Grafikortsträsket, gtx 1080, 1070 ti eller volta?

Permalänk
Medlem

Grafikortsträsket, gtx 1080, 1070 ti eller volta?

Vilket träsk, svajande prissättningar av både amd och nvidia?
Konstiga nylanseringar tex gtx 1070 ti. Känns ju som pascal är pågång ut nu, vad ska man göra?
Mvh Nibla

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Den gav man 5290 för i juni och fick Destiny 2 gratis. Känns ovärt med 5700 för det nu. Men det är väl för GDDRen blivit dyrare pga minnesbristen som råder.

Permalänk
Skrivet av Nibla14:

Vilket träsk, svajande prissättningar av både amd och nvidia?
Konstiga nylanseringar tex gtx 1070 ti. Känns ju som pascal är pågång ut nu, vad ska man göra?
Mvh Nibla

Väldigt bra fråga faktiskt! Satt precis och funderade på samma sak och kom väl fram till att man kanske borde vänta? Men när det gäller det här med datorkomponenter kan man i teorin vänta typ hur länge som helst å andra sidan Det kommer alltid något nytt och bättre, förr eller senare.

Jag vill gå upp till 1440p vilket inte är stor sak i sig, men för att göra det bör jag byta GPU för att slippa offra prestanda. Men att göra det nu känns lite dumt då man "borde" invänta CES och början av 2018 och se vad som kommer. Men hur kul är det då?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Den gav man 5290 för i juni och fick Destiny 2 gratis. Känns ovärt med 5700 för det nu. Men det är väl för GDDRen blivit dyrare pga minnesbristen som råder.

Det är i alla fall det mest prisvärda jag hittade på prisjakt nu om man beaktar ljudnivån. GTX 1070 Ti som naturligtvis är sämre kostar i princip lika mycket som GTX 1080 just nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sitter typ i samma sits.. Har ett gtx 670 för närvarande och vill investera i ett kort som håller i ett par år. Kör bara 1080p, men kanske man får för sig att gå mot 1440p eller liknande snart.

Funderar på att gå på 1080 eller till och med 1080ti, samtidigt är Volta på ingång relativt snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shkipan:

Sitter typ i samma sits.. Har ett gtx 670 för närvarande och vill investera i ett kort som håller i ett par år. Kör bara 1080p, men kanske man får för sig att gå mot 1440p eller liknande snart.

Funderar på att gå på 1080 eller till och med 1080ti, samtidigt är Volta på ingång relativt snart..

Tror 1080ti är ganska framtidsäkert.
Har precis köpt 1440p skärm men kan inte bestämma mig om jag ska köpa värsting 1080 eller billig 1080ti...
Klurigt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibla14:

Vilket träsk, svajande prissättningar av både amd och nvidia?
Konstiga nylanseringar tex gtx 1070 ti. Känns ju som pascal är pågång ut nu, vad ska man göra?
Mvh Nibla

Beror på hur pass mycket prestanda du behöver och hur snabbt.

Jag skulle egentligen vilja uppgradera till GTX 1080 Ti själv (mitt GTX 980 Ti orkar med nöd och näppe 1440p), men har bestämt mig för att vänta till nästa generation. Den borde inte vara allt för långt bort nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Väldigt bra fråga faktiskt! Satt precis och funderade på samma sak och kom väl fram till att man kanske borde vänta? Men när det gäller det här med datorkomponenter kan man i teorin vänta typ hur länge som helst å andra sidan Det kommer alltid något nytt och bättre, förr eller senare.

Jag vill gå upp till 1440p vilket inte är stor sak i sig, men för att göra det bör jag byta GPU för att slippa offra prestanda. Men att göra det nu känns lite dumt då man "borde" invänta CES och början av 2018 och se vad som kommer. Men hur kul är det då?

Känner precis samma sak, känner att mitt gtx 970 flaskar lite nu när man gick upp till 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shkipan:

Sitter typ i samma sits.. Har ett gtx 670 för närvarande och vill investera i ett kort som håller i ett par år. Kör bara 1080p, men kanske man får för sig att gå mot 1440p eller liknande snart.

Funderar på att gå på 1080 eller till och med 1080ti, samtidigt är Volta på ingång relativt snart..

Precis samma sits, gick upp till 1440p och nu känns det som grafikortet halkar efter i diverse spel.

Permalänk
Medlem

Jag har som er andra grubblat fram och tillbaka, satt med 2st 970 i sli men dom räckte inte riktigt till för 2560x1440p ,ett 1080 skilde inte så mycket i prestanda så jag slog till på ett MSI 1080 Ti game X , kostade så jag fick ågren . Men räknar kallt med att denna komponenten håller många år.Edit ska man sedan köra i 144hz i 2560x1440 är 1080 bara att glömma...

Permalänk

Hur som ta det lungt och tänk i en vecka och låt 1070ti komma ut innan ni fattar några beslut.

Priset på 1070 kommer gå nära en tusenlapp det är garanterat. även 1080 bör lätta något...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Hur länge tror ni det dröjer innan vi ser av prissänkningen av GTX 1070?

Permalänk
Medlem

@Shakademus: Jag tror inte det dröjer mycket mer än tills på fredag då det är lansering av 1070ti på Torsdag.

Jag sitter själv i samma träsk med ett gammal MSI 770 GTX 2GB, kör iofs bara 1080 men man vill också framtidssäkra lite.

Mvh

Permalänk
Medlem

Mitt 1080 Ti behöver jag knappt klocka för att ligga mellan 130-144 fps konstant i Bf1 allt på ultra. Känns nästan som att ett 1080 ti är "anpassat" för just 1440p, då jag hade ett 980 ti tidigare som var högt klockat är det VÄLDIGT stor skillnad. Känns som att jag i princip kan slänga på kortet vad som helst, så till svar på eran fråga behöver man inte vänta på volta. 1080 ti kommer fortfarande vara ett riktigt grymt kort minst 2 år framöver skulle jag säga. Hade inte förväntat mig att kortbytet skulle göra så pass stor skillnad dock har cpun en väldigt spelande roll skall jag säga.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk

Om jag bara skulle spela så röstar jag på 1080 utan att tveka faktiskt.

Ett 1070TI överklockat får 2182 grafikpoäng i Futuremark men lär ju skruvas upp lite med nyare drivrutin

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Funderar själv just nu på om jag ska köpa ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming OC eller vänta till Volta. De är black friday snart, dock verkar kortet sälja slut rätt snabbt när de kommer in just nu så tror inte att de kommer att sänka den något. Någon som har har några tips om de? Ska man köpa den nu eller under black friday, eller ska man vänta på Volta? Har en 980 som spinner på bra just nu annars utan problem.

Permalänk
Skrivet av Socks:

Funderar själv just nu på om jag ska köpa ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming OC eller vänta till Volta. De är black friday snart, dock verkar kortet sälja slut rätt snabbt när de kommer in just nu så tror inte att de kommer att sänka den något. Någon som har har några tips om de? Ska man köpa den nu eller under black friday, eller ska man vänta på Volta? Har en 980 som spinner på bra just nu annars utan problem.

Jag tycker nog att det börjar bli lite sent att köpa 1080Ti nu. Nästan bättre att köpa ett 1070 som "gap filler" och köpa volta xx80 sen. Det kommer vara snabbare än 1080Ti.

Beror såklart på behov och vad man känner för. Sitter själv på ett EVGA 1080Ti SC Black edition och det är ett utmärkt kort.

N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemuz:

Jag tycker nog att det börjar bli lite sent att köpa 1080Ti nu. Nästan bättre att köpa ett 1070 som "gap filler" och köpa volta xx80 sen. Det kommer vara snabbare än 1080Ti.

Beror såklart på behov och vad man känner för. Sitter själv på ett EVGA 1080Ti SC Black edition och det är ett utmärkt kort.

N

Jag har faktiskt funderat över just det kortet, vad säger ni?7
Är det ett bra köp?

Jag har inte akut brådska.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har faktiskt funderat över just det kortet, vad säger ni?7
Är det ett bra köp?

Jag har inte akut brådska.

Tycker som sagt att det börjar bli sent för 1080Ti. Men vill man ha den prestandan nu så är just det kortet ett bra alternativ.

Mycket bra kylare som håller sig relativt tyst. Kortet är dessutom inte särskilt stort i förhållande till många andra med eftermarknadskylare.

Så om du vill ha den prestandan nu så är det ett bra köp. Annars vänta på Volta xx80 då det troligtvis kommer vara billigare och effektivare.

N

Permalänk
Medlem

Volta verkar komma ut under första halvan av 2018 va?

Permalänk
Avstängd

Om man inte vill vänta ända till sommaren är vanliga 1080 ett bra kort för några år framåt annars?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Beror på vilken upplösning du spelar på och vad du har för krav.

1080p @ 60fps bör den kunna klara minst 1 år till iaf.
1440p och över blir tyngre.

Permalänk
Avstängd

Ok, det lät litet på gränsen men kanske värt att prova...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Personligen så avvaktar jag på nästa generations **80ti, då blir det sli igen och går över till 4k. Mitt 980ti får jobba hårt för att hålla uppe 1440p i nyare titlar.

Dock så får man väl räkna med releasedatum för första volta korten + 6 månader för värsting ti.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd

Mitt gamla har dött och hade mer än 7 år på nacken, därav min fundering... Annars hade jag kunnat vänta, så funderar hur man gör under tiden.

Vill helst inte lägga ut 4-5 K på ett kort som bara håller något år, inte heller lägga ut flera tusen på ett begagnat kort.

Tyvärr kör jag ganska tunga grejer även om 60 räcker.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som de flesta här. Det tråkiga är dock de kommer släppa ett titan kortet först (som säkert kommer dröja lite) och vänta minst 7-9 mån innan ti kortet kommer. 12k för titan är lite väl mycket... Meh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Min fundering, vågar man slå till på ett 1080 nu så att man har någonting över huvud taget de närmsta åren, eller finns det billigare alternativ till nästa höst då de nya förhoppningsvis borde ha kommit i billigare utföranden?

Eller skall man ta ett enklare och acceptera förlusten efter något år, eller vassare kort och försöka leva med det litet längre?

1080 verkar väldigt på gränsen för mina behov långsiktigt när jag läser här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Det enda som kommer räcka långsiktigt enligt mig är 1080 ti. Det dilemmat som finns är ju helt enkelt om det är mer värt att ha sämre gpu nu för en billigare och bättre om ett år, eller köpa det bästa redan nu och förlora en del pengar om ett år. Eftersom dina långsiktiga behov verkar ganska stora så rekommenderar jag nog att vänta till Volta trots allt. Ett 1080 ti kostar för närvarande 6-6500 begagnat och ca 7500 för det billigaste nytt. Det är mycket pengar så köp något billigare nu istället och vänta, kanske ett billigt 1070 eller 980 ti? Det borde hålla till volta kommer

Permalänk
Avstängd

Vad får man ge för ett 980 ti idag?
Det är ju faktiskt ett hyggligt bra kort.
Då kan man ju köpa sig ett års respit till nästa höst kanske.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number