AMD lanserar "Raven Ridge" Ryzen Mobile med integrerad Vega-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En MOSFET i dessa sammanhang är per definition en komponent som har en hög sida och en låg sida, du kan i princip inte använda annat med dessa VR-controllers i den här tillämpningen och ingen skulle använda annat. Det finns inget moderkort som använder två single-MOSFETs per fas.

Okej du definierar om vad en mosfet är, och tydlingen läser du inte heller mina inlägg. (se nedan)

Skrivet av erixon:

där emot är det inte helt ovanligt att finns med två mosfetar i varje kapsel.

Skrivet av Petterk:

Går i vissa fall att använda två MOSFETs i en 2-faslösning/2-faser i par med en diskret drossel, men det kan vi bortse från, det behövs inte i riktigt kompakta designer ens.

Okej jag vill se en skiss på hur det skulle fungera och jag väntar med spänning... för jag har aldrig sett en sådan lösning och hur skulle den teoretisk fungera.

Skrivet av Petterk:

Varför denna diskussion? En 12,3-tum Surface Pro 2017 kör exempelvis 1+2+1 med en PMIC, fyra MOSFETs och fyra drosslar. Du klarar att köra Intel i en MacBook 12 (där det ser ut som de matar processorn med minst 4 faser) som har ännu kompaktare moderkort.

Kompakt är inte lika med billigare lösning men däremot om behöver mindre "samma" komponenter så blir det billigare vilket 2700u kräver. Vad er det så svårt förstå med det?

Skrivet av Petterk:

Varför skulle du designa om strömförsörjningen till Raven Ridge när det är i stort sett samma krav på bägge plattformarna och samma PMICs som används på båda? Det är liksom samma rekommendationer från komponenttillverkarna. En 3+1-lösning har du ingen anledning att byta ut mot en annan 2+1 du inte är bekant med och skulle du göra det så skulle du spara ~en till två dollar. Men vad ska du göra om du redan körde 2+1 till Bristol Ridge? Du kommer inte byta till en 1+1-lösning, CPU/GPU kan ju dra mer än en vanlig enskild MOSFET klarar att leverera.

Få se här nu Bristol Ridge kräver en rail för GPU och en rail för CPU medans däremot Raven Ridge har en rail för både GPU och CPU, så det är exakt samma behov enligt dig? Och "Det är liksom samma rekommendationer från komponenttillverkarna." har du källa på det? för mig låter det som om du sitter hitta på.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Okej du definierar om vad en mosfet är, och tydlingen läser du inte heller mina inlägg. (se nedan)
Okej jag vill se en skiss på hur det skulle fungera och jag väntar med spänning... för jag har aldrig sett en sådan lösning och hur skulle den teoretisk fungera.

Kompakt är inte lika med billigare lösning men däremot om behöver mindre "samma" komponenter så blir det billigare vilket 2700u kräver. Vad er det så svårt förstå med det?
Få se här nu Bristol Ridge kräver en rail för GPU och en rail för CPU medans däremot Raven Ridge har en rail för både GPU och CPU, så det är exakt samma behov enligt dig? Och "Det är liksom samma rekommendationer från komponenttillverkarna." har du källa på det? för mig låter det som om du sitter hitta på.

Alltså vad är det med dig? Vad vill du säga? Har du sett några moderkort som implementerar mindre än tre faser eller ens mindre än fyra faser på AMD? När det väl handlar om en fas mindre, varför tror du de max 1-2 dollar (det är i princip bara MOSFET och drossel som kostar, kondensatorerna och resistorerna går på cent) skulle göra det en mycket billigare lösning? Finns det ens någon PMIC med inbyggda MOSFETs till AMD (ISL95852 klarar sig med en extern MOSFET för system agent) som det finns för Intels Y-serie? Vad blir besparingen om PMIC till AMD kostar råkar kosta 1-2 dollar mer? Eller när de återvinner ett moderkort (eller moderkortsdesign) för Bristol Ridge? KBL-R ska klara sig på 2+1+1 (men skulle inte förvåna mig om många ändå kör 3+2+1). Alternativen du har på AMD-sidan är 3-7 faser, där 4+2 eller 3+2 (eller 3+1) är vanligare än 2+1. MOSFETs och drosslar har inte blivit billigare med Raven över Bristol.

Coupled inductors eller kopplade induktorer stöds av flera PMICs specifikt, du har inga problem att hitta schema över hur det skulle fungera om du vill. Tycker inte det är något att diskutera då det verkar ont om lämpliga induktorer, och då är det ändå svårt att uppskatta priset när man inte bara kan gå till en dist och kolla upp en välanvänd och känd komponent. Tveksamt att det skulle betyda mindre moderkort eller mindre komplicerade moderkort också.

Bristol Ridge kräver en lina för CPU och grafik, plus en för nordbryggan/chipset/minneskontrollern. Så vitt jag vet har AMD aldrig haft separat lina för GPU när vi talar om det som finns på moderkortet. Bristol Ridge finns till AM4, så hur du får det till att det skulle fungera med egen lina till grafiken förstår jag inte. AMD publicerar inte längre datablad på sockets och pinouts, men vill du se schema för ett utvecklarkort till FT3 (Kabini/Jaguar) så kika på https://www.gizmosphere.org/wp-content/uploads/2014/12/amd_gi... Men du borde kunna tyda AMD #49125 där du ser vad som gäller för FP3/Kaveri på sidan 62 och kolla igenom #52740 vad det gäller Carrizo/FP4. VDD och VDDNB är vad som gällt hos AMD hur länge som helst nu.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett kanske Bristol Ridge drev GPUn från VDDNB, men ja frågar du efter PMICs rekommenderade/kompatibla för plattformen så är de kretsar som var kompatibla med Bristol också fullt kompatibla med Raven Ridge. Har du implementerat strömförsörjning för Bristol har du ingen anledning att göra något annorlunda för Raven Ridge, och eftersom det är samma komponenter så blir det i praktiken inte billigare komponenter än tidigare. Det är ju det jag försökt säga i flertalet inlägg, förändringen ligger i processorn men i praktiken kan det blir det tuffare krav på VDD-linan än tidigare och är fortfarande något som kanske behöver en betydligt kraftigare implementering än många äldre AMD APUs, men det finns ingen anledning att en implementering för Bristol inte skulle fungera bra med Raven Ridge. På AM4-moderkorten kör de ju Bristol och kommer senare köra Raven Ridge. Där kommer det ju däremot vara 4+2 med dubblare för att driva typ 8+4 MOSFETs. VDDNB har klarat sig fint på 1 fas med Bristol tidigare, så jag ingen större förändring.

Permalänk
Medlem

@erixon

Nu verkar inte du intresserad av att diskutera verkliga lösningar, men Maxim som köpte upp Volterra har en artikel om deras tillämpning av kopplade induktorer: https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/599...

Det är inget jag grävt upp nu, jag tyckte mest att det var irrelevant till diskussionen tidigare då det var pris/kostnad som diskuterades. Jag antar självklart att du kan kolla upp grejer själv också. Att du inte verkar intresserad säger jag bara för att du inte brytt dig svara mer i tråden. I princip är det enda du hänvisat till AMDs slide, några argument har inte kommit från ditt håll. Jag säger ju att jag inte ser någon större skillnad mellan tidigare lösningar för AMD och Raven, enligt deras slide går de från ICCmax på 35 A på VDD och 35 A på VDDNB till 45 A på VDD och ospecificerat på VDDNB. Låter lämpligt i båda fallen att köra t.ex. 2+2, 4+2, 3+2 och möjligen (3+1 eller) 2+1, samma typ av lösningar som används av båda processorerna när det gäller Bristol och Raven Ridge, de kör ju samma sockel också. Att öka kraven på VDD (Vcore/CPU) betyder inte att man kan ta bort faser eller byta till billigare komponenter, och det är hur som helst samma PMICs som används till båda och tidigare moderkort kan utan problem återanvändas.

Det är Eaton/Cooper som tillverkar de induktorer som specifikt är till för Volterra/Maxim-kretsar. Volterras kretsar sågs väl mest på X58-eran, men jag har också sett Intersil-PMICs som stödjer kopplade induktorer. Du kan se att det skulle kunna spara lite utrymme i vissa tillämpningar, men det är inte svårare att göra en design med vanliga diskreta induktorer – MOSFETs (high/low-side i en komponent) som klarar upp till 70 A eller 65 A finns också om man vill spara in på antalet faser. Man skulle alltså kunna bygga en 1+1+1-lösning för KBL-R med tre olika storlekar på MOSFETs och induktorer, vilket såklart också betyder att man skulle kunna bygga en lösning för Raven på 1+1. Skulle skilja några dollar i pris, men båda moderkorten hade behövt vara lika komplicerade och i praktiken inte något som skulle göra moderkortet kompaktare. Desktop/ATX-moderkort kör ibland diskreta MOSFETs för högsidan och lågsidan, men de ha rört sig bort från det, och när man ser två MOSFETs bredvid varandra på fullstora moderkort idag är det oftast att de kör dubblare för att driva en extra fas från varje PWM-signal. I bärbara finns det ingen anledning att köra något annat än MOSFETs som har hög och lågsidan inbyggda i samma krets, också ofta drivare, och det är vad du ser i vanliga bärbara generellt sett. Sen nej du kan inte peka på att du nämnde att det finns kretsar med två MOSFETs i en kapsel, eftersom du kände dig tvungen att skrika ut att man behöver 8 MOSFETs i en bärbar – som i 13 diskreta komponenter (plus kondensatorer) när det gäller VR-controller, MOSFETs och drosslar/induktorer för en fyrafas-lösning. Det var antal komponenter och pris som diskuterades. Förvisso kan vanliga N-kanals MOSFET ibland vara billigare än de som innehåller både hög och lågsida, och ändå ge en låg kostnad för hela lösningen. Vad det gäller Volterra så körde de t.ex. 10 faser på två diskreta induktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@erixon

Nu verkar inte du intresserad av att diskutera verkliga lösningar, men Maxim som köpte upp Volterra har en artikel om deras tillämpning av kopplade induktorer: https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/599...

Väl jag erkänner att jag inte riktigt räknade kopplade induktorer som drosslar.

Skrivet av Petterk:

Det är inget jag grävt upp nu, jag tyckte mest att det var irrelevant till diskussionen tidigare då det var pris/kostnad som diskuterades. Jag antar självklart att du kan kolla upp grejer själv också. Att du inte verkar intresserad säger jag bara för att du inte brytt dig svara mer i tråden.

Jag har haft lite annat och göra i helgen, så konstig är väl inte det?

Skrivet av Petterk:

I princip är det enda du hänvisat till AMDs slide, några argument har inte kommit från ditt håll. Jag säger ju att jag inte ser någon större skillnad mellan tidigare lösningar för AMD och Raven, enligt deras slide går de från ICCmax på 35 A på VDD och 35 A på VDDNB till 45 A på VDD och ospecificerat på VDDNB. Låter lämpligt i båda fallen att köra t.ex. 2+2, 4+2, 3+2 och möjligen (3+1 eller) 2+1, samma typ av lösningar som används av båda processorerna när det gäller Bristol och Raven Ridge, de kör ju samma sockel också. Att öka kraven på VDD (Vcore/CPU) betyder inte att man kan ta bort faser eller byta till billigare komponenter, och det är hur som helst samma PMICs som används till båda och tidigare moderkort kan utan problem återanvändas.

Fast kör de samma sockel? Bristol Ridge kör väl FP4 medans Raven Ridge använder FP5. Däremot kommer "stationära" varianten att köra samma sockel delvis AM4, eller har jag missat något?
Raven Ridge
Bristol Ridge

AMD prata de även om fördelarna med LDO när det gäller strömbesparing men också en kostnadsbesparing.
"LDO’s can be used judiciously to reduce rail counts and costs"
2016 POWER SOC CONFERENCE OCTOBER 3 - 5

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Väl jag erkänner att jag inte riktigt räknade kopplade induktorer som drosslar.
Jag har haft lite annat och göra i helgen, så konstig är väl inte det?
Fast kör de samma sockel? Bristol Ridge kör väl FP4 medans Raven Ridge använder FP5. Däremot kommer "stationära" varianten att köra samma sockel delvis AM4, eller har jag missat något?
Raven Ridge
Bristol Ridge

AMD prata de även om fördelarna med LDO när det gäller strömbesparing men också en kostnadsbesparing.
"LDO’s can be used judiciously to reduce rail counts and costs"
2016 POWER SOC CONFERENCE OCTOBER 3 - 5

Fast hur skulle det innebära en kostnadsbesparing? Och hur skulle den besparingen vara märkbar? VDDNB kunde drivas av en fas tidigare och behöver en fas nu med. Det är ingen större förändring förutom att VDD/CPU kräver lite mer än tidigare, sett till maxvärden. Du behöver fortfarande komponenterna på moderkortet för att mata processorn och det är ingen lina som försvinner helt i hållet, och det är som sagt samma lösningar som ska användas för att driva båda enligt de som utvecklar och tillverkar PMICs. Det blir bara en besparing om man tar bort några linor, innan det är det bara något som har potential. Nyttan kommer längre fram om de fortsätter att integrera regleringen. Intel tog ju bort sin FIVR-lösning istället. Hur som, en 5-faslösning till Intel kan kosta mindre än en 3 eller 4-faslösning för AMD, beror helt på vad man väljer för lösning, vad VR-kontrollerna (PMIC till processor och system, som är separat) kostar osv. Går ju som sagt att göra val så man kör färre faser på Intel än AMD. Det finns ingen kostnadsbesparing att peka på, inte än iaf.

Möjligen att det kan finnas samma potentiella "besparing" som Bristol Ridge och tidigare processorer hade, men det kräver att moderkorten/de bärbara i praktiken implementerar lösningar som 2+1 eller 1+1 för AMD, alltså mindre än fyra faser, men det är som sagt inget nytt med Raven Ridge utan gäller också tidigare processorer och något man också måste se ute i verkligheten och att komponenterna de slutligen använder är billigare när man räknar ihop allt.

Svårt att säga vad som skiljer mobila varianterna av Bristol Ridge och Raven Ridge åt när det gäller förpackning, eftersom AMD inte för allmänheten publicerar några dokument på socklar sedan 939/940-tiden. Det är dock inte andra linor att mata, generellt sett har de matat både GPU och annan logik (NB/minneskontroller) med VDDNB och tidigare har ju strömsparfunktioner och liknande hängt ihop, så har inte funnits någon anledning att dela linorna åt. När man utgår från samma PMIC som vid Bristol kan det inte bli så jätteannorlunda. Hade de gjort någon större ändring hade nya lösningar dykt upp där det hade varit svårt att vara kompatibel med båda processorerna. Vi kan hur som helst vara ganska säkra på att det är samma kisel i bärbara som i kommande AM4-varianter även om förpackningen av processorn är annorlunda.