Permalänk
Medlem

Udda boot loop

Skriver snabbt pga risk för freeze.
Datorn som funkat felfritt i 5 år börjar plötsligt starta om och fastnar i boot loop.

Vid "kall" boot är den igång i ca 2 min, därefter dör den efter 10s, 5s osv för att inte ens klara post.
Sedan måste man låta datorn stå avstängd ett tag innan den funkar igen en kort stund.
Var börja felsöka ens? :S

Det började efter en flytt (kortare mjuk biltur). Som sagt när den väl har stannat en gång så power-cyklar den av sig själv efter kortare och kortare tid. Får den vila en längre stund klarar den mer tid på. Den korta tiden den är på så funkar allt som vanligt och temps ser helt ok ut i låga 30c enl hwinfo.

Mina spontana funderingar vore om cpu-kylaren skulle på något sätt sitta dåligt med tanke på att det började efter förflyttningen (mindre sannolikt pga låga temps) eller om det är mobo PSU som av någon anledning startar om (någon slags undervoltage eller overcurrent protection vad vet jag om strömmen i huset är dåligt...) men även volten ser ok ut enl bios och hwinfo.

Vad skulle det annnars kunna vara? Det blir som sagt fel i såväl os som bios som under POST.
Och att det är beroende på tiden och konsekvent följer samma mönster (dvs succesivt kortare och kortare fungerande tid när felet inträffar) tyder på att det är något som "byggs upp" när datorn är på.

edit: Och nu när jag skriver det här så är den igång rekordlänge :S

mobo: z87 msi mpower max
cpu: 4670k
gpu: 1070gtx
ram: 16gb ddr3 corsair 1600
psu: corsair rm750x relativt nytt (ca 2 år gammalt tror jag)

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som en dålig konding i nätaggregatet eller på moderkortet. Låna ett nätaggregat (öppet köp) och testa.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av windblownsnow:

Skriver snabbt pga risk för freeze.
Datorn som funkat felfritt i 5 år börjar plötsligt starta om och fastnar i boot loop.

Vid "kall" boot är den igång i ca 2 min, därefter dör den efter 10s, 5s osv för att inte ens klara post.
Sedan måste man låta datorn stå avstängd ett tag innan den funkar igen en kort stund.
Var börja felsöka ens? :S

Det började efter en flytt (kortare mjuk biltur). Som sagt när den väl har stannat en gång så power-cyklar den av sig själv efter kortare och kortare tid. Får den vila en längre stund klarar den mer tid på. Den korta tiden den är på så funkar allt som vanligt och temps ser helt ok ut i låga 30c enl hwinfo.

Mina spontana funderingar vore om cpu-kylaren skulle på något sätt sitta dåligt (mindre sannolikt pga låga temps) eller om det är PSU som av någon anledning startar om (någon slags undervoltage eller overcurrent protection vad vet jag om strömmen i huset är dåligt...) men även volten ser ok ut enl bios och hwinfo.

Vad skulle det annnars kunna vara? Det blir som sagt fel i såväl os som bios som under POST.
Och att det är beroende på tiden och konsekvent följer samma mönster (dvs succesivt kortare och kortare fungerande tid när felet inträffar) tyder på att det är något som "byggs upp" när datorn är på.

edit: Och nu när jag skriver det här så är den igång rekordlänge :S

mobo: z87 msi mpower max
cpu: 4670k
gpu: 1070gtx
ram: 16gb ddr3 corsair 1600
psu: corsair rm750x relativt nytt (ca 2 år gammalt tror jag)

så blir CPU-kylaren varm eller ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Phju, lyckades logga in här med mobilen

@grönahunden den känns väl ungefär så varm som man kan förvänta sig att den ska bli i idle när CPU är 30c och huset är runt 17c
Hela huset är tämligen iskallt och jag tror temperaturrelaterade problem för det ena skulle uppenbara sig tidigare efter kallstart och dessutom kyla av sig snabbare...

När jag skrev posten ovan var den igång rekordlänge nästan 5min, och nu en halvtimme senare så dör den redan efter 10s... Så spontant lutar det mer åt något elrelaterat...

Har hunnit in i hwinfo i bios några gånger tidigare när den börjat fela och såg att temperaturerna var nere i låga 30 innan det frös till igen

Samtidigt är det konstigt att jag inte behövt dra ut sladden utan det räcker att datorn är avstängd en längre tid, samt att det inte tycks ge någon direkt effekt att slå av nätaggregat och "starta" datorn för att tömma den på el...

Jag skulle hoppas att det är mobo och inte PSU så får man anledning till att testa nya coffelake

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

i normala fall när det är random boot och datorn kan funkar ett tag ibland hade jag sagt nätagg men med tanke på du flyttat den kan det vara kylning släppt lite och den blir varm och kliver in i värmeskydd skulle vara min första tanke och med tanke på att du beskriver att det blir sämmre ju mer du kör låter det som värme ....kassa agg är ofta tvärt om att startar man dom många gånger så kan man ladda upp dåliga kondingar lite mer så datorn kan funka ett tag

dagens chassie är jävligt klena även dom av bättre modell och kör man runt och bär på dom så flexar chassiet och man kan poppa ur gpu som sitter lite halvt och det blir liknande så öppna datorn och kolla så allt sitter i riktigt

med pistol mot huvudet och tvingad rösta på något så hade jag sagt lös cpu kylning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Aj! Ska man få seriös ström från DVI sladden från skärmen om man nuddar den yttre metallen??? :S

Dvs urkopplat ur datorn men sladden fortfarande i skärmen i andra änden.. Datorn har körts med en annan skärm före flytten...

Edit: det här hände precis efter en freeze med datorn avstängd när jag drog ut DVI ur datorn.. nu en stund efteråt känns inget från skärmsladden längre.. är det här normalt eller byggs det upp någon laddning pga elfel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar fungera nu, har satt om GPUn (sannolika boven med tanke på ovan?) samt gått ner till endast två ramstickor och har datorn liggandes

edit:
1) stängde burken med alla RAM och satte upprätt, nu ingen bild alls
2) endast två RAM och det fungerar
3) nu alla 4 RAM fungerande med datorn liggandes
4) och nu samtliga 4 RAM och datorn ståendes och allt ser ut att fungera :S

Vet inte vad jag ska tro, om allt bara blev lite omruskat trots att jag fraktade burken mycket varsamt, eller om mobo har tagit fysisk skada pga belastningen av tung cpu/gpu i samband med frakten och börjat glappa

Känns lite si och så att skillnaden mellan bootloop och felfri funktion ska vara "hur försiktigt" man reser datorn från liggande ställning...

Testat lite prime95 och allt verkar vara stabilt, temps visar som mest ca 70c även om cpu-kylaren känns lite väl sval för den temperaturen (dvs dålig kylpasta) så verkar allting fungera ändå

Vet att jag också borde re-seata cpu + fläkt men det är en mödosam process som inte låter sig göras utan att först lyfta ut hela mobo.