Råd om ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Råd om ny hårddisk

Jag måste nog byta ut en äldre 2 TB Seagate disk. Eftersom det hänt mycket mycket på hårddisksidan tänkte jag be om förslag till ny disk.
Själv tänker jag mig en Wester Digital Black 6TB 7200rpm 128MB disk som på Inet idag kostar 2690 Kr.
Har ni bättre förslag och varför?

Permalänk
Medlem

@CGD: WD black har fått bra feedback. tänkt byta till en black själv snart

Permalänk
Medlem

Att det är en riktigt bra hårddisk går inte att förneka men om det är prestanda du söker är en SSD i kombination med en billigare masslagringsdisk kanske en bättre lösning.

Har du redan en ssd för windows, spel och program så skulle jag personligen rekommendera en WD Red istället och spara några hundralappar. Så du kan köpa en till lite snabbare om du vill ha en disk för backups också.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

8TB 2300kr !!!! -> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2919802
Det är dock SMR och blir lite långsammare när disken nästan är full.

SSD + SMR disk = Snabbt Windows och spel och enormt mycket plats för filmer och dokument till en riktigt bra peng

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Alla mekaniska diskar blir långsammare när de börja bli allt mer fulla - det är färre sektorer nära spindelcentrum än ytterkant, vilket gör att hastigheten kan vara något mer än halverad när den skriver/läser nära centrum i jämförelse när den skriver i ytterkant.

SMR diskar kan bli långsammare av andra orsaker - väldigt spridda skrivningar av småfiler/sektorer på massor av ställen på diskytan - då vill den gärna ha upp till en timmes paus för att sortera upp internt om man har skrivit upp till 30 GB med småfiler på kort tid.

Är det stora mediafiler (och skivan inte kraftigt fragmenterad där den skall skriva sina data) så kan den skriva i princip hur mycket som helst utan att det tar stopp och plötsligt bli väldigt långsam med ca 30 MB/s i skrivhastighet.

(modernare SMD-diskar som Seagates 4 och 5 TB 2.5"-diskar så märks detta allt mindre med smartare hantering - Seagates 8TB Archivedisk var ändå den första av SMD-diskarna som kom ut på marknaden och av mina exemplar bedömt också verkar vara väldigt hållbara diskar)

För hemmabruk och arkiveringslagring av filer är seagates 8TB archive disk alldeles utmärkt och det är inge fel på läshastigheten för att vara mekanisk disk - lite över 200 MB/s vid ytterändan av disken.

alla riktigt stora diskar som lanseras idag är SMR - även HGST 10 och 12 TB diskar.

Permalänk
Medlem

Jag har redan flera hårddiskar varav flera är WD Green 4TB. Det är ju inget direkt fel på dessa men de är märkbart långsammare än den 2TB WD Black som jag också har. Om jag bara vill åt en fil är det ingen märkbar skillnad men det är när jag flyttar filer från den ena hårddisken till den andra som det märks.
Jag har redan två Samsung 840 EVO diskar (eller vad de nu kallas). Den ena 250 GB till Windows och alla program och en på 500 GB till spel. Windows är ju klart snabbare men i spelen märker jag ingen skillnad.
Så med tanke på WD Green så vill jag nu när en disk behöver ersättas få tag i en lite snabbare sak, och WD har jag bara bra erfarenheter av. Men som sagt det var ett tag sedan jag tittade på hårddiskar så det kan ju ha skett förändringar. Så det jag undrar är om WD 6 TB Black är bra eller om det finns bättre?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en WD Balck 6 TB.
Jag har en Fractal Design Define R4 låda och har sju hårddiskar, all olika WD, samt två optiska enheter. Efter det att den nya Black blivit insatt så fortsätter datorn gå lika tyst. Och den nya disken är betydligt snabbare än de äldre WD Green 4 TB.

Permalänk
Medlem

Ska du ha den bara för lagring så är Red ett bättre val tycker jag.