Permalänk
Medlem

Mitt 80'tals video som dvd bygge.

Hejsan, tänkte posta lite bilder från de första timmarna med mitt nya bygge. Jag har haft en video stående i över 10 år hemma. Har bara inte velat slänga den. Videon köptes 83-84 någongång. Det var en av de första videomodellerna som såldes i sverige. Mina föräldrar köpte den av en släkting som ägde en TV-butik. Apparaten var fram till igår helt funktionsduglig.

Tanken är att bygga om den till en DVD. Jag tänkte bygga in min gamla dator i den. (Celeron 900, 512mb minne, G400 grafik, 20gb HD)

Jag tänkte bygga in en DVD av typen slotin i toppmatningen på videon. Det betyder att jag behöver förstärka uppskjutningsmekanismen, samt skära ut lite större hål. Tanken är även att ovansidan ska vara uppfällbart.

Här är videon i förhållande till ett äldre moderkort (ATX).

Jag börjar röja lite i innehållet.

Min förhoppning är att jag ska kunna använda de mekaniska knapparna på framsidan via datorns parallellport för att styra olika funktioner.

Tja vad kan jag säga, wish me luck.

Permalänk
Medlem

Lycka till.

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Avstängd

jag önskar dig lycka till! håll oss uppdaterade!

Permalänk

Kan nog bli riktigt läckert om du får det snyggt
Jäkligt läcker låda btw!

Permalänk
Medlem

BILDERNA FUNGERAR INTE

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Euronymus
Kan nog bli riktigt läckert om du får det snyggt
Jäkligt läcker låda btw!

Det gör dom visst

Skända(stavning) en gammal fungerande antikvitet på det viset. *suckar* Lär inte finnas många sånna kvar eller.

Hoppas chassit blir kvar till eftervärlden iaf! (= lycka till)

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Härlig idé. Se till att göra det snyggt och håll oss uppdaterade.

Visa signatur

AMD XP 2400+, TwinMOS 1024 DDR, Asus A7N8X, Sapphire Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem

om bilderna inte fungerar så blir jag orolig, är nämligen ansvarig för den servern... (står på mitt rum på jobbet)

Permalänk
Medlem

Kan nog blir snyggt, men lite smålippigt. Var har du tänkt att ha dvd-läsaren?
btw, Bilderna fungerar fint

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk

bilderna funkar inte, eller dom fina röda kryssen funkar ju bra men jag betvivlar att det är dom som är bilderna

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

bilderna funkar...skit snyggt..;)...tufft om du får till de..lycka till

Permalänk

nu funkar bilderna, whtf?

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Hmm.. En polares far har några Betamax-apparater stående :D.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

DeRYtH: Tänkte sätta en slot-in i den där saken som åker upp som man sätter videokassetten i. Måste skära ut lite på baksidan och förstärka plasten där. Limmar nog ihop det. Tänkte sedan koppla ihop utmatningsfunktionen så att när uppmatningen slår i topp så matas skivan automatiskt ut. Kan bli tvungen att stärka uppmatningsfunktionen med något oxå, den är rätt så gammal, men förhoppningsvis räcker det med att ta bort en massa damm.

Permalänk
Medlem

Re: Mitt 80'tals video som dvd bygge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gorax
Min förhoppning är att jag ska kunna använda de mekaniska knapparna på framsidan via datorns parallellport för att styra olika funktioner.

Blir nog ett bra bygge det där om du lägger ner mycket tid på det

Istället för att använda comporten för att styra saker så kan du ta comporten, man brukar aldrig använda båda tycker jag.
Detta schema funkar finfint då:
http://nulleman.no-ip.com/combuttons.jpg

Sen såg jag att det var en liten LCD display i nedre vänstra hörnet, byt ut den (om det nu inte är en HDD4478) och sätt in en lika liten,kanske är 16x2 eller nåt, annars så behöver man ju inte visa hela LCD utanför om ni förstår hur jag menar. Koppla sedan den till paralellporten.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Scanning for Bilder.. Bilder not found

Permalänk
Avstängd

bilder!!!!!

Jag tycker du ska ta en stor kol på varför dina bilder inte fungerar. JAG VILL SE DEM.

Visa signatur

[size="-5"]:H_22/|p4 2000Mhz,|RAM 512 rdram|XP PRO |Geforce3 Ti 500 64mb|120gb Ibm, 60gb Seagate, och 2st 120 Maxtor|hemsida:
[/size][size="-5"]Hej mitt namn är Alexander och bor i maspelösa det är en liten by långt ut i skogen.
Så jag är en redig buch man.
[/size]

Permalänk
Medlem

BILDERNA FUNKAR INTE!!!

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

bilderna funkar bara bra.

Visa signatur

himmie

Permalänk

vilka fina bilder

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

hoho.. coolt om du lyckas.. .. hur har du tänkt fästa dvdn? .. vore coolt om du fäste den där man sätter in kassetterna normalt.. eller nåt sånt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Klurigt det där med bilderna, med risk att gå offtopic så kan jag förklara lite.

Servern som bilderna ligger på tillhör högskolan i skövde. Den är en av tre webbservrar som finns på skolan. Det ligger en jäkla massa sidor på den (runt 800). Vi har haft en massa strul med den tidigare. Rättighets mojs. Kontaktat några konsulter som har tittat på den men de kan inte hitta något fel. Har konsulterat, Dell (servern kommer från dem) microsoft (operativsystem). Den enda saken som har kommit fram är att det ibland blir knepigheter i kopplingen när man har innehållet på en filserver (NAS) och webbservern på skilda burkar. Microsoft rekommenderar inte att man gör så, vi är tyvärr tvugna.

Fick en ny server idag som jag byggde ihop (P4 3ghz, 1,5 gb minne dubbla raptor S-ATA diskar) Förhoppningsvis igång i slutet på veckan. Beror på hur många som stör mig med "officepaket problem". Lägger över bilderna på den när den kommer upp. Så håll ut.

Tack för inputen nulleman! Har tänkt att titta på den där LCD'n om jag kan få den att funka. Alla lödningar och kopplingar är hur stora som helst. Kan ju tillägga att videon vägde in på drygt 12 kg. Det är mängder med kretskort och sladdar i den. Alla tydligt markerade, så det är inte så svårt att följa logiken. Får se vad som blir lättast att gå in via sedan, spelar inte så stor roll om jag använder parallella eller seriella porten, tar det som blir lättast.

Har precis kommit in från ett pass med projektet nu, lägger upp en uppdatering imorgon på jobbet.

Permalänk
Medlem

prova lägg bilderna på en server som inte är avstängd?

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...

Permalänk
Medlem

det e ju nån snubbe som har en upload server. kan du inte lägga bilderna på den?

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

De funkar fint för mig... Kanske är tillfälligt?

De ligger här: bilder

Om du vill att jag ska ta bort dem så säg till men när det strular kan det vara bra med en backup

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

sådär funkar bilderna

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

Inget mera snack om att bilderna funkar/inte funkar.
Groover har mirror till dem om de inte funkar.

Snyggt bygge! Du måste ta lite kort på den när den är klar

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mitt 80'tals video som dvd bygge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
Istället för att använda comporten för att styra saker så kan du ta comporten, man brukar aldrig använda båda tycker jag.
Detta schema funkar finfint då:
http://nulleman.no-ip.com/combuttons.JPG

BVarför inte använda comporten?

Sitter själv med en liknande video ute i garaget... fast nog ännu äldre (betydligt färre knappar, din ser helt avancerad ut ju...).

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk

Näää, den där videon kunde ju avkoda tv kanaler här i köping...

Hade en exakt likadant video som fungera fint å glo på kabel tv.. alla kanaler fungera bra.... men tyvärr så var det en nisse som tyckte att den ska man slänga då den inte fungerar... och? den fungera ju bätre

Farsan köpte den från butiken för full pris alá 7500kr, och en band!!! dom kosta ju typ 400kr st då för en 180min

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)