Permalänk

Datorteknik 1B Studiefråga

Tjena!

Jag studerar lite diverse kurser och har kommit till en fråga jag har problem att hitta i min kursbok.

Frågan lyder:

"Ge minst fyra exempel på funktioner som hanteras av en server i ett lokalt nätverk."

Jag vill be om att få länkar som innehåller svaren inte ett direkt "svar", jag vill läsa och absorbera svaret så att säga

P.S jag har försökt googla frågan men kan inte hitta det jag är ute efter.

MVH

Tobbe

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Några tips på funktioner

Hur får du din IP-address på din dator.
Hur vet din dator vilken address sweclockers.com har t.e.x
Om du loggar in på ett skolnätverk vem hanterar kontona.
Kanske delar ni filer i ett skolnätverk ...

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker frågan "Ge minst fyra exempel på funktioner som hanteras av en server i ett lokalt nätverk." är felställd. och författaren av boken bör läsa på för svaret på frågan är 0st.

Om man däremot ändrar till att en server kan hantera eller brukar hantera så blir det annorlunda. Med kan hantera så har nätverk ofta idag en konsumentrouter och den gör en massa grejer, bara googla på vad den gör. Man kan kalla de olika delarna för server och de har ofta ordet server i namnet. Även om jag inte personligen precis kallar någons konsument router för en server. Men ett nätverk på 20 datorer även kan bestå av endast en switch utan att det finns någon server.

Om det sedan finns en riktigt server i nätverket så gör den ofta inte ett skit med nätverket mer än typ ta en adress, den kan dock dela ut tjänster som är åtkomst från andra datorer inom eller utanför det lokala nätverket, i specialfall som en DMZ server kan den dela funktioner med ett helt annat avskilt nätverk.

Nå allt detta sagt, googla på domänkontroller och DNS och läraren blir nog happy när du svarar vad dessa kan göra.

Där tar de upp typexcel på vad folk när folk pratar om servrar, fast ingen av dessa behövs i ett lokalt nätverk så frågan "Ge minst fyra exempel på funktioner som hanteras av en server i ett lokalt nätverk." blir konstig.

*edit*
Ge exempel på 4 funktioner som en konsumentrouter kan göra tycker jag är en bättre fråga. Då har man riktigt in sig på grunderna om hur nätverk bruka fungera.

Hade frågat varit ge några vanliga servrar i ett mindre kontorsnätverk så hade jag nog givit dessa:
Domänkontroller (denna brukar i mindre nätverk sköta dns,DHCP och allt)
Licensserver
Filserver
Webserver (både intranät och ut emot internät)
Sharepointserver
MailServer

Men jag tycker de är helt fel svar på frågan då jag skulle gissa att bara en liten bråkdel av alla på sweclockers har detta på sitt lokala nätverk hemma hos sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Tjena!

Jag studerar lite diverse kurser och har kommit till en fråga jag har problem att hitta i min kursbok.

Frågan lyder:

"Ge minst fyra exempel på funktioner som hanteras av en server i ett lokalt nätverk."

Jag vill be om att få länkar som innehåller svaren inte ett direkt "svar", jag vill läsa och absorbera svaret så att säga

P.S jag har försökt googla frågan men kan inte hitta det jag är ute efter.

MVH

Tobbe

Extremt lustigt att jag läser samma kurs nu och har EXAKT samma fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker frågan "Ge minst fyra exempel på funktioner som hanteras av en server i ett lokalt nätverk." är felställd. och författaren av boken bör läsa på för svaret på frågan är 0st.

Det är skillnad på VILKET lokalt nätverk det är.
Om det exempelvis är ett lokalt nätverk på ett företag med hundratals anställda.
Eller om det är ett lokalt nätverk på ett universitet.
Eller om det är mitt lokala nätverk hemma, eller ditt lokala nätverk hemma.

Nu var tråden tydligen gammal...
...men eftersom den relativt nyligen bumpats upp så kanske det är relevant för någon ändå.

Jag tror inte att frågan är menat som något som körs på ALLA lokala nätverk eftersom det finns olika behov.
Utan mer ses som saker som kan finnas på lokala nätverk/kan vara rimligt/användbart att ha på lokalt nätverk.
Då är det som sagt stor skillnad på vems/vilket lokala nätverk det är.
En person kan ha ett lokalt nätverk bara för sig själv, medan större företag, skolor, sjukhus, universitet, etc kan ha lokala nätverk för hundratals eller kanske tusentals användare.

Jag tror det kan vara bra att se saker ur ett vidare perspektiv än "vad använder JAG".