan.
Har även en 15åring som jag kanske får med. Men han e mer för WoW/Rust/Overwatch men verkar inte tycka det e lika kul o spela med farsan.

Permalänk
Medlem

Ingen är väl för gammal för att ha kul Om du är med honom är det nog perfekt för er båda. Där e folk i väldigt blandade åldrar, det är ju ändå världens största datorfestival!

Permalänk
Medlem

Var på dagsbesök med min son i somras (jag är 41, han 11) . Han blev peppad och vill tillbaka i sommar och ta med sig en kompis eller två. Min plan är att boka boende och ta två nätter, se till att ungarna kommer i säng på nätterna och släpa datorer fram och tillbaka
Själv tänkte jag boka datorplats på 20+ vip rummet, mörkt, gratis kaffe, lugnt....
Dator/skärm kanske går att låsa fast eller släpa till hotellet. 20+ rummet borde vara ok att lämna kvar för dit var det begränsat flöde med folk. Stol borde man kunna kedja fast kanske
Klart du inte är för gammal!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Du är absolut inte för gammal, sedan beror det på hur du har växt upp ungen. Då han får spela skjutspel så antar jag du tillåter honom se på saker som inte är gjort för de yngre. Om jag vore du skulle jag tagit med mig en stol ifall du har problem med ryggen då plaststolarna som finns där är ej så sköna. Stöld försiggår ganska friskt runt dreamhack, speciellt tangentbord möss osv. Sedan hade jag bokat hotell då man knappt får någon sömn i sovsalarna eller vid datorn.

Hoppas det svarar på dina frågor!

Permalänk

@Emgard:

Hej!

Jag har varit på Dreamhack 5 gånger nu.. 2005, 2007, 2009, 2012 och 2015... Det var jättekul upplevelse där. Jag ha sett många barn med föräldrar där. Så nej, det ha inget betydelse för ålder.. ha sett en äldre syns som var runt 50-60 år gammal. Kanske jag överdriver men det fanns många äldre där. Din son är 10 år gammal.. kanske lite för ung. Men men jag ha inte själv barn så jag vet inte hur det är. Hotell är nog rekommenderas för din son eftersom han är ung så han behöver sömn. Inte skönt att sova vid bord.. Jag fattar inte att jag gjorde det. Min rygg pajas efteråt 05, 07, 09, 12 tog jag inte med stolen.. 15 tog jag med stolen, det var bäst jag gjorde. Jävla skönt att sitta på min egen stol. Dom ha plast stol som är inte skön att sitta vid dator på flera timmar.

Gäller på dator som blir stulen händer väldig sällan.. kanske bara små saker typ mobil, plånboken, mus, tangentbord och headset. Till och med läsk, snus och cigg. Tips använda buntband och fäst fast på alla kablar så du inte blir av med dem. Jag ha ingen aning om det ha hänt att stationär eller skärm bli stöld. Säkert någon här på SweC kan svara.

Tips, dricka mycket vatten och äta riktig mat. Där finns massor goda mat, speciellt Belgisk våfflor Men där finns annat vanlig mat, finns även buffe. Det finns Willys nära DH.. kanske 10-15 minuter att gå.

Sitta gärna på annat hallen som är mer lugn t.ex Hall C, där finns inte mycket höga musik och lasershow. Hall D är mycket hög musik och jävla störd lasershow om man sitta mittemot scen. Det är så obehagligt.

Jag tror det var allt Hoppas du får flera bra tips av andra som är säker mer erfarenhet...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Arbetar inom hotellbranschen, är nog rätt kört med hotellrum just nu tyvärr,
kan komma upp lite rum från dag till dag, 1900kr + / natt för ett dubbelrum.

Permalänk
Medlem

2001 däromkring var vi där som sena tonåringar, var mycket folk i 30-40 års åldern och alla kom överens och vi hade mycket kult rent socialt, pratade om vår hobby, bytte ideer mm.

Var där 2007-2009 eller nåt sånt, mest kids och esport, en fick sin skärm sönderslagen, två kids slogs framför mig med nävarna över reklam medans väktarna tittade på så jag fick vara barnvakt kändes det som, var ofta 3-4 polisbilar där hela tiden, var nog en och annan anmälan för skadegörelse.

I mitt tycke är det ett dagis där föräldrarna släpper sina knappt blivna tonårsbarn för att lana esport obevakade, asocialt och ända gången dom yttrar sig är i ilska.

Tyvärr är DH extremt överreklamerat om man vill ha "kul" på lan, vill man utöva esport så kan man göra det hemma kände jag för det var ungefär på den nivån av interaktion och esport verkar vara fokuset numera så är andra aspekter av lan intresant så passar inte DH anser jag.

Men ska du gå så gå med sin son, det behövs definitivt lite mer moget folk där i 30+ års ålder för att ballansera det hela.

Vill du ha ett mer socialt och fredligt lan så gör som våra päron gjorde, erbjud lokal och ordna med skjuts av datorer och sätt upp ett eget lan i ett garage, stuga eller liknande, billigare och roligare och kompisarna blir bättre kompisar.

I min mening fokuserar moderna lan som DH mest på esport där vinna är allt, reklam från företag och tävlingar som inte direkt gynnar gemenskapen bland deltagarna, ett enda stor jippo helt enkelt.

Sovplatser lär du inte hitta heller, sovsalarna är alltid fullknökade så ja har du råd med hottell så skaffa det.

Köp lås och låst fast datorerna det gjorde vi, då får dom anstränga sig lite för saker försvann där sist jag var där, var inte ett problem så mycket förr men dagens lan liknar inte lan för 15-20 år sedan, nu är det kommersiellt vinst jippo och nöjet blir där efter också när folks nöje kommer efter vinst.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba o bra svar.
Väktes en ny fråga dock
Givetvis hade jag favoriserat riktig mat. Men om ni går iväg packar ni med er mus/tangentbord o sånt varje gång.
Om ni så bara ska ta ett varv?
Lite trist att det e sånt *svinn* isf.
Men man kanske skulle köpa lite billigare gamingprylar som inte svider så hårt o bli av med. Men o andra sidan lirar man ju sämre då. Inbillar jag mig
Lutar väl åt ett dagpass denna gång då. Är kanske för sent ute i o hitta något Hotell.
Åter igen Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

@Emgard:

Jag var på dreamhack winter 2015 och då satt en far med hans son (kanske 40-50 år, respektive 10-12 år). Dom var jätte trevliga och vi spelade tsm med dom (vi var ett gäng killar på 20-25 år). Den lilla ungen var skit bra CS:GO, det var sjukt frustrerande. (lite off topic I know)

Dom tog in på hotell och tog med sig värdesaker, headset, mus och tangentbord. Datorn stod kvar, vi höll koll på den. Vi sov på stolarna

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emgard:

Tack för alla snabba o bra svar.
Väktes en ny fråga dock
Givetvis hade jag favoriserat riktig mat. Men om ni går iväg packar ni med er mus/tangentbord o sånt varje gång.
Om ni så bara ska ta ett varv?
Lite trist att det e sånt *svinn* isf.
Men man kanske skulle köpa lite billigare gamingprylar som inte svider så hårt o bli av med. Men o andra sidan lirar man ju sämre då. Inbillar jag mig
Lutar väl åt ett dagpass denna gång då. Är kanske för sent ute i o hitta något Hotell.
Åter igen Tack för alla svar

Det finns "riktig mat" att köpa i Cafeterian. Har inte ätit där själv men det är mer ordentlig mat typ köttbullar o.s.v. om jag inte missminner mig.

Angående tangentbord/mus så brukar man gömma in den bakom skärmen / in någonstans bakom datorn (om du har den på bordet) o.s.v. så att de är väldigt svåråtkomliga. Det är inte omöjligt att sno, men det blir väldigt mycket mer jobb för tjuven att gå igenom.. De har mycket större chans att bli sedda om de står och rycker i massa saker bakom ens skärm o.s.v.

Det är när saker ligger framme väldigt synligt och enkelt som folk verkar sno med sig sakerna. Ska tjuven behöva gå in bakom skärmen och krångla så blir det mycket mer risk.

Sen brukar man alltid (i alla fall jag) bli lite små-homies med de runt om en. Varje gång jag varit på DH så har jag blivit vän med de runt om en, och man har hållt utkik åt varandra och så.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Klart ni skall åka!

Jag och min son (48 och 16) åkte till DHW13 första gången, på dagspass, och sedan dess är vi hooked. Vi har med oss hans bästa kompis plus dennes farsa och jag tror garanterat vi har lika roligt om inte roligare än killarna där! Att uppleva e-sport finalerna live är en riktig gåshudsskapare (folk vrålar!) och scenshowerna är det häftigaste jag upplevt. Sedan är det fruktansvärt kul att få testa all hårdvara (som man inte har råd med) i montrarna.

Mina tips:
- Prata med dom som sitter runt er och lär känna dom så kan ni bevaka varandras grejer när ni går och kollar annat/sover. Det brukar dessutom vara kul att spela med bordsgrannarna eftersom det blir ett LAN i LAN:et. Det kommer vara lättare för dig som vuxen att ta första kontakten med grannarna.
- Sitt inte bara och spela. Det finns mängder med kul aktiviteter hela tiden och att sitta och spela är det som är minst unikt för DH.
- Angående stölder så har vi gjort låsbara lådor till våra platser (se länk i signaturen) men de flesta klarar sig på att försvåra/köra laptop/grannsamverkan/gömma. Som någon sade så är det mest lättknyckta småprylar som stjäls även om jag hört att en laptop blivit stulen också.
- Angående mat och boende så kommer vi köra husvagn på Elmia-campingen i år men alla andra år så har vi sovit i sovsalen och omväxlande käkat inne på DH eller åkt med bilen ner på staden och ätit något. Det funkar men hotell hade ju varit nice.
- Stolarna är en pain men ta med dynorna från trädgårdsmöblerna så funkar det. Framförallt så sitt inte för länge, gå runt och kolla allt kul istället!

Jag rekommenderar varmt att ni åker. Vi sitter i C-hallen eftersom det är lugnast där, vi kanske ses?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B