Permalänk
Medlem

Skillnad mellan en i7 och en i7?

Dags för ny dator och helt rudis som jag är på området så fastnar jag bl.a. på skillnader mellan processorer.
Om vi tar 7000- serien tex finns det ju tex 7500 ,7250 (tror jag) 7700k, 7700HQ för att nämna några.
Nu är det ju inte bara detta som spelar roll, men den skall användas för enklare videoredigering i 4k och för bildredigering på hobbynivå och som vanlig surfdator.
Borde jag passa mig för vissa varianter?
Att skillnaden är si och så många GHz säger mig inget utan behöver mer handfasta råd än så.
Antar att några är mer lämpade för ändamålet än andra?

Permalänk
Lego Master

HQ och HK är mobile-/laptopprocessorer om jag inte har fel, så de bör gå bort.
7700 är en "standard" i7, medan 7700K går att överklocka och kommer utan stock-kylare, dvs du måste köpa en egen CPU-kylare till.
7500 är en i5a, och 7250 vet jag inte ens vad det är. Server-CPU?

Så, vill du ha en i7 i 7000-serien, så är frågan mest: ska du överklocka, eller inte?

Samma koncept håller ju även i 8000-serien, egentligen.

Look at this right here:
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core#Desktop_processors

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Börja med att fundera över om du vill ha en bärbar eller stationär dator.

Permalänk
Medlem

Överklocka känns överkurs. Vet varken hur man gör eller varför!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade nog valt en cpu ur Coffee Lake eller Ryzen med fler kärnor. Ryzen är nog billigaste alternativet samt att du kan uppgradera cpu i framtiden utan att byta moderkort.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av joa:

Överklocka känns överkurs. Vet varken hur man gör eller varför!?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur brukar vara enkelt om du har ett moderkort som stöder lite schysst autoklockning (annars är det manuell handpåläggning, och det är mer en ritual än tekniskt knowhow).

Varför är ännu enklare: för att få mer prestanda ur processorn.
Högre frekvens = fler beräkningar per sekund = more shit done in same amount of time.

Min egen 3570K har en stock-frekvens på 3,4GHz, men har petat upp den i 4,2GHz med bara ett knapptryck i UEFI. Skitenkelt. Och mycket mer kräm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Köper du i delar så köp coffee lake (8e generationen) idag istället.
För motsvarande prestanda går i5 bra då med.

Köper du färdigbyggt är det kanske svårt att få med coffee lake p.g.a. komponentbrist.

Permalänk
Medlem

I de flesta färdigbyggda datorer med i7 verkar det sitta en 7700. Är en 6700k ett bättre val?
Tanken är att använda den till enklare redigering av 4k och 2.7 k film, lite Photoshop och som vanlig vardagsdator.

Skickades från m.sweclockers.com