Permalänk
Medlem

Vätskor till kylning

Idag får jag sista komponenten till mitt första bygge någonsin med vattenkylning. Jag har därför försökt mig på att läsa in på ämnet, som är större än man tror. Jag har bl.a. läst Sweclockers guide https://www.sweclockers.com/forum/trad/358844-faq-vattenkylni... men även många inlägg här i Sweclockers forum och på andra håll. Som alltid visar det sig att det finns många uppfattningar om hur man skall/bör göra. Här är min tanke hur jag kommer att göra:

Vatten. Ett av de områden där jag saknar information är vilket vatten man skall använda! Ja, det finns olika slags vatten. Generellt så borde avjoniserat vatten vara bäst, då det inte innehåller några lösta ämnen alls. Avjoniserat vatten är inte samma sak som destillerat eller kokat vatten, där alla lösta ämnen (salter) finns kvar. Det enklaste verkar vara att köpa några liter batterivatten (dvs. avjoniserat vatten) på Biltema eller Q8OK.

Glykol. För att vattnet inte skall korrodera eventuella metaller bör man tillsätta en viss mängd glykol och som är fullt lösligt i vatten. Vad jag sett på engelska Wikipedia så sänker glykol vattnets värmekapacitet även om det både sänker vattnets fryspunkt och ökar vattnets kokpunkt; vi har inte en bilmotor som behöver höjd kokpunkt. Över 25 % glykol kan påverka pvc-plaster, enligt The Dow Chemical Company. 10-25 % glykol verkar rimligt.

Klorhexidin motverkar en biofilm (bakterier, alger och svamp) och löser sig bra i både vatten och glykol enligt Paulus 2012 Microbicides for the Protection of Materials: A Handbook; se sidan 379 via Google. Enligt The European Chemicals Agency ger 0,1-1 mg/L klorhexidin tydlig effekt. Inga tydliga negativa effekter på olika ämnen och anses stabilt enligt sciencelab.com. Finns receptfritt på apoteket för 39 Kr. Skumt att att jag inte sett det omnämnt i det här sammanhanget.

Här en omröstning om hur ni brukar göra.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kör med EKWB's blood red färdiglagat variant. Inte cryo fuel utan den äldre varianten.. Funkar än, funkade i gamla loopen. Min gamla masterkleer slangar blev lite färgade, Tygon slangarna jag kör med nu verkar inte blivit färgade ej heller blocken.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Använder också EKWB's färdigblandade variant, fast Clear. Har lagt i några droppar dye för att få min egna färg. Fungerar klockrent.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört batterivatten + silver (kill coil på engelska).

Permalänk
Medlem

Såg att apotekets klorhexidin innehåller glukonat och ville se effekterna av det. Hittade en artikel till som behandlar natriumglukonat, som faktiskt motverkar korrosion.

Här kommer sammanfattningen av http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010938X080...

Citat:

The effect of sodium gluconate anion (SG) on the corrosion and scale inhibition of ordinary steel in simulated cooling water has been studied using weight loss, polarisation curves, electrochemical impedance spectroscopy (EIS) and scanning electron microscopy (SEM) techniques. SG was studied in concentration from 10−4 M to 10−1 M. Results obtained reveal that SG perform excellently as corrosion and scaling inhibitor for ordinary steel in simulated cooling water. An increase of SG concentration leads to the increase of the corrosion potential towards the positive direction. The inhibition efficiency was a low temperature dependence. The inhibitor mechanism was treated as an adsorption process according to Langmuir adsorption isotherm. The SEM/EDAX data show that was a corrosion and scale inhibitor.

Enligt engelska Wikipedia används glukonat i rengöringsmedel då det binder fria metalljoner i ett kelatkomplex, vilket alltså är positivt här.

Fresenius-Kabi har en broschyr som sammanfattar medicinsk användning, "Klorhexidin desinfektionsmedel – egenskaper och användning". Där beskriver de såväl klorhexidinlösning som klorhexidinsprit:

Citat:

Klorhexidinsprit kan användas för avtorkning av ytor, t.ex. rostfritt, plast, gummi, galon e.t.c. Plexiglas riskerar krackelera om den behandlas med 70%-ig sprit. I speciella fall kan Klorhexidinsprit användas för desinfektion av instrument. Inverkningstid 5 minuter.

Klorhexidin är nog okej, men Klorhexidinsprit är inte okej! Det gäller att hålla isär dessa.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Har du inga husdjur eller barn som kan dricka vattnet om det blir en läcka så är glykol överlägset allt annat. (finns en anledning till att man använder det i bilar) Renaults är gul volvo grön och är osäker men tror att BMW kör med blå

blev det detta blocket ? https://www.aliexpress.com/store/product/BARROW-Water-Cooling...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Jag kör med biltemas batterivatten och biltema röd glykol. Blandar nog lite väl mycket glykol, säkert 30% eller mer men kyler fint och blir inga alger, samt smörjer ju pump etc. Oklart hur mycket det påverkar vattnets kylegenskaper (värmeegenskaper?) men kan ju inte vara nämnvärt vad jag märkt under alla år jag grejat med vattenkylning (är väl 10 år nu ).
Har även en silver coil i reservoaren som en extra säkerhet mot alger.

Upplever att det är svårt att måtta rätt med exempelvis pt nuke (andra mikroorganismdödare). Glykol är giftigt och funkar fint för det ändå.

Känns dumt att krånga till det för mycket med massa superduperultra-rena vatten när det finns ovan alternativ.

Rengöra systemet ska man ändå någon gång ibland (brukar spola det någon gång per år).

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Proffsmobbare

Hur bra något fungerar brukar visa sig först när man plockar isär och rengör loopen. Innan dess är alla loopar perfekta, om du frågar byggaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Jag har alltid kört batterivatten + silver (kill coil på engelska).

Skrivet av Bad Habit:

Jag kör med biltemas batterivatten och biltema röd glykol. Blandar nog lite väl mycket glykol, säkert 30% eller mer men kyler fint och blir inga alger, samt smörjer ju pump etc. Oklart hur mycket det påverkar vattnets kylegenskaper (värmeegenskaper?) men kan ju inte vara nämnvärt vad jag märkt under alla år jag grejat med vattenkylning (är väl 10 år nu ).
Har även en silver coil i reservoaren som en extra säkerhet mot alger.

Upplever att det är svårt att måtta rätt med exempelvis pt nuke (andra mikroorganismdödare). Glykol är giftigt och funkar fint för det ändå.

Känns dumt att krånga till det för mycket med massa superduperultra-rena vatten när det finns ovan alternativ.

Rengöra systemet ska man ändå någon gång ibland (brukar spola det någon gång per år).

Var har ni köpt silverspiralen? Kill coil eller silver coil? Jag har inte lust att leta efter någon koppar-T-sp... äh.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sAAb:

Vatten. Ett av de områden där jag saknar information är vilket vatten man skall använda! Ja, det finns olika slags vatten. Generellt så borde avjoniserat vatten vara bäst, då det inte innehåller några lösta ämnen alls. Avjoniserat vatten är inte samma sak som destillerat eller kokat vatten, där alla lösta ämnen (salter) finns kvar. Det enklaste verkar vara att köpa några liter batterivatten (dvs. avjoniserat vatten) på Biltema eller Q8OK.

Destillering är en av de äldsta metoderna för avsaltning (Desalinering) av vatten.

Destillering finns i olika renhetsgrader men det man kan köpa i butik är generellt sett mycket rent. Destillerat vatten har potential att vara renare än avjoniserat vatten då avjoniserat bara tar bort de ämnen med icke-neutral laddning löst i vatten.

Vid mycket höga krav av renlighet används destillerat vatten över avjoniserat vatten just av denna anledning. (Framställning av mediciner och kemiska analyser).

Så att säga att destillerat vatten innehåller salter är helt fel. Riktigt schysst destillerat vatten är dock på tok för dyrt och omotiverat för vattenkylning.

Batterivatten (avjoniserat) duger fint.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@sAAb:

Ebay tror jag, minns inte riktigt.
Hittar inte i svenska butiker, eller coolerkit heller. Kanske kan be dem ta in dem iofs.
Räkna med att en spiral kostar en hundring eller så men räcker i evigheter.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

@sAAb: Jag kör med vanligt batterivatten blandat med EK:s egna Cryofuel koncentrat ska motverka det onda i vatten loopen och dess ekosystem. Batterivatten är också billigare när vi pratar literkostnad. Du kan hitta destillerat vatten på Apoteket som är rigoröst renat för medicinskt brukt men då kostar varje liter en slant.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@sAAb: Använder enbart batterivatten från OKQ8 vilket har fungerat helt utan anmärkning i min rigg sedan 2011-01-23... and still running. Enda förbehållet är att min dator aldrig har stått i direkt solljus (om det bidragit?).

Utan att faktakolla mina kunskaper så tror jag att du har blandat ihop egenskaperna eller så är det ett grammatisk syftningsfel.
Destillerat vatten har inga föroreningar (salter), det finns däremot "ren" skit i avjoniserat vatten - enkelt uttryckt.

Jag misstänker att det var vanligare förr med korrosionsrisk och igenslammade kretslopp eftersom det blandades vilt med delar och vätskor från olika leverantörer och material med galvaniska korrosion som följd. Idag håller man sig till en leverantör, mycket av estetiska skäl, och väljer kanske modernare material som akryl och andra polymer. Tänk bara på att inte blanda koppar och ren aluminium.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Jag funderar om man kan använda bilglykol för att motverka korrosion, samt att om det blir minusgrader i mitt kontor när man är borta i någon mån skyddar mot frostsprängning och krypläckage, vad säger ni?

(Ibland dyker värmepumpen där så det kan bli frost i rummen längst in när man är bortrest länge (någon gång skulle man ha bergvärme... om man haft mer pengar... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willeykk:

Jag har alltid kört batterivatten + silver (kill coil på engelska).

Går det att använda vanlig silvertråd, typ 925 eller så?
(frågar för att jag redan har hemma).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Går det att använda vanlig silvertråd, typ 925 eller så?
(frågar för att jag redan har hemma).

Skrivet av sAAb:

Var har ni köpt silverspiralen? Kill coil eller silver coil? Jag har inte lust att leta efter någon koppar-T-sp... äh.

Besvarar er båda. Jag köpte ett band med silver i en pyssel/smyckesbutik för många år sen. Sterling var det säkert (925) då det var ganska mjukt. Värt att ha i beaktande är att om man blandar metaller så kan man få andra problem enligt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Destillering är en av de äldsta metoderna för avsaltning (Desalinering) av vatten. Destillering finns i olika renhetsgrader men det man kan köpa i butik är generellt sett mycket rent. Destillerat vatten har potential att vara renare än avjoniserat vatten då avjoniserat bara tar bort de ämnen med icke-neutral laddning löst i vatten. Vid mycket höga krav av renlighet används destillerat vatten över avjoniserat vatten just av denna anledning. (Framställning av mediciner och kemiska analyser). Så att säga att destillerat vatten innehåller salter är helt fel. Riktigt schysst destillerat vatten är dock på tok för dyrt och omotiverat för vattenkylning. Batterivatten (avjoniserat) duger fint.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@sAAb: Använder enbart batterivatten från OKQ8 vilket har fungerat helt utan anmärkning i min rigg sedan 2011-01-23... and still running. Enda förbehållet är att min dator aldrig har stått i direkt solljus (om det bidragit?). Utan att faktakolla mina kunskaper så tror jag att du har blandat ihop egenskaperna eller så är det ett grammatisk syftningsfel. Destillerat vatten har inga föroreningar (salter), det finns däremot "ren" skit i avjoniserat vatten - enkelt uttryckt. Jag misstänker att det var vanligare förr med korrosionsrisk och igenslammade kretslopp eftersom det blandades vilt med delar och vätskor från olika leverantörer och material med galvaniska korrosion som följd. Idag håller man sig till en leverantör, mycket av estetiska skäl, och väljer kanske modernare material som akryl och andra polymer. Tänk bara på att inte blanda koppar och ren aluminium.

@Dr.Mabuse, nja, det var inget grammatiskt fel utan mer förhastat och ogenomtänkt. Det @DavidtheDoom skrev stämmer ju. Och jag glömde bort att tänka (eller komma ihåg) först... Nu dök ett annat minne upp - crudum, purum och purissimum.

Skrivet av willeykk:

Besvarar er båda. Jag köpte ett band med silver i en pyssel/smyckesbutik för många år sen. Sterling var det säkert (925) då det var ganska mjukt. Värt att ha i beaktande är att om man blandar metaller så kan man få andra problem enligt många.

Korrosionsrisken med metaller av olika ädelheter i samma vätska är ju ett riskmoment, men folk verkar ju ha kört med det ganska mycket.

Läste på lite om klorhexidin på FASS (https://www.fass.se/m/produkt/19860314000077/health/tabproduc...) där de skriver: "Lösningen är aseptiskt tillverkad och isoton samt buffrad till ett pH med optimal baktericid e­ffekt". Yes! Buffrat låter tryggt med tanke på glukonaten.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Reverse osmos plus biocid.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

batterivatten + röd glykol ca 20-30 % funkar bra inga alger mm

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Inaktiv

Batterivatten och blå glykol, andelen glykol vet jag inte exakt, jag brukar pytsa i tills jag får en vacker blå nyans bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

batterivatten + röd glykol ca 20-30 % funkar bra inga alger mm

Skrivet av anon999:

Batterivatten och blå glykol, andelen glykol vet jag inte exakt, jag brukar pytsa i tills jag får en vacker blå nyans bara.

Jag kände inte till skillnaden mellan röd och blå glykol.

Läser man på Dow's "Minimum Recommended Glycol Concentration for a Heat Transfer System", https://dowac.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5207/~/ltt... så står det:

Citat:

Many questions have been raised about the recommended minimum glycol concentration of 25-30%, as stated in Dow's product literature. For example, if a system only reqires freeze protection to 20°F (-7°C), and this can be achieved with 18-20% glycol, why should at least 25% be added?

Citat:

There are several reasons for the recommended minimum concentration. The first is corrosion protection. Dow glycol-based heat transfer fluids are designed to work in both heating and cooling systems at a wide range of concentrations. For this to work successfully, the starting fluid must have the right balance of inhibitors in order to maintain proper corrosion protection at various concentrations. The inhibitors are formulated to give optimum performance and fluid lifetime at glycol levels between 25 and 60%. Reducing the glycol concentration below 25% reduces the inhibitor concentration to a level that may not provide adequate corrosion protection for a system.

Citat:

The second reason is stability of the fluid. Both ethylene and propylene glycol break down on exposure to high temperatures. With a higher concentration of fluid, there is also a greater concentration of inhibitor present in the solution. The higher level of inhibitor provides more buffering for any organic acids that may be formed due to glycol degradation.

Citat:

The third reason for using at least 25% glycol in the system concerns the possibility of bacterial growth. With concentrations at or above 20%, both ethylene and propylene glycol inhibit the growth and proliferation of most microbes and fungi. The reduced surface tension in the glycol solution interrupts the cell walls of the bacteria, resulting in an environment that will not support bacterial growth. At very low glycol concentrations, for example below 1%, both ethylene and propylene glycol act as a nutrient for bacteria. At these concentrations, bacteria will biodegrade the glycol causing rapid growth of bacterial contamination. At levels above 1 and below 20%, some bacteria can survive with limited growth, especially at moderate temperatures.

De har till och med ett diagram som visar hur väl bakterier stryker med vid olika koncentrationer:

Det bör alltså vara en fjärdedel glykol, för bakteriernas skull i kylsystem, men inte högre pga plasternas känslighet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag kände inte till skillnaden mellan röd och blå glykol.

Läser man på Dow's "Minimum Recommended Glycol Concentration for a Heat Transfer System", https://dowac.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5207/~/ltt... så står det:
De har till och med ett diagram som visar hur väl bakterier stryker med vid olika koncentrationer:
http://www.dow.com/public_images/pc&t/lttf-effect-glycol-on-microbial-activity.jpg

Det bör alltså vara en fjärdedel glykol, för bakteriernas skull i kylsystem, men inte högre pga plasternas känslighet.

jo glykol för alger/bakterier, men undrar om plastens känslighet verkligen stämmer, alla bilar har ju plast i kylsystemet nu för tiden!!??

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Kört batterivatten från Biltema med silverskruv dom senaste åren i tre datorer och en server, aldrig några avlagringar eller andra problem.
Jag gjorde misstaget dom första månaderna att köra med olika färgade vätskor, helt jäkla värdelöst. (blir sjukt mycket avlagringar)
mycket bättre att köra på färgad slang eller som jag gjorde på mitt senaste bygge, kör en genomskinlig slang som är reagerar på uv samt lite rgb så kan man byta färg när man vill.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Reverse osmos plus biocid.

Oj. Kände inte till metoden, men det är ju självklar när man hör det. Hittade "Reverse Osmosis FAQ", https://www.purewaterproducts.com/articles/reverse-osmosis-fa...

Citat:

But isn't distilled water purer than reverse osmosis water?
Distillers typically remove a few parts per million more of common mineral constituents like sodium. However, distillers don't do a good job with volatile chemicals with a low boiling point. Chloramines, for example, which many cities now use instead of chlorine as a disinfectant, aren't removed well by distillers. Reverse osmosis, with the carbon filters that accompany it, does a very good job with chloramines. Unless volatile chemicals like chlorine are removed by carbon filtration before they enter the distiller, they will be released into the room air or they will end up in the distilled water. But in general, distilled water is very pure, as is reverse osmosis water.

Åter till glykol och bakterier.

Skrivet av zfrigg:

jo glykol för alger/bakterier, men undrar om plastens känslighet verkligen stämmer, alla bilar har ju plast i kylsystemet nu för tiden!!??

Jag nämnde röd och blå glykol tidigare. Tydligen är den röda och blå oftast "etylenglykol", enligt en artikel, "Glykol – så väljer du rätt sort till din bil" i Expressens bilbilaga "Allt om Bilar"; jo, man kan lita på kvällsstidningar i den här typen av ämne. Glykol är ett samlingsnamn för flera olika slags ämnen. Röd och blå glykol är alltså tydligen oftast "etylenglykol", ett ämne som kanske är mer känt som 1,2-etandiol för de som gillar IUPAC. Men, Expressens artikel får indirekt mothugg av yxorna på Skogsforum.se och Herr Ordföranden för fordclubsweden.se, som lyfter att man kan inte lita på någon färg, läs texten. De skriver:

Citat:

Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angriper aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken vad just din bil ska för en typ av glykol.

Under namnet "glykol" säljs enligt källorna ovan även en annan molekyl, propylenglykol (1,2-propandiol enligt IUPAC), men tydligen då fämst under namnet "grön glykol", och som ett mer miljövänligt alternativ. Läs vad förpackningen faktiskt innehåller och lita inte på färgen.

Etylenglykol (1,2-etandiol) är ett bättre alternativ än propylenglykol för såväl korrosionsskyddet som bakteriedödandet.

Känslighet hos plaster är ett svårt ämne eftersom man inte riktigt vet vad tillverkarna har inuti kylarna. Men, jag håller med dig, de borde vara anpassade för glykol och andra tillsatser.

EDIT: Hittade "Corrosion of aluminium and aluminium alloy in ethylene glycol–water mixtures", http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S09258388080...

Citat:

Samples of pure aluminium and aluminium alloy were heated at 150 kPa and 130 °C in ethylene glycol (EG)–water mixture (volume ratio 1:1) for 172 h (8–12 h heating, 12–16 h pause). The corrosion of the metals was characterised by the transfer of Al into solution, changes in the surface morphology of the samples and their electrochemical behaviour. Formation of a white crystalline aluminium-organic precipitate was found during the heating of metals and some of its characteristics were determined. The effect of the addition of glycolic, citric and sebacic acid to the EG–water mixture on the metal corrosion behaviour was investigated. A significant corrosive action of glycolic acid and a protective effect of sebacic acid were found.

Det blev än mer komplext det här.

EDIT 2: Kunde inte riktigt släppa det här, och det blev spännande!

I artikeln "Inhibition of Corrosion of 3003 Aluminum Alloy in Ethylene Glycol-Water Solutions", https://link.springer.com/article/10.1007/s11665-010-9684-3 kan man läsa:

Citat:

In this study, the inhibiting effects of four types of inhibitors, including gluconate, cinnamate, molybdate, and nitrate, on corrosion of a 3003 aluminum (Al) alloy were investigated in ethylene glycol-water solutions that simulate the automotive coolant by various electrochemical measurements. It was found that the tested inhibitors were effective to inhibit corrosion of 3003 Al alloy under both static and turbulent flow conditions. They all behave as anodic inhibitors, which inhibit the Al alloy corrosion by passivating Al alloy and decreasing its anodic current density. A turbulent flow of the solution decreases the corrosion resistance of Al alloy and the inhibiting effect of the inhibitors. The inhibiting effect of the inhibitors is ranked as: nitrate > cinnamate > gluconate > molybdate.

Men, hallå, glukonat är ju det som finns som tillsats i klorhexidin! Yes, win-win. Det här blev väldigt tillrättalagt. Stjärnorna på vår natthimmel är på gott humör.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

sAAb

I princip samtliga bilar som tillverkats i modern tid i några större volymer har ju iaf aluminiumtopp/ar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

sAAb

I princip samtliga bilar som tillverkats i modern tid i några större volymer har ju iaf aluminiumtopp/ar.

Ser man på en unboxing-video, "Unboxing Enermax LIQTECH 360 TR4 + Small Test", https://youtu.be/CW-MYqKTJ0s?t=77 (77 sekunder, eller 1:17), så står det tydligt att det är aluminium i "radiatorn" (vad än nu det svenska namnet är). Det är klart att man är lite orolig om man inte kört vattenkylning tidigare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Etylenglykol är det som brukar vara i kylartillsatser för fordon.
Propylenglykol använde man fö bland annat i samband med konserveringen av skeppet vasa har jag för mig, den har litet andra egenskaper, har för mig att propylenglykol inte är giftig och att det till och med används som tillsats i snus och lösningar till elektriska vattenpipor.

Blå "kylarglykol" går bra att dricka, fast bara en gång...
(Etylenglykol är ett starkt nervgift av någon anledning, Har för mig att man snabbt kan drabbas av långvarig förlamning som även stänger av vitala organ som hjärta, lungor mm... så det är nog ytterst obra att grogga med gastar med... )

Edit, innan någon dricker grön glykol är det nog bäst att kolla upp om detdär verkligen stämmer, att det inte är giftigt...

Vet en gubbe här i trakten förlorade en jakthund som slickat i sig av gammal (blå) kylarglykol då glykol tydligen smakar sött.
Det gick fort också sade han, så det gick inte att göra något eftersom den redan var död när han såg det.

Det är värt att känna till om man har barn eller sällskapsdjur nära om det läcker.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Enda problem jag stött på efter att kört vattenkylning sedan ~05. Är https://www.ekwb.com/blog/what-is-plasticizer/
Silikonslang är kanske inte lika fint, men enkelt o bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Etylenglykol är det som brukar vara i kylartillsatser för fordon.
Propylenglykol använde man fö bland annat i samband med konserveringen av skeppet vasa har jag för mig, den har litet andra egenskaper, har för mig att propylenglykol inte är giftig och att det till och med används som tillsats i snus och lösningar till elektriska vattenpipor.

Blå "kylarglykol" går bra att dricka, fast bara en gång...
(Etylenglykol är ett starkt nervgift av någon anledning, Har för mig att man snabbt kan drabbas av långvarig förlamning som även stänger av vitala organ som hjärta, lungor mm... så det är nog ytterst obra att grogga med gastar med... )

Edit, innan någon dricker grön glykol är det nog bäst att kolla upp om detdär verkligen stämmer, att det inte är giftigt...

Vet en gubbe här i trakten förlorade en jakthund som slickat i sig av gammal (blå) kylarglykol då glykol tydligen smakar sött.
Det gick fort också sade han, så det gick inte att göra något eftersom den redan var död när han såg det.

Det är värt att känna till om man har barn eller sällskapsdjur nära om det läcker.

Är väl en sockeralkohol så inte jättekonstigt att den är söt? Människor tenderar att drabbas av akut njursvikt om de intar glykol.

Permalänk
Avstängd

Ok, gäller det alla typer, eller är PP glykol verkligen ofarligt?
Men, är ju klart, kan ju vara som med etanol och metanol, att det blir olika typer av nedbrytningsprodukter i kroppen när det börjar komma ut i blodet, att kroppen tål vissa molekyler hyggligt bra, medan andra förstör vävnad i vitala organ. (en vän till mig dog av metanolförgiftning när jag var student (han råkade få i sig ett maskinrengöringsmedel som han trodde var drickbar sprit, Darwin kan tyckas, men tror han var bra mycket smartare och definitivt betydligt mer sansad och mindre impulsiv än jag... Fick reda på det strax efter att jag dansat folkdans godtemplargården på skoj med hans morsa... något slags brutal ironi av naturen, typ... ), kanske därför är överdrivet försiktig numera...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number