Permalänk
Medlem

Passa delarna i nano s?

Jag har tänkt att byta till en tystare burk och införskaffa större/bättre fläktar.
Det jag undrar är om mina komponenter får plats i en Fractal Design Nano S?

Komponenter som jag undrar om dom passar i chassit (nano s) tillsammans:
GPU: gtx 1080 ti rog strix
PSU: EVGA PowerSupply SuperNOVA G3 650W Gold Rated

Grafikkortet är 29.8 x 13.4 x5.25 cm

Jag kan inte hitta någon info om hur "högt" kortet får vara, detta är trots allt ett väldigt stort kort

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Hedersmedlem

Har du tittat alls på Fractal Designs hemsida? Allt du letar efter står där. http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie...

Både grafikkort och PSU ska få plats.

Citat:
  • ATX PSUs up to 160mm deep (shorter PSUs recommended for easier cable management)

  • Graphics cards up to 315mm in length with front fans mounted (Cards wider than the dual slot bracket are not recommended)

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Jo jag har faktiskt tittat på deras hemsida
However, varför jag frågar är just för att gtx 1080 ti rog strix är aningen större än två "slot brackets". Så jag tänkte se om någon har sett en build med samma kort i, jag har försökt leta utan att hitta något

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waup:

@Andreaz1:

Jo jag har faktiskt tittat på deras hemsida
However, varför jag frågar är just för att gtx 1080 ti rog strix är aningen större än två "slot brackets". Så jag tänkte se om någon har sett en build med samma kort i, jag har försökt leta utan att hitta något

Hm, ja, efter att ha kikat lite förstår jag vad du menar. Blir tajt mellan grafikkortet och PSUn. Nej, jag vet faktiskt inte. Även om det får plats lär luftflödet till grafikkortet inte bli det bästa. Värt att titta på ett chassi som är några centimeter större?

Permalänk

@Waup: Om det är chassit du vill ha så kanske du kan kosta på dig en hybridkyld-gpu och bygga något i still med @YamahaDGX630

Permalänk
Medlem

Eftersom @StuntmanMike så vänligt har har tagit mitt bygge som exempel så vill jag såklart passa på att ge min åsikt i detta när jag ändå är här!

Ett 1080Ti Rog Strix bör få plats. Med det sagt säger jag inte att det är en optimal lösning sett till den värme som ett 1080Ti avger. Men vi kan titta på dessa bilder:

Som synes bygger ett Strix-kort på ganska bra på höjden, vilket kan vara ett problem för chassin som ex. Define Nano.

Här är ett 1080 Strix OC, som jag utgår ifrån användaren samma kylare? Den verkar få plats utan några som helst problem vad jag kan se. Så om du är helt inne på ett 1080Ti Strix så rekommenderar jag dig att bygga noggrant, se till att kabeldragningen är bra och att du har bra med antal fläktar som dessutom är placerade på genomtänkta ställen. Då tror jag att kortet kommer att kunna hantera värmen relativt bra

Med det sagt är kanske en hybridlösning ett bättre alternativ i längden? Du lär få en tystare dator generellt och temperaturen vet jag med säkerhet också kommer vara lägre. Nackdelen är ju dock ett relativt saftigt prispåslag för att få stänka lite vatten på sin GPU

Utifall att du skulle överväga ett hybridkort så vill jag hinta om mitt inlägg: #17016149 så att du vet vad du kan förvänta dig. Läs givetvis igenom vad tråden handlar om också

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Mitt Sapphire RX 570 (Nitro+) är lite tjockare än två slot, men det ska inte göra något i detta chassi. Dessutom kör jag med ett Corsair SF450. Kör man med ett SFX-nätagg så finns det ytterliggare någon centimeter över man kan spela på.

Sen kan jag nämna att jag är oerhört nöjd med mitt bygge i det här chassit. Sålde iväg mitt Dan A4 för att det helt enkelt inte gick att få tillräckligt tyst. 2st 140mm Noctua-fläktar i fronten som endast drar igång när CPU närmar sig 55 grader (lite tidigare än CPU-kylaren, för att kunna kontra lite, men då endast på låga varv). Sedan en 120mm Noctua-fläkt i bakkant som är inkopplad på samma fan-header som CPU-kylaren. CPU-kylaren håller så låga varvtal som möjligt upp till 60 grader. Vid allt förutom spelande är det svårt att ens veta om datorn är på, om man inte kollar på Power-LED

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl Asus 1080 Ti Strix 2½ kortplatser tjockt ?
I bilden med ett vanligt 1080 som är 2 kortplatser tjockt ser det redan där jäkligt trungt ut!

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl Asus 1080 Ti Strix 2½ kortplatser tjockt ?
I bilden med ett vanligt 1080 som är 2 kortplatser tjockt ser det redan där jäkligt trungt ut!

mjo, det ser jag nu.. Slarvigt av mig. Dock verkar korten vara ungefär lika tjocka om man mäter där det är som djupast?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Så här såg det ut med ett 1070 mitt senaste försök till mITX bygge, kan säga att det gick åt helvete att försöka ge det nog med luft utan att ha alla chassi flältarna på 100%, och knappt då tyvärr.

Jag skulle starkt rekomendera TS till att gå upp och försöka hitta det minsta mATX chassi istället om man vill ha en ordentlig spel burk i så litet format som möjligt.
Eller såklart gå på custom eller AIO vatten kylning på kortet, en blower kylare kan säkert fungera med det har ju sina egna ljudmässiga problem.

Jag kan starkt rekomendera ett Define mini C TG, vilket var det jag tillslut landade på, grymt nöjd (mått mässigt tror ja det skiljer 4-5cm på höjden bara mot nano S.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Jag har inte kunnat svara förrän nu men jag har sett era svar - Jag har ett nuvarande bygge nu med s340 från NZXT där jag kör AiO vattenkylning på min CPU som är en Ryzen 1600 och till det har jag en gtx 1080 ti rog strix.
Detta chassi är helt perfekt, allt håller bra temperaturer, fläktarna på GPUn går inte igång i idle och temperaturen ligger då strax under 50 grader. CPUn är alltid i bra temperaturer även fast jag har fläktarna till radiatorn så lågt jag kan ha dom, temperatur på 30ish grader i idle och 45-55 under load (spel).

Jag har inte tänkt att ha kvar min gtx 1080 ti till min ryzen, utan jag väntar på intels 8700k som jag tänkte skaffa i jan-feb. Så det blir att jag skaffar en gtx 1060 eller liknande till min nuvarande Ryzen build och sätter mitt nuvarande 1080 ti i den nya builden.

Den nya builden vill jag ha liten och så tyst som möjligt, därför är nano s intressant Jag har tidigare haft större chassin från fractal design som jag var väldigt nöjd med ljudmässigt, vilket är viktigt inför nästa build.

Blir väl att titta på lite större chassin.

Tack för alla svar, var mycket hjälpsamt!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk

som sagt så länge man kör med ett sfx agg i nano s så borde det inte bli några problem med luftflödet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Father ted:

som sagt så länge man kör med ett sfx agg i nano s så borde det inte bli några problem med luftflödet.

http://cdn.overclock.net/c/cd/cda0b5b2_IMG_20161009_135147.jpeg

Har du använt Corsairs ATX-adapter: https://www.inet.se/produkt/6902557/corsair-psu-sfx-bracket-2... ?
Jag har själv varit tveksam till chassit på grund av utrymmet mellan nätagg och grafikkort men på bilden ser det ju riktigt luftigt ut med ett SFX.

Vad är det för grafikkort?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Har du använt Corsairs ATX-adapter: https://www.inet.se/produkt/6902557/corsair-psu-sfx-bracket-2... ?
Jag har själv varit tveksam till chassit på grund av utrymmet mellan nätagg och grafikkort men på bilden ser det ju riktigt luftigt ut med ett SFX.

Vad är det för grafikkort?

Ja, för utan en SFX bracket kan du inte fästa nätaggregatet med skruvar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|